Arabhästar och dressyr

Sv: Arabhästar och dressyr

dressyrdomare kan ju klanka ned på vad som helst så det är nog inget som är unikt för araber.......

kan tänka mig att många tror att tex araber "inte kan" gå dressyr bara för att de inte sett så många göra det bra. araber är ju trots allt kanske? mest kända inom distansritt. de flesta orättvisa bedömningar i dressyr bygger skulle jag tro på okunskap och fördomar.....inte bara hos domaren utan även hos hästfolk i allmänhet

Hej
klart att araber kan gå dressyr. vet en som är utbildad och går upp till msv:a... :D dessutom har jag vunnit km i dressyr på en arab och fick komplimangen mycket vakkerr häst :d

Senast ändrad av en moderator:

jag har en arab som jag tränar dressyr på han är fältävlans ponny det går hur bra som helst

*Lånar knapp*

Det är definitivt inte bara araber som dressyrdomare har förutfattade meningar om..... Jag skrev en gång till en domare som sa att "skimlar är ju så fula så dem kan man ju inte ge några poäng!". :crazy:

Senast ändrad:

jo jag har åxå hört både det ena och det andra från dressyrdomare, fel färg, fel ras, fel stam, fel ryttare, fel häst.....vad som helst kan de döma ner på. nä de är tur det är fälttävlan man rider å inte dressyr!

Hejsan!

Jag gillar själv rasen ganska mkt även om dom inte finns ute på dressyr banan så mkt vilket är synd då arabhästen är en precis lika bra dressyrhäst som vilken annan ras som helst! Anledningen till att "halvbloden utmärker sej bättre" är att det finns många fler utav dem än utav araberna då många tråkit nog har förutfattade meningar. i dagens läge kan en arab lätt gå msv med fina placeringar kanske inte så jätte mkt högre jusst pågrund utav många dommares negativa tankar jag säger inte att alla dommare är så men många vilket är synd.

//arabridande dressyrtjej

Jag har en arabvalack som går som allroundhäst, mestadels distansritt men vi har tävlat dressyr på lokaltävlingar upp till LB:2 och tävlat LA:1 på klubbtävlingar. Vi bor i Jämtland och här kan jag inte säga att det är rasism bland domarna utan när vi får dåliga poäng så beror det på att vi varit dåliga. Kan vara så att domarna här är mer vana att se ett större spann av raser än domare söderöver.

Dock måste jag säga (nu när jag gått över mer och mer till western) att dressyren är rätt orättvis mot udda raser. Min häst är väldigt lydig och spänner sig inte speciellt om inte jag spänner mig - istället kan han vara lite seg och lat på tävling. Men han har ju ingen speciell trav och längningarna blir inte så bra så vi döms ofta ner därför och så ska det väl vara i dressyr där TR är skrivet efter halvblodets förutsättningar. Inom western är det helt annorlunda - där bedöms hästens form efter hästens exteriör och lydighet premieras. Där går det mycket bra för oss, kan jag väl säga.

Min arab är alltså häst, 156 cm hög och ganska välmusklad efter år av distansträning, men han är egentligen inte grov i typen då han är 75% egypt. Mitt stora problem är att han har lätt för att gå bakom och dra sig undan bettet. Vanligt för araber? Han kliver dock under sig bra om jag rider bra och får mycket beröm från "halvblodsfolket". Han har bra galopp och rör sig lätt och mjukt. Som lat ryttare så passar han mig utmärkt då han är känslig och jag inte behöver kämpa för varje rörelse. Ibland ser jag ryttare på halvblod som spjärnar emot i sadeln och samtidigt krampar i benen då de skänklar för att det är så jobbigt och de ser helt slut ut efter en ritt. Det behöver jag aldrig uppleva.

Som dressyrhäst om man vill ta sig längre än LA tror jag inte på araben, inte för att den inte kan, utan för att TR ser ut som det gör. Vill man ändå går det säkert att hitta mycket fina individer som har bra steg. Som allroundhäst är araben fenomenal! Min går medelsvår distans, LA dressyr, C-tävling western och hoppar LC (även om vi inte tävlar hoppning).

/Camilla

Har en Valack som är både arab,liten och skimmel, men han tävlar upp till La:6 i alla fall bland dom stora tyskarna:laugh: Men tyvärr så blir han väldigt ofta nerdömd av dressyr domarna:confused: Visst det är inte alltid han går så bra, han blir lätt ganska spänd;) Men om han verkligen går bra så vill man ju ha lite betalt för det också!
Det brukar gå bra fram till LB, men han kan ju så mycket mer.

Så ibland är det väldigt surt att tävla arab i dressyr! Synd för så skulle det inte behöva vara:(

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en arab som med tidigare ryttare har vinster i FEI dressyr. jag har bara haft honom sen i somras så vi har inte kommit ut så mkt än, vi tränar just nu på LA nivå. :)
På de tävlingar vi har varit ute på har jag inte känt att vi har fått lägre poäng än vad vi borde ha fått. men jag känner andra som tävlar araber och de har blivit nervärderade om man säger så, väldigt tråkigt.. :(

Jag har haft en arab som jag visserligen inte tävlade med mycekt alls, pga.mitt ointresse för just tävling, men han var tränad och tidigare ägd av Helena Larson (OS landslags ryttarinna i dressyr, 2:a i SM flera gånger etc.) och om en arab duger åt henne att köpa in o träna upp så tycker jag inte folk ska klanka ner på dom som dressyrhästar faktiskt.

För övrigt så är han utbildad till Prix St. George storhäst nivå och är D ponny, nu är han 21-22 år och tränas fortfarande som läromästare :)

Jag har arab som är yngre, men som är tänkt att bli utbildad liknande och helst högre, men jag har fortfarande inga stora tävlingsabitioner, men lite komemr det bli ädnå hoppas jag.
Han komemr skolas klassiskt och jag har tillgång till tränare som äger flertalet hästar som kan skolor ovan marken också, så jag tror att men kunskap kan araber bli utbildade till MYCKET bra dressyrhästar, men sen om vissa idiot domare dömer annat är ju en annan sak, jag tycker inte om hur dressyr har blivit ofta därav att jag tappat lusten för tävlingar.

Men kärleken till araber och dressyr består :)

jag har en arab/halvblods valack som är jätte fin i dressyr så länge jag rider hemma eller på privat träningar när det kommer till tävlingar blir han stressad och börjar dumma sig, men jag har märkt att det är jätte många dressyr domare verkligen hatar araber, för efter en tävling i sommras så kom det en domare och sa att min häst va dum i huve osv :cry:

KL
Min syrra har en arab, visserligen bara 6 år än och inte färdig...men på en klubbtävling i våras, (de hamnade i mitten ungefär av resultatlistan, vilket var ett stort framsteg för dem, för den här herren är INTE lätt att rida) så var han den ENDA hästen som fick en åtta tilldelad av domarna på gångarter. Han tävlade bara mot halvblod/fullblod. Jag är ju inte helt objektiv, men han var den enda hästen som hade UTSTRÅLNING och schwung i steget, om man jämför med dem andra som var med...sen finns det ju så klart araber som går som skit likväl det finns halvblod som gör det....

Förstår inte dressyrdomare som har såna fördomar mot andra raser, tycker det är skrämmande i dagens ridsportsverige att detta förekommer...då menar jag fördomar mot alla raser, inte bara araber....sanslöst! Är emot fördomar och diskriminering övht inom ridsporten, jag är islandshästryttare och är väl lite trött allmänt på att man måste försvara sig....sen spelar det ingen roll, verkar det som, att min häst kan skänkelvikning öppn/sluta mm...och kan galoppera på en liten volt i form..:angel:

Fram för större tolerans hos alla för alla raser och inriktningar...det är väl ändå HÄSTAR vi håller på med! Kolla bara på Peter Markne som tränar en del islandsryttare, han ser hästen som en häst och utgår inte från vilken ras det är..härligt!

Jag får hålla med Myggan-ox. Många araber man ser på banorna är en katastrof. De går så jäkla illa och ska inte ha mer poäng. Men då är det lätt att skylla på att domaren inte tycker om araber. Det är helt enkelt inte tillräckligt skickliga ryttare för dessa känsliga hästar OBS de är INTE stirriga utan vakna och uppmärksamma.
Vi tävlade vår arab och han fick de poäng han förtjänade, gick han bra så fick han 7-8, gick han dåligt 4-5. Inget att säga om.
Så nej, jag kan inte säga att domarna har haft fördomar om vår arab i alla fall. Vi pratade ibland med någon domare som sa att; araber har många gånger lite markbunden galopp, men det är ju så de är. Det enda det drar ner är kanske något poäng på gångarterna, men det påverkar inte hur man bedömer hur rörelserna utförs. Där ska det precis som hos alla andra raser vara en lydig häst som arbetar rätt med sin kropp.

*kl*

Jag tävlar arab och för mig går det jättebra! :p
Visst har vi blitt neddömda någon gång, men det händer väl alla ;)

Vi har hittills lyckats rida nationell FEI på 63% och knep andraplatsen på arab SM:banana:

*kl*

Jag rider också arab, fast satsar mest på hoppning med honom nu dock.. Men har åkt på lite dressyrer också. Han har gått MsvB:6 som högst och kom trea på arab-SM. Han kan rörelser upp till grand prix, piaff, passage, byten i varje.. Det går! Men jag har märkt att många dommare inte gillar araber :crazy: tråkigt nog.

Jo tyvärr finns det ju fördomar på dom flesta ställen (dock är det ju inget unikt för araber, finns ju många andra som blir liak nerdömd tyvärr)

Jag kommer ihåg när jag hade min förförra arab, som soms agt var väldigt välriden och framförallt välutbildad, och en idiotiskt dressyrtränare (som inte visste vem han var) totalvägrade att ens låta mig träna för att jag hade arab!!!
Kan ju säga att h*n knep igen när jag berättade vem som ägt och utbildat honom men var ju ändå inte så kul att bli bemött så :(

Det där känner jag igen.. "Det är synd att du inte har en riktig häst, för vi har en jätteduktig tränare här men du kan ju inte komma med en arab!"

Mmmm säkerligen itne helt ovanligt ju :/
Det är sällan nån fattar varför jag inte vill ha en "riktig" stor häst haha, men men nu har jag tappat tävlignslusten så spelar inte lika stor roll längre.

Bara en kul liten skröna som jag hörde som ung i stallet angående araber och dressyr..

Araber är för smarta så de lär sig programmet utantill och är därför före ryttaren i de olika momenten och därför passar de inte för dressyr!

som sagt.. en skröna var det ja.. själv tror jag inte att det har med saken att göra!

Jag tycker generellt att det verkar som att de flesta som inte rider halvblod löper risk att bli neddömda.. Sen om det beror på att det är svårt att bedöma gångarter eller något annat vet jag inte..

Minns en PRE? på Globen för några år sedan som reds i ett jättefint program men blev totaltsågad av domarna..

Liknande trådar

G
Hästmänniskan Om inte den här tråden ligger rätt får moderatorn gärna flytta den ;) Jag har ett importerat halvblod, sto, 12 år gammal. Hon har...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 365
Senast: Buckingham
·
J
Dressyr Jag har tidigare i tråd här inne där jag undrade om jag kunde starta min häst i dressyr med min flatbacksadel.. Det var ju enligt er...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 390
Senast: Friendly
·
Fälttävlan hejsan! lovade nån med en derssyrhäst här inne att jag skulle raportera från min debut i fältävlan. elle min debut gjorde jag för flera...
Svar
4
· Visningar
1 169
Senast: FT_ryttare
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar