Arabhingstar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare marie ireholt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 136
  • Visningar Visningar 10 541
Sv: Arabhingstar?

Aydin står strax utanför Göteborg i Torestorp. Jag har länkat till dom via min hemsida. Dom köpte ett hingstföl av oss för några år sedan.

Jag har varit inne mycket och tittat på arabhingstar.Det finns hur många fina som helst.Skimmlarna är ju verkligen dominanta.
Eftersom Pandoras mamma är skimmel så är risken stor att om jag tar en skimmelhingst till henne att fölet blir skimmel.
Jag har inget emot skimmlar men jag har en arabskimmel och en welshskimmel så det hade varit kul med något annat.
Aydin såg trevlig ut.
Priserna är väldigt varierande.
Jag tycker det är jätte svårt att veta vilken som är rätt.
Har varit ganska insatt i welsh uppfödarna och hingstarna.Jag tog ett föl efter mitt welshsto för några år sedan.Det är så kul att få vara med från början.
Min dröm är att även få ta ett eget föl efter mitt arabsto.Många har rått mig till att göra det eftersom hon både är trevlig,fin och arabtypisk.
Jag är jätte tacksam för alla råd jag kan få inför val även om någon känner till nån uppfödare som är oseriös.
Har dålig erfarenhet av en arabuppfödare som jag lämnade mitt förra welshsto hos.Fick tillbaka henne mager,krubbitande och hon hade bara stått i box en månad inte fått gå i hage.

Men lmna inte stoet till samma hingsthållare då. Om du korsar skimmel med skimmel så är det 50/50 chans på skimmel och fux.

Har fallit för en gudomligt vacker arabhingst som står i Skåne.
Thee Apprentice.Står inte så mycket om honom på deras hemsida.
Är det någon som vet hur hög han är,språngavgift och annat av intresse.
Passar hans stam med mitt Chopinsto?

Jag har ingen aNing. Maila hingsthållaren och fråga. Glöm inte att kolla så hingsten har löst sin licens.

Licens har hingsten. Hittade ingen mailadress till dom.Såg ditt lilla föl på SAHF.Såg jätte fin ut.Där fanns så många söta föl så man blir ju verkligen sugen.

Du måste ha en tjock plånbok om du ska dit:angel:, han är jättefin men inte billig.......

madde++++

Vet du ungefär vad språngavgiften ligger på? Det kan vara värt att spara till och få ett föl efter honom.Bara han har trevligt temperament med så det inte bara är på ytan han är fin.

Åk o titta på hingstar innan du väljer. Tyvärr finns det väl använda hingstar som får bra poäng på utställningar som inte borde avlas på när man tittar på ridexteriören. Nu menar jag ingen speciell nämnd hingst.

Thee Apprentice hittar du på www.araber.se
// Linda

Licens har hingsten. Hittade ingen mailadress till dom.Såg ditt lilla föl på SAHF.Såg jätte fin ut.Där fanns så många söta föl så man blir ju verkligen sugen.

Akta dig för att bedöma en hingsts kvalité på hur hans föl ser ut.( Om han inte redan har vuxna individer som du kunnat följa från det de var föl).Jag har sett hur många söta föl som helst som växer ifrån sig totalt-i varje fall vad det gäller typ och jag antar det var det du föll för på fotona på fölsidan. Araber med mycket egyptiska linjer är ofta mycket typade som föl men det har en tendens att "växa bort". Polska linjer är många gånger tvärtom, de kanske är lite enklare i huvudet som föl och unghästar men typen (=huvudet) blir ibland mycket bättre ju äldre de blir.

Akta dig för att bedöma en hingsts kvalité på hur hans föl ser ut.( Om han inte redan har vuxna individer som du kunnat följa från det de var föl).Jag har sett hur många söta föl som helst som växer ifrån sig totalt-i varje fall vad det gäller typ och jag antar det var det du föll för på fotona på fölsidan. Araber med mycket egyptiska linjer är ofta mycket typade som föl men det har en tendens att "växa bort". Polska linjer är många gånger tvärtom, de kanske är lite enklare i huvudet som föl och unghästar men typen (=huvudet) blir ibland mycket bättre ju äldre de blir.

Japp, måste småle litegrann och instämma. Hur många uuuursöta föl har man inte sett som efter några år är jättetråkiga och har förlorat all den där exotiska "typen" de hade.... MÅNGA!

Rådet från mig lyder alltså att titta på vackra VUXNA (över 5 år, men gärna över 10 tycker jag) hästar och försök ta reda på hur de såg ut som föl! Det kan vara överraskande vad man hittar. "Fula ankungar" finns det ganska gott om.

Och vad gäller söta fölbilder - tänk på att fölen har mammor också! Och hur såg de i sin tur ut som föl?

OBS! inte riktat mot någon specifik häst som diskuterats här, bara allmänna observationer.:banana:

Bara så att ingen tar illa upp::Jag syftade inte heller på någon speciell fölunge utan rent allmänt. Och jag faller ju själv som en fura för de där underbara små uppnästa varelserna. Men att bedöma ett avelssto eller hingst på en fölbild, det är ett vågspel.

Det är hingsten jag har fallit för inte fölet jag såg.Han ser väldigt trevlig och fin ut.Det var genom att se fölet som jag kom till hingstens hemsida.Skulle aldrig välja hingst genom att bara titta på fölen.Tyvärr är inte denna hingst så gammal så han har inga äldre avkommor än.
Tack för alla råd jag fått.

Har försökt hitta godkända arabhinstar på sahf hemsida utan resultat. Var hittar jag priser och info om godkända arabhingstar?

Kan man avla på ett arabsto som har cystor i bakknäna?

Tja nu när jag har sett startlistorna till Sportcupen så är jag inte förvånad över om cystor och lösa benbitar har ökat hos araberna! I min värld tävlar man i den gren som passar hästen bäst och blir så bra som möjligt där. Jag har pratat med många tävlingsryttare, INTE ARABRYTTARE , och ingen har hört talas om att man startar i så många olika klasser i vitt skillda grenar. Är det seriöst att starta sin häst i klass efter klass i tre dagar?

Cystor rider man ju inte precis fram. :confused: En vuxen häst i god tävlingskondition ska klara att tävla t ex ett fälttävlansmeeting på ca tre dar iaf tycker jag. Det klarade tom våra b-ponnyer.

Men den svenska araben kanske håller så dålig kvalitet idag att den inte håller för det, vad vet jag. :angel:

Senast ändrad:

Lösa benbitar då? Tror du att de också är ärftliga? Och jag väntar fortfarande på en enig expertis om cystor! När är en arabhäst vuxen i dina ögon?

Det finns ju ingen som kan säga hur ärftligt det ena eller andra är.
Kanske DU Maria Magdalena kan doktorera och LÄRA oss som inte vet?? :idea:

Så slipper vi spekulera och handla istället! :bump:

MVH Linda

Jo, man kan ju faktiskt uppskatta ärftlighet på sjukdomar..

Tyvärr är det ofta ganska svårt eftersom det är svårt att få ut sjukdomsstatistik.

Hursomhelst är ärftligheten på "lösa benbitar" (OCD iaf) medelhög, alltså något som lätt kan hållas nere genom att undvika att avla på individer man vet har dem. Diskussioner brukar dock alltid uppstå om hur många som har dem som inte är röntgade osv. Idag anser man ju också att operationen för att klara upp problemet är rutin...vilket jag tycker är lite hemskt...

Har inte sett några siffror på ärftligheten av cystor, men eftersom problemet verkar finnas inom vissa raser kan man anta att det finns en ärftlig faktor.

Jag antar att det du menar (och som jag absolut håller med om) är att det inte finns någon anledning att avla på en häst man vet har en defekt (om den nu inte är traumatiskt åstadkommen)(?)...

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 353
Senast: Anon89
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 210
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 653
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka