Arabhingstar med god extriör...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Farle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 120
  • Visningar Visningar 10 127

Farle

Trådstartare
Med tanke på en annan tråd så undrar jag...:

Vilka arabhingstar i svenska avel är avelsvärderade med extriörpoäng från 39 och uppåt?

Elcatero är en av dem iaf... :D

Sv: Arabhingstar med god extriör...

Fortsätter med Kaiser, Lionel (död), AJA Sanagor och Premier. Det finns några till men har inte namnet i huvudet.

Mamba fick 39p -05.
Arpeggio fick också 39p och El Amin 42p såg jag nu.

Senast ändrad:

Kollade igenom listorna och även dessa hingstar har fått 39p eller mer på avelsvärderingen (hoppas jag inte missat någon...):

2002:
Ingen?

2003:
CE Magnum 41p
Sakai 40p
Kormant 39p
Shalomon 39p
och som redan nämnt Lionel 41p

2004:
Naprapat 39p
Aja Sanagor 43p
Piraten 42p

2006:
Ingen

2007:
Mayoor Bay 39p

Senast ändrad:

AJA Sanagor verkade vara väldigt trevlig :d

Om vi spinner vidare, dessa hingstar som haft höga poäng på avelsvärderingar, hur funkar det för dem i utställningsringen?

Gomir!:d
Avelsvärderad: 40p, Klass 1
Utställning: 82,67p regional, 80,?? p riks (silvermedaljer).

Bia

En liten fråga från en som inte är så insatt.... Om en hingst fått guld, som jag antar är en gammal benämning, vad motsvarar det i dagens läge?

Piraten är en av de högst bedömda men är numera valack. För att han var steril som jag förstått det. Men ack en sådan vacker valack!!

Det är synd när det blir så. Eller när de går bort i förtid som Lionel, Zmart (40 p) och Raz Am Shejk (38p ?) t ex.

Knapplån.

Vad är det som gör att en förening är så ute och cyklar såhär?
Jag skulle kanske förstå om avelsbasen var liten eller så, men araber är ju väldigt vanliga ju!

Börjar inte klockorna ringa när de får under 30 poäng på en avelsvärdering? :crazy:

Piraten är en av de högst bedömda men är numera valack. För att han var steril som jag förstått det. Men ack en sådan vacker valack!!

Ja, han var ju hos mig så jag vet hur det känns att ha en 42 poängare som det bara sprutar blårök ur.:crazy: Man försöker med ALLT!

Det finns ju ett antal hingstar som inte har gjort avelsvärderingen alls. Det fanns ju ingen på den tiden. Min Ege tex, har inte gjort någon. Jag inbillar mig att han hade hamnat på 39 p. Han får ju 88-89p på utställningar nu som 17-åring och han kanske var lite fräschare som ung:angel:.

De flesta som har fått höga poäng på avelsvärderingen har även fått bra på utställning. Ett fåtal har inte fått det.

Nu vet jag att det är väldigt svårt att få någon ändring i föreningen. Alldeles för många viljor, men inom en tioårsperiod ska vi väl kunna ändra lite iaf.

madde++++

Ja klockorna ringer för fullt men å andra sidan
hur många av dessa hingstar används idag i aveln.
En och annan har vi ju lyckats konstatera har använts
men jag har en känsla av att stoägarna drar åt sig
öronen alltmer.

Men å andra sidan är det också tid att titta till stomaterialet.
Finns faktiskt en del ston som borde ha avelsförbud.

Framförallt borde exteriörkurser anordnas.
Först och främst hur en häst skall se ut
för det andra hur en arab skall se ut

Jag inbillar mig att han hade hamnat på 39 p. Han får ju 88-89p på utställningar
madde++++

Det går aldrig att översätta så. Tex så kommer dålig benställning ordentligt fram vid exteriörbedömning. Det tycker jag inte det gör vid utställning.
// Linda

Nu vet jag att det är väldigt svårt att få någon ändring i föreningen. Alldeles för många viljor, men inom en tioårsperiod ska vi väl kunna ändra lite iaf.

madde++++

Klart det går ...om alla kom till årsmötet. Jag ska faktiskt göra mitt bästa nästa år att kunna åka dit. Hoppas ju på ett årsmöte i mitten av sverige:bump::bump:

Till alla er som är förespråkare av en återgång till det gamla systemet med premiering av hingstar och ston. Föregå gärna med gott exempel och åk iväg och avelsvärdera och röntga hela ert material.Selektera sedan efter resultatet och använd bara hingstar och ston som fått vad ni nu anser har godkända poäng. Om avelsvärdringsnämnden är tillförlitlig, är det absolut ingen ursäkt att inte visa en äldre häst, de dömer ju med katalog och ser både ålder, stam, uppfödare och ägare. Röntgen borde heller inte vara någon ursäkt för att hingsten eller stoet är äldre.Går det att avläsa vad som är genetiskt när de är unga så måste det också gälla äldre hästar.Om några år kan alla sedan se att er avel har blivit så mycket bättre än övriga seriösa uppfödares och följa i era fotspår.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 153
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 554
Senast: Migo
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 291
Senast: valpköpare
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 014
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka