Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 004
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Grattis till ditt nyförvärv Carina - hon ser superfin ut! Vem hade du tänkt betäcka henne med?

En fråga till alla er flitiga fotografer:
I förra numret av SAM skulle jag skriva ett "In memorium" över Welona (Mamluk - Wiegana / Camerton) , mamma till El Wodkine osv.
Det visade sig att P-O Scherling inte hade ett enda bra foto på henne. Då undrar jag såklart - är det någon som genom åren lyckats fånga denna dam på bild? Hon är uppfödd hos Cimbrio Arabstuteri (Ingervall) utanför Staffanstorp. P-O köpte henne som 3-åring, men jag vet inte om det var direkt från uppfödaren eller om det funnits någon ägare däremellan? Undar också över hennes far, Camerton som var en Celebes son. Han var tyskfödd, men mer vet jag inte om honom. Faktabankerna därute - vet ni mer? ;)

Det finns ju lite olika idéer om det men jag har hört att det är "before Palas/Aswan" sas.

Fast det är ingen rent svensk företeelse vad jag vet, begreppet "old polish" finns i både USA och GB t ex.

Så vitt jag vet måste en "polsk arab" med nytt blod också vara född på ngt av statsstuterierna för att få kallas helpolsk. Är du en polsk privat uppfödare som använder El Shaklan t ex så får avkomman inte kallas helpolsk utan är då en mix. Medan den är helpolsk om den föds på Janow (som exempel).
Japp, det stämmer. Låter lite "knäppt", men om man ska ha en definition, så måste det ju även finnas en gräns. Och gränsen går då vid de statliga stuterierna. Tanken bakom är säkert att då ingår "det nya blodet" i "de gamla statliga avelsprogrammen" och det i sig är en sorts kvalitetsstämpel, eller garanti för genomtänkt avel. Om man nu tycker att det jobb de gör är bra alltså. Den biten är upp till var och en att bedömma.

* Helpolska är alltså alla hästar födda på de statliga stuterierna i Polen.
* Helpolska är även alla hästar födda i andra länder, som bara går tillbaka till polskfödda hästar. Det gör att t ex min Jubilanta är helpolsk trots att hennes förfäder avlats i Sverige sedan början av 60-talet.
* Gammelpolsk är, som Bewelinn säger, en helpolsk häst utan Aswan i stamtavlan (eller andra hästar av senare datum med egyptiskt blod).

Carina på Silver Arabians

Grattis till ditt nyförvärv Carina - hon ser superfin ut! Vem hade du tänkt betäcka henne med?

Tack! Planer finns för nästa år, men allt är inte på plats än. Så mycket kan jag säga, att det blir troligen inte någon svensk hingst... ;)

Jag har för mig att Katarina Törngård har haft bilder på henne på sin hemsida, du kunde kanske höra med henne? Welona betäcktes ju med Elcatero ett par ggr.

Knepigt värre! ;) Fast jag har bara börjat sätta mig in i alla begrepp och indelningar som finns på egyptsidan. Det är en hel vetenskap...

*kl*

Jag ser förresten inget problem med alla "arabbegrepp" så länge de används som en benämning på en viss grupp blodslinjer. Det är när man börjar lägga värderingar i att det ena skulle vara "bättre" eller "renare" än det andra det blir snett.

Därmed inte sagt att man inte kan/får/bör ha personliga preferenser.

Camerton var inte född i Tyskland utan föddes i Polen på Janow 1973 (fin årgång *hehe*) och exporterades till Tyskland (Gestüt Ostenfelde-Fam. Thörner) 1977. Jag har hittat uppgift om att de köpte honom från galoppbanan i Warszawa (tillsammans med Euben) men har inte hittat några resultat så han kan bara ha varit tränad och inte startad. Är dock inte säker på detta. Hans mor *Camerata var dotter till Comets helsyster *Canberra så det fanns galoppblod på mödernet.

Han gjorde det tyska hingstprovet i Medingen och sattes sedan i avel. Han var av den gamla, tyngre Kuhailanmodellen och lämnade flera sporthästar. Hans son Arccus (u Aretuza) är godkänd för alla raser. Camerton har också lämnat distanshästar i andra och tredje generation. Han dog precis innan sin 29:e födelsedag 2002. Enligt stuteriet där han stod sina sista år (Farisha Araber) hade han ett mycket stabilt temperament liksom sin son Arccus.

Welonas möderne gick också tillbaka på "galoppbekantingar", hennes mormor Wieszczka var e Geyran (Kaszmir-son) och hade resultatet 2/17(2-2-3). Wieszczka köptes 1973 av Gesüt Ostenfelde men lämnade flera döttrar i Polen, bla *Wieza e Doktryner som var mor till Wiorsta e Banat och Wigor e *Elef.

Camerton

camerton1973celebesxcamerata.jpg

Hans syster *Campilla

campilla1974bandosxcamerata.jpg

Deras mor *Camerata...

camerata1964aquinorxcanberra.jpg

... och mormor *Canberra

canberra1954abu_afasxcarmen1942.jpg

Camertons son Arccus

arccus1983camertonxaretuza.jpg

Camertons dotter *Wielszka (som dessutom har Wieszczka som mormormorsmor!)

wielszka1985camertonxwilaah.jpg

Wieszczka

wieszczka1957geyranxwilga1938.jpg

Hennes döttrar *Wieliczka...

wieliczka1971celebesxwieszczka.jpg

... och *Wieza

wieza1966doktrynerxwieszczka.jpg

/Helena

*kl*

Jag ser förresten inget problem med alla "arabbegrepp" så länge de används som en benämning på en viss grupp blodslinjer. Det är när man börjar lägga värderingar i att det ena skulle vara "bättre" eller "renare" än det andra det blir snett.

Därmed inte sagt att man inte kan/får/bör ha personliga preferenser.
Ja, precis, så ser jag det också. Bara som ett sätt att hålla reda på de olika grupperna av blodslinjer. Jag lägger inte några värderingar i vad som är bra eller dåligt. Det handlar mer om tycke och smak.

Vitsen med att avla på bara en viss grupp av blodslinjer är att man kan ta del av gamla erfarenheter av vilka kombinationer som blivit mer eller mindre lyckade när det gäller att uppnå de mål man själv har med sin avel. Om man bara ser till individerna och kombinerar blodslinjer helt på måfå, så har man inte alls samma möjligheter att "veta vad man får", är min åsikt. Om man dessutom gör det i flera steg, så tycker åtminstone jag att man tappar lite kontrollen. Eftersom hästavel är en både dyr och långsam process så vill jag ogärna slösa bort min tid och mina pengar på rena chanstagningar.

Därmed inte sagt att det alltid blir som man tror, men om jag kan öka chanserna för att uppnå just mina mål, så gör jag gärna det.

Senast ändrad:

Kl.
En fråga helt off.
Hur fodrar ni era unghästar för hållbarhet?
Är det fri tillgång på ett grovfoder som har hög protein halt eller lagom hög? Eller får de en viss mängd?
Kan man fodra en arab fölis lika som hbl fölen...alltså med fri tillgång utan risk för lösa benbitar eller kraftigt för feta föl/åringar?

Kl.
En fråga helt off.
Hur fodrar ni era unghästar för hållbarhet?
Är det fri tillgång på ett grovfoder som har hög protein halt eller lagom hög? Eller får de en viss mängd?
Kan man fodra en arab fölis lika som hbl fölen...alltså med fri tillgång utan risk för lösa benbitar eller kraftigt för feta föl/åringar?
Ja, de får fri tillgång på hö med "lagom" kvot. Däremot håller jag koll på hur mycket de äter (= brukar stanna på ca 6 kg för en 10-månaders), så att jag kan fylla på med lagom mängd av havre/lusern/mineraler om det skulle behövas. Näringsmässigt brukar de ligga på ca 65 MJ/550 g SMRP.

Ok tack.
Finns det någon risk att de blir för tjocka av fri tillgång?

Vi hade våra lättfödda welshponnyer och cobbar på fri tillgång på bra analyserat "avelshö" utan problem. Det funkade upp till 3 års ålder ungefär, sen fjärde vintern fick de fodras mer som vuxna. Alla fick utöver det en individuellt uträknad kraftfoder och mineralgiva.

Nu gick iofs våra på lösdrift så de förbrände nog en del på att hålla värmen också.

Jag fick fodra på mitt arabsto rätt bra även som fyraåring och det är likadant för min systers 4-åriga arabvalack nu.

Senast ändrad:

Ok tack.
Finns det någon risk att de blir för tjocka av fri tillgång?
Alla mina är lättfödda, även som föl och unghästar, men eftersom de inte äter så mycket på fri tillgång så är det inget problem ändå. De vuxna, däremot, är lite olika. En del går att ha på fri tillgång, andra inte.

ok. Jag ska ev ha 3 hingstar -07 på lösdrift .
2 rp o 1 arab.
Förra vintern hade jag ett rp sto född -06 som blev fet som ett hus av fri tillgång o blev tvungen att flytta henne till hagen där de fodrades 4 ggr om dagen efter uträknad foderstat.
En av rp hingstarna är nu på betet rund som en liten boll.
Är ju självklart medveten om att det går åt mycket energi på lösdrift o 3 lekande hingstungar.
Kommer dessutom ta hjälp av min vän som är välutbildad inom foderlära vad gäller deras fodring.

Thanx Spanks för bilder och info Helena!

Du har möjligtvis inte en bildpresentatation på Washingtons starka möderne?
Mamma Walewska, Wiewiorka och även Edjora, Edessa och även på faderssidans möderne genom Estrada, Estamira and so on.

Ber jag om för mycket blir jag glad över en bild...eller bara några ord...!

Mvh Li

All right Li, let's go... *ler*

På mödernet går han tillbaka på *Edessa som var helsyster till *Elba och *Eliza (*Elizaa i USA) alla var e *Pietuszok u Ellora. Ellora gjorde rätt bra ifrån sig på banan, 2/18(3-4-5). *Edessa och *Elba exporterades tidigt (Sverige resp USA) så de gick aldrig på galoppen. *Elba har gett flera vinnare i performance i USA och Canada. *Edessas främsta bruksättling i Sverige borde vara Zamiar som bla tävlat dressyr på hög nivå. De döttrar som förde familjen vidare i Sverige var helsystrarna Exessa och *Edjora e *Exelsjor. *Edjora fick en dotter i Sverige, Wiewiorka e *Espartero. I övriga världen är hon mest känd för din dotter Kajora, mor till Gazal al Shaqab. *Edjora tävlades i Park och fick Legion of Merit (man får poäng för hur många klasser och championat man vinner).

Wiewiorka fick många avkommor (18 enligt min Datasource från 2000) bla då Zamiar, Zapach (båda e *Figaro), Wiedjora exp Danmark, Wierzba och Walewska (som då blev 2x *Exelsjor eftersom hon var e *Grojor). Tyvärr är det svårt att få fram prestationsresultat på de svenska hästarna, det finns ju inget samlat register.

Wiewiorka med Wierzba

wiewiorka1972esparteroxedjorawierzb.jpg

*Edjora

edjora1968exelsjorxedessa.jpg

*Edjora

edjora1968_2.jpg

*Edessa

edessa1961pietuszokxellora.jpg

Ellora

ellora1951witrazxelza.jpg

Elza

elza1942rasim_pierwszyxel-zabibe.jpg

El-Zabibe

el-zabibe1938rasim_IIIxkarima.jpg

Karima

karima1924farys_Ixrusalka1911.jpg

Jag återkommer med Etydes möderne :)

/Helena

Så...vad har du att säga om Salles möderne?

Eller vet du någon blodslinje som visat sig lyckad att korsa med denna mödernelinje? Eller någon jag bör undvika?
Tänkte på hingstval till Sulana...

Senast ändrad:

Hej! Tänkte passa på att fråga er vart man kan söka efter avkommor till ett visst sto.
Jag har ett sto som heter Saghira( e.Ramses u. Savanna) jag vet att hon ska ha fått tre avkommor men har bara hittat en av dem.
Jag skulle vilja veta lite mer om hennes föl, men har ingen aning om vart jag ska leta. Har sökt på internet men inte hittat något..

Nån som vet?

Hej Ela,
säkrast är att kontakta ARAB och be om en avkommelista för den arab det gäller. Enklast är för det mesta att maila dem (registraturen@arab.se), annars kan du testa att ringa. Gå in på www.sahf.se och klicka på ARAB i vänsterkanten för att hitta uppgifter om tel.nr. osv.

Ett snabbare sätt är att gå in på http://www.allbreedpedigree.com/ och skriva in namnet på hästen du söker i den tomma rutan efter "Horse:" sedan trycker du på den gula rutan där det står "Horse Query" och förhoppningsvis kommer hästen du söker upp på skärmen. I ditt fall kommer det upp 6 st Saghira, då får du leta rätt på den som har rätt föräldrar och markera den innan stammen visas. Därefter går du upp och pekar på "Reports" och markerar Progeny när det visas i vänsterkanten, då visas de avkommor som finns inlagda på All Breed Database. Men kom ihåg att det inte är 100% pålitliga uppgifter där eftersom man kan lägga till uppgifter där själv - ta alltså uppgifterna där med en nypa salt. Men det verkar finnas 3 avkommor till henne där (födda -96, -98 och -99), alla e: Shahin.

Lycka till!
/Anne

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 513
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka