Ä
Älvan11
Sv: Araber
*KL*
Mitt sto har Pochodnia som mormor, ett sött sto men inte särskilt arabtypisk.
*KL*
Mitt sto har Pochodnia som mormor, ett sött sto men inte särskilt arabtypisk.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En däremot som sov över i mitt stall en natt var en riktig baddare, har för mig att vi mätte honom till 156 men kan ha fel.
Du är välkommen hem till mig och träffa min pojke!
162cm med mätintyg!
e. Imppuls ue.Ibn Zareefa
........får jag höra samma sak - men oj då vilka ovanligt lugna araber, de här måste vara speciella. Nej då svarar jag de är helt vanliga araber, de är så här rasen är.Suck, ja, hur många gånger har man inte hört det där... Men det är också lika roligt varje gång när ens arabhästar "omvänder" folk, bara genom att vara just som de är.
En gång i forntiden brukade jag ta lektioner för en dressyrinstruktör. Jag är 175 cm lång, min arab var/är maxad D-ponny. Jag kände mig aldrig stor på honom. Det gjorde inte instruktören heller - en reslig dam, något längre än jag - när hon satt upp och kände på honom. Efter två minuter var hon eld och lågor och jag fick med nöd och näppe tillbaka min häst... Det gick ju att göra nästan vad som helst med honom, tyckte hon. Jo, ja. Som arabägare tar man det för självklart.
Det finns vissa idéer ibland om att man vill ha så stora araber som möjligt, och speciellt när man ska tävla distans. Det är så konstigt tänkt. Araben som genom historien varit berömd för sin uthållighet och järnfysik har aldrig, förrän nu möjligen, varit uppåt 160 cm! Större individer har också mer kilon att bära på, och det ställer ännu högre krav på hållbarheten. Och tyvärr ökar inte benmassan i samma takt som storleken, dvs större/längre benpipor blir "porösare". Och jag vet inte hur det är med hjärt/lungkapaciteten - ju större häst, desto större lungkapacitet? Jag tror inte det.
Det vore intressant att se måtten på de riktiga elitdistanshästarna, dvs de som går långlopp i mellanöstern. Kanske någon här vet? Jag skulle i alla fall bli väldigt förvånad om de hästarna ligger i närheten av 160 cm.
MVH
Lina, OKS
min arab var/är maxad D-ponny.
MVH
Lina, OKS