Arabhästar och dressyr

Sv: Arabhästar och dressyr

våran arab är också trygg. orädd, går fram överallt. dock mycket pigg men alltid trygg.

min förra arab red jag i barbacka i grimma ensam i skogen. också trygg i sig själv.

:laugh:

Jag har varit skrivare på väldigt många tävlingar, och har aldrig hört någonting sådant. Däremot tycker jag inte det är ofta man ser en arab som verkligen är lösgjord och arbetar med ryggen. Och då blir ju poängen därefter oxå.

Sök på Sofia Genne Mahjong så ska ni få se en riktigt fin arab gå höga klasser i dressyr. Han är av rent arabiskt fullblod d-ponny.

Ja men du kanske inte har ridit för dom domare som sagt det för det HAR hänt. Inte ngt jag hittar på precis.

Jag tycker mest det är en dålig ursäkt. Samma sak som folk som rider travare/fjordingar/islandshästar osv och säger att de blir nerdömd bara för att de har en speciell ras..

Det jag menar är har du en häst som är lösgjord, går i ändamålsenlig form, går i bra takt osv så får du poäng därefter, oavsett ras.

Sen visst finns det väl domare som inte tycker om vissa sorters hästar, vissa gillar lite grövre, vissa smäckrare osv. Jag har oxå fått sämre poäng än vad jag har förtjänat, men även mycket bättre än vad jag har förtjänat oxå för att nån domare gillade mina hästar väldigt mkt.

Jag tyckte inte han gick så fint som du får det att låta. Tappar formen både nu o då. Gick på bogarna i den ökade traven och tappade takten totalt öppnan...

Samt att det hela såg väldigt ansträngt ut.

jag tror du missat vad jag skrivit, bla vid ett tillfälle kom en skrivare fram och sa att det blev sämre poäng pga klädseln (vanlig svart kavaj på svart häst) och det är ju domaren åsikt och det är inte rätt att ge sämre poäng för en sådan sak. Inte heller när en annan domare sagt tills skrivaren att denne inte gillar en viss ras och därför inte vill döma den högt. (pga rasen o inget annat) och visst är det i det fallet "märkligt" att hästen i den klassen lägger sig nästan sist i klassen för att i nästa klass (för annan domare) vinna trots likvärdiga ritter? När man sedan märker efter ett 10 tal tävlingar att samma domare fortsätter döma hästen jättelågt trots bra ritter och andra domare dömer hästen bättre...ja då börjar man känna ett visst irritationsmoment.

jag tycker inte man som ryttare skyller ifrån sig då när skrivaren själv sagt till ryttaren vad domaren sagt i skrivarbåset.

Nu tycker jag personligen inte att sådant förekommer ofta (som jag skrev) men jag kan tänka mig att det kan förekomma imellanåt.

Men om man får dåliga poäng, för en dålig ritt är en helt annan sak. Lite självdistans måste man ju ha över sin egen prestation också. (och givetvis får man ju tänka lite vilka klasser hästen startar i också...det är ju betydligt hårdare bedömning såklart i en MSV jämfört mot en LC)

Senast ändrad av en moderator:

Min arab-ponny har gått msv dressyr som uppklassad till häst. Hon är helt fantaisk att rida dressyr på. Jag tycker absolut att araber har förutsättningar att bli bra då dom är känsliga. Att araber inte syns ute på tävlingsbanorna så mkt i sverige är för att många här som har dom gör dom mer stressade än dom är. Absolut inte alla men svenskhästhållning är inte den bästa för araber:crazy:

Ja isåfall om det stämmer med kavajen så hade jag pratat med domaren och tagit kontakt med ridsportförbundet i så fall. Men det låter helt osannolikt.

Det är inte det misnta osannolikt, jag vet domare som dömmer ner skimmlar enbart för att dom inte gillar färgen på hsäten, och då är det inte araber de är frågan om utan helt vanliga halvblod.

Det finns domare osm dömer ner pga. personlig smak, allt från svarta kavajer, skimmlar, PRE hästar nordsvenskar elelr araber. Så är det oavsett om du varit med om det eller inte, och det handlar inte om någon frånskyllning, det förekommer hos vissa domare.

Starta en tråd separat om neddömning pga. ej ok skäl får du se från andra som skriver åt domare...finns många exempel här på buke där andra som skriver åt domare har sett och hört hur dom har neddömt pga. vad du kallar "osannolika skäl".

om jag kunde så hade jag skrivit ut domarens namn, men det kan jag givetvis inte göra på en sådan här sida. osannolikt är det inte. 100% sanning.

Jag har en arab, en D-ponny som jag tävlar upp till och med FEI dressyr.
Och jag märkte mer när jag red lätt c och lätt b att dommarna var negativa och inte gillade honom och jag har även fått kommentaren att han "trots att han inte ser ut som en typisk dressyrhäst klarade han sig bra" på ett protokoll. Så visst finns det dommare som dömmer ner araber men största anledningen är nog att dom lätt blir spända och inte helt lösgjorda på tävling.

Men som min tränare sa, de är ingen ide och gnälla, ta nya tag och rid ännu bättre och överbevisa dom att araber minsann också hör hemma på dressyrbanan.

De är så grymt kul o komma in på dressyrbanan med en väldigt bra arab :D Alla dressyrkärringar (inte illa menat:angel:) och domare blir så förrvånade;)

Ja, men precis! Nu tycker jag vi slutar med gnället :D Det kommer alltid att finnas folk som inte tycker om det ena eller det andra. Det vi kan göra är att träna våra araber så bra vi bara kan, sopa mattan med de andra och visa att araben är en ras att räkna med ÖVERALLT! Inte bara på distansbanorna och som mullehästar utan överallt, på dressyrbanan, på hopptävlingen, i terrängen, på westerntävlingen osv.

Ut med er och visa hur fel de har, utan att skylla ifrån oss! Acceptera ett nederlag på ett bra sätt! Många ogillar raser pga de som har hästarna, och därför bör vi dessutom föregå som gott exempel! :D

Gör vi detta tror jag vi har mer positiva än negativa ord om våra hästar på tävlingsbanan! :D

Okej, förlåt för lite off topic :o

Ja, men precis! Nu tycker jag vi slutar med gnället :D Det kommer alltid att finnas folk som inte tycker om det ena eller det andra. Det vi kan göra är att träna våra araber så bra vi bara kan, sopa mattan med de andra och visa att araben är en ras att räkna med ÖVERALLT! Inte bara på distansbanorna och som mullehästar utan överallt, på dressyrbanan, på hopptävlingen, i terrängen, på westerntävlingen osv.

Ut med er och visa hur fel de har, utan att skylla ifrån oss! Acceptera ett nederlag på ett bra sätt! Många ogillar raser pga de som har hästarna, och därför bör vi dessutom föregå som gott exempel! :D

Gör vi detta tror jag vi har mer positiva än negativa ord om våra hästar på tävlingsbanan! :D

Okej, förlåt för lite off topic :o

Håller så med !:D

Liknande trådar

G
Hästmänniskan Om inte den här tråden ligger rätt får moderatorn gärna flytta den ;) Jag har ett importerat halvblod, sto, 12 år gammal. Hon har...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 365
Senast: Buckingham
·
J
Dressyr Jag har tidigare i tråd här inne där jag undrade om jag kunde starta min häst i dressyr med min flatbacksadel.. Det var ju enligt er...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 390
Senast: Friendly
·
Fälttävlan hejsan! lovade nån med en derssyrhäst här inne att jag skulle raportera från min debut i fältävlan. elle min debut gjorde jag för flera...
Svar
4
· Visningar
1 169
Senast: FT_ryttare
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar