Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 004
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Kaiser har iofs en mycket bra mor också som säkert hjälpt upp hans resultatlista.
Kaiser är även mor till min Sulana som blivit högt bedömd på utställning.
Bla 3 plats i Tulip Cup i NL. 90p Men även hon har en mycket bra mor.

Frågan är vad Medalj kan göra med ett medelmåttigt sto??? Det kan jag ärligt inte svara på...om de bra avkommorna beror på att de har en ypperlig mor.
Är Kaiser moderns son?... Sulana har iaf mycket från sin far.

Låter som ett bra initiativ.
Jättebra om man kan få en bedömning på sin unghingst o på så sett få veta om det ens är någon ide att spara till bruksprovet.
Samma sak är ju fölmönstringen ett bra sätt att få en snabb bedömning om man gjorde rätt val av hingst eller om man ska byta till ett annat år.
Bättre val av domare kan man ju inte göra. Benny är mycket respekterad inom hbl o han har ju helt klart en fot i båda lägren om man säger så.

Skulle önska att detta kunde bli rikstäckande bara.
Men jag hoppas att alla vet att man kan visa sin fölunge på sommarpremieringarna som anordnas i SH regi varje sommar.De brukar även ha en uppsamlingspremiering på hösten för de som missat den på sommaren. Där bedömmer de alla raser.
För de som är oroliga över typpoängen så tror jag uppriktigt att det är obefogat. Max en poäng. En bra exteriör är en bra exteriör oavsett vilken ras det är på. Dvs en bra halsansättning är alltid en bra halsansättning osv. En sådan premiering är åtminstonde en klar vägledning om vad det är man har för fölunge.
Där får man även premiera vilken ålder på hästen som helst.
DEt vore SÅ kul om det var en arab som blev BIS ett år o inte en welsh eller russ, där detta med sommarpremieringarna är djupt rotat.
För de som är intresserade av att veta mer inför nästa år så finns det att läsa här:
http://svehast.se/sh/doc/1034.asp

Alla kanske inte kan åka till Arboga o då är detta en bra chans att få sin häst bedömd.
Sen lite off....det är även ett ypperligt tillfälle att sälja häst...man får skriva i att hästen är till salu i programmet o premieringarna är välbesökta. En bedömd häst är också lättare att få betalt för.
Så ut o visa era hästar....bra tillfälle att fördjupa sina exteriörkunskaper också...det är mycket bra domare.

Senast ändrad:

Jag fattar 0! Ha ha, Kicki - är du nyvaken?

Li :rofl:

Lite då:o
Menade att Kaiser är FAR till min Sulana.
Sen kom en fundering om Kaiser brås på sin far eller mor....
MEN att min Sulana har iaf fått mycket från sin far.
Det var lite funderingar runt Maria Magdalenas "påstående" att hingstar inte hjälper upp stona utan att avkomman verkar få det mesta från sin mor. Är du med???

Japp det är jag!

Det finns ett påstående att fölet ärver 60% från mamma och 40% från pappan.
Hur man nu kommit fram till det MEN
om det är så, borde man högaktningen lägga mer krut på att välja sto (eller åtminstone lika mycket).
Kaiser har en UNDERBAR mamma som har lämnat väldigt fina och typade avkommor. Vart Kaiser fått sitt ifrån kan man bara spekulera i.
Han har hur som helst ett fint möderne och en intressant pappastam. Fastän pappa har lite av en boxarnacke. :D

Kram Li

Det är stoet som ger allt mitokondrieDNA vilket skulle göra att hon bidrar med mer genetiskt än hingsten. Exakt hur det fungerar vet jag dock inte.

Men visst kan det slå olika. Vi har haft två helsystrar (welshponnyer) där den ena var mammas dotter och den andra pappas flicka. I både färg, temperament och exteriör.

Mitokondriellt DNA, mitokondrie-DNA, mtDNA eller mDNA är DNA som finns i mitokondrierna - kroppens kraftstationer, som tilllverkar bränsle i from av adenosintrifosfat (ATP) som sedan övriga delar av cellen kan använda. Förutom cellkärnan, som innehåller cellens genom lagrat i kromosomernas DNA, är mitokondrien den enda av cellens organeller som innehåller eget DNA. Man antar att mitokondrien ursprungligen var en egen organism som sedan ingick symbios med cellen; i utbyte mot en skyddad miljö producerade denna urorganism någonting som cellen hade nytta av.

Människans mitokondriella DNA består av fem till tio ringar av DNA, som består av 16 569 baspar med 37 gener. Av dessa gener kodar 13 stycken för proteiner, 22 för olika tRNA och två för ribosomalt RNA. Alla dessa genprodukter har att göra med produktionen a proteiner som är inblandade i cellandningen. Mitokondrien kan dock inte producera så mycket på egen hand; alla dess genprodukter behöver subenheter skapade från det vanliga, nukleära DNA:t.

mtDNA följer med äggcellen från moderna till barnet, varför barnets mitokondriella DNA är en exakt kopia av moderns. mtDNA förändras därför mycket långsamt, och endast på grund av mutationer. Mitokondriellt DNA är därför ett mycket bra redskap för att spåra släktskap på mödernet, och har använts för att spåra många olika arter tusentals generationer bakåt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mitokondrie-DNA

mtDNA följer med äggcellen från moderna till barnet, varför barnets mitokondriella DNA är en exakt kopia av moderns. mtDNA förändras därför mycket långsamt, och endast på grund av mutationer. Mitokondriellt DNA är därför ett mycket bra redskap för att spåra släktskap på mödernet, och har använts för att spåra många olika arter tusentals generationer bakåt.

Det där med stofamiljer, strains och tail female line har alltså en vetenskaplig grund. Intressant! Nu har det ju forskats en del på just araber i USA och en del angivna strains har visat sig inte stämma men ändå.

Halv knapplån*

jag tycker medalj är fin, utstrålning och steg + arabtyp, är verkligen WOW på honom, det jag inte gillar är då nacken som diskuteras,
men oxå ryggen, varför vet jag inte, jag bara tycker att jag ser något som inte stämmer, förstår ni hur jag menar?
är det något som någon annan oxå har sett men kanske kan sätta ord på det... Jag vill understryka att jag inte är speciellt exitör kunnig, men vill gärna lära mig, så vad är det? eller ser jag hjärnspöken?:angel::smirk:

Medalj är otroligt högrest och får lite sänkt rygg.
Jättebra om man ska få till det på showbanan, men inget för mig att sitta på. Åker då svansen upp så sitter man på ett gungande skepp ;)
Han skulle säkert bli ett ypperligt park häst. Han har mycket hals som är högt ansatt (ger ett härligt kobrastuk). Kanske han har fått den sänkta ryggen av en speciell träning i kombination med showen...jag vet inte. Han är ju inte ehller purung.
Men jag ser en svårighet att rida honom "down and forward", som jag rider mina. Den högsa samlingen har inte jag kommit till ännu.

Från det ena till det andra: Jag har märkt/hört att ju bättre naturlig form en arab har (självbärande, balanserad med ryttare) ju "sämre" showhäst är det och tvärtom...
Missförstå mig rätt: en väl tränad showhäst ska kunna showa "on and off", men nu pratar jag om de typiska rörelserna med högt huvud, skottande bak, häng fram osv...när dom varken är känsliga för tryck eller speciellt medvetna ö.h.t
Det höga huvudet hör ihop med flykt och vaksamhet, alltså de mest showiga hästarna är också de mest flyktbenägna.
Det och dressyr hör inte vidare bra ihop, för att få en bra grundform och senare dressyrform så eftersträvas mjukhet, balans, calmness, rytm, osv.
En del som sysslar med NH (oki, jag åxå) skulle inte ens drömma om att sitta upp på en häst med stram underläpp, högt huvud osv...de inväntar tills dess att hästen "landat" i huvudet...
Hajjar ni vart jag är på väg?
Går ekvationen ihop:
Grym showhäst=dålig ridhäst?
Grym riidhäst= dålig showhäst?

Vad är Era erfarenheter?

Mvh Li

Medalj är otroligt högrest och får lite sänkt rygg.
Jättebra om man ska få till det på showbanan, men inget för mig att sitta på. Åker då svansen upp så sitter man på ett gungande skepp ;)
Han skulle säkert bli ett ypperligt park häst. Han har mycket hals som är högt ansatt (ger ett härligt kobrastuk). Kanske han har fått den sänkta ryggen av en speciell träning i kombination med showen...jag vet inte. Han är ju inte ehller purung.
Men jag ser en svårighet att rida honom "down and forward", som jag rider mina. Den högsa samlingen har inte jag kommit till ännu.

Från det ena till det andra: Jag har märkt/hört att ju bättre naturlig form en arab har (självbärande, balanserad med ryttare) ju "sämre" showhäst är det och tvärtom...
Missförstå mig rätt: en väl tränad showhäst ska kunna showa "on and off", men nu pratar jag om de typiska rörelserna med högt huvud, skottande bak, häng fram osv...när dom varken är känsliga för tryck eller speciellt medvetna ö.h.t
Det höga huvudet hör ihop med flykt och vaksamhet, alltså de mest showiga hästarna är också de mest flyktbenägna.
Det och dressyr hör inte vidare bra ihop, för att få en bra grundform och senare dressyrform så eftersträvas mjukhet, balans, calmness, rytm, osv.
En del som sysslar med NH (oki, jag åxå) skulle inte ens drömma om att sitta upp på en häst med stram underläpp, högt huvud osv...de inväntar tills dess att hästen "landat" i huvudet...
Hajjar ni vart jag är på väg?
Går ekvationen ihop:
Grym showhäst=dålig ridhäst?
Grym riidhäst= dålig showhäst?

Vad är Era erfarenheter?

Mvh Li

Nu är jag ingen expert på showträning (har visat en arab och ett halvblod) men jag vet att en del tränar sina hästar att "gå igång" på vissa kommandon så att det just då blir ok att leka. Det är förmodligen svårare att träna in med en häst som har låg "showighet". Jag vet att jag läste i en artikel om Sheila Varian att hon tränade sina hingstar Bay-Abi och Bay-el-Bey så, just att kunna knäppa på och stänga av.

OSB! Jag menar verkligen inte den typ av träning som får hästarna att darra, rulla med ögonen och nästan sätta sig när handlern gör vissa tecken... men de hästarna brukar å andra sidan inte visa några vettiga gångarter. Såg lite för mycket i sommar... :mad:

Ang. Medalj tycker jag att det är en häst vi kan vara stolta över. Som alla hästar har han sina brister men vi har sett mycket värre hingstar eller hur... :angel: Dessutom har han ett intressant/bra möderne både på far- och moderssidan. Som i all avel måste man ju kombinera ihop två individer och det som passar med det ena fungerar inte med det andra. Se honom röra sig här

/Helena

Som jag har förstått det så har han vunnit DM mot vanliga hästar i Dressyr med 68%, vilket är klart godkänt.
Jag tycker också att vi helt klart kan vara stolta över Medalj.

Det som jag däremot kan hålla med om är att den överlinje man strävar efter på utställningshästarna med helt rak överlinge eller kors är helt förkastlig vad gäller hållbarhet på en ridhäst.
En häst med en sådan överlinje får svårt att trampa under sig o sänker gärna sin rygg istället för att lyfta den, vilket leder till att den bär ryttaren på ryggen o på frambenen istället för att förflytta vikten till bakbenen o ryggmuskulaturen.

Det pratas om att typen är så himla viktig o att man inte får frångå den i sin avel osv...men jag skulle aldrig vara stolt att avla fram en sådan häst som är helt rak...o tittar man på de gamla arabbilderna på araber så inte sjutton ser de ut så eller är tokdischade heller.
Så den typen är nog fabriserad senare.
En häst med sådan överlinje skulle knappast hålla många mil i öken.

Nu är vi inne på en diskussion som jag tycker om!

Min ena häst är jätte lätt att få att showa, (dock mkt lättare hemma än på bortaplan tyvärr). men till saken, när hon showar och jag håller i grimskaftet så räcker det med minst lilla tryck så stannar hon eller vänder iaf huvudet mot mig. hon är extremt känslig och och jag gör minsta ansats till att stanna eller nåt så tar det tvärstopp.

men hon drar heller inte upp huvudet, hon showar i form, hon har alltså väldigt lätt för att gå i en trevlig form, tömkör man henne så går hon i form helatiden, kan tillägga att hon är 2 år, och jag har aldrig krävt att hon ska gå i form... (ifall någon tänker komentera det..)

och jag tycker iaf att hon showar bra, madde som har sett henne och har mer erfarenhet kanske har en annan åsikt? på förra utställningen gick det ju dock riktigt riktigt dåligt... 4 timmar i transport tog väl på krafterna. NU är ju inte hon inriden, men med tanke på det jag ser när jag tömkör och när jag kör med vagn så tror jag att hon kommer att bli en MKT trevlig ridhäst!

när min valack showar så tar inte han heller upp huvudet som du beskriver, men wow vilken trav han har när han vill! han flyger fram och jag har inte en suck att hänga med, höga knälyft och det ser knappt ut som att han nuddar marken! han går även han i form men i en ganska hög och nosrygger är inte rak, utan han går ovanför lodet, men fortfarande i form.
han är en mkt bra ridhäst, utbildad svår dressyr, dock så är det just den ökade traven vi har problem med i ridningen, som vem vet? det kanske bara är så att han har viljan, men inte den där riktiga kapasiteten? men han har dock inte någon vidare arabtyp... Honom får jag dock bara att showa så när han är lös, utanför allt staket, lite riskebelt men det är enda gången han är ögongodis!

kanske blev mkt som inte hörde hit... hoppas ni har överseende.

Jag har nog oftast svårast för korsen om jag tittar på vad som vinner internationellt i utställningringen. En biffig hals är helt ok för mig om den är rätt formad och ansatt. En häst som rids korrekt och utbildas i dressyr får en biffigare hals. Den musklar sig. Då är vi tillbaka på debatten om showhästar kan/bör ridas....

Men sedan tror jag man måste tänka på att de riktigt framgångsrika utställninghästarna ofta är extrema i sitt utseende. De är längst ut i ena spektrat på arabens utseende. Ungefär som fotomodellerna bland oss människor.

Senast ändrad:

Det beror väl på HUR grym du menar? och i vilken diciplin?

Menar du champion i Sverige så vet jag många Fynd, Hart, Audi, Mirva, Cerra, Nimbusz, Chock......
Den listan kan göras hur lång som helst.

I USA finns ju tex Desperado V, Kordelas....

Detta var bara vad jag kom att tänka på för sekunden, finns ju många mer.

madde++++

I USA är ju showvärlden lite speciell med deras "hard stand up", mkt misshandel, droger, anabola osv.

Bl a Kordelas ägare är ju inte så där jättesugna på att visa sina hästar där av den anledningen.

:o menar du att fotomodeller kanske inte lämpar sig till tex brottning...eller som skogshuggare???;):angel:

Vad gäller halsen så håller jag med dig. O jag vill se ett välmuskat o korrekt format kors...inte något hårt framavlat icke funktionsdugligt kors...(ursäkta det hårda ordvalet, men jag gillar inte hårt avlade minishettisar heller). Men hur bedöms då typen på ett bruksprov?
Efter hur utställningsfolket vill att kusen ska se ut eller hur de som vill använda dem vill ha dem?

För som jag nämnde tidigare...en korrekt exteriör är alltid en korrekt exteriör i de utbildade domarnas ögon....men ett sådant kors anses knappast som korrekt.

Tillägg!
Kom precis på att det knaske är därför vissa muttrar så för att det är "hbl domare" på arab bruksproven.
De drar säkerligen ner för ett sånt kors.

Senast ändrad:

Jag vet att det i en tidigare tråd togs upp att den ideala araben inte skulle avlas specifikt för en viss disciplin utan vara en sjukampare och då togs Carolina Klüft upp som ett idealexempel.

Och visst är hon en duktig atlet och uppebarligen mkt "funktionellt byggd". Och jag tycker då inte att hon är ful. Men hur skulle hon stå sig i en Miss Universum-tävling?

Tillägg!
Kom precis på att det knaske är därför vissa muttrar så för att det är "hbl domare" på arab bruksproven.
De drar säkerligen ner för ett sånt kors.

Förmodligen ja. Det pratas mkt om "typ" men jag håller med dig; underhals, parallellförskjutning och sänkt rygg är underhals, parallellförskjutning och sänkt rygg oavsett om det sitter på en arab, ett havblod eller en frieserhäst.

Det ser heller inte annorlunda ut om det sitter på en egypt, en polack eller en fransk galoppör.

Har ni någon bild på dessa "hemska" kors? Jag vet inte vilken typ av kors ni menar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 513
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka