Sv: Arabhästar och dressyr
Jag tävlar St:George eller Msv.A dressyr med min och han har påbörjat alla rörelser tom. Grand Prix.
Vi har blivit både upp o ner dömda på tävling. När han blivit nerdömd vet jag inte om det berott på att han är ponny, eller skimmel eller arab eller... Tja, det är ju en bedömningssport så det är väl inte mycket man kan göra åt det.
Domarna har dock varit övervägande MYCKET positiva och vi ligger väl på 7 på samtliga rörelser här hemma (utomlands har vi legat på 8 men även 9, som ponny låg han på 8-9).
Sista tävlingen kom domaren i första klassen (Msv.B) fram till oss på framridningen efter klassen och fullkomligt ÖSTE beröm över honom! Domaren i nästa klass (Msv.A) var lika positiv, fick komentarer som tex. "elegant häst med lätta gångarter" osv. (men tyvärr hade vi en hel del missar).
Vi har hittils inte varit på någon tävling utan att någon kommit fram och berömt honom. Bland annat kom Ulla Håkansson fram till min sambo på en tävling och frågade om det var vår arab, när han sa ja sa hon "Mycket fin, mycket, mycket fin!!"- och det hade hon ju inte behövt göra.
Araber- liksom andra hästar- finns i alla typer. Vissa är super andra inte. Gemensamt är att de har enormt utpräglade personligheter i kombination med inteligens vilket ställer stora krav på ryttaren.
Min egen är svår, mycket svår. Den svåraste häst jag utbildat (och jag har utbildat många olika typer och raser av hästar). Dels har han ingen ändamålsenlig exteriör och ett mycket starkt psyke. Han vill veta VARFÖR han ska göra saker, och det är inte alltid så lätt att förklara..
Man ser offta halvblodsryttare som rider in innan en klass o piskar upp hästen för att sedan rida på detta i programet. Så skulle jag aldrig kunna göra med min, han måste hållas glad och positiv. Rider jag in o rappar upp honom så blir han arg, ledsen och känner sig mycket orätvist behandlad och högst förolämpad.
Uppmuntrar man honom och är nöjd ger han å andra sidan allt vad han har, och han tar i! Av någon märklig anlednin begriper han att det här med tävling är viktigt för matte.
För er som var på Strömsholm kan jag berätta att jag var mycket missnöjd efter min SM ritt, däremot var jag väldigt nöjd med honom i Msv.B:3 bland halvbloden trotts att vi missade några byten (slutade 13 av 30 där).
Jag kan förstå att folk inte tycker araber är något att ha i dressyr för handen på hjärtat, hur ofta ser man någon arab som går bra i dressyr? Men det är ju inte hästarnas fel!
En vän till mig tävlar Intermediare med placeringar i Tyskland bland vanliga hästar, så visst finns det araber som går bra i dressyr, men inte så många- än.