Arabhingstar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare marie ireholt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 136
  • Visningar Visningar 10 541
Sv: Arabhingstar?

Det finns ju ingen som kan säga hur ärftligt det ena eller andra är.
Kanske DU Maria Magdalena kan doktorera och LÄRA oss som inte vet?? :idea:

Så slipper vi spekulera och handla istället! :bump:

MVH Linda

Du har en mycket otrevlig attityd så snart någon tycker olikt dig! Min fråga var om ni tycker det är seriöst att ställa upp i alla klasser på Sportcupen.

Uppskatta - JA.
Men ingen vet eller kan uttala sig med säkerhet.
Jag har faktiskt lagt ner lite tid och försökt att göra mig en uppfattning genom att fråga veterinärer och folk med erfarenhet och alla säger samma sak.
En bra början är ju att inte avla på sjuka individer.
Och för att veta detta - röntga era avelsdjur!

Li

Nej det var inte alls min mening. :confused:
Jag tycker det skulle vara bra om någon som är kunnig inom ämnet kunde informera och upplysa oss som inte kan med statistik och ren fakta. Då lär man sig! :idea:

Det är jättebra att vi inte tycker lika, då skulle sådana här forum vara och verka meningslösa.

Ta gärna fler exempel där jag uppför mig som en tjurig barnunge då någon tycker olikt mig. Det LÅTER olikt mig! :)
Alla är vi olika med olika åsikter och erfarenheter - så är det ju här i livet! :)

MVH Li

Vi kan väl sluta diskutera hur man klarar oliktänkande? Det brukar inte vara nyttigt för trådarna.Jag vill minnas att jag läst flera arabhästuppfödare som har skrivit i detta Forum och/eller andra Forum att de inte vill röntga sina gamla hästar eftersom de inte litar på att bilderna blir u.a.så de litar väl inte heller på den oeniga expertisen. Poängen i min ursprungliga insändare var ju inte heller cystor och lösa benbitar.

Jag har ofta funderat över varför hingstägare väljer att INTE röntga.
Och om de röntgar negativt - får man som stoägare veta det då så man har en chans att undvika drabbade linjer? Knappast!

Man får inte en chans att få reda på vilka som är och har varit drabbade.
Man får helt enkelt köra med röntgenblick...*s*

MVH Li

Kan inte låta bli att spinna på din tråd där, trots allt. Har vi någonsin sett någon statistik på (araber) röntgade hästar genom åren? Hur många är det som är röntgade? Hur många friade och hur många "fällda"? Ålder, kön m.m.? Det har inte jag iallafall. Hur kan man få uppfödare/hingstägare att ta krav på röntgen på allvar när man inte presenterar detta? Likaså SCID som bevisligen är ärftlig och där man har ett verktyg att hantera det med men inte har vi fått se någon statistik där heller.

Nej jag vet.
Det är tragiskt. På vilken annan ras finns det 0 statistik?

Har tittat extra på hingstannonser och i hingstkatalogen. Ett fåtal är röntgade. U. A alltså.

På många står ingenting. ÄR dom röntgade? Eller inte?
Är dom röntagde fast med OCD och cystor? Och dom väljer att mörka? Har dom bara struntat i att röntga?

Statistik ja...vem kan göra den?
Röntgar du på ATG har dom givetvis tystadsplikt. Och ägaren berättar bara det som vill. Det finns inga krav från ARAB. Och stoägarna kan bara önska.

MVH Li

Tja nu när jag har sett startlistorna till Sportcupen så är jag inte förvånad över om cystor och lösa benbitar har ökat hos araberna! I min värld tävlar man i den gren som passar hästen bäst och blir så bra som möjligt där. Jag har pratat med många tävlingsryttare, INTE ARABRYTTARE , och ingen har hört talas om att man startar i så många olika klasser i vitt skillda grenar. Är det seriöst att starta sin häst i klass efter klass i tre dagar?

NEJ, NEJ och åter igen NEJ.
Tack vare att denna sportcup hålls utav en avelsförening så gäller inte TR.
Vilket innebär att en del människor låter sina hästar tom 4-åring att starta den ena klassen efter den andra.
Annars gäller tror jag stor häst regional max 2 starter om dagen, lokal 3, är inte säker......................men något åt det hållet.

När är en arabhäst vuxen i dina ögon?

Jag brukar tänka 8 år precis som när man slutmäter ponnyer. Då har alla tillväxzoner hunnit sluta sig med råge (bäckenet är sist och det brukar förbenas helt vid 6-6,5 års ålder). Cystor och sådant kan man ju dock hitta betydligt tidigare, redan hos 1-2 åringar.

Senast ändrad:

NEJ, NEJ och åter igen NEJ.
Tack vare att denna sportcup hålls utav en avelsförening så gäller inte TR.
Vilket innebär att en del människor låter sina hästar tom 4-åring att starta den ena klassen efter den andra.
Annars gäller tror jag stor häst regional max 2 starter om dagen, lokal 3, är inte säker......................men något åt det hållet.

Jag har kollat startlistorna men tyvär, utan stambok kan man inte veta vilka hästar det är eller hur gamla de är.Är det verkligen någon seriös ryttare som startar en 4-åring i mer än en klass???Det skulle göra mig MYCKET fundersam över omdömet hos vederbörande! Vi konstaterade just att araben inte anses vuxen förrän 7-8 år, eller hur?

Uppskatta eller skatta är ord som används inom all statistik. Det betyder inte att man tar siffror i det blå... utan att man tar all information man har om sjukdomen, vilka individer som har den/inte har den och vilka som är släkt med varandra och utifrån det räknar på sannolikheten att sjukdomen nedärvs.

Lösa benbitar har man ganska bra koll på eftersom det är en defekt som finns i flera raser ff a varmblodiga hästar. Cystor däremot är mer av ett mörker eftersom det verkar vara ett rasspecifikt problem.

:rofl:Citat från vetten, med ett fel som jag ser, det sistnämda !

Osteochondros är en tillväxtrubbning som drabbar skelettet. Det kan ge upphov till både cystor och så kallade lösa benbitar. Tillståndet är ärftligt, men även utfodringen har betydelse.
Cystor i bakknäna beror vanligen på en tillväxtrubbning. Tillståndet är ärftligt och särskilt vanligt hos araber, därför röntgar man alla arabhingstar innan de får användas i avel.

Bara som ett inlägg...

Li

Japp, måste småle litegrann och instämma. Hur många uuuursöta föl har man inte sett som efter några år är jättetråkiga och har förlorat all den där exotiska "typen" de hade.... MÅNGA!

Rådet från mig lyder alltså att titta på vackra VUXNA (över 5 år, men gärna över 10 tycker jag) hästar och försök ta reda på hur de såg ut som föl! Det kan vara överraskande vad man hittar. "Fula ankungar" finns det ganska gott om.

Och vad gäller söta fölbilder - tänk på att fölen har mammor också! Och hur såg de i sin tur ut som föl?

OBS! inte riktat mot någon specifik häst som diskuterats här, bara allmänna observationer.:banana:

Vågar jag betäcka mitt sto med en ung hingst som inte fått några äldre avkommor än?Tror han fick sin första avkomma denna vår.
Jag är ute efter en fint men framförallt trevlig arab.Har inte tänkt tjäna pengar på mina araber utan jag vill ta ett föl efter något av mina ston som jag kan behålla och ha som trevlig ridhäst.

Då skulle jag ta en äldre, beprövad hingst som är klass 1 och är röntgad. Finns många bra!
Vad är det för stam på stoet? Har du ett foto att visa så man ser vilka svagheter resp styrkor hon har?

MVH Linda

Ok, nu kommer jag här med en liten instickare och kan ingenting om uppfödning. MEN jag måste bara få skriva att Arassaa Farid (stavning?) är en så sjukt fin (och inte så stor?) hingst.

Sådär!

Mitt sto är efter Chopin undan Prolana ue Probat.
Jag har tyvärr inga bra kort inlagda på henne.
Hon är 8 år,hur länge kan jag vänta innan jag tar föl på henne?

Vi brukar ju ha som vana att även titta på avelsvärderingsresultaten (om det finns några) när det gäller hingstar som kommer på tal här, så jag bidrar med Arasaa Farids:

------------------------------

Avelsvärderingsbevis utfärdat Grevagården 2004-03-20

ARASAA FARID (DK)
Arabiskt fullblod
Sv, 02001011
Född 2000 hos Döhl, Ulrike & Osbert, Danmark
e. Nijamin (DE)
u. A.G.S Farah (DE)
e. Alaa Ibn Thotmos (US)
u. Bint Hasanat (EG)
e. Wahag (EG)
- Shaarawi (EG)
Äg. Morefors, Karin
Högtorp gård 640 32 MALMKÖPING 0157-21962

Härstamning
ARASAA FARID har egyptiska blodslinjer och är efter Nijamin, som varit German National Champion och premierats i Tyskland med de högsta poängen någonsin för en egyptisk hingst. Han har den berömda Hadban Enzahi i stamtavlan. A.G.S. Farah har El Zaharaa uppfödde Tuhotmos som farfar och som är en av de viktigaste egyptiska hingstarna i USA.

Mått Mankhöjd: 147 cm

Exteriör
Oädel hingst, kort brett ansatt hals. Djup bål, långt kors. Långa veka kotor. Taktmässig markbunden skritt med god steglängd. Lätt energisk trav med bra påskjut.

Arabtyp, huvud, hals
Överlinje, kropp
Extremiteter, rörelsernas korrekthet
Skritt
Trav
Summa

Poäng:
7
6
5
7
7
32

Hälsotillstånd
Utan väsentliga veterinära anmärkningar.

Prestationer och övriga meriter
Hingsten har utfört ett bruksprov med poängen: 9-8-8-8-8=41.

Beslut
Hingsten är avelsvärderad och godkänd enligt rasvisa bestämmelser.

Tilldelad avelsvärdesklass KL II

------------------------------

Carina på Silver Arabians

Hej Marie!

Jag kan tippa att din häst har mycket kropp. Om det stämmer så tänk på att välja en hingst som matchar henne och helst inte för grov. Titta på hur halsen ser ut, ben osv. Har hon bra gångarter? Vill du lätta upp eller försöka behålla? Vad ska avkomman användas till, hur mycket får det kosta osv...

Mitt förslag är: använd en godkänd klass 1 hingst som lämnat avkommor du kan titta på. Åk och se på hingsten eller be om film.
Ett bra val är ett val för livet!

Li

Ok, nu kommer jag här med en liten instickare och kan ingenting om uppfödning. MEN jag måste bara få skriva att Arassaa Farid (stavning?) är en så sjukt fin (och inte så stor?) hingst.

Sådär!

Skönhet sitter i betraktarens öga! Din åsikt vad det gäller typ är lika mycket värd som rasrepresentaterna vid avelsvärderingen! Domare på våra utställningar lika så, de tycker heller inte likadant. Jag har aldrig förstått hut man kan slå ihop typ, huvud och hals i en klump! .

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 353
Senast: Anon89
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 210
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 653
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka