Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 004
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Källa?

Carina på Silver Arabians

Du skrev ju själv:När jag väljer hingst för seminimport är det otroligt osannolikt att den är röntgad alls,och det var det jag menade. Om det varit lika stort problem för amerikanska uppfödare TROR JAG att skulle de ha gjort någonting åt det med tanke på hur de tog i tu med SCID. Det borde vara något som debatteras lika mycket där som här, finns det kanske ett sådant forum som jag missat???Kanske är alla seminhingstar röntgade men att det är så självklart att det inte ens står?? Jag har bara inte sett någon information om det i någon annons, däremot finns det ofta upplysningar om SCID-test.

Du skrev ju själv:När jag väljer hingst för seminimport är det otroligt osannolikt att den är röntgad alls,och det var det jag menade. Om det varit lika stort problem för amerikanska uppfödare TROR JAG att skulle de ha gjort någonting åt det med tanke på hur de tog i tu med SCID. Det borde vara något som debatteras lika mycket där som här, finns det kanske ett sådant forum som jag missat???Kanske är alla seminhingstar röntgade men att det är så självklart att det inte ens står?? Jag har bara inte sett någon information om det i någon annons, däremot finns det ofta upplysningar om SCID-test.
Såvitt jag vet finns det inget sätt att DNA-testa för cystor, vilket gör att det inte går att "ta itu med problemet". Dessutom så visar amerikanska undersökningar att cystor förekommer i samma omfattning som här (om man nu gissar, eftersom det inte finns någon svensk statistik). Se Gomirs inlägg ovan.

Det tyder alltså på att amerikanska uppfödare antingen hanterar problemet på samma sätt som vi, dvs så gott det går. Eller också så tycker de kanske att det inte är hela världen att behöva ta bort en häst då och då. Vad vet jag?

Jag hittills bara tagit in semin från polskfödda hingstar. I ett av fallen har hingsten många års avel i Polen bakom sig. I det andra fallet är hingsten friröntgad, eftersom den varit inleasad till Sverige.

Nu har jag också läst en del vetenskapliga artiklar från USA där araber med cystor nämns även om jag inte hittat ngn rasspecifik forskning, så det existerar även där. Söker man på Google Scholar så kan man hitta en hel del om bencystor på hästar men tyvärr så krävs ofta prenumerationer för att man ska kunna läsa forskningsartiklarna.

Annars kan man ju fundera på om det är så att vi föredragit blodslinjer här i Sverige där ärftligheten är hög? I USA är många hästar mixade och inavelskoefficienten kanske däremed lägre, skulle det kunna vara en bidragande orsak? Om det nu skulle vara så att förekomsten där är lägre.

Såvitt jag vet finns det inget sätt att DNA-testa för cystor, vilket gör att det inte går att "ta itu med problemet". Dessutom så visar amerikanska undersökningar att cystor förekommer i samma omfattning som här (om man nu gissar, eftersom det inte finns någon svensk statistik). Se Gomirs inlägg ovan.

Det tyder alltså på att amerikanska uppfödare antingen hanterar problemet på samma sätt som vi, dvs så gott det går. Eller också så tycker de kanske att det inte är hela världen att behöva ta bort en häst då och då. Vad vet jag?

Jag hittills bara tagit in semin från polskfödda hingstar. I ett av fallen har hingsten många års avel i Polen bakom sig. I det andra fallet är hingsten friröntgad, eftersom den varit inleasad till Sverige.

Jag fattar också att det inte i dagens läge finns någon DNA-test att göra på cystor, då skulle vi ju inte ha något problem med att identifiera de som har anlagen. Likaväl så begriper jag ju att det förekommer cystor i USA!OM det jag skrev tidigare skulle vara en realitet, att det kan likaväl bero på uppfödnings-och träningsmetoder, borde det finnas en hel del i USA eftersom de driver sina unghästar väldigt hårt inför utställningarna.(det är det väl ingen som betvivlar efter att ha sett foton på deras ettåringar?). Men det var inte det som var min poäng utan att de seriösa amerikanska uppfödarna,som helt säkert har samma visioner som vi i Sverige, inte har något "bekämpningsprogram" via röntgen.INTE FAKTA utan antagande eftersom jag inte sett annonser om att någon avelshingst är röntgad. Kanske någon annan har ett antal sådana att visa? jag kan inte läsa ut av Gomirs inlägg att det "förekommer lika mycket som här" och hur mycket förekommer det här??? Jag har aldrig sett någon statistik! De veterinärer som insändare hänvisar till har inte sett någon röd tråd i härstamningar, eller har jag missuppfattat det? Det anses ju att det förekommer i alla linjer? Då är det inte så att det finns något sto som har flera avkommor med cystor eller någon hingst med stor procent cystor på sina avkommor? Så varför skulle det i såfall vara säkrare att använda en polsk oröntgad hingst än en svensk, om man tycker om stam och utseende??

Jag fattar också att det inte i dagens läge finns någon DNA-test att göra på cystor, då skulle vi ju inte ha något problem med att identifiera de som har anlagen. Likaväl så begriper jag ju att det förekommer cystor i USA!OM det jag skrev tidigare skulle vara en realitet, att det kan likaväl bero på uppfödnings-och träningsmetoder, borde det finnas en hel del i USA eftersom de driver sina unghästar väldigt hårt inför utställningarna.(det är det väl ingen som betvivlar efter att ha sett foton på deras ettåringar?). Men det var inte det som var min poäng utan att de seriösa amerikanska uppfödarna,som helt säkert har samma visioner som vi i Sverige, inte har något "bekämpningsprogram" via röntgen.INTE FAKTA utan antagande eftersom jag inte sett annonser om att någon avelshingst är röntgad. Kanske någon annan har ett antal sådana att visa? jag kan inte läsa ut av Gomirs inlägg att det "förekommer lika mycket som här" och hur mycket förekommer det här??? Jag har aldrig sett någon statistik! De veterinärer som insändare hänvisar till har inte sett någon röd tråd i härstamningar, eller har jag missuppfattat det? Det anses ju att det förekommer i alla linjer? Då är det inte så att det finns något sto som har flera avkommor med cystor eller någon hingst med stor procent cystor på sina avkommor? Så varför skulle det i såfall vara säkrare att använda en polsk oröntgad hingst än en svensk, om man tycker om stam och utseende??
Jag måste erkänna att jag har lite svårt att följa dina tankegångar... Vart vill du komma egentligen? Vad tycker du själv?

Jag har aldrig sagt att det är säkrare att använda en polsk oröntgad hingst än en svensk, rent generellt. Det måste man bedöma själv från fall till fall. Skillnaden är väl i så fall att i Polen är en stor del av aveln kontrollerad av samma människor, vilket ger större kontroll över resultatet över tid. De är inte så dumma att de använder en hingst i avel under mer än 10 år om den visar sig lämna hög procent av någon defekt.

Jag måste erkänna att jag har lite svårt att följa dina tankegångar... Vart vill du komma egentligen? Vad tycker du själv?

Jag har aldrig sagt att det är säkrare att använda en polsk oröntgad hingst än en svensk, rent generellt. Det måste man bedöma själv från fall till fall. Skillnaden är väl i så fall att i Polen är en stor del av aveln kontrollerad av samma människor, vilket ger större kontroll över resultatet över tid. De är inte så dumma att de använder en hingst i avel under mer än 10 år om den visar sig lämna hög procent av någon defekt.

Jag har också svårt att följa alla olika tankegångar som kläcks fram här på Forumet om detta ämnet! Det tycks dessutom vara outtömligt. Nu vill jag inte rikta detta mot dig pesonligen men visst kan man ibland undra varför alla i Sverigeska röntga allt och helst varje år eller i vart fall flera gånger trots att de allra flesta araber inte har några cystor men inleasade hingstar eller seminhingstar har vi inte lika höga krav på.
Det jag skulle önska är att det ska presenteras en officiell statistik om HUR MÅNGA araber som är röntgade (olika individer så klart, tydligen röntgas en del flera gånger) och hur många som har fått säker diagnos på cystor. Föräkringsbolagen hade något? De kunde presentera de vanligaste diagnoserna för att döma ut en arab t.ex. i förhållande till antalet försäkrade. Det vore en god början Jag tror ingen uppfödare, oavsett land, använder ett avelsdjur som man VET nedärver en defekt men kanske olika länder ser olika på det här med cystor och varför en del får dem? Jag köper inte tanken att allt man ser på röntgen är en ärftlig defekt förrän det är helt säkerställt.Då kan man kanske också få veta hur det nedärvs, om det t.ex måste vara anlag från båda föräldrarna för att avkomman ska utveckla cystor eller det kan bero på bara den ene av föräldrarna.
Var finns statistiken från den tiden det var obligatoriskt att röntga arabhingstarna? Den måste ha funnits när beslutet togs att det inte längre ansågs nödvändigt p.g. a att det var liten procent som fick diagnosen.

Var finns statistiken från den tiden det var obligatoriskt att röntga arabhingstarna? Den måste ha funnits när beslutet togs att det inte längre ansågs nödvändigt p.g. a att det var liten procent som fick diagnosen.

Den tror jag tyvärr inte finns.
Det jag kan tänka mig är att de hingstar som hade cystor helt plötsligt blev valacker, utan att visas på nån avelsvärdering.

Ett annat alternativ är väl att röntga hingsten, kanske under falskt namn, och har den inte cystor röntgas den igen under riktigt namn.
Det var väl en halvblodshingst för några år sen som gjorde det. Då lärde sig ASVH en läxa.

Jag köper inte tanken att allt man ser på röntgen är en ärftlig defekt förrän det är helt säkerställt.Då kan man kanske också få veta hur det nedärvs, om det t.ex måste vara anlag från båda föräldrarna för att avkomman ska utveckla cystor eller det kan bero på bara den ene av föräldrarna.
Ja, där skiljer sig väl våra åsikter åt. Jag kan se åtminstone två olika syften med röntgen.

Det ena är för egen del som uppfödare. Jag vet att en röntgenplåt inte är någon garanti för att slippa cystor på mina avkommor. Men så länge som nu gällande forskning visar att andelen avkommor med osteochondros (som är en av anledningarna till cystor) är högre hos föräldradjur med egna symptom än hos de som är fria, så tycker jag att en röntgenplåt är tillräckligt motiverad. Det är inte allt, men det minskar risken något. Det räcker för mig. Jag behöver inga fler vetenskapliga bevis. Däremot nöjer jag mig med en omgång röntgen.

Den andra anledningen att röntga är för att veta att man kan sätta en unghäst i träning utan att den riskerar lidande. Det är inget ovanligt. Jag har en god vän som är framgångsrik hopptränare/ryttare. Hon gör en exportröntgen av samma anledning (som är betydligt mer omfattande) på alla unghästar innan de rids in (hon har halvblod och ponnyer).

På tal om USA, röntgen och med tanke på att amerikanerna ofta kör sina unghästar rätt hårt så är det rätt vanligt att man där regelmässigt röntgar unghästar. Särskilt de lite större/mer kända tränarna. Inte bara araber utan även quarterhästarna m fl röntgas vanligvis.

Inte för att leta fel utan för att se om tillväxtzonerna slutit sig innan unghästen sätts i träning.

Plus att jag kan tänka mig att som hästtränare i "stämningarnas förlovade land" kan vara bra att veta en status på hästen så du som tränare inte blir anklagad för att rida sönder en dyrbar häst som kanske kom till dig med medfödda fel.

Nu har vi "minisportcupen" på gång!!!!!:idea::banana:

Kolla på AHIS!

madde++++

Ser bra ut. Hade önskat en lätt dressyr klass också.
Ska dra ut proppen o sätta upp på ridskolan...finns flera med araber där...

Nu har vi "minisportcupen" på gång!!!!!:idea::banana:

Kolla på AHIS!

madde++++

Det ska bli sååå kul,.. nu har ja anmält mig å miko iaf.. haha..
det ska bli så spännande såå. han har aldrig i sitt liv hoppat..

//Carro

vart är det??

för jag är gärna med, men jag har ingen lust att åka hur långt som helst... du vet ju ungfär vart jag bor... hur långt är det till den närmaste???

Sulan har bara hoppat 2 ggr o är lite feg men det skulle vara kul att pröva. Salle har ju aldrig tävlat så det är mest träningen i sig som är det intressanta....höjden inget problem.

Dra gärna ut proppen o sätt upp den på ridskolor i närheten. Eller ge den till folk med araber.

Det går på näsbyholm, strängnäs.

det fanns ju 2 olika tävlingar och det stod inte samma ställe på dem, vart är det andra då?? jag kände nämligen inte alls igen det stället men hoppas på att det är närmre...

det fanns ju 2 olika tävlingar och det stod inte samma ställe på dem, vart är det andra då?? jag kände nämligen inte alls igen det stället men hoppas på att det är närmre...

Den andra Minisportcupen går av stapeln i Bräkne Hoby som ligger i södra Blekinge mellan Ronneby och Karlshamn.

/AFF

Jaa vad roligt! Vart hittar man information om klasserna, hur rider man klassen English pleasure?

Min häst är för ung iar, vi satsar pa kvalitetsbedömningen som förhoppningsvis kommer igang nästa ar!

gå in på AHIS forum, där har jag förklarat lite mer. Nu lägger vi ner minisportcupen i den här tråden! ;)

madde++++

I en annan tråd var det bilder på Gomirs nya hingstunge. Snygg liten sak. Kunde vi få med lite av den här med?

Nu har vi köpt tillbaka Alouize! :love:En Nimbusz-dotter som vi sålde för 7 år sedan. Ha, skulle aldrig ha sålt henne.:o

madde++++

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 506
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka