Dressyr m hackamore, dispans?

Sv: Dressyr m hackamore, dispans?

varför? om man vill tävla måste man ju följa reglerna. Tyvärr.
tro mig, hade jag fått rida min förra på sidepull på alla starter hade jag jublat. Jag skulle själv önska man fick rida på bettlöst. man får ju det inom hoppningen.

du får ha gummibett så länge det har metalkärna, det kanske du kan testa?

sweep skrev:
du får ha gummibett så länge det har metalkärna, det kanske du kan testa?

Happy mouth, har de va?

Ska ta bort tanden först, men sedan ska jag testa ett sådant! :)

__Stilett__ skrev:

Fast istället för att stoppa huvudet i sanden likt en struts kan man ju arbeta för att visa att utvecklingen av människans syn på hästen har förändrats, och påverka att det blir tillåtet med en mer öppen och "human" syn, dvs man kan rida på den betsling som hästen trivs med, så länge den inte är plågsam.

CK skrev:
__Stilett__ skrev:

Fast istället för att stoppa huvudet i sanden likt en struts kan man ju arbeta för att visa att utvecklingen av människans syn på hästen har förändrats, och påverka att det blir tillåtet med en mer öppen och "human" syn, dvs man kan rida på den betsling som hästen trivs med, så länge den inte är plågsam.

jag har försökt starta min på sidepull men fick nej, nej, nej till svar hela tiden, så vad har man för val?

__Stilett__ skrev:
jag har försökt starta min på sidepull men fick nej, nej, nej till svar hela tiden, så vad har man för val?

Jag ska träna för en tränare som jag tränar för ibland, han är domare
så jag tänkte höra lite med honom... :smirk: ...

Ursäkta Julia,

Läste ponnyhack och tog förgivet det var en ponny, sorry. Har hästen inte blivit riden på två år med bett så kanske den är som"ny" i munnen? Jag skrev inte att du var hård i handen, utan att hästen kanske upplever det så. Min häst gick bäst tidigare om jag red med tyglarna mellan tummen ock pekfingret och då menar jag lägst ut på fingertopparna. Så mjuk kontakt var jag tvungen att ha för att han inte skulle uppleva det som om jag var hård i handen.
Gör ett test. Funkar hon på lång tygel på bett så korta upp tygeln tills hon börjar att streta emot handen läng sedan ut den igen tills hon tycker det är ok och rid på den tygel längden.

Säkert ställer vargtanden till probelm oxå, hoppas det löser sig.

Hobbyryttaren skrev:
Ursäkta Julia,

Läste ponnyhack och tog förgivet det var en ponny, sorry. Har hästen inte blivit riden på två år med bett så kanske den är som"ny" i munnen? Jag skrev inte att du var hård i handen, utan att hästen kanske upplever det så. Min häst gick bäst tidigare om jag red med tyglarna mellan tummen ock pekfingret och då menar jag lägst ut på fingertopparna. Så mjuk kontakt var jag tvungen att ha för att han inte skulle uppleva det som om jag var hård i handen.
Gör ett test. Funkar hon på lång tygel på bett så korta upp tygeln tills hon börjar att streta emot handen läng sedan ut den igen tills hon tycker det är ok och rid på den tygel längden.

Säkert ställer vargtanden till probelm oxå, hoppas det löser sig.

Ingen fara ;)

Nej hon är riden till och från med bett de senaste två åren,
men går bäst på hacket och man ser hur hästen uppenbarligen
trivs bäst utan bett..

Enligt min tandläkare så har han många kunder efter justLandlord ( som är hennes pappa) som just är som hon, känsliga i munnen
och vill helst slippa bett.

Man märker redan när man tar på henne tränset med bett att hon "stretar emot", hon drar tex tygeln ur handen när man sitter upp
osv, det gör hon aldrig med hacket, hon frustar och busar
med hacket på ett sätt som hon heller inte gör med bett..

Det har blivit värre nu i år detta med bettet, och jag ser egentligen
ingen anledning att rida henne på bett eftersom vi kan utföra
"allt" utan, förstår du hur jag menar?

Men jag ska ta bort tanden och testa försiktigt ( lite som du säger, steg för steg) med bett för jag vill ju kunna tävla dressyr
och lyckas jag inte få dispans ( SKA faktist försöka..)
så måste det ju gå.. :crazy:
För har hon ont nu av tanden så kan hon ju "tro" efter att tanden är borta att obehaget finns kvar ..( att det sätter sig i huvudet på henne)

En fråga till..
Hur är det egentligen, få tandläkare ta bort tänder ( droga dem osv)
el måste en vet göra det?

julia_v skrev:
Jag ska träna för en tränare som jag tränar för ibland, han är domare
så jag tänkte höra lite med honom... :smirk: ...

det tycker jag du ska göra :-)

sen tycker jag det är dumt att man ej får rida på bomlös sadel också.
(även om jag ej använder det själv) men dey finns ju dom som vill ha det

__Stilett__ skrev:
det tycker jag du ska göra :-)

sen tycker jag det är dumt att man ej får rida på bomlös sadel också.
(även om jag ej använder det själv) men dey finns ju dom som vill ha det

ja det är mycket som är "dumt" och obegripligt inom dressyren :confused:
Jag tycker så länge det inte skadar hästenså borde man få
rida med den utrustning som passar hästen..
de ÄR ju individer, precis som vi. :smirk:

Hör med arrangerande klubb om du kan få rida din häst utom tävlan i mån av plats. Då kan du ju i varje fall få en bedömning.

Sen att det är stenåldersregler i många avseenden kan jag hålla med om. Men sen måste man försöka hålla lite koll på ekipagen så det inte ballar ur fullständigt. Varför får man inte rida med martingal, min häst funkar bättre på det, Varför får jag inte rida med graman på framridningen min häst kommer bättre till ro då osv osv Visst, hackamoore och sidepull kan man gott godkänna. Men bomlösa sadlar..är det säkert att de inte är tillåtna? De påminner ju om en sadel av engelsk typ...Står inte i TR om sadeln skall ha en bom eller inte. *bara spånar*

På klubbnivå bestämmer klubben om du ska få rida på hackamore eller inte, eftersom inte TR gäller. Däremot kan vissa klubbar bestämma sig för att köra sina klubbtävlingar enligt TR.

mvh Jessica

Varit uppe iallafall en tråd där jag tror två st bukefalosare hade mailat å fått svar, där de svarade att inte ens de bomlösa som såg riktigt engelska ut var tilltåna.

Åska skrev:
Hör med arrangerande klubb om du kan få rida din häst utom tävlan i mån av plats. Då kan du ju i varje fall få en bedömning.

Sen att det är stenåldersregler i många avseenden kan jag hålla med om. Men sen måste man försöka hålla lite koll på ekipagen så det inte ballar ur fullständigt. Varför får man inte rida med martingal, min häst funkar bättre på det, Varför får jag inte rida med graman på framridningen min häst kommer bättre till ro då osv osv Visst, hackamoore och sidepull kan man gott godkänna. Men bomlösa sadlar..är det säkert att de inte är tillåtna? De påminner ju om en sadel av engelsk typ...Står inte i TR om sadeln skall ha en bom eller inte. *bara spånar*

Ja den tanken slog mig idag !
att jag hade kunnat vara med utan tävlan..
men nu har jag ställt in mig på att inte starta i morgon, så
jag har inte ridit programmet el tränat på skritt delarna..
som hade behövts!
men till nästa tävling, kanske jag kunde vara med utan tävlan!

Jessica skrev:
På klubbnivå bestämmer klubben om du ska få rida på hackamore eller inte, eftersom inte TR gäller. Däremot kan vissa klubbar bestämma sig för att köra sina klubbtävlingar enligt TR.

mvh Jessica

Visst, men hästen har kapacitet till högre klasser än klubbtävlingar,
därför vore det synd om det inte gick att tävla på
"riktiga" tävlingar.. :(
Men jag ska ju försöka med bett igen när tanden är borttagen,
annars får jag väl försöka att få dispans.. :smirk:

ScissorHands skrev:
Varit uppe iallafall en tråd där jag tror två st bukefalosare hade mailat å fått svar, där de svarade att inte ens de bomlösa som såg riktigt engelska ut var tilltåna.

Det stämmer.

En vargtand stör alltid en häst med ett bett i munnen.
Den påverkar alltid hästen och gör ont, inflammation har också lätt att uppstå.

Min "kompis" häst hade en vargtänder och dom tänkte: jaja, de e väl bra om dom tas bort. Dom sålde hästen men fick senare tillbaka den för att den var omöjlig att rida (drog bara upp huvudet och gick) . Dom plockade bort vargtänderna och använde rakt bett, då blev det än annan häst.
Hästen klarar dock inte av att ha ett ledat bett i munnen, minnena av att det gjorde så ont gör att den blir likadan att rida som förut.

Det är jättebra att du rider din häst på hackamore då :) .

julia_v skrev:
*man får inte ha hackamore ( en del hästar vill/kan inte ha bett!)
.. eftersom man ska visa att man kan rida hästen med bett och att hästen accepterar det.

julia_v skrev:
*man får inte ha rakt bett ( enligt nya rön ska det vara ett snällt bett som ligger bra i hästens mun)
.. det får man väl ha nu? Lite sent men men..

julia_v skrev:
*man får inte ha skydd på benen ( hade en ponny en gång som enligt vet var tvungen att ha skydd på sig alltid, i hagen osv pga en gammal skada), jag menar kan hästen verkligen röra sig bättre med skydd?, är det liksom fusk?
... eftersom dressyren från början var en gren där man visade upp militärhästarna, de kan ju inte vara beroende av skydd. Man vill fortf inte ha hästar som slår sig själva (är väl rätt självklart?). Det kan man dock få dispans för om det är riktigt illa. Du hade fått det om du visade upp ett vet.intyg på att ponnyn behövde det. Dessutom är det "lätt" att få endel hästar att röra sig annorlunda med skydd, alltså inte alls rättvist.

julia_v skrev:
*man MÅSTE ha sporrar?
... i högre klasser för att visa att man kan behärska dem och att hästen accepterar ryttarens användande av dem. Dvs man sätter dem så som hästen vill ha dem och så ryttaren kan rida utan att störa.

julia_v skrev:
* man får inte ha flughuva ( en del hästar blir tokiga av alla flugfän på sommaren)
... eftersom den kan dämpa ljud osv och hästen ska lyssna på ryttaren och inte på allt annat.

Sen är det ju såhär att "den som ger sig in i leken får leken tåla". Passar inte reglerna så får man avstå. Kan du inte visa din häst på ett (för de andra deltagarna rättvist sätt - följa reglerna) så får du helt enkelt avstå. Men man får ju _gärna_ försöka påverka reglerna så det går åt rätt riktning, vi får ingen utveckling om ingen säger till.

Hackamore är dock rätt "självklart" att man inte får ha i tränsklasser just pga hävstången som generellt inte ska komma i utbildningen förrens hästen bär sig bra på träns och ska samlas mkt högre.

Men ja, jag hade ju gärna tävlat min förra i flb, med remontgrimma (inget bett) och utan sporrar ;) Vi avstod från att tävla dressyr de första två åren just pga att jag inte klarade av att rida henne på betten som var tillåtna (då gick hon bara bra på syntetbett). Mot slutet hade vi dock fått til lite bättre sammarbete (det var det och hennes känslighet som gjorde att hon spände sig med bett) och kunde tävla lite med hyfstat resultat på metallbett;)

någon som vet om man får rida på hack på vanlig klubbtävling ??
Är inte ett jätte stort dressyr fan men tycker att det är roligt att rida på klubbnivå.:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 503
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 248
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30