Arabhästar och dressyr

Sv: Arabhästar och dressyr

Visst är väl Tralopps häst en arab? Tror hon rider msv med den.

Jag har bara sett en enda arab "live" på dressyrtävling. En ganska liten (dock storhäst) flugskimmel som jag såg ett par gånger i LA. Det såg mycket bra ut och jag blev uppriktigt förvånad över den låga poängen.
Att araber är ovanliga på dressyrtävling märkte jag när speakern presenterade ekipaget: NN på hästen TT ox (uttalat åcks).... :D

Immer

Om jag ska vara ärlig så är det inte bara araber utan fullblod i allmänhet... Jag har ett engelskt fullblod och har fått det berättat för mig av dressyrdomare själv att de oftast dömer ner fullbloden... så visst är det svårt att hävda sig... men det är det väl förmodligen även med en "fullblodsvänlig" domare... som någon annan uttryckte sig "inte så lätt att hävda sig när de långbenta tyskarna kommer"...

Kram Z

Araber och fullblod har fördelen att vara lätta och känsliga. De har också nackdelen att vara lätta och känsliga. Den som kan rida med små hjälper har en fördel. Fullbloden var vanliga på dressyrbanorna förr./T_B

Som Immer sa så har Tralopp en underbar arab som går höga klasser, de har ju bland annat tävlat arab-EM och sånt.

jag har ridit arabhästar i nästan hela mitt hästliv och erfarenheten jag fått är inte sådär jättebra. Jag vet att mångda domare/tränare inte gillar araber. Jag tränade en tidigare häst för en tränare och tävlade den med gott resultat, en dag kom jag med en arab och tränaren backa och bad mig att det skulle va en engångförtelse att komma med en arab (!) efter lektionens slut lär det" ja men denna var ju riktigt trevlig ju" det verkade inte som erfarenheten var stor inom raserna där inte. Araber kan va väldigt känsliga, det kan va en nackdel. Mkt nerver kan göra det till en nackdel på tävling. Men nerverna sitter inte alltid på utsidan och när man får sin häst till å samarbeta är araberna väldigt lyhörda och väldigt trevliga, samarbetsvilliga och utvecklingsbara hästar. Har en bekant som plockade upp en avelshingst som bara betäckt och blivit promenad riden till FEI (och tävlade) inom ca 1-1½ år!
Även om häst och ryttare var mkt duktiga tillsammans (tjejen fick jobb på elitstall och red till hästar) så tröttnade tjejen på mpnga tränare/domarens kommentarer. Hästen såldes till utlandet för en mkt hög summa pengar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tävlar St:George eller Msv.A dressyr med min och han har påbörjat alla rörelser tom. Grand Prix.

Vi har blivit både upp o ner dömda på tävling. När han blivit nerdömd vet jag inte om det berott på att han är ponny, eller skimmel eller arab eller... Tja, det är ju en bedömningssport så det är väl inte mycket man kan göra åt det.

Domarna har dock varit övervägande MYCKET positiva och vi ligger väl på 7 på samtliga rörelser här hemma (utomlands har vi legat på 8 men även 9, som ponny låg han på 8-9).

Sista tävlingen kom domaren i första klassen (Msv.B) fram till oss på framridningen efter klassen och fullkomligt ÖSTE beröm över honom! Domaren i nästa klass (Msv.A) var lika positiv, fick komentarer som tex. "elegant häst med lätta gångarter" osv. (men tyvärr hade vi en hel del missar).

Vi har hittils inte varit på någon tävling utan att någon kommit fram och berömt honom. Bland annat kom Ulla Håkansson fram till min sambo på en tävling och frågade om det var vår arab, när han sa ja sa hon "Mycket fin, mycket, mycket fin!!"- och det hade hon ju inte behövt göra.

Araber- liksom andra hästar- finns i alla typer. Vissa är super andra inte. Gemensamt är att de har enormt utpräglade personligheter i kombination med inteligens vilket ställer stora krav på ryttaren.

Min egen är svår, mycket svår. Den svåraste häst jag utbildat (och jag har utbildat många olika typer och raser av hästar). Dels har han ingen ändamålsenlig exteriör och ett mycket starkt psyke. Han vill veta VARFÖR han ska göra saker, och det är inte alltid så lätt att förklara..

Man ser offta halvblodsryttare som rider in innan en klass o piskar upp hästen för att sedan rida på detta i programet. Så skulle jag aldrig kunna göra med min, han måste hållas glad och positiv. Rider jag in o rappar upp honom så blir han arg, ledsen och känner sig mycket orätvist behandlad och högst förolämpad.

Uppmuntrar man honom och är nöjd ger han å andra sidan allt vad han har, och han tar i! Av någon märklig anlednin begriper han att det här med tävling är viktigt för matte.

För er som var på Strömsholm kan jag berätta att jag var mycket missnöjd efter min SM ritt, däremot var jag väldigt nöjd med honom i Msv.B:3 bland halvbloden trotts att vi missade några byten (slutade 13 av 30 där).

Jag kan förstå att folk inte tycker araber är något att ha i dressyr för handen på hjärtat, hur ofta ser man någon arab som går bra i dressyr? Men det är ju inte hästarnas fel!

En vän till mig tävlar Intermediare med placeringar i Tyskland bland vanliga hästar, så visst finns det araber som går bra i dressyr, men inte så många- än. ;)

En kort fråga:
Har du märkt av någon skillnad på attityderna beroende på nivån du tävlar på?
Dvs, har domarna varit mer positiva/objektiva i sina bedömningar när du tävlat på högre nivå jämfört med lägre nivå?
Är ute efter att höra om domare på högre nivå kanske är mer professionella i sitt sätt att se på hästar än de på lägre nivå. Det kan ju faktiskt ha med det att göra också, kanske?

Jag kan fortfarande inte komma ifrån det domaren sa, att h*n personligen vet att många domare är arabhatare och tycker att dessa hästar inte har på dressyrbanorna att göra.

Det gläder mig att höra att det gått bra för en del arabekipage på tävlingsbanorna, och visst är dressyr en bedömningssport. Men jag har hittills inte hört någon domare uttala sig generellt negativt om t ex connemaror så som det gjorts om arabhästar. Jag tycker det vore hemskt att bli neddömd bara för att man rider en viss typ av häst.

Senast ändrad:

Jo, jag har märkt att jag faktiskt oftast fått högre poäng och positivare kritik av domare som varit mer erfarna och högre utbildade (GP-domare), gissar att de är säkrare på sig själva och inte bryr sig så mycket om vad alla andra säger eller tycker. :smirk:

Hade varit intressant att veta vilken domare som sagt det där och var i landet du bor, kanske kan du skicka ett pm..

Jag har blivit dömd av en domare som tydligen uttalat sig mycket negativt om araber vid flera tillfällen ett flertal gånger. Märkligt nog har vi fått väldigt höga poäng av just denna domare, faktiskt lite väl bra ibland..

Har du en arab eller tänker du köpa?

På EM förra året (för araber) fick vi väldigt höga poäng och låg i topp i samtliga klasser, alla tre domarna var lika lyriska (fransk, tysk, österrikisk). I år var de lika positiva men då min häst var skadad gick det inte lika bra så de var lite frågande först men beklagade sedan att det hänt just då (trotts detta var vi placerade i samtliga starter).

Det var enormt inspirerande att åka på EM och se alla dessa otroligt välridna, välutbildade och fantastiska arabhästar- inte så ofta man ser det!! I år var det dessutom flera personer som åkt för att se min häst! De hade sett honom förra året och hoppades få se honom igen, sånt gör ju inte saken sämre.. ;)

Glömde, jag har enbart tävlat Msv.B+A som häst på min så jag vet ej hur han hade blivit bedömd i lägre klasser.

Som ungponny tävlade jag honom i några LC,LB,LA och där var han överlägsen i samtliga starter och domarna var helt begeistrade så som ponny var det inga problem (fast de flesta domare trode han var en korsning). Han hade råd att missa och i ett program fick vi tom. 0 på en bedömningspunkt men hade trotts detta överlägset högst poäng i klassen..

Lånar knapp.
Jag har själv bara tävlat min arab ett par gånger och det har gått sådär; han blir för okoncentrerad pga sitt kön (h). Men jag har inte fått särskilt negativ kritik pga hans ras, tvärtom fick vi av en domare "mycket fin häst" vilket han även fått en annan gång av en annan domare.
Själv tycker jag att det viktigaste när man köper en häst som man ska tävla med är att MAN SJÄLV gillar hästen!!! Om ni gillar att rida araber, köp då för sjutton en arab och rid och tävla den!! Rasen och färgen MÅSTE vara sekundärt, individen är det viktigaste! Om fler vågar sig ut och tävla dressyr på annorlunda raser MÅSTE domarna börja döma dem med kompetens istället för med fördomar. Det 'r det enda sättet att tving domarna att se andra hästar som de ev inte gillar. Man kan ju faktiskt inte välja häst efter vad ett par domare tycker. Dessutom finns det ju så många domare att man alltid råkar ut för någon som dömer en konstigt oavsett vad man har för häst.
Jag vill gärna tävla arab men min hingst är ganska gammal, jag själv gravid igen och han har svårt att koncentrera sig så blir det någon mer tävling så kommer det i alla fall inte bli många och antagligen heller inte på någon hög nivå. Men jag ska ta någon avkomma med ett bra sto som jag absolut vill tävla med i framtiden. Jag har ett föl efter honom u hbl som ska bli nästa tävlingshäst. Får se hur den blir. Sedan är jag ju på jakt långsiktigt efter ett bra avelssto till honom, och kanske finns möjligheten att rida och tävla den också... Nåja, drömma kan man ju alltid!
Men köp och rid bra araber så kommr ryktet att bli bättre. Som någon skrev så används ju araben mycket i andra länder.

Nu har jag dock inte läst allt då men en kompis till mig rider Nationellt på en Arab , då en ponny... var med på Arab SM och så... tycker det var ducktigt av henne att rida sin ponny arab på kandar! han är van att gå med vanligt träns ;P men han var ur ducktig med det i början också!

En arab klarar nog mycket väl att ta sig upp i skolorna, men det är däremot sällan man ser en arab med det eftertraktade "halvblodssteget" som dressyrdomarna vill ha.

caballus skrev:
En arab klarar nog mycket väl att ta sig upp i skolorna, men det är däremot sällan man ser en arab med det eftertraktade "halvblodssteget" som dressyrdomarna vill ha.

Halvblodssteget???

Har själv ett AFLB som rör sig BÄTTRE än ett halvblod!!! :D
Men som Tralopp skrev, man skall kunna rida de åxå... ;)
(Men varför är ju en helt annan diskussion :devil: )

Måste få komma med ett inlägg här i denna tråd. Jag tävlar, äger, tränar min arab Mygel. Sanningen är att det inte är lätt att ha arab alla dagar, men det är det knappast med någon häst.. Jag har aldrig fått andra poäng än de jag förtjänat, både bra och dåliga.
Vi har tävlat tom. nationell FEI som ponny, var även med på arab-sm och där va vi tvugna att rida på kandar och göra byten. Vi fick även åka med på arab-em. Det jag tyckte var jobbigt under dessa tävlingar va att jag var tvungen att i alla finaler rida prog. som jag inte fick tävla i vanliga fall. Jag får nämligen inte för TR rida honom i hästklasser innan år 2005.
INGEN jag har tränat för har klankat ner på oss bara för att han är arab, men jag har väl kanske aldrig påpekat särskillt att han är arab(?) Utan de brukar mest vara imponerad på han enorma vilja och kondis. :) Det enda jag förut fick "kritik" för var att jag måste passa mig så han inte bara knäpper av och får "svannacke".
För övigt vet jag massor av ponnysar som är helaraber och går BRA. På hästsidan är det bara Linda och Thomas som jag vet nu, nästa år kommer även jag och Mygel, men att det är så beror troligen på att en arab oftast är liten. Sedan tycker jag att SvenskaArabHästförbundet satsar väldigt mycket på utställning och detta gör nog att folk tror att det är porslinshästar som ska bete sig som pudlar. Detta tror jag kan skapa helt fel bild, det jag såg på dokumentären om "den perfekta araben" var en bild som inte stämme med hur min Mygel beter sig. För mig var det helt sjukt hur hästarna skulle sprätta omkring.
Kramar Magda

Kolla in www.mygel-ox.nu

Det blir ju en bit att köra, men du är HJÄRTLIGT VÄLKOMMEN!!! :)

Myggan> Ett mycket bra inlägg, håller med till fullo.
Har heller aldrig fått någon negativ kommentar om min flicka.
Tvärtom...
(En mycket stor fördel med att rida dressyr på ett AFLB är som Tralopp skrev, de är känsliga, (jag älskar denna känslighet, ingen risk att man bara sitter och kånkar runt, för det finner de sig inte i, helt enkelt) ) men de är även extremt uthålliga.)

Porslinshästar,,,knappast va!!!
I den dokumentärer satt jag förväntansfullt och väntade på att nu äntligen kommer ett program som visar AFLB ridbarhet, men icke, sa nicke!!!

Jo, jag håller med om att hästarna ofta blir vad man gör dem till. Även om jag till stor del är enig med dig där, så är jag också medveten om att vissa raser rent generellt är bättre på vissa grenar än andra.
Man kan, med blod, svett och tårar (och en massa träning) komma långt med en häst som inte "passar" till en viss sport - men om man vill göra det lätt för sig så kan det finnas andra raser där det är större chans att hitta en individ som har lätt för sig.

Men egentligen så är det inte riktigt tanken bakom min fråga. Den hade mer att göra om arabhästen blir neddömd p g a sin rastillhörighet TROTS att den utför rörelserna lika bra som vilken ponny/häst som helst. Alltså, att man ska slippa det där med att vara dubbelt så bra för att få samma poäng.
Anledningen till min tanke var det domaren sa till mig när jag satt sekreterare, och det visar väl på att det faktiskt finns domare som dömer ner araben bara på rastillhörigheten.
Har man "tur" att ha en arab som mest ser ut som en ädel ponny än en ren arab så kanske de inte är märker att det är en arab. Men en del araber ser verkligen ut som araber - går inte att Mygla (!!) där...

Nåväl - kul att höra att det går bra för många arabhästar ändå! Det gäller väl att pricka in de där domarna som inte är rasister och ge sjutton i att tävla för de som uttryckligen inte gillar arabhästar...

Men alltså, jag vet inte varför det skulle vara någon skillnad på araber i dressyr och någon annan häst överhuvudtaget. Nu pratar jag ur ponnysynvinkel.

Innan jag skaffade Mygel så det lilla jag såg av araber var nog rätt skrämmande, hästarna sprang med huvudet rätt upp inne på banan och såg allmänt hysterisk ut. Ryttaren får protokollet och hävdar att den fick dåliga poäng enbart för att det var en arab. :eek: Det känns som att "det är ju bra att ha någonting att skylla på". Fast detta finns nog inom flera raser.

Under alla tävlingar jag har varit på har jag aldrig ens överhuvudtaget övervägt tanken att det skulle kunna vara så att det var pga att Mygel var arab jag skulle ha fått dåliga poäng. Han har helt enkelt inte gått bättre, varit spänd och inte genom kroppen. That's it, även om det kanske hade varit lätt ibland och sagt att det var pga någonting annat. :D

Sedan så är det en faktor man bör räkna med när man skaffar en arab, de är extremt reaktionssnabba och vakna. Därav kan de upplevas som sprättiga, de är dessutom smartare än alla hästraser jag har mött och att lära en arab är oftast mycket svårare (inte just själva inlärandet utan utövandet därefter) och kräver mer av sin ryttare.

Det enda sättet att tvätta bort stämpeln på att araben inte hör hemma på dressyrbanan är faktiskt för alla oss som tävlar att visa framfötterna och inte ge oss! Stötta varandra och TRÄNING ger färdighet.

Tack för pepp!
Vi ska träna vidare, men jag kan inte sticka under stol med att jag blev nedslagen av vad domaren sa. Hon visste ju faktiskt inte att jag hade något med arabhästar att göra, så det var ju något hon sa i all "förtroende"...
Tänker hur som helst inte byta bort vår arab mot någon annan häst bara för detta. Skulle det däremot verkligen visa sig att det finns sådana fördomar bland domarna i vårt område att det inte går att tävla på lika vilkor så får man väl lägga ner dressyrtankarna och försöka sig på andra områden där det inte spelar någon roll vad för ras hästen har.

Liknande trådar

G
Hästmänniskan Om inte den här tråden ligger rätt får moderatorn gärna flytta den ;) Jag har ett importerat halvblod, sto, 12 år gammal. Hon har...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 365
Senast: Buckingham
·
J
Dressyr Jag har tidigare i tråd här inne där jag undrade om jag kunde starta min häst i dressyr med min flatbacksadel.. Det var ju enligt er...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 390
Senast: Friendly
·
Fälttävlan hejsan! lovade nån med en derssyrhäst här inne att jag skulle raportera från min debut i fältävlan. elle min debut gjorde jag för flera...
Svar
4
· Visningar
1 169
Senast: FT_ryttare
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar