Sv: Arabhästar och dressyr
Jag har en arabvalack som går som allroundhäst, mestadels distansritt men vi har tävlat dressyr på lokaltävlingar upp till LB:2 och tävlat LA:1 på klubbtävlingar. Vi bor i Jämtland och här kan jag inte säga att det är rasism bland domarna utan när vi får dåliga poäng så beror det på att vi varit dåliga. Kan vara så att domarna här är mer vana att se ett större spann av raser än domare söderöver.
Dock måste jag säga (nu när jag gått över mer och mer till western) att dressyren är rätt orättvis mot udda raser. Min häst är väldigt lydig och spänner sig inte speciellt om inte jag spänner mig - istället kan han vara lite seg och lat på tävling. Men han har ju ingen speciell trav och längningarna blir inte så bra så vi döms ofta ner därför och så ska det väl vara i dressyr där TR är skrivet efter halvblodets förutsättningar. Inom western är det helt annorlunda - där bedöms hästens form efter hästens exteriör och lydighet premieras. Där går det mycket bra för oss, kan jag väl säga.
Min arab är alltså häst, 156 cm hög och ganska välmusklad efter år av distansträning, men han är egentligen inte grov i typen då han är 75% egypt. Mitt stora problem är att han har lätt för att gå bakom och dra sig undan bettet. Vanligt för araber? Han kliver dock under sig bra om jag rider bra och får mycket beröm från "halvblodsfolket". Han har bra galopp och rör sig lätt och mjukt. Som lat ryttare så passar han mig utmärkt då han är känslig och jag inte behöver kämpa för varje rörelse. Ibland ser jag ryttare på halvblod som spjärnar emot i sadeln och samtidigt krampar i benen då de skänklar för att det är så jobbigt och de ser helt slut ut efter en ritt. Det behöver jag aldrig uppleva.
Som dressyrhäst om man vill ta sig längre än LA tror jag inte på araben, inte för att den inte kan, utan för att TR ser ut som det gör. Vill man ändå går det säkert att hitta mycket fina individer som har bra steg. Som allroundhäst är araben fenomenal! Min går medelsvår distans, LA dressyr, C-tävling western och hoppar LC (även om vi inte tävlar hoppning).
/Camilla