Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 004
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag vet att vi hade bilder inne i den gamla tråden som visade två araber som travade på olika sätt. En med huvudet i vädret, sänkt rygg och bakbenen en mil bakom och en med rundad överlinje och nästan "i form".

** Lånar knapp**

Måste bara inflika på en sak som jag läst i många inlägg.
Att när hästen showar har den huvudet högt.

Detta passar inte in på MIN beskrivning av en häst som showar bra.
När en häst showar bra (ang. halsens plasering nu inget annat)
Så har den enligt min mening halsen välvd och ofta ganska låg.
Ibland kan huvudet vara väldigt nära marken och blicken är ofta fäst på något specifikt, en människa i publiken tex. I det här stadiet eller vad man ska kalla det är hästen inte stressad elller uppjagad, den showar, Kort och gott och den gillar det!

Jag har en superbra bild på Belle när hon showar, enligt min mening, bra. Och den hade jag gärna satt in för att visa vad jag menar. Men tyvärr kan jag inte nå den bilden från den här dator.

// Anna

:bow::bow::bow: in med bilderna!!!!! Jag håller med dig! Jag kom och tänka på Chock i Halmstad för en massa år sen, när han kommer in på banan, spanar in publiken, sänker sitt vackra huvud och möter publikens blick!!!! Oj, oj,oj vad häftig han var då!!!! Det är show!:love::love::love:

kram Pernilla

*kl*

Hur hästens överlinje över korset ser ut behöver inte korrelera med hur pass lutande/vinklat det är. Det går att påverka genom att göda och muskla hästen.

Det är en tänkt linje mellan korsbensknöl och bärbensknöl man ska titta på när hästen står normalt med bakbenen ihop under sig.

3lengthsx.jpg

back501.JPG

Tyvärr så ställs araben upp på ett sätt som ska ge en illusion av ett rakare kors än vad den eg. har. En häst som verkligen har ett rakt kors får inte rumpan under sig lika bra som en med ett normalt.

Och jag vet att jag sett en bildserie i Arabhästmagasinet för ett par år sedan som förklarade hur arabkorset skulle se ut. Om jag inte minns fel så var kontentan att araben skulle ha samma vinklade korrekta kors (som bilden högst upp) som vilken annan korrekt häst som helst, men den höga svansansättningen ger sken av att det är rakare. Ett rakt vinklat kors är inte korrekt på en arab, heller. Tyvärr har jag inte hittat bilderna sedan dess (det var fyra stycken, tecknade, svartvita). Hittelön till den som kan tala om i vilket nummer av tidningen det var! ;)

Carina på Silver Arabians

Försöker posta en gång till efter 2 misslyckanden.

Pi: Håller med dig om att träningen ska baseras som du du beskriver.
Men det ser inte ut så alltför ofta.
Det är riktigt tråkigt när man ser unghästar trava med knipt svans, eller när de travar och springer längst med långsidorna med handlern hängandes i snöret och man ser att de är beredd att kasta sig åt vilket håll som helst.
Har nu sett 2 ggr på olika utställningar hästar som har fått åka hem pga stress.
En unghingst var så pass stressad i boxen att veterinären sa att det var högrisk med tanke på pulsen. Han fick åka hem ovisad.

Boll: I agree with u. Det är en fröjd att se en häst showa naturligt och taktmässigt. Ett sånt minne jag har är ev Smasc på riken 2001 (där var ju du med med Belle åxå).
Smasc är pappa till min uppfödning Emilio.
19.jpg

Foto Martin.

Exteriört så byggs hästar som stressar på ett annat sätt än en calm.
Man brukar kunna se det på rygg och hals bla.
Alla skulle tjäna på att ha en rätt tränad häst, men inte alla har tiden eller kunskapen.

Angående kors så vill jag ha en rund med högt svansfäste. Platt går bort, likaså toppigt.
Sivan har en perfekt, natuligt fin rumpa med högt svansfäste och rund avslutning, medan W får jobba lite för att den ska se bra ut.
alla är vi olika...

Mvh Li

Tyvärr har jag inte hittat bilderna sedan dess (det var fyra stycken, tecknade, svartvita). Hittelön till den som kan tala om i vilket nummer av tidningen det var! ;)

Carina på Silver Arabians

Va, får jag? En Nael :rofl:
Det är i nr 1 2005 sidan 33.
// Linda

Ett fin rak överlinje som avslutas med ett långt rak kors som rundas
av lite mot slutet.

Uppenbarligen pratar vi inte om samma sak.
När jag pratar om korsets vinkel/lutning så menar jag inte överlinje och svansansättning, utan hur skelettet är vinklat, som Bewelinn beskriver, med bild.

Hur överlinjen ser ut är en helt annan sak.

Eftersom diskussionen rör vinklingar
så är det givetvis det jag menar.
Det ultimata är dock att hästen är
i balans, så att kika enbart på korset,
stup eller ej, blir allt lite knas.

Jag är fullt medveten om att man kan muskla
upp och göda till så att en överlinje blir "rak"
men vem har intresse av det fusket i avel?

Jag vet iofs inte om jag är så jätteintresserad av en rak överlinje :confused:
Huvudsaken är att hästen är sammansatt i harmoni och att exteriören talar för hästen.
Tycker jag då...bland mycket annat....hmm.....

Li

Jag anser inte att det är fusk, i utställningsringen bara ett sätt att få hästen att se så bra ut som möjligt. I så fall "fuskar" ju varenda människa som är petig med proteinhalt och jobbar på att få sin häst välmusklad. Jag själv t ex. Fast för mig är det i första hand för att jag vill ha en stark och hållbar ridhäst som ska orka bära sig ordentligt.

En häst i gott skick som rids regelbundet ser ju bättre ut i kroppen än en som gått och slappat i hagen i många år. Den blir "tightare" i kroppen. Ungefär som vi människor... :angel:

En och samma häst kan se väldigt olika ut beroende på hur den fodras och tränas. En häst som dressyrtränas musklas på ett sätt och en som distanstränas på ett annat osv.

Överlinjer är ju inget konstant, det går att ändra på. Du kan förstöra en fin överlinje genom att fodra fel eller ställa en vältränad häst på boxvila. En tunn häst har aldrig en snygg överlinje. För mig är överlinjen rent estetisk. Vinklarna däremot sitter där de sitter.

Man kan luras väldigt mkt med uppställningen där såklart. Hur många bilder har man inte sett av araber i uppförbacke, eller utsträckta i högt gräs så man inte ska se hur långt bak bakkärran är. Men det är ju bara överlinjen som blir rak/ser rak ut, inte korset.

Senast ändrad:

Kanske skulle skrivit "fusk" så istället.

Det jag avsåg var just hur man kan bygga
på en ganska lång rygg och kort kors till
en "bättre" helhet.

KL

ett litet bakåthopp i tråden.. det pratades om hur tidigt man kunde röntga med avseende på cystor.. min hingstunge har råkat illa ut och har ett framben som ser ut som en ballong, vi ska ner till the vet i morgon och röntga för att se om det kan vara en spricka. så när han ändå är där och självrisken har flugit all världens väg så vore det kanon att få gjort en cyströntgen samtidigt. han är ju dock inte så gammal, snart fyra mån, född 13 maj. tror ni att det är någon idé att göra det så tidigt, kan man se något?

en annan sak angående röntgen: en bekant till mig som fött upp hästar i många år var väldigt skeptisk mot att röntga till synes friska hästar för att leta cystor, hon ansåg att själva röntgenstrålarna kunde orsaka cystor. själv är jag blåbär på området och vet inte vilken fot jag ska stå på.. tycker dock det låter konstigt. någon som hört något liknande?

Moderna röntgenappareter (särskilt digitala) avger så pass lite strålning att risken för problem är liten. Och om man drabbas av nånting så är det cancer, inte utvecklingsrubbningar i tillväxtzonerna.

Däremot ska man vara försiktig med röntgen av dräktiga ston eftersom foster får allt som mamman får i "koncentrerad form".

Senast ändrad:

Moderna röntgenappareter (särskilt digitala) avger så pass lite strålning att risken för problem är liten. Och om man drabbas av nånting så är det cancer, inte utvecklingsrubbningar i tillväxtzonerna.

Däremot ska man vara försiktig med röntgen av dräktiga ston eftersom foster får allt som mamman får i "koncentrerad form".

Var har du läst att det är garanterat att strålningen inte kan ge skador i tillväxtzonerna?? Jag har läst uttalanden av olika läkare/forskare att man med tanken på nyttan av röntgen vid skador eller sjukdom anser att ändamålet är viktigare än risken. Men detta gäller ju vid utredningar. Jag väntar fortfarande på att få läsa att det är säkerställt att genetiskt betingade cystor går att skilja ut med 100% säkerhet på den typ av röntgen vi erbjuds i dag. Att man dessutom kan friröntga mer än bara för stunden.Och jag vill se statistik på röntgen. Just nu är det bara en massa antaganden, gissningar och påståenden och framför allt en massa smutskastning på de individer och deras föräldrar, som drabbas.

Ja tanken slår en faktiskt med onödiga röntgenstrålar.

Hur skall man ställa sig om köpare kräver röntgen på ett
ungdjur. Av ngt skäl tackar nej. Ny potentiell köpare
kommer två månader senare. Färska röntgenbilder igen krävs..osv.

Det finns inga vetenskapliga bevis idag för att röntgen ger några skador öht.

Strålning finns överallt, allt levande utsätts ständigt för naturlig strålning. Vi utsätts för lika mkt strålning under en flygresa på 2 h t ex som vid en röntgenundersökning.

Arabrasen utsätts för väldigt lite röntgen jämfört med många andra där det exportröntgas vid varje försäljning mm pga höga priser, spattröntgen av islandshästar.

Det är ju ingen som tvingar någon att röntga sin häst än så länge (eller SCID-testa heller) även om jag kan tänka mig att det kan få viss genomslagskraft vad gäller försäkringspremier i framtiden.

Många köpare/säljare röntgar idag även av juridiska skäl för att ha bevis vid eventuella reklamationer osv så det är nog något man får räkna med som säljare/uppfödare även om man inte vill röntga själv. Som köpare anses man annars inte ha fullgjort sin undersökningsplikt.

Personligen så röntgar jag inte bara för cystor, utan även för spatt och lösa benbitar samt andra defekter.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 506
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka