Dressyr m hackamore, dispans?

Sv: Dressyr m hackamore, dispans?

Men ja, jag hade ju gärna tävlat min förra i flb, med remontgrimma (inget bett) och utan sporrar ;) Vi avstod från att tävla dressyr de första två åren just pga att jag inte klarade av att rida henne på betten som var tillåtna (då gick hon bara bra på syntetbett). Mot slutet hade vi dock fått til lite bättre sammarbete (det var det och hennes känslighet som gjorde att hon spände sig med bett) och kunde tävla lite med hyfstat resultat på metallbett;)

Står det nånstans i TR att tyglarna måste sitta fast i bettet? Om inte kan man ju rida med en remontgrimma spänd som en kapson och fästa tyglarna i den istället för i bettet:devil:

Du kanske kan få vara med utom tävlan? Om det är så att du kan nöja dig med att bara få henne bedömd och uppvisad?

Det borde iaf inte vara någon omöjlighet, ring och kolla med klubben!

Får man fråga (utan att vara nedlåtande) varför du absolut ska tävla dressyr när din häst inte fungerar enligt de förutsättningar och regler som finns idag...? Varför inte istället fortsätta träna och försöka komma tillrätta med problemet först?

Och att försöka "smyga" till sig att starta på hackamore lär varken fungera eller ha någon större inverkan på det rådande regelsystemet. Det enda som lär hända är att du blir ombedd att lämna banan. Vill du få till en förändring i TR blir du tvungen att gå andra vägar och försöka övertyga Ridsportsförbundet (är själv visserligen inte övertygad om att just hackamore någonsin kommer att bli godkänt som "dressyrbetsling" men andra former av bettlöst kanske). Är den första att instämma med att dressyren är full av fåniga regler utan saklig grund, men om det nu är de förutsättningar som finns så är det bara att gilla läget är jag rädd...

Men att starta utom tävlan eller på klubbtävlingar (där det möjligen kan vara ok att rida på hackamore) är ju möjligheter som finns.

Varför gräver ni upp en två år gammal tråd...? :crazy: Ni tror inte att det kanske ligger lite annorlunda till nu eller så?
Läs när trådarna är skapade, det är otroligt förvirrande.

till Akustik och Nancy.

Julia_v ställde frågan för två år sedan, tror inte ämnet för henne är så jätteaktuellt längre.

Däremot var det Cattizen som var duktig och la till en fråga i tråd om samma ämne istället för att starta en ny tråd, henne kan ni svara istället.

Ok, ser det nu men kan ju inte påstå att det direkt tydligt framgår att det är en gammal tråd... Utgår ifrån att trådarna som ligger på första sidan är aktuella och inte två år gamla. My bad.

Tycker visserligen att det hade varit bättre att starta en ny tråd om det aktuella ämnet, men det är kanske bara jag. :smirk:

Mmm. Eller så kanske dom ropar ut i høgtalaren att du ær diskad.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 503
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 248
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30