Synd om hästar som inte får gå på bete?

Sv: Synd om hästar som inte får gå på bete?

Jag tycker att du gör helt rätt.

Min medryttarhäst är otroligt känslig och får stora bulor av knotten, han avskyr broms lika mycket som dem älskar honom, han sprängde staketet förra året pga mycket broms. Sen har han det jobbigt med värmen. Förra sommaren släpptes han ut tidigt och fick gå in i stallet under de hettaste timmarna och sen ut igen. Fast han har inte problem med aptiten :p

min häst blir piggare av att gå på bete, piggare än under vinterhalvåret. hon ser ut som en tunna då. vi tävlar regionalt och presterar bra. hästen får knappt en liter havre dom dagar hon rids, skulle klara sig på bara gräs åxå men får havren för säkerhets skull.

Shit, "knappt" en liter havre?! :crazy: :devil:
för mig brukar det snarare vara ett par deciliter korn för att blanda mineralerna och ev. kosttillskott i :rofl: på en liter havre hade dom väl gått i taket även på vintern. Men jag tror knappast det var energibrist dom blev trötta av, snarare av att vifta bort flugor och stå i solen hela dagarna. På senkvällarna blev dom betydligt piggare kan jag väl säga till betets försvar, men även det först när dom hade vant sig vid att inte få sova inne.

Jag tycker sånt där är löjligt. Anledningen till att bete är bra, är ju för att hästarna får springa fritt och liksom bara vara hästar, men själva grunden till att det är just bra, är ju att dom tycker om det så mycket. När sommarn kommer och man släpper dom, dom flyger iväg i lycka. En häst som inte tycker om att gå på bete, är det ju mer synd om när man tvingar ut dom.

Trivs din häst bäst inne på nätterna så ha henne så. Då är ju HON lycklig, och det är ju faktiskt det som är själva tanken med det hela. Behöver hon inte äta upp sig, eller något sånt där så varför inte?! Varför tvinga ut en häst som inte vill ut, när hon kan stå inne och må bra?

Så tycker jag =)

Individanpassa!

Till TS: tänk så här, har jag provat "allt"? och alla varianter?
Finns det bättre flugtäcken, finns det någon bättre plats du kan ha henne för bete där mindre djur och skit finns? Är hon mer orolig vissa perioder av sommaren eller lika i juni som augusti/sept? Går hon bättre i större flock?

Individanpassa, lyssna på din häst. Har man provat "allt" och inte har fler möjligheter så plocka in hästen halva dygnet, lyssna på hästen.

DOCK tycker jag personligen att jag mött bra många fler hästägare som inte klarar av att ha hästen ute på bete, än hästar som inte klarar av det! :devil: (inte menat till TS!)

Det många missar är att hästen är ett FLOCKDJUR.
Många hästar blir väldigt trötta av att tvingas gå ute på bete med kanske bara en hästkompis (vissa fixar det dock bra) och får inte vila tillräckligt eftersom de endast är två stycken att turas om att vakta. Ju större flock desto tryggare.

Sedan förstår jag inte heller hur man med gott samvete kan ha sin häst i sommarhage utan skugga?
Då hade jag också blivit helt slut :crazy: Det anser jag borde vara förbjudet.

För sinnet, blodcirkualtionen och stimulansen önskar jag att alla hästar kunde få gå på ett härligt sommarbete, men tyvärr klarar ju inte alla av det, pga fysiska "defekter" som knottöverkänslighet, fång osv. Man får göra sitt bästa för sin egna häst :)

Jag tycker det är synd om din häst om du tvingar ut den på bete även om den ganska tydligt visar att den inte trivs.

Jag har min på bete, trots att hon är uppväxt med 4*4 m grushagar, skrittmaskin och box för jämnan. Första sommaren Vi hade henne (som femåring) släppte vi henne på bete. Sen fick vi inte tag på henne på ungefär en månad (hon skulle vila var det tänkt så..)
Hästen trodde väl att den hade kommit till himlen eller något. ;) Förra sommaren gick hon fullt, trots att hon gick på dygnet-runt bete. Så kommer det nog bli i år också. Hon trivs bäst när hon hålls igång, men samtidigt så får hon det därmysiga med betet. Jättebra lösning som passar oss!

Jag tycker att du ska göra det du känner att din häst "vill". Det är din häst och du känner den (antagligen) bäst av alla i det där stallet. På ridskolor finns det alltid de som anser sig vara bättre än andra, men de behöver man inte lyssna på.

Lycka till! :)

Har inte läst tråden så jag svarar endast TS.

Det är INTE synd om hästen för att den inte får gå på bete. Min gammelvalack går endast ute dygnet runt när jag är på semester, och efter två veckor är han redo att spränga staketet för att komma in. Han är fd svårklasshäst i körning internationellt, dvs han har mest tävlat under sommarhalvåret. Han hade knappt någonsin gått på bete när han kom till mig. Han vill inte vara ute, han behöver komma in och sova. Annars tappar han enormt mycket av både muskler och hull.

Det jag försöker säga är att det är så enormt individuellt från häst till häst om de klarar/tycker om att gå på bete. För min fungerar det inte, därför får han ofta en längre viloperiod under vintern.

Du känner din häst bäst. Du har ju redan provat en sommar och det funkade inte. Varför gå igenom samma procedur en gång till?

Jag har haft tävlande hästar på sommarbete utan problem. Jag har ett bra bete och få flugor eftersom det nästan alltid fläktar lite grann här på västkusten. Men jag vet hur det är när det blir mer skog, det blir mycket mer insekter och lider hästarna är det bättre att ta in dem.

Jag resonerar såhär:
Går hästen inne under nätterna - så finns det en anledning till det. Skulle jag undra varför så frågar jag och inte tycker att det är synd om hästen. Det är ju mer plåga att vara ute om en häst reagerar så som din gör. Då skulle jag också ha hästen inne under nätterna.

*kl*
Tackar för alla kloka svar! Håller med majoriteten här. Alla hästar har olika behov och mår bra av olika saker. Tänk om alla kunde tänka så och inte bara dömma direkt :bow:

En sak som jag märkt på våra Islandshästar är att de gärna har ett utegångsstall på sommaren. På vintern däremot använde de inte sitt stall. Så om det inte finns naturligt skydd i hagen så förstår jag att vissa hästar kanske inte trivs. Finns det ingen lösdrift med ligghall eller liknande där hästen kan gå?

Jag tycker det är ltie tråkigt om du inte kan släppa hästen på bete dygnet runt men det är ingen katastrof. Att ha en lång utevistelse dagtid är fullt acceptabelt. Om hästen inte trivs med utevistelse dygnet runt så måste man u anpassa sig efter det.

Men som sagt, en ligghall även på betet vore bra men det kanske du inte kan få tag på.

Har du prövat att ge henne extra B-vitamin?
Många hästar blir känsliga under våren/sommaren, och det kan hjälpa!
Värt ett försök!

Orkade inte argumetera om det med henne just då. Men vad tycker ni?
Går era hästar ute på sommaren? Rids/tävlas de samtidigt då?

jag har islandshäst på lösdrift. Jag föredrar att hästen går ute så mycket som möjligt året om. Att hästen får beta under sommaren tycker jag är bra av flera skäl:
* bra för hästen att äta sin "naturliga mat" i åtminstone några veckor varje år
* billigt för hästägaren
* bra för hästen att gå ute dygnet runt och "vara häst"

MEN; det kan också vara rent förkastligt att låta hästen beta:
* Om man som jag har en lättfödd häst så tycker jag det är bättre att begränsa betet (kanske halva eller bara 25% av dygnets timmar) än att få en tjockis som riskerar följdsjukdomar pga betet
* Om hästen har eksem eller är knottkänslig tycker jag den bör stallas upp på nätter och/eller ha eksemtäcke. Samt naturligtvis smörjas ordentligt mot insekterna.
* Man bör alltid ha god uppsikt över betet och se till att hästarna inte riskerar fång eller annat pga plötslig tillväxt vid regn.

Med andra ord: jag skulle inte lägga mig i ditt val att ha din häst uppstallad under sommaren. Det är upp till varje hästägare. Det vore kanske bra om den kan få gå och äta gräs dagtid i alla fall.

Jag låter min häst gå på bete. Vara ute dygnet runt utom när det är som varmast och vissa tider under de värsta knottperioderna (Är hemskt mycket knott, bromsar osv här).

Går hon in en trygg flock så går hon mer än gärna ute, men däremot om hon inte trivs i flocken så går hon helst in om nätterna. Jag upplever henne som mer harmonisk då.

De (korta) perioder hon varit skadad, vilket hon lyckas med varje sommar :smirk: , får hon stå i egen liten hage och sen box på nätterna. Själv vill hon inte vara ute på natten.

Hon är i stort behov av en bra flock.

Hur folk gör ang. uppstallning tycker jag är upp till var och en, men jag tycker att gräshage är ett måste på sommaren, om inte hästen har ex fång, eller risk för fång..

kl

Tycker du gör rätt för din häst och inte ska man bry sig om människor som inte ser till inividen vad som är bäst....

Jag tävlar och tränar mycket under sommar säsongen och tycker inte att min häst orkar att gå ute...blir jätte trött och går ner i vikt då han har mycket av hingstfasoner kvar.

Han är fullt upptagen med att hålla koll på flocken mm så det blir inte mycket äta....dessutom står han på 3-4 kg kraftfoder så det är omöjligt att få i honom kraften när han går ute.

Därimot brukar jag med jämna mellenrum lägga in en veckas helvila då han får gå ute.
Oftast blir det så att han får stå inne under den värsta hettan.
Klarar inte riktigt av bromsarna.

Hon får alltid B-vitamin med jämna mellanrum :)

Har iaf tänkt att jag ska försöka ha henne ute dygnet runt en vecka i sommar, då hon bara ska få gå och slappa. Förhoppningsvis kommer flugtäcket hjälpa litegrann, plus att jag har fått nytt recept på en "mirakelkur" mot knott o myggor! ;)
För övrigt så ska hon (förhoppningsvis) vara igång, ridas och tävlas hela sommaren då hon har varit skadad nu i vinter/vår och vilat tre månader. Vi kommer även har tillgång till uteboxar i sommar som vi hade tänkt prova, och se hur det fungerar.

Men som sagt, alla hästar är olika! En kompis till mig tävlade sin ponny på landslagsnivå i fälttävlan förr, den ponnyn klarade av allt. Berördes inget av att gå ute på nätterna och presterade likabra för det, medans min ponny blev jättetrött av att gå ute. Så när jag skulle iväg och tävla fick jag alltid ta in honom på nätterna någon vecka innan, så han fick "vila upp sig".
Annars så hade han inga problem med vare sig knott, flugor eller skador. Så han gick alltid ute from juni tom sept, och brukade få ett par veckor mitt på sommaren då han fick gå och bara äta o slappa ;)

Håller med alla andra, det är olika vad varje häst klarar av.

Min klarar inte av att vara ute de varmaste timmarna på sommaren när bromsarna är som värst. Så jag brukar plocka in henne på morgonen och så står hon inne till kvällen då jag rider. Sedan på med insektstäcke och så går hon ute på natten istället.

min häst går okså inne på natten eftersom att jag inte vågar ha honom ute och så kan han inte vara själv eftersom att alla andra har sina hästar ute på bete i en annan hage. Han tävlar inte då men rids ibland eftersom att han lätt lägger på sig några kilon.:rofl:
många tycker att det är synd om honom men andra förstår. föra sommaren var han på bete i 1½ vecka och sedan tog jag hem honom för att han inte skulle bli för fet. jag tycker inte att du ska skämmas över att din häst inte går ute på natten, hon gör ju det eftersom att hon inte kan gå ute då pga knotten. skit i vad andra säger, kan den inte vara ute så slipper den det.:cool:

Detta med bete dygnet runt är ju väldigt individuellt från häst till häst.
Själv tycker jag det är jätteskönt när de KAN gå ute dygnet runt, men jag hade ett fbl som VERKLIGEN inte kunde det han sprang som en tok och det slutade med skador:( Han tålde inte heller insektsmedel o täcken luvor mm hade han sönder och fastnade i buskar med:( så han fick stå på stall på dagarna då han var mest känslig för broms och släppte ut honom vid 22-tiden något annat gick inte!:crazy:

jag har en kompis som är i samma situation hennes häst hatar bete... jättemycket jobbiga knott mm o sen är det varmt. han trivs bäst på ridanläggningen men där gör de så att de vänder på dygnet hästarna får stå inne på dagen o ute på natten pga alla flygfän...

själv har jag min pålle ute på bete får bara hoppas att han trivs med det tror dock han skall det(1 året jag har han)

Du har ju redan konstaterat att din häst mår bra av att inte gå på bete dygnet runt det får väl stallgänget acceptera. Stå på dig! För en häst som är van att gå på bete och klarar det så är det så klart ett skönt hästliv. Min vill för det mesta gå ute, men hon är också klart störd av knott/mygg. Jag har köpt ett insektstäcke som hon brukar få ha i början av sommaren eller när det är som värst. Det har hänt tidigare att hon har fått stå inne några nätter också. Accepterar hon villigt att stå själv i stallet tolkar jag det som att hon är mycket less på insekterna för det här är en häst med stark flockkänsla som vill ta hand om sin flock.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
717
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka