Sv: Dressyr m hackamore, dispans?
Hobbyryttaren skrev:
Ursäkta Julia,
Läste ponnyhack och tog förgivet det var en ponny, sorry. Har hästen inte blivit riden på två år med bett så kanske den är som"ny" i munnen? Jag skrev inte att du var hård i handen, utan att hästen kanske upplever det så. Min häst gick bäst tidigare om jag red med tyglarna mellan tummen ock pekfingret och då menar jag lägst ut på fingertopparna. Så mjuk kontakt var jag tvungen att ha för att han inte skulle uppleva det som om jag var hård i handen.
Gör ett test. Funkar hon på lång tygel på bett så korta upp tygeln tills hon börjar att streta emot handen läng sedan ut den igen tills hon tycker det är ok och rid på den tygel längden.
Säkert ställer vargtanden till probelm oxå, hoppas det löser sig.
Ingen fara
Nej hon är riden till och från med bett de senaste två åren,
men går bäst på hacket och man ser hur hästen uppenbarligen
trivs bäst utan bett..
Enligt min tandläkare så har han många kunder efter justLandlord ( som är hennes pappa) som just är som hon, känsliga i munnen
och vill helst slippa bett.
Man märker redan när man tar på henne tränset med bett att hon "stretar emot", hon drar tex tygeln ur handen när man sitter upp
osv, det gör hon aldrig med hacket, hon frustar och busar
med hacket på ett sätt som hon heller inte gör med bett..
Det har blivit värre nu i år detta med bettet, och jag ser egentligen
ingen anledning att rida henne på bett eftersom vi kan utföra
"allt" utan, förstår du hur jag menar?
Men jag ska ta bort tanden och testa försiktigt ( lite som du säger, steg för steg) med bett för jag vill ju kunna tävla dressyr
och lyckas jag inte få dispans ( SKA faktist försöka..)
så måste det ju gå..
För har hon ont nu av tanden så kan hon ju "tro" efter att tanden är borta att obehaget finns kvar ..( att det sätter sig i huvudet på henne)
En fråga till..
Hur är det egentligen, få tandläkare ta bort tänder ( droga dem osv)
el måste en vet göra det?