Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 004
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Tack Pi! Det värmer...

Carina: jag tolkade texten som att vi diskuterar OCD och cystor. OCD är i detta fallet, i denna text en tillväxtrubbning och OCD kan ge upphov till cystor. Då tolkar jag det som att cystan kan komma av OCD. Precis så.

ÄVEN om det är sällsynt så är det förekommande. Alltså finns det, eller?
Annars måste vi kanske se till att forska lite mer i det och stryka det ur forskar rapporterna, för "det finns inte", eller är så sällsynt att det numera är utrotat.
Som du skrev: det är jättenoga att vi är tydliga med detta och inte sitter med en massa egna slutsatser på en faktagrundad forskning, vilket jag förutsätter ligger för grund på Bews inlägg.
Bara för att det är sällsynt så skulle jag inte undanhålla att det existerar.
Jag ser hellre ordet utplånat, utdött eller utrotat innan jag struntar i att notera det.

Mvh Li

Senast ändrad:

Nu svarar jag på mig själv...

När jag läser vad som skrivits så tolkar jag det som en liten kamp (skriver liiten så det inte syns så mycket) om vem som sagt vad, vem som kan mer, har mest erfarenheter osv.
Vill döda den teorin alldeles själv!

Min kunskap om i kring OCD och cystor är med säkerhet lika med NOLL, kan endast det människor berättat (tack igen Pi) och det jag själv luskat fram genom att prata med veterinärer och människor som behandlat hästar med cystor.
Har ingenting att berätta själv, eller egen kunskap, så därför refererar jag gärna - och frågar.
Kanske jag lägger ner för mycket tid på det här.
Men jag har svårt att se hur jag kommer få sota för det annat än om jag föder fram en cysta med 4 ben. Som någon sa: det vore ingen skam, men en j****a förlust!

Jag är absolut inte intresserad av att delta i någon prestige match eller kunskapstävling.
Det enda jag är intresserad av är att
1: Lära mig så mycket som möjligt om vår ras, och där ingår defekter
2: Genom min filosofi om hästen och allt kring det kanske påverka EN människa att jobba för en friskare ras på ett aktivt sätt (åka och röntga i detta fallet) Om jag vore Pi och Madde skulle jag vara helnöjd, jag åkte tack vare att det uppmärksammades här! Och fler med mig...Kanske fler än vi vet, och det vore ju underbart - hur ska man annars veta?

Det jag däremot INTE gillar är när man - trots referenser blir ifrågasatt på ett negativt sätt.
Inget av det jag skrivit är draget från egna slutsatser och det jag kan rekommendera till dom som tvivlar på vad veterinären skriver säger jag bara: Ring dit och ta en sund diskussion! ALLT som kommer fram därifrån är ännu mer fakta som kan hjälpa alla vi 1000 som har för lite kunskap och som kanske sitter och funderar.

Har f.ö kontakt med Folksam som ska sitta på någon slags statistik.
Dom skulle skicka mail fick jag veta idag. Ska även prata med Agrias hästveterinär ang detta på telen - skulle ringa när han hade tid.

Jag kommer att fråga bla:
Kan man avelsmässigt känna sig säker om man röngat u.a som 2 åring?
Vilka faktorer påverkar cystor efter det?
Vilket samband har OCD och cystor?
Finns det någon röd tråd i deras papper?
Kan man avla på ett sto som var u.a som unghäst?
Hur många % blir brukbara?

Det och mycket mer....har ni mer frågor - fyll på såvida ni inte kan svaren själva. :idea: Och då kan ju ni, med faktamässigt underlag såklart - skriva ner det här så jobbar vi tillsammans FÖR rasen!
Är ni med?

Mvh Li

Min mening ovan är direkt citerat från Agrias veterinär.
Det är väl fakta om något???

Som *jag* tolkade det så kan alltså cystor uppkomma utav OCD.
Hur tolkar Ni det Anne och Carina?

Anne: HUR kan man ta det på för STORT allvar?

Mvh Li

Li,
* "fakta" - ja att cystor är tillväxtrubbningar, men knappast att de uppkommer senare i livet?

* med "för stort allvar" menar jag att flera (här på Buke) propsar på att cystor kan uppkomma "när som helst" och att hästarna bör röntgas med jämna mellanrum under hela livet - utan vetenskapliga belägg (jag har iaf sett några sådana) för att det är nödvändigt.

Jag tror att det kan få folk så bedrövade att de istället "lägger ner" sina ambitioner att ens göra en första röntgen av sina individer. Det är trots allt dyrt att ha häst och har man fler hästar kan kostnader för ständigt återkommande röntgenundersökningar göra att folk känner att det är mer än vad man klarar av - och därför inte göra något alls. Ett ganska vanligt beslut att ta när allt känns tungt, eller hur?

Dessutom tror jag att cystor förekommor inom i princip alla våra blodslinjer. Men tyvärr utmålas lätt de linjer, där ägare som varit ansvarfulla och röntgat sina individer och upplyser om att deras hästar har cystor, som speciellt drabbade. Det är också olyckligt.

Låt oss istället försöka vara så öppna som möjligt och kanske försöka se samband mellan olika kombinationer m.m. Men det är i sig nära nog ogörligt så länge som inte ett massivt önskemål om detta kommer från rasföreningens medlemmar. För att en sådan sammanställning måste göras centralt för att uppfattas som tillräckligt pålitlig kan vi väl ändå vara överens om?
/Anne
PS
Jag kan bara svara att jag definivt inte är ute efter någon "maktkamp om vem som kan mest" - det är ju det som är grejen Li! Vi vet alldeles för lite allihop!!! Kanon att du jobbar på att få mer info! Hoppas du delar med dig till oss allihop när du väl har fått svar?!
DS

Senast ändrad:

Anne

Jag kanske tolkade Agrias och Bews inlägg fel.
Men det är upp till var och en att läsa och bilda en egen uppfattning tycker jag.

Håller med dig om det du skriver. Jag tycker inte det är nödvändigt att återkomma med röntgen - däremot att röntga tycker jag hör till.

Vad jag vill ha sagt är att jag tycker inte att den som ej röntgar är kokobello, jag röntgar för att för mig ÄR det viktigt att dom håller livet ut och för ridning. Och min avel ser ut så idag att röntgen är självklar då det finns ett problem.
Men visst fattar jag att ALLA kan inte springa och röntga bara för att vi galningar sitter på Buke och ältar och tycker en massa.
Så pass "smart" är till och med jag. :D

Alltså kan man säga att jag röntgar för min egen skull och inte för att uträtta några underverk med sveriges arabavel.

P.s SJÄLVKLART delar jag med mig av info... :) D.s

Mvh Li

Hej igen!

Du får ABSOLUT INTE sluta med ditt "cystjobb" här på nätet eller överhuvudtaget!!!!! Jag har pratat med sååååå många veterinärer och fått olika svar från alla. Det enda genomgående svar jag fått är att alla tror i mycket hög grad att cystan är ärftligt bettingad..... Sen om det kan uppstå cystor på äldre hästar eller inte tror jag inte vi kan få något helt riktigt svar på som det ser ut idag.

Personligen tror jag att cystan funnits där hela tiden men att den kanske missats på röntgenbilderna och att den senare i livet har brustit.... Jag fick faktiskt ett mail om en sådan häst härom dagen, som vi röntgade som 2-åring och fann en cysta utanför leden. Alltså fortfarande hel och inkappslad, (som inte besvärar hästen så länge den är hel),nu när hästen har nått vuxen ålder har cystan brustit. Hästen har fungerat felfritt fram tills i vår. Han har hoppat,dressyrat och gått kanon i ca 7 år och det känns bra att han fick fungera så länge som det gick MEN nu är det de eviga ängarna som väntar honom. Klokt val att Matten enligt mig.

Mvh en Pernilla med många cysthistorier......

Skönt att vi är överens.

Jag tycker också att röntgen är en självklarhet, både för avel och ridning! Just därför är jag så rädd att folk ska "kollapsa" inför en tillsynes för stor uppgift. Jag vill verkligen att ALLA ska röntga sina araber, iaf 1 gång. Dyker något problem upp? Röntga igen, annars inte.

Men det jag tjatar om är att det inte räcker att diskutera om problemet cystor här på Buke, även om det är KANONbra att det sker! Jag tror att vi måste fortsätta försöka driva igenom ett organiserat arbete inom rasföreningen för att få tillgång till statistiken. Känner mig som "tjata, tjata" men det känns sååå viktigt.
Lämna gärna all den fakta ni får tag i till SAHFs styrelse med motioner om att en uppföljning måste göras!
/Anne

Hej Pi och Anne
Kanske vi skulle starta en cystklubb...eller nåt? :rofl:

Så...då om man kan försöka bena lite så kan man med ett litet mått av kanske säga att chansen att cystan uppkommer som en blomma på våren vid 7 års ålder är inte stor.

Därmed inte sagt att det är lönlöst att röntga ett äldre sto innan aveln är igång. Snarare en självklarhet. Det kan aldrig vara förgäves.
Det är nästan "bortkastade" pengar att röntga flera gånger som vissa uppfödare påstått. Filosofin har låtit: röntgar man inte varje år, ger det lite, eller ingenting alls". Så är det alltså inte, så alla ni som sitter och räknar och ser 1000 lapparna flyga ivåg på årlig röntgen, hav lugn!

Ni som funderar på att köpa häst: fråga uppfödaren efter röntgen på hästen eller unghästen - våga ställa krav, så kanske röntgen blir lika självklar som en besiktning (vilket jag hoppas på).Dissa tråkiga bortförklaringar av uppfödare som har miljoner sådana i bakfickan. Leta nya stigar!

Då tror jag att problemet kommer sakteligen lösas upp från en stor klump till mindre små: de som inte röntgar kan heller inte ta lika mycket betalt och kunder söker andra vägar.

Tankar...

Mvh Li

Senast ändrad:

Ni som har araber med cystor efter friröntgade föräldrar, hur gör ni? Jag förmodar att alla som röntgar tror att ev, cystor är ärftliga.Plockar ni då bort föräldrarna ur avel? De har ju bevisligen lämnat en avkomma med en genetisk defekt.

Hur menar du Pi: Hur låg cystan? Med att den brast - gick den upp i brosket, eller hur menar du? Hajjar null...kan du inte beskriva närmare vart den låg?

Mvh Li

Jag tror inte att vi skulle ha så mycket att avla på om vi skulle sålla bort alla individer som har givit cystor.
Som uppfödare är detta en mardröm eftersom ingen vet hur vi avlar "säkert", och vad gör vi med cysthästarna?
Den ekonomiska aspekten är förödande och hur långt gående ansvar skall vi uppfödare ha? det är ju inte så att vi tjänar pengar på att föda upp hästar.
Jag har fött upp en cysthäst med friröntgade föräldrar och hon gick symtomfri till hon var 10 år, hennes mor har 4 avkommor, alla är röntgade och hon var den enda med cystor.
Fadern har givit så många avkommor och är en av Sveriges bästa prestationsförärvare att jag inte vill utesluta hans avkommor ur aveln, trots att han givit flera cysthästar.
Jag har två ston efter den hingsten som inte har cystor, så jag avlar på dom.
Det optimala vore att bara avla på hästar som har flera led av friröntgade individer, och jag hoppas att vi på sikt kan komma dit .
För mig var det bland det värsta jag varit med om att behöva ta bort min egen älskade uppfödning när hon bara var 13 år, och jag piskar fortfarande mig själv för att hon skulle behöva drabbas av detta, vad gjorde jag för fel?
Ingela

Jag tror inte att vi skulle ha så mycket att avla på om vi skulle sålla bort alla individer som har givit cystor.
Som uppfödare är detta en mardröm eftersom ingen vet hur vi avlar "säkert", och vad gör vi med cysthästarna?
Den ekonomiska aspekten är förödande och hur långt gående ansvar skall vi uppfödare ha? det är ju inte så att vi tjänar pengar på att föda upp hästar.
Jag har fött upp en cysthäst med friröntgade föräldrar och hon gick symtomfri till hon var 10 år, hennes mor har 4 avkommor, alla är röntgade och hon var den enda med cystor.
Fadern har givit så många avkommor och är en av Sveriges bästa prestationsförärvare att jag inte vill utesluta hans avkommor ur aveln, trots att han givit flera cysthästar.
Jag har två ston efter den hingsten som inte har cystor, så jag avlar på dom.
Det optimala vore att bara avla på hästar som har flera led av friröntgade individer, och jag hoppas att vi på sikt kan komma dit .
För mig var det bland det värsta jag varit med om att behöva ta bort min egen älskade uppfödning när hon bara var 13 år, och jag piskar fortfarande mig själv för att hon skulle behöva drabbas av detta, vad gjorde jag för fel?
Ingela
:bow:

Jag håller med och tänker lika som du. Jag avlar numer på friröntgade individer. Helst, ska jag väl säga. När jag väljer hingst för seminimport är det otroligt osannolikt att den är röntgad alls, men då prioriterar jag helt krasst möjligheten att få in just det blodet i Sverige.

Får jag en cystavkomma tar jag inte bort någon av föräldrarna ur aveln, däremot gör jag inte om kombinationen. Får jag fler än en cystavkomma från samma sto, så tar jag mig en rejäl tankeställare. Det gäller även hingst, men då handlar det mer om procent. Att en hingst med 200 avkommor har fått två med cystor, bryr jag mig inte om.

Man kan inte göra mer än så gott man kan och den ekonomiska biten är inte oviktig när man är uppfödare. Som sagt; det är ju inte så att man tjänar pengar på det, snarare så skänker vi bort privata pengar till varje köpare. Låter kanske korkat, men det är ju så underbart att få göra något man brinner för... :D

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Hej, hej!

Cystan, i detta fall, satt utanför leden i benet. Om du vet hur en "öppen" cysta sitter så satt denna på samma sätt fast den var inte öppen, den satt högre upp. Dessutom var den liten som en ärta vid 2 år ålder så veterinären trodde inte att hästen skulle få några som helst problem i framtiden...... Tyvärr hade denna vet fel....

Cystan gör, vad veterinärerna berättat för mig, inte ont om den är inne i benet och inte öppen i leden. Är cystan öppen ut i leden så fylls cystan med ledvätska och det blir ett konstant övertryck i hela knäleden, (så har jag fått det förklarat från mina veterinärer), och detta är MYCKET smärtsamt för hästen.

Röntgar man en häst och finner en cysta som inte är öppen ut i leden så kan jag inte se att den inte skulle kunna fungera lika bra som en friröntgad, värdet på hästen sjunker kanske lite vid ev. försäljning plus att , i mina ögon, är det fullständigt avelsförbud på en sådan häst.

Hoppas du förstår lite bättre nu?!

Gomir: Bra skrivet, håller med dig!

Mvh Pernilla

Tack Pi - NU är jag med ;)
Det gick bara runt i mitt huvud, nu känns det bättre *phuuu*

Gomir: BRA skrivet, samma med Carina. Carina skrev det jag inte vågade.
Tänk om man får en cystavkomma, ska man ta försäldrarna ur aveln trots att man inte vet var det kommer ifrån? Nej, det vore dumt, då skulle det kanske inte finnas många hästar kvar.
Skulle däremot stoet ha cystor vore det idioti att avla givetvis.
Samma med hingstar - det ÄR inte många som är friröntgade utomlands.
Ska man utesluta dem? Tanken har slagit mig, men tänker man steget längre så utvecklas inte heller aveln och saker stagnerar. Linda blir lite ledsen.
Det finns så många hingstar jag vill använda mig av. Cystbärare?
Nej...usch bara.

Nu har iaf vetten ringt från Agria. :bump:
Givetvis så ringde han mobilt och täckningen var urusel så det blev ett kort samtal.
Det jag hann fråga var hurvida cystor tillkommer i ett senare skede.
"svårt att säga - men med säkerhet genom trauma, där små benpartiklar ligger och irriterar till en cysta" och så sa han att OCD och lösa benbitar i stort sett är samm sak, och att det är en cystfaktor.
Jag frågade även vad han hade för erfarenheter om saken, han sa att hos trav och galopphästar är i stort sett OCD ett stort problem och hos araber tenderar det att vara cystor, men han underströk att han inte hade någon statistik på saken.
Givetvis var det direkt olämpligt att avla på en cysthäst.
Han frågade varför inte våran rasförening gick in och stöttade samt förde upp statistik...ja, det kan man undra :eek:
Agria sponsrar ju sahf, om jag vore dom skulle jag som sponsor ta bort tills det att föreningen tog sitt ansvar...japp!
Han kunde inte genrellt säga om hingstar eller ston var mer drabbade.
Han tyckte det var lite nytta att röntga en 6 månaders fölunge, och som 18-24 månaders ganska "safe".
Han skulle INTE röntga om, det fanns ingen anledning såvida hästen inte hade problem.
För att se om nåt är på tok på gallorna i bakknät ska man vara rätt hajj, sa han. Vad vet jag - har aldrig haft en cysthäst (än). :o
Det han däremot sa då jag frågade om det kunde vara så att om dom har dubbla cystor, alltså bb skulle man inte märka det lika snabbt, sa han bara: nej - då är det ännu värre...
Han kanske menade att det var dubbelt så illa och missuppfattade min fråga - som sagt så var täckningen inte den bästa. Så det lämnar jag som osagt.
Angående operation så var det ett sällan lyckat projekt där man har prövar flera olika mer eller mindre lyckade tekniker.
Ja ja..det var nog allt fokes. Men mycket visste vi ju redan....
Med reservation för ev fel.

Mvh Li

Jag skulle personligen inte röntga en arabhäst om den var nånting i den här stilen:
  • valack
  • äldre
  • riden aktivt under många år utan problem
  • mkt billig (15000 och under)
  • jag bara skulle skogsmulla på den

QUOTE]

Hej!

Varför anser du att en valack eller en "billig" arab inte förtjänar att slippa ett ev. lidande? Är man mindre värd för att man är valack eller har en "billig" försäljningssumma???:confused::confused::confused:

Mvh Pernilla

Ps, jag tycker Carina, Ck är lite väl hårda mot dig, Li..... Jag tycker det är mycket bra att du kämpar på med informationen!;) ds

Mvh Pernilla

• Jag menar att jag inte skulle röntga en häst som uppfyllde alla de kriterier som jag räknade upp helt enkelt för att jag skulle kunna tycka att det vore värt att chansa om jag köpte en sådan häst. Risken för oupptäckta cystor på en sådan häst lär vara tämligen liten och den går ju inte att avla på. Behöver jag ta bort den har jag rent krasst investerat mindre kapital i den. Nu är jag inte intresserad av äldre, välanvända valacker men ändock.

Samtidigt ska jag erkänna att jag i första hand köpte mitt sto som ridhäst, inte avelssto, men valde att röntga henne ändå på grund av brukbarhetsfaktorn. Jag är INTE ute efter att sätta dit någon eller outa några blodslinjer. Jag tycker bara att det är så fruktansvärt att behöva ta bort en häst man investerat både tid, pengar och en massa kärlek i. Det finns så mkt som kan hända med hästar ändå tyvärr.

Senast ändrad:

Aha, jag tolkade som att du inte skulle röntga bara för att det var en valack eller att hästen var billig osv.....

Valacker är lite känsligt ämne för mig då det är många som anser att dom inte "räknas" då dom inte kan "föröka" sig. För mig är valackarna viktiga då dom ofta är mycket duktiga rid/tävlingshästar som kan visa vad våra arabisar går för!!!!

Tack för svaret!

Mvh Pernilla

Tack Pi - NU är jag med ;)
Det gick bara runt i mitt huvud, nu känns det bättre *phuuu*

Gomir: BRA skrivet, samma med Carina. Carina skrev det jag inte vågade.
Tänk om man får en cystavkomma, ska man ta försäldrarna ur aveln trots att man inte vet var det kommer ifrån? Nej, det vore dumt, då skulle det kanske inte finnas många hästar kvar.
Skulle däremot stoet ha cystor vore det idioti att avla givetvis.
Samma med hingstar - det ÄR inte många som är friröntgade utomlands.
Ska man utesluta dem? Tanken har slagit mig, men tänker man steget längre så utvecklas inte heller aveln och saker stagnerar. Linda blir lite ledsen.
Det finns så många hingstar jag vill använda mig av. Cystbärare?
Nej...usch bara.

Nu har iaf vetten ringt från Agria. :bump:
Givetvis så ringde han mobilt och täckningen var urusel så det blev ett kort samtal.
Det jag hann fråga var hurvida cystor tillkommer i ett senare skede.
"svårt att säga - men med säkerhet genom trauma, där små benpartiklar ligger och irriterar till en cysta" och så sa han att OCD och lösa benbitar i stort sett är samm sak, och att det är en cystfaktor.
Jag frågade även vad han hade för erfarenheter om saken, han sa att hos trav och galopphästar är i stort sett OCD ett stort problem och hos araber tenderar det att vara cystor, men han underströk att han inte hade någon statistik på saken.
Givetvis var det direkt olämpligt att avla på en cysthäst.
Han frågade varför inte våran rasförening gick in och stöttade samt förde upp statistik...ja, det kan man undra :eek:
Agria sponsrar ju sahf, om jag vore dom skulle jag som sponsor ta bort tills det att föreningen tog sitt ansvar...japp!
Han kunde inte genrellt säga om hingstar eller ston var mer drabbade.
Han tyckte det var lite nytta att röntga en 6 månaders fölunge, och som 18-24 månaders ganska "safe".
Han skulle INTE röntga om, det fanns ingen anledning såvida hästen inte hade problem.
För att se om nåt är på tok på gallorna i bakknät ska man vara rätt hajj, sa han. Vad vet jag - har aldrig haft en cysthäst (än). :o
Det han däremot sa då jag frågade om det kunde vara så att om dom har dubbla cystor, alltså bb skulle man inte märka det lika snabbt, sa han bara: nej - då är det ännu värre...
Han kanske menade att det var dubbelt så illa och missuppfattade min fråga - som sagt så var täckningen inte den bästa. Så det lämnar jag som osagt.
Angående operation så var det ett sällan lyckat projekt där man har prövar flera olika mer eller mindre lyckade tekniker.
Ja ja..det var nog allt fokes. Men mycket visste vi ju redan....
Med reservation för ev fel.

Mvh Li[/QUOTE
Tycker inte att den veterinären hade något sakligt att tillföra mig iallafall: "hurvida cystor tillkommer i ett senare skede.
"svårt att säga -" "hos araber tenderar det att vara cystor" "han underströk att han inte hade någon statistik på saken." vad är det för fakta??? Skriv gärna ut namnen på de veterinärer och andra experter ni hänvisar till! ALLA veterinärer är inte lika duktiga eller pålästa och nog har ni väl alla varit med om eller åtminstone hört talas om dåliga veterinärer? Och angående engagemang från ARAB eller SAHF så har de nog med att överhuvudtaget få någonting inom sina områden att fungera! Låt oss hoppas att DEN härvan blir utredd först.

Tycker inte att den veterinären hade något sakligt att tillföra mig iallafall: "hurvida cystor tillkommer i ett senare skede.
"svårt att säga -" "hos araber tenderar det att vara cystor" "han underströk att han inte hade någon statistik på saken." vad är det för fakta??? Skriv gärna ut namnen på de veterinärer och andra experter ni hänvisar till! ALLA veterinärer är inte lika duktiga eller pålästa och nog har ni väl alla varit med om eller åtminstone hört talas om dåliga veterinärer? Och angående engagemang från ARAB eller SAHF så har de nog med att överhuvudtaget få någonting inom sina områden att fungera! Låt oss hoppas att DEN härvan blir utredd först.

Och det var ju precis det han sa - han hade ingen statistik utan talade endast utifrån vad han kunde ge mig direkt från huvudet. Är du med?
Jag valde att ringa upp honom - bland MÅNGA andra just för att han sitter i ett av Sveriges största bolag med intyg på utdömda hästar och hästar med skador och skall besluta om hurvida det är värt att ge det ett försök eller ej osv.

Jag tycker det är riktigt intressant att höra vad han har att säga och vad hans uppfattning är. Du ska nog inte ta HANS ord som en absolut sanning, som du vet finns det många duktiga vettar i Sverige.
Kanske du kan fråga dina duktiga veterinärer, kanske dom har något bra att tillägga?
Jag tycker som sagt det är intressant att höra vad olika yrkesmänniskor har för erfarenheter om just detta då mycket är luddigt.

Mvh Li *som ska se en film nu och softa*

Och det var ju precis det han sa - han hade ingen statistik utan talade endast utifrån vad han kunde ge mig direkt från huvudet. Är du med?
Jag valde att ringa upp honom - bland MÅNGA andra just för att han sitter i ett av Sveriges största bolag med intyg på utdömda hästar och hästar med skador och skall besluta om hurvida det är värt att ge det ett försök eller ej osv.

Jag tycker det är riktigt intressant att höra vad han har att säga och vad hans uppfattning är. Du ska nog inte ta HANS ord som en absolut sanning, som du vet finns det många duktiga vettar i Sverige.
Kanske du kan fråga dina duktiga veterinärer, kanske dom har något bra att tillägga?
Jag tycker som sagt det är intressant att höra vad olika yrkesmänniskor har för erfarenheter om just detta då mycket är luddigt.

Mvh Li *som ska se en film nu och softa*

I de flesta fall träffar veterinärer bara på hästar som är halta i första steget så att säga. Sedan remiteras de vidare till klinker för vidare utredning.(ja förmodar iallafall att ingen veterinär ger diagnos "cysta" vid en vanlig gårdsbesiktning?!?). Det är väl de som avläser röntgenplåtar som vet mera, då. Mina veterinärer, hur duktiga de nu än skulle vara, vet således inte mer än jag om cystor eller om de är genetiskt betingade eller har uppkommit av andra orsaker. OM det nu skulle vara så att cystor eller i vart fall de flesta cystor uppstår av andra orsaker, kanske de som drabbats, blivit fel uppfödda eller fel ridna, eller en kombination av båda? Uppfödningen och träningen kan ju vara rätt sätt för vissa individer men fel för andra. Det behövs ordentlig forskning på detta.Det är ju märkligt att det tydligen inte förekommer cystor i någon större utsträckning i USA. Hade det varit ett lika stort problem där som här i lilla Sverige, skulle de säkert ha ha gjort en ordentlig forskning på det, precis som de gjorde med SCID. SCID var mycket allvarligare men där har man löst problemet och funnit en väg som kan fungera så man kan använda bärarna utan att det behöver dö några föl.

Dom studier som gjorts på cystor kommer från USA, jag kommer ej ihåg procenten, men enligt den studien toppade Quarterhästar sen Engelska Fullblod och därefter Araber.
Skall ni prata med Veterinärer om cystor så tala med Göran Rydén på Stenestad Veterinärklinik, han har opererat många cysthästar.
Även Per Spångfors på Euro-Vets Hästklinik har stor erfarenhet av cysthästar, jag tror att han har den Amerikanska studien om hästar med cystor.
Ingela

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 506
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka