Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 004
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Saghira har fått tre avkommor e: Shahin
Nafud Shahina 1996 sto
Nafud Rayhan 1998 hingst
Nafud Jalaal 1999 valack
// Linda

*kl*

Är det någon som har en bild på Medalj uppställd från sidan? Hittar inget...
//Camilla

Noen som kjenner til
Ceremona (Algomej x Cesa e. Cedr)

Oppdrettet av Blommerod, f. 1981.

Hun er mormor til min hoppe, vet ingenting om henne.
Noen som har et bilde eller informasjon?

-Birthe-

Hei

Leste nettopp på Runnbacken sin nettside at de legger ned :-(
Stutteriet/hestene/nettsiden er til salgs!!
Det er vel ikke så mange som avler på disse gamle polske linjene, så er jo trist da.....

Skal ha 20.000 kr for Fynt leste jeg.
Noen som har brukt han i år??

-Birthe-

Ja det stämmer och det väldigt tråkigt tycker jag :(. Nästan alla hästarna är sålda nu. En utav mina vänner är stolt ägare till Armenia :love:. Det ska bli himla skoj att få se detta underbart fina föl växa upp.

Jag hade själv planer för ett föl från Runnbäcken till nästa år men nu blir det inget med det :(. Känns som sagt väldigt tråkigt.

Knapplån

Såg nyss på Runnbäcken att Karnewal PL vandrat vidare till de evigt gröna ängarna.
Karnewal är pappa till många avkommor, hans kanske mest kända son, Expert alias Sherdil. Han har avkommor som har exporterats till b.la Tyskland, Italien och Brasilien.
Han blev 27 år gammal.
Jag blir alltid så sentimental när gamla farbröder går bort...
Även Armenia fick vandra iväg tillsammans med Karnewal.
Det var ett sockersött sto. Underbar! :love:

Bild på Karnewal 27 år

MVH Li

Du menar Argenia som fick vandra vidare också ;). Armenia blev Argenias sista föl.

Var inte Karnawal helt underbart snygg för sin ålder föresten, tyckte han var underbart snygg och fräsch.

*kl*

Off topic (ber om ursäkt för det) men finns det någon östgöte här som tänkt åka till Arboga den 15:e? Jag skulle gärna lifta med i så fall (mot bensinpengar givetvis) och har någon tänkt åka med häst så ställer jag gärna upp som groom.

Jag hade tänkt ta tåget men insåg att utbudet på avgångar i anslutning till rätta tider var minst sagt begränsat...

Är det någon som är intresserad så kan ni ju slänga iväg ett PM.

Ursäkta, tillbaka till avelsdiskussionen!

Knapplån!

Cleese: När är sista dagen för inlämnande?

Mvh Li

Det var redan med i förra numret, och vi fick nöja oss med små, otydliga bilder. Anledningen till att jag fortfarande frågar är att eftersom hon ju faktiskt är ett av de absolut bästa prestationsförärvarna på stosidan i Sverige tyckte jag det var så synd att det inte fanns en enda vettig bild på henne. Det är ju oftast hingstarna som framhävs och där finns det ofta bra bilder. Nu har vi ju båder El Wlado och El Garbo (Eldorado - Welona) så för mitt eget höga nöjes skull hade jag gärna ändå haft en fin bild av henne. Tror du att du hr något?

KL...Madde ...vad är det som händer i Arboga den 15e...något jag missat?
Har en svag känsla av något med fölmönstring...eller?
Är det i sådant fall för partbreed också?
När går anmälan ut....om det nu var fölmönstring

Camerton var inte född i Tyskland utan föddes i Polen på Janow 1973 (fin årgång *hehe*) och exporterades till Tyskland (Gestüt Ostenfelde-Fam. Thörner) 1977. Jag har hittat uppgift om att de köpte honom från galoppbanan i Warszawa (tillsammans med Euben) men har inte hittat några resultat så han kan bara ha varit tränad och inte startad. Är dock inte säker på detta. Hans mor *Camerata var dotter till Comets helsyster *Canberra så det fanns galoppblod på mödernet.

Han gjorde det tyska hingstprovet i Medingen och sattes sedan i avel. Han var av den gamla, tyngre Kuhailanmodellen och lämnade flera sporthästar. Hans son Arccus (u Aretuza) är godkänd för alla raser. Camerton har också lämnat distanshästar i andra och tredje generation. Han dog precis innan sin 29:e födelsedag 2002. Enligt stuteriet där han stod sina sista år (Farisha Araber) hade han ett mycket stabilt temperament liksom sin son Arccus.

Welonas möderne gick också tillbaka på "galoppbekantingar", hennes mormor Wieszczka var e Geyran (Kaszmir-son) och hade resultatet 2/17(2-2-3). Wieszczka köptes 1973 av Gesüt Ostenfelde men lämnade flera döttrar i Polen, bla *Wieza e Doktryner som var mor till Wiorsta e Banat och Wigor e *Elef.

/Helena

Tusen tack för all info - du är verkligen en källa till mängder av kunskap! (Varför kan man inte göra "kopiera -> klistra in" med sådana kunskapsbanker till sin egen hjärna?:D)

Tror inte det är fel på bilderna - iaf inte från min dator.
Tyvärr talar just detta emot Medalj från min sida - den grova halsen.

Har sett ett sto med samma hals - den hängde över på ena sidan i mankammen.
Det är inget som säger att detta kommer från Medalj och han har bevisligen lämnat mycket bra. Han är **** - samma ranking som Khidar.
Så...har man ett sto med kraftig hals kanske inte Medalj är det bästa valet om man inte vill ha grov hals - annars tycker jag hans gångarter är WOW - han har utrsålning och arabtyp...ja det mesta.
Det ryktas att han är vass, det vet jag inget om. Jag har inte träffat honom live så pass att jag är den att bedöma den saken.

Mvh Li

Tror inte det är fel på bilderna - iaf inte från min dator.
Tyvärr talar just detta emot Medalj från min sida - den grova halsen.

Har sett ett sto med samma hals - den hängde över på ena sidan i mankammen.
Det är inget som säger att detta kommer från Medalj och han har bevisligen lämnat mycket bra. Han är **** - samma ranking som Khidar.
Så...har man ett sto med kraftig hals kanske inte Medalj är det bästa valet om man inte vill ha grov hals - annars tycker jag hans gångarter är WOW - han har utrsålning och arabtyp...ja det mesta.
Det ryktas att han är vass, det vet jag inget om. Jag har inte träffat honom live så pass att jag är den att bedöma den saken.

Mvh Li

Rankningen baseras väl på vad hästarna själva har "gnott ihop" på utställning? För inte är t.ex Medalj SÅ märkvärdig i aveln.Om man dessutom kunde gradera stona han fått, har han inte förmågan att förbättra så mycket, tycker jag. Det är i och för sig inte så många avelshingstar som kan göra det heller, man får vara glad om de åtminstone inte lämnar sämre avkomma än vad stoet representerar.

Så du menar att det mest är stoet som påverkar hur avkomman ser ut???
Vilka hingstar pratar du om???
Inom de flesta raser är kravet betydligt högre på hingsten än på stoet...att sen kasta skiten på hingsten att fölet inte blev bra det tycker jag är skit helt enkelt.
Att sedan Trakhenerförbundet var intresserade av Medalj i unga år säger väl en hel del tycker jag... de är inte nådiga.

Nej, avkommors utställningsmeriter räknas också med. Kaiser lär väl vara en bidragande orsak till stjärnorna t ex.

Många äldre hästar som är med i rankingen har bara avkommornas meriter med, det drog en gräns på resultat from -91 tror jag det var, annars hade dessa haft fler stjärnor.

Kaisers (son till Medalj) meritlista går inte av för hackor.

1996 Champion Jr Tingsryd, SE, C-show
1996 Champion Jr res Blommeröd SE, B-show
1996 Swedish Nat Champion Jr
1996 4:th place All Nations Cup, DE, A-show
1997 Champion Jr Axevalla, SE, C-show
1997 Classwinner Blommeröd, SE, B-show
1998 Swedish Nat Champion Jr
1998 Champion Jr res Villhemsborg, DK, B-show
1998 4:th place All Nations Cup, DE, A-show
1998 Third place EM Moorsele, BE, A-show
2000 Swedish Nat Champion res
2003 Champion Blommeröd, B-show
2003 Chamion Bollerup
2003 Champion reserv Swedish Nat.
2005 Champion reserv Swedish Nat.

Wazkana (Medalj/Wazka) ungstochampion riks b.la.
Zakana (Medalj-Zamishka), Ungstochamp Halmstad 1995.
Kaiser har sedan lämnat för att nämna Sakai (nu kastrerad) blev som 1 åring BIS på riks. Sakai har för övrigt redan nämda Silver Starlet som mormor.

Angående stjärnor så är detta direkt citerat från ECAHOS sida:

"Now, in a further step, stallions were able to collect points for their performance as sires. All show points of all offspring were summed up. Again, three additional stars can theoretically be gained: for one sire star, it takes 500 points, for two sire stars, it takes 1500 points and for three sire stars, it takes 2500 or more points. It is interesting to see now who collected how many stars in which “discipline” (show or sire points), how many successful offspring were needed, how many total points and how many average points per offspring were achieved. All kinds of combinations to get a large star account are possible and certify that the horse has a certain, comparable quality. "

Medalj har inte sina stjärnor för skoj skull.
Han - med sina avkommor har gnott ihop dem och jag är stolt över att ha en sådan fin hingst till avel i SWE.

Sen så passar han inte i mitt avelsprogram, men det är en annan 5:a...

Mvh Li

Senast ändrad:

KL...Madde ...vad är det som händer i Arboga den 15e...något jag missat?
Har en svag känsla av något med fölmönstring...eller?
Är det i sådant fall för partbreed också?
När går anmälan ut....om det nu var fölmönstring

Fölmönstring, final i Turbocupen och förhandsvisning för hingstar. Sahf´s hemsida har mer info!

Just förhandsvisningen för hingstar tycker jag om, dit kan man komma med sin hingst och få ett hum om man ska spara den eller inte. Benny Freme är ju en erkänt bra domare (dömer även halvblod och är anlitad till som domare på Tysklands stora premieringar) Han dömer ju även araber och är mycket anlitad på avelsvärderingarna i Sverige.

madde++++

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 513
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka