Arabhästar och dressyr

Sv: Arabhästar och dressyr

knapplån

Det är svårt att skilja sig från mängden många ggr. Framförallt tycker jag det är svårare i samband med framridningar när folk kan kläcka dom mesta elaka sakerna...och bara en sån grej kan ju faktiskt påverka ritten när man tävlar. Det är inte alltid domarens "fel" utan det kan även många ggr vara folk runtomkring som säger saker som sårar och det tar man med sig in på banan sedan när man tävlar.

Men....finns det ngt bättre än att ställa sig på prisutdelningen sedan vissa starter och bara blänga nöjt tillbaka på dom där som faktiskt sa spydiga kommentarer... - skrattar bäst, som skrattar sist.

Senast ändrad av en moderator:

Det där känner jag igen.. "Det är synd att du inte har en riktig häst, för vi har en jätteduktig tränare här men du kan ju inte komma med en arab!"

Hej!

Samma hände mej på ridskolan jag jobbade. När vi kom tillbaka efter sommarlovet och jag tvingades berätta att min älskade häst (connemara) avlivats under sommaren var reaktionerna mest.. Jaha.. När jag sen sa att jag köpt en ny häst, med trevligt steg och gillade att hoppa och med framtiden för sej, då blev dom jätteintresserade. Den klassiska "stam"-frågan kom upp och då sa jag ju som det var.. Och då var det liksom inte intressant längre- alls!

En arab går ju inte att rida dressyr på, det vet väl alla- tror dom är snäppet värre än övervuxna ponnyer..

/ Lavinia, som tänker visa dom- hon ska bara lära sej rida först.

Hihi min favvo inspirations är Guus, fjordingen :) (nej jag tänker absolut inte gå in på nån diskussion om han går rent eller inte som förekomm på buke när hans video låg ute )

Jag älskar honom och hans ryttarinna, blir glad varje gång jag ser dom :)

Jo tack, jag kan hålla med att araber generellt är lite smartare än de flesta andra hästraser. Skulle man träna på något särskilt var man tvungen att göra det på olika platser på banan varje gång för efter två gånger fattade vår vad han skulle göra. Då var det precis som han sa; "Aha, det är det här vi ska göra idag! Okej, då gör jag det vid A hädan efter". Han blev mycket förolämpad när man tillrättavisade honom. "Om jag provar här då?" "Nehej, inte det heller" "då skiter jag i allt och ställer mig här och tjurar". Sedan blängde han med svarta ögon på dottern och vände och bet i stöveln. Då fick man fjäska lite och tala om att han var världens finaste häst men att han allt fick vänta på sin pilots hjälper. Så man fick hela tiden ligga steget före i tankarna.
En väldigt stor personlighet!

lånar knapp

Jag har en arab korsning och har ridit mycket arab innan jag fick henne.
Jag kan inte riktigt förstå varför araber inte skulle kunna funka på dressyrbanan :crazy: De är känsliga, de är väldigt inteligenta och snabba i reaktionerna men som mpnga sagt innan detta kan man absolut vända till sin fördel (gör man det inte har man ett h e l v e t e ... )
Min dam är korsning med welsh också men är mycket arab i psyket förutom att hon är lugn i de flesta situationerna. Hon är gudars så smart vilket inte är så roligt alltid. Att lära in nått nytt är inte bara att lära in och förvänta sig att hästen inte frågar varför ska jag göra detta? Hon ifrågasätter det mesta men går oftast med på att göra ett försök. Att sitta o rida med spö och sporrar eller att skälla på henne det är helt åt helvete. Hon blir bara jätte arg.
En arab är lite annat att handskas med, just för att de är inteligenta.

Min går på LB och påväg mot LA och är 20 år (med MSV A hoppning i bagaget bla) Jag har aldrig vart med om att jag blivit nerdömd även fast att min dressyrtränare har lite problem ibland ;)

Visst är de vakna och alerta. Många tar det som att de är "stirriga" och behandlar man en arab på det sättet får man inte det lätt. Vår arab hade väldig beskyddarinstinkt. Han hade tagit på sig jobbet att vakta flocken, inlusive oss människor. Det gjorde att ha "talade om" allt han såg. Men var man bara lugn och lät honom ha "sitt jobb" så var han oerhört lätt att ha med att göra.
Vi älskade honom väldigt mycket.

Kl.

tyvärr så på många dressyrtävlingar så börjar folk springa och dumma sig :(

oftast så gör dom de när en arab eller någon korsning med arab kommer in då dom tkr att det är så kul att se hur osäkra endel blir.. min arabkorsning blir jätte rädd när folk gör de, så vi har nu slutat att tävla dressyr :(, kan ibland tävla på sommaren om de är ute för då funkar de super bra :)

sen så alla dumma komentarer om araber de hatar jag nog mest av allt, de är bra hästar och dom är extremt smarta

så här ser min arab/halvblods korsning ut :) iaf

Jo tack, jag kan hålla med att araber generellt är lite smartare än de flesta andra hästraser. Skulle man träna på något särskilt var man tvungen att göra det på olika platser på banan varje gång för efter två gånger fattade vår vad han skulle göra. Då var det precis som han sa; "Aha, det är det här vi ska göra idag! Okej, då gör jag det vid A hädan efter". Han blev mycket förolämpad när man tillrättavisade honom. "Om jag provar här då?" "Nehej, inte det heller" "då skiter jag i allt och ställer mig här och tjurar". Sedan blängde han med svarta ögon på dottern och vände och bet i stöveln. Då fick man fjäska lite och tala om att han var världens finaste häst men att han allt fick vänta på sin pilots hjälper. Så man fick hela tiden ligga steget före i tankarna.
En väldigt stor personlighet!

haha!

Precis sådär var min connemara.

Arabis rids ännu inte så mycket på "bokstäverna". Men hon har klurat ut hur man öppnar mockningsluckan i boxen och hon blir trävsur och vägrar jobba och inte matte gör precis rätt:-)

/ Lavinia

*kl*

Jag är ju den som tror att man får poängen man förtjänar. Det vill säga har du en lösgjord häst som går i en stadig form och gör det den ska så får du betalt för det oxå, oavsett om det är en arab eller ett halvblod osv.

Min ponny var halv arab och i början fick vi inte alls bra poäng, eftersom vi inte gjorde några bra ritter. Men i år gick han faktist ponny SM som 9 åring med sin nya ryttare. Han har även vinster och placeringar upp till nationell FEI.

Sen min storhäst hade oxå massa arab i sig, och han hade väldigt lätt för att bli spänd och därför fick vi poäng därefter oxå. Men när han väl var lösgjord och gick bra så fick vi poäng för det vi gjorde oxå, och vi hade vinster och placeringar upp till LA:6 innan jag sålde honom.

Nu var ju inte mina några renrasiga araber, men jag tror verkligen att de som inte får några bra poäng då är inte hästen lösgjord, och går i en stadig form heller. Och då spelar det ingen roll om du rider halvblod/arab/pre/fjording/ridponny osv.. Men visst det är lätt att skylla på att man blir nerdömd bara för att man har en arab.

fast vad säger du då om det är så att dom som sitter och skriver åt domarna har kommit fram sedan och sagt "du vet du vad domaren sa...h*n gillar inte den här rasen"...? för det har iaf hänt mig...inte arab dock...men annan ras...och man får verkligen höra det. Skyller man ifrån sig då också?

fick tom höra en gång av skrivaren att jag skulle fått högre poäng om jag inte ridit med svart kavaj bara för att min häst var svart! för domaren åsikt var att det blev för mycket svart på svart! så jo...ibland blir man bedömd utefter hur man ser ut och utefter vad man rider på. Tyvärr..för domare är ju som vanliga människor och läser man massa trådar här på internet så kan man ju se en hel del fördomar (och icke fördomar) om allt möjligt.

Nu upplever jag inte massa negativt rent själv,,,men man bör ändå tänka på att det förekommer allt också.
en dålig ritt ska vara dåliga poäng och en bra ritt bra poäng...men förhoppningsvis förstår dom mesta att det ska vara så.

*kl*

Jag är ju den som tror att man får poängen man förtjänar. Det vill säga har du en lösgjord häst som går i en stadig form och gör det den ska så får du betalt för det oxå, oavsett om det är en arab eller ett halvblod osv.

Min ponny var halv arab och i början fick vi inte alls bra poäng, eftersom vi inte gjorde några bra ritter. Men i år gick han faktist ponny SM som 9 åring med sin nya ryttare. Han har även vinster och placeringar upp till nationell FEI.

Sen min storhäst hade oxå massa arab i sig, och han hade väldigt lätt för att bli spänd och därför fick vi poäng därefter oxå. Men när han väl var lösgjord och gick bra så fick vi poäng för det vi gjorde oxå, och vi hade vinster och placeringar upp till LA:6 innan jag sålde honom.

Nu var ju inte mina några renrasiga araber, men jag tror verkligen att de som inte får några bra poäng då är inte hästen lösgjord, och går i en stadig form heller. Och då spelar det ingen roll om du rider halvblod/arab/pre/fjording/ridponny osv.. Men visst det är lätt att skylla på att man blir nerdömd bara för att man har en arab.

min arabkorsning är jätte fin i dressyr och han är lösgjord de kan jag lova..
men många gillar inte araber och de är tyvärr synd för de är extremt fina hästar.

visst du hade tur med din arabkorsning med de betyder inte att alla araber /korsningar får bra poäng. om jag rider in på mitt fullblod som är rent av dålig på dressyr så får jag minst dubbelt så bra poäng med honom än med korsningen. så de finns ganska mkt sånt runt om i landet. att va elak mot just araben..

Min syster tävlar på sin arab och har tävlat upp till LA. Hennes problem är att hon kan spänna sej som i och för sej är ganska arabigt.
Det har dock funnits domare på några rätt oseriösa klubb&läger tävlingar som har satt ovanligt låga poäng om man tänker på att det faktilskt VART finare på det störra och mer profersonella tävlingar där hon fått högre poäng.
Så alltså: Visst kan det tyvär vara så men då bara i de låga klasserna, som är tur det iallafall!

*kl*

Lite funderingar..
Jag tycker att jag väldigt ofta ser arabekipage där hästen bara kröker på nacken och alltså inte arbetar genom kroppen. I en stressad situation tror jag att det är väldigt lätt att halka tillbaks till det här, speciellt om ryttaren inte har riktig koll vilket många inte har i de lägre klasserna. Då blir nog gärna fallet att man skyller på domaren, för "hästen gick ju så himla fint".

Sedan finns det säkert de som blir nerdömda för att de rider på arab, det säger jag inte att det inte gör..

*kl*

Jag tror det varierar. Det är lätt att skylla på att det är för att domaren inte gillar araber (eller någon annan ras för den delen), men sedan finns det också domare som dömmer ner pga ras, dock framförallt i lägre klasser. I högre klasser har åtminstonde jag inte märkt av det.

Jag har ett exempel, fast på fjording så långt ifrån arab. Han gick fruktansvärt bra, fick alltid höga poäng osv. Så kom han till en tävling, ställde upp i LC, går jättefint, fick iofs hyfsade poäng.. Men som kommentar i bedömningen sår det "Hästen är ej lämpad för högre dressyr"? Tävlingen efter återgick han till sina 8or och 9or i bedömningen, och tävlades MSV dressyr innan han fick i pension...

Det blev nog lite offtopic...

Sådana kommentarer blir jag så fundersam över..
Finns det egentligen någon häst som inte är lämpad för dressyr? Och med högre dressyr, menar domaren då alla klasser högre än LC? Jag anser att alla hästar bör utbildas till åtminstone LA dressyr, för att i mina ögon räknas som grundutbildade.. Skall man nöja sig med att rida LC för att man rider på en mindre vanlig ras vad gäller dressyrbanorna? Jag kan inte se någon anledning till detta, som i längden bara kommer att leda till sämre ridning i Sverige..

Det funderar jag också över.. Och varför ens kommentera detta då hästen går längst möjliga klass? Hade hon försökt sig på MSV och det hade gått åt helvete så hade jag kunnat -möljigtvis- förstå kommentaren men att ge den till vinnande ekipage pga ras?

Min tränare säger något bra, "Dressyr kräver inga dressyrhästar - Dressyr skapar dressyrhästar"

Inget fel på araber men dem är ju inte så toppen att använda inom dressyren kanske?
En allround arab finns i vårt stall. LA hoppning, gått weastern, distans och LA / medelsvår dressyr! En toppenhäst.

Hur konstaterar du det??

Min arab är underar som dressyrhäst, men hoppar också bra och är super i terrängen.

Det är ju just den typen av fördomar vi vill komma bort ifrån.

Sen att araber ofta är känsliga och lätta att få att kröka på nacken utan att abeta bakifrån är ju inte ett fel på hästen, snarare ryttaren.

/ Lavinia, med en arab som denna vinter träffat 3 plogbilar, massor med traktorer, flera fyrhjulingar och ett par crossmotocyklar och knappt ens viftar på örat åt dom.. Nämnde jag att hon bara är 5 år? Vadå spattig, stirrig och spänd?

Liknande trådar

G
Hästmänniskan Om inte den här tråden ligger rätt får moderatorn gärna flytta den ;) Jag har ett importerat halvblod, sto, 12 år gammal. Hon har...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 365
Senast: Buckingham
·
J
Dressyr Jag har tidigare i tråd här inne där jag undrade om jag kunde starta min häst i dressyr med min flatbacksadel.. Det var ju enligt er...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 390
Senast: Friendly
·
Fälttävlan hejsan! lovade nån med en derssyrhäst här inne att jag skulle raportera från min debut i fältävlan. elle min debut gjorde jag för flera...
Svar
4
· Visningar
1 169
Senast: FT_ryttare
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar