Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 004
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

KL

När ämnet ändå är uppe. Kan någon förklara lite mer om cystor och vad SCID eg är? Är just araber med utsatta för detta än andra raser?
Ska man kolla upp sitt blivande avelsto på nåt sätt?
/T

Hej!

SCID är en sjukddom som är ärftlig och dödlig.
Du kan med ett enkelt prov se om din häst är drabbad, dock inte vanligt i SWE.

OCD och cystor finns hos alla raser, araben inget undantag.
Cystor påverkas av arv och miljö, alltså KAN ärvas och KAN komma under senare del av livet.
Den genetiska är sämre ur avelssynpunkt såklart.

Har du tänkt att avla på ditt sto så kan jag rekommendera att åka in och göra en "avelsbesiktning" inklusive röntgen.
Fördelarna är många, inte minst kan du som uppfödare visa på papper att du avlar på friska individer, och därmed kan du ta betalt efter vad du avlar.
Du får ett bra rykte och inte minst: du har gjort vad DU kunnat för att avkomman ska få bästa möjliga start.

Har sett tendenser här på Buke att glada amatörer (och andra) verkligen tagit detta på allvar och åkt och röntgat. Vilken stor eloge jag vill ge till er och vad underbart att ett ställe som Buke kan påverka så många olika människor med olika intressen! Jag blir så glad!
Jag vill tacka Pi och ni andra som hjälpt till med information och fakta. :D

Mvh Li

Tack för svar:)
Vad tittar man på i en "avelsbesiktning"?
Vid röntgen, vilka leder tar man då? Ryggen också?
Om cystor kan utvecklas med åren bör man då ta nya plåtar typ vart 5:e år då för att vara på säkra sidan?
/T

Hej!

Ryggen behöver du inte röntga, den ska hålla ;)

Man röntgar i första hand bakknän. Finns det anledning så kan man säkert röntga fram, men bak är absolut vanligast, det gjordes tidigare på alla hingstar men tyvärr är det kravet borta.

Hästen kan utveckla cystor genom hela livet. Om du rider din häst och den presterar är chansen större att du märker något genom livet på grund av att den "inte håller".
Jag tycker att det räcker tills vidare om man röntgar dem innan man beslutar att ta föl om de inte är röntgade som unghästar och sedan -om man vill, senare i livet.

Allt är svårt att ta ställning till, ponera att du röntgar vid 18 månader u.a - tar några föl och upptäcker som 10 år att hon utvecklat cystor. Ska hon tas ur aveln då? Nedärvs cystor som tillkommit på äldre dar? Vem vet? Stoet har redan lämnat kanske 5-6 föl som i sin tur är röntgade u.s som unghästar. Dilemma...

Jag röntgar för att jag vill ha ett rent samvete när jag avlar. Mina avkommor kan ändå få cystor, samma med stona.
Men dom är rena när jag sätter dom i aveln och mer än så kan jag inte göra. Jag tror inte jag kommer röntga dem 2 ggr om det inte finns skälig grund för det.

Mvh Li

Hästen kan utveckla cystor genom hela livet.

Vad har du för källa till det? Har du träffat på något sånt fall? Jag har aldrig hört talas om det. Jag kan tänka mig att en cysta kan uppstå vid kraftigt trauma mot en led, men att utveckla?

Carina på Silver Arabians

Och jag har svårt att fatta att en cysta kan uppkomma genom ett trauma.
Att det kan uppstå lösa benbitar pga överträning eller slag kan jag förstå, men att det ska bli ett hålrum i skellettet (cysta) fattar jag inte.
Kan du förklara hur det skulle gå till?

Och jag har svårt att fatta att en cysta kan uppkomma genom ett trauma.
Att det kan uppstå lösa benbitar pga överträning eller slag kan jag förstå, men att det ska bli ett hålrum i skellettet (cysta) fattar jag inte.
Kan du förklara hur det skulle gå till?
Nej, det kan jag absolut inte. Jag skrev "kan tänka mig" just av den anledningen. Det kanske är omöjligt det med. Kontentan av mitt inlägg var att jag överhuvudtaget är tveksam till att en cysta i skelettet skulle kunna uppstå efter att tillväxtzonerna har slutits. Det nämns ofta, men för mig låter det som en efterhandskonstruktion för att slippa erkänna att den antingen är ärftlig eller att den har uppkommit genom dålig uppfödning.

Vad har du för källa till det? Har du träffat på något sånt fall? Jag har aldrig hört talas om det. Jag kan tänka mig att en cysta kan uppstå vid kraftigt trauma mot en led, men att utveckla?

Jag formulerade mig lite otydligt.
En cysta kan uppkomma under senare delen av livet
av olika anledningar. Det jag menade var att OCD kan vara en bidragande orsak.

Mvh Li

Jag formulerade mig lite otydligt.
En cysta kan uppkomma under senare delen av livet
av olika anledningar. Det jag menade var att OCD kan vara en bidragande orsak.

Mvh Li
Fast det var det jag menade. Hur kan en skelettcysta uppkomma senare i livet?

Det har jag ingen aning om Carina, jag är ingen veterinär. :confused:
Skriv och fråga agrias veterinär som skriver:

"Osteochondros är en tillväxtrubbning som drabbar skelettet. Det kan ge upphov till både cystor och så kallade lösa benbitar."

Mvh Li

Ställer mig också mycket tveksam till hur det skulle kunna uppkomma cystor efter att tillväxtzonerna har slutit sig?! Däremot kan jag mycket väl tänka mig att cystorna kanske inte upptäcks förrän långt senare i livet om hästen inte röntgas som unghäst.

Förklara gärna vart du har fått dina uppgifter ifrån. Om det bara är något som du hört, betona gärna det när du skriver sådant annars tas det lätt för sanningar av personer som inte är lika kritiska som vissa andra av oss här.

Finns ingen anledning att sprida info som inte kan verifieras (och kanske inte är sant) utan att klargöra att det är en personlig åsikt.

Om det däremot finns fakta bakom är jag mer än villig att ta del av den! Detta med cystor är ett mycket intressant ämne och tyvärr ett problem (som av många inte tas på allvar och av andra kanske på ett alltför stort allvar) inom vår ras.
/Anne

Min mening ovan är direkt citerat från Agrias veterinär.
Det är väl fakta om något???

Som *jag* tolkade det så kan alltså cystor uppkomma utav OCD.
Hur tolkar Ni det Anne och Carina?

Anne: HUR kan man ta det på för STORT allvar?

Mvh Li

Min mening ovan är direkt citerat från Agrias veterinär.
Det är väl fakta om något???

Som *jag* tolkade det så kan alltså cystor uppkomma utav OCD.
Hur tolkar Ni det Anne och Carina?

Anne: HUR kan man ta det på för STORT allvar?

Mvh Li
Jamen, där står det ju "tillväxtrubbning"! Jag tolkar det som ett solklart fall av något som uppkommer under tillväxten, alltså innan tillväxtzonerna har slutit sig.

Det vi ifrågasätter är det du skrev ovan:
En cysta kan uppkomma under senare delen av livet av olika anledningar.

Jag ser ingen anledning att rekommendera röntgen för att leta cystor flera gånger under livet om hästen är fri vid 1,5-2 års ålder. Jag tror snarare att det avskräcker folk från att röntga, eftersom de tror att de ändå inte kan känna sig säkra och då känns det som om det inte är någon idé.

Däremot rekommenderar jag starkt att man röntgar alla unghästar, eller för den del äldre hästar om de inte är röntgade tidigare. Speciellt om de ska sättas i avel.

I och för sig, livmodercystor, äggstockscystor osv kan ju uppkomma när som helst. Så långt är det ju rätt.
Men en cysta i skelettet? Tveksamt...

I och för sig, livmodercystor, äggstockscystor osv kan ju uppkomma när som helst. Så långt är det ju rätt.
Men en cysta i skelettet? Tveksamt...
Ja, det är klart, men det tycker jag är en annan sak. Ordet "cysta" betyder väl bara "hålrum", typ. En livmodercysta och en skelettcysta har väl inget släktskap förutom att de båda är hålrum?

Jag tror att vi måste vara väldigt tydliga här. Det vi diskuterar är varken cystor i andra organ eller lösa benbitar i leder, utan enbart skelettcystor. Annars blir det svårt att få ihop teorierna. Som att jämföra äpplen med päron.

Senast ändrad:

Tack för svar:)
Vad tittar man på i en "avelsbesiktning"?
Vid röntgen, vilka leder tar man då? Ryggen också?
Om cystor kan utvecklas med åren bör man då ta nya plåtar typ vart 5:e år då för att vara på säkra sidan?
/T

Hej T!

Jag kan berätta hur jag gör med mina. Jag röntgar vid ca 6 månader, är hästen fri då, så röntgar jag om innan jag sätter dom i avel......
Det får mig att känna mig ganska trygg;). Om det inte dyker upp någon konstig hälta på vägen........

Jag tycker att man ska röntga alla, även valackarna! Så dom inte behöver lida i onödan. GLÖM INTE BORT DOM LURIGA DUBBELSIDIGA CYSTORNA......, men att röntga vart 5:e år, nej, inte jag iallafall.

Mvh Pernilla

Här är en intressant artikel av en veterinär som handlar om bencystor på engelska fullblod:

http://www.ranvet.com.au/bone_cysts.htm

Där står det faktiskt:

"The development of bone cysts appears to be the result of a combination of factors, many of which contribute to other recognised developmental bone abnormalities, such as osteochondrosis (OCD). Factors identified include growth rate and body size, hereditability, nutrition (energy/protein/copper levels) and exercise. The majority of stifle cysts appear to arise as a sequel to abnormal bone development, but occasionally they may form secondary to arthritic in older horses. The majority of cysts appear to develop within the first eight (8) months of life but occasionally they may arise in older horses."

Kodordet här är occasionally, dvs vid enstaka tillfällen, så jag tror inte att man behöver tänka alltför mkt på om det är genetiskt eller ej. Men har du en gammal häst med artrit som visar sig ha en cysta unilateralt (på en sida) så kan man ju möjligen misstänka det.

Jag skulle personligen inte röntga en arabhäst om den var nånting i den här stilen:
  • valack
  • äldre
  • riden aktivt under många år utan problem
  • mkt billig (15000 och under)
  • jag bara skulle skogsmulla på den

Annars är det nog röntgen som gäller på det mesta för mig. Även om jag skulle få för mig att köpa ngt annat än arab i framtiden. Fast då kanske det skulle bli andra plåtar. Hovar (hovbroskförbening) på kallblod och rygg (kissing spines) på engelskt fullblod osv.

Intressant! Men som du säger, occasionally tyder på sällsynt, så jag tror att vi kan bortse från det, faktiskt.

KL

När ämnet ändå är uppe. Kan någon förklara lite mer om cystor och vad SCID eg är? Är just araber med utsatta för detta än andra raser?
Ska man kolla upp sitt blivande avelsto på nåt sätt?
/T
Vill bara förtydliga det här med SCID. Det är en dödlig sjukdom som kräver ett anlag från vardera föräldern. Du kan alltså ha en häst som är bärare av ett anlag, men då blir den själv inte sjuk av det. Om den har två anlag, så är den död. Man testar för att vara säker på att eventuella föl inte dör av att ha fått ett anlag från vardera föräldern.

Det är ingen vanlig sjukdom och jag har faktiskt inte hört om några fall i Sverige, men med ökad internationell avel, så ökar såklart risken. De flesta hingstar som står till internationell avel är testade. Dock känner jag till åtminstone ett fall med en mycket populär amerikansk hingst som är positiv, men då ställs istället kravet på att stoet är testat negativt.

Jag skulle personligen inte röntga en arabhäst om den var nånting i den här stilen:
  • valack
  • äldre
  • riden aktivt under många år utan problem
  • mkt billig (15000 och under)
  • jag bara skulle skogsmulla på den

QUOTE]

Hej!

Varför anser du att en valack eller en "billig" arab inte förtjänar att slippa ett ev. lidande? Är man mindre värd för att man är valack eller har en "billig" försäljningssumma???:confused::confused::confused:

Mvh Pernilla

Ps, jag tycker Carina, Ck är lite väl hårda mot dig, Li..... Jag tycker det är mycket bra att du kämpar på med informationen!;) ds

Mvh Pernilla

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 506
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka