Sv: Araber?

just det här var intressant

Jag har ingen arab .- men tycker hon beter sig - inte likt någon annan häst jag haft.
Alla mina hästar har varit mammagrisar - men den här beter sig nästan otäckt intelligent. Och trofast som en hund.

Både jättelätt och jättesvår. Jag tycker hon är den lättaste häst jag haft (bortsett från då hon hade väldigt ont av sin skelettdefekt, men även då var hon lätt för det var aldrig någon risk och man har alltid kunnat leda henne i grimman tom när hon gör caprioler, eh gjorde)
Men jag skulle släppa få andra med henne - för hon behöver en trygg hand.

Det är ett halvblod - hon har inschallah någonstans, hennes pappa är känd för att hans avkommor blir väldigt fästa vid sin ägare.

Hon är speciell - hon har integritet, hon har en känslig själ, men väldigt stabil.
ja en väldigt speciell häst - hon är en arab i ett halvblods kropp vad det verkar

jag har träffat araber som hovis, och enligt min erfarenhet så är de intelligenta djur - med rätt ägare är de skitbra - med fel - vill man inte sko....

Senast ändrad:

Jag kan tänka mig att ägaren i fråga visste exakt hur den hästen skulle reagera, att den inte alls skulle hoppa över boxdörren utan bara reagerade på att de andra gick ut och blev cool igen så snart den kom ut.

Det är just det jag tycker är skillnaden mellan araber och andra hästar, de kan reagera men går ytterst sällan till överdrifter utan håller sig i skinnet, så att säga. De kan hoppa till för något på en skogstur men sticker inte iväg. De kan stressa upp sig om det går ett brunstigt sto på andra sidan staketet men de går inte igenom trådarna (nu pratar jag om de hingstar jag har haft och har).

De kan springa runt som tokstollar i hagen, bocka och busa, men så snart man lägger handen på grimman är de så lyhörda att man kan leda dem med en sytråd.

Hingstarna betäcker vid hand i bara grimman, stona bär runt på småbarn som om de vore av glas.

Självklart finns det individer som kan flippa, det finns det ju inom alla raser, och också de som är tuffare och kaxigare än genomsnittet. Men överlag är de så lätthanterliga att man har svårt att hantera andra raser om man vant sig vid araber. Det krävs så små signaler och sådant finlir med araberna att man (jag) känner sig som en total nybörjare om man ska hantera och rida en häst av en annan ras.
Kunde inte sagt det bättre själv!:bow::bow:
Araben har ett förstånd som inte går att beskriva.

Har träffat en del araber genom åren - vissa är känsliga, andra mer avtrubbade, med överlag skulle jag säga att de ha varit väldigt coola och vettiga i huvudet...inte så mycket hetsande och nervösa beteenden helt enkelt. Tre av ridskolorna här omkring har araber i verksamheten, och i alla fall dessa individer funkar fint som lektionshästar.

Jag kan inte säga att araber som ras har utmärkt sig sådär enormt för mig personligen (ännu ;)), men trivsamma och käcka hästar än min omedelbara tanke. :)

Jag gillar de flesta araber till sättet. Att de speglar sin ägare och vilken typ av hantering de har fått, gör en stor del på vad det blir för individ. Exteriörmässigt är jag inte så mkt. för araber, men som personligheter är de riktigt trevliga och lättlärda. Och sen är alla individer så det skilljer sig en hel del från häst till häst.

I en NH-bok jag läste jämförde personen araber med islandshästar. Han hade jobbat med många olika typer av raser och kommit fram till att araber och islandshästar hade mkt. gemenamt, bla. interligensen och snabblärheten. Det tycker jag stämmer. Jag är ett stort fan av islandspollarna så att jag gillar araber till sättet har sin förklaring.

Det kan nog stämma - för en islänning i fel händer - vill man heller inte sko :crazy:

jag säger inte att det här är min åsikt nu, men jag hörde en kommentar om att araber saknar inte bara en svanskota(eller är det ryggkota?)de saknar hjärnceller också!

Har haft arab i 17 år nu. För tillfället har vi tre ston här på gården.

De är alla olika varandra men samtidigt lika.

För mig är en arab den perfekta hästen.
Den är inte hysterisk som många anser. Den är känslig och mycket lyhörd. Man ska ha en mjuk hand och ett mjukt sätt mot den. Men för den delen får man inte glömma bort att vara bestämd. Du ska vara flockledaren.

Ursprungligen postat av Leoni
Jag ser dom som hästvärldens svar på bordercollie-hundar.

Galet arbetsvilliga och intelligenta, friska och supertrevliga men kräver en ägare som kan ta hand om kapaciteten på rätt sätt annars blir de hysteriska och knäppa.

Som ägare av både BC och araber håller jag med.

De är fruktansvärt arbetsvilliga, ruggigt smarta, friska & starka, mycket fästa vid SIN människa.
De är nyfikna, påhittiga & vänliga. De litar fullt ut på sin ryttare om de behandlas väl.

Mitt sto är det vänligaste jag haft i hästväg men visar du inte från början att du är ledaren så växer hon fast i backen. Det har en del ridtjejer som varit här fått lära sig. De har kommit och knackat på dörren flera gånger och sagt att det är nåt fel. Hästen rör sig inte. Jag går ut och petar på henne varpå hon flyttar sig. Inget fel på henne.

De gör allt för sin människa om de är behandlade väl.

Jag älskar utställningar. Mitt sto gör det inte. Hon visar upp sig för att jag 'ber' henne om det men hon ger inte 100%. Hon slipper utställningar numera.

jag säger inte att det här är min åsikt nu, men jag hörde en kommentar om att araber saknar inte bara en svanskota(eller är det ryggkota?)de saknar hjärnceller också!

En sån här komentar är ju bara löjlig, det är ju faktiskt vetenskapligt bevisat att araber är intelligentare än andra hästar.
Kolla i varenda rasbok så står det.

KL

Jag har själv araber och jag håller med de flesta här.

De behöver ofta en fast hand, men samtidigt en väldigt mjuk hand. För vissa människor är det svårt att kombinera, och då bör man kanske inte ha en arab. För bara en fast han kommer resultera i en grinig häst, och bara mjuk resulterar i en stressad häst som inte gör ett dugg vad man själv vill.

När de har en ägare de trivs med så gör de vad som helst för denne. Det är både deras bästa egenskap och deras sämsta tycker jag. Det blir lätt att de inte säger till ordenkligt om de har ont nånstans, och en mindre erfaren ryttare/ägare missar lätt småsaker då, vilket i sin tur gör att dessa småsaker inte upptäcks förens de inte är så små längre....

Mina araber är lugna, arbetssamma, känsliga för kroppspråk, sociala och otroligt intelligenta! När jag lärde min då 2 åriga arabdam galoppkomando när jag tömkörde så sa jag gaaaalopp, höjde armen och slängde lite med tygeln, nästa gång jag sa gaaalopp så ökade hon takten, men var lite osäker och tittade på mig, så jag höjde armen och fick galopp direkt. 3 e gången så galopperade hon direkt.

Min erfarenhet av andra hästraser är att sådana saker tar betydligt längre tid.

Ja hon lär sig fort - så man får tänka sig för vad hon lär sig :angel: och fast men mjuk var bra

jag blir glad av alla era svar för det gör att jag förstår min häst bättre. jag har varit hovslagare och alla hästar gillar inte skositutationen - ofta för att de gör ont och sådan hästar som har en "orosaura" runt är som en häst som kan explodera när som helst - tex en sådan sak som att de backar i kättingarna och upptäcker att de sitter fast så slänger de sig, eller om någon kastar ned hö bakom rumpan på dem kan de exlodera.

Det som slår mig med min är att hon är så lätt att hantera oavsett om det är en svår situation -. hon blir aldrig hysterisk, går alltid att lugna ned fort, medan nordisen är mycket mer misstänksam OM han väl blir rädd. Det är två helt olika sorters känslighet.

Hon blir smårädd för maskiner och så, men hon "tiltar" aldrig. och det känns verkligen så som hon skulle förlja mig till väldens ände, möjligen skutta lite på vägen, men aldrig bli "rädd och springa hem"
Aldrig någonsin. och just detta att hon följer en "för troget" typ genom eld och vatten. Jag ser hellre att hon tar tid på sig. Att hon hänger med, hon behöver inte kasta sig in i transporten utan gå in när du är redo - om någon fattar.

Ingen häst väger ett ton i handen - om man rider dem rätt. ;)

De flesta araber som jag har träffat på har varit lätta att ha att göra med. Jag gillar att de är så smidiga.

/V

Liknande trådar

Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
13 310
Senast: Tofs
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 908
Senast: linnsan
·
Dressyr Äger en 8 åring jag haft i snart 3 år. Tanken var allroundhäst men vi fastnade för dressyren och har sen ett år tillbaka gått från LC...
2
Svar
27
· Visningar
4 569
Senast: Novali01
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka