Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 004
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hmmm...jag kan tänka mig dig o Anette Mattson med en flaska vin o komma igång o prata stammar ;).
Oj vilka kunskaper ni besitter.

Kicki, det behövs inget vin för det... :rofl: Inte för att vi tackar nej om det bjuds! :devil:

/Helena

PS Li, ska göra mitt bästa ;) DS

Jag är LÄTT med och korkar.
Vill gärna svamla till det i ett parti arabhästhistoria.
Håller med Kicket :love:

Li

Medger att jag håller med... :D Fast den här linjen har ju också gett vackert med rätt hingstar, tex Zazula (Negatiw x Zlota Iwa) och hennes son Zulus e Palas. Zulus har gett distans- och galopphästar, tex är han far till Djebel Lotois. Sedan finns ju *Zadymka (*El Paso x Zamiec) och *Zagrobla (Monogramm x Zguba) :)

/Helena
Ja, visst finns det mycket fint i den stolinjen. Man får inte glömma att de gamla bilderna inte precis var till för att visa hästarnas fördelar... ;)

Själv har jag ett sto med Zazula som mormors mor och Zlota Iwa som mormors mormor på ingång. Hon kommer nästa helg. Jag väntade bara på röntgenresultatet (ua! :)).

Jag har leasat henne från Myrvollens Arab Stutteri i Norge, med troligt köp i slutändan.

Zefirka PL, född 2000 på Michalow i Polen.
Eldon (Eur Champ, 2/10 (3-4-1-1)) X Zenobia/Endel (Res Eur Champ, 3/22 (6-3-2-6))

Zefirka4.jpg

Det ska bli så spännande!

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Zefirka PL, född 2000 på Michalow i Polen.
Eldon (Eur Champ, 2/10 (3-4-1-1)) X Zenobia/Endel (Res Eur Champ, 3/22 (6-3-2-6))

Det ska bli så spännande!

En syster till nyligen nämnda Egmont alltsa! Hon är jättevacker, grattis!

Hls Limona

Ja, visst finns det mycket fint i den stolinjen. Man får inte glömma att de gamla bilderna inte precis var till för att visa hästarnas fördelar... ;)

Själv har jag ett sto med Zazula som mormors mor och Zlota Iwa som mormors mormor på ingång. Hon kommer nästa helg.

Mycket spännande, gratulerar! Hennes syster Zenia är ju inte direkt ful heller ;)

/Helena

En syster till nyligen nämnda Egmont alltsa! Hon är jättevacker, grattis!

Hls Limona
Tack! Ja, just det. Andra namnkunniga syskon på fädernet är:

Piaff PL (Eldon x Pipi/Banat) som är utleasad från Polen till Aria Arabians i USA för närvarande.

Espadero PL (Eldon x Esparceta/Fawor) som såldes till Australien/Malaysia på Pride of Poland-auktionen 2006 för 210 000 Euro (dyrast det året!).

Bilder finns längre ner på den här sidan.

Själv videofilmade jag faktiskt just honom på auktionen (QuickTime).

Grattis! :bump:

Just Espadero satt jag och dreglade över i Dicks bildtråd på ABH förra året. :d

Jajemen jag har hängt med i tråden (och allt tjafs :crazy:). Gaspar (Emigrant X Gaskonia ue: Probat) var inte heller så pjåkig...

Jajemen jag har hängt med i tråden (och allt tjafs :crazy:). Gaspar (Emigrant X Gaskonia ue: Probat) var inte heller så pjåkig...
Ja, visst blir man trött. Vad gillade du mitt inlägg i debatten? Som alla ignorerade, såklart... :D

PS! För alla andras info så handlar tjafset om amerikansk kontra "icke-amerikansk" arabavel. Mitt inlägg var: "From my "small country in Europe perspective" it is really interesting to read the "american" discussion about breeding outside the US. Reminds me of when we studied ancient China in school. You know, "center of the world"..." Så kanske ni kan förstå hur tongångarna går...

Senast ändrad:

Jag tyckte det var ett bra inlägg!

Sitta och t ex beklaga sig över att polackerna inte föder upp saddleseat-araber, när ingen utanför USA är intresserad av det, är rätt magstarkt kan jag tycka...

Nej det är tragiskt, men speglar amerikaner på ett bra sätt i största allmänhet.
Till och med dom myntar "only in amerika" när något går over the edge...

Jag har länge funderat över vitsen med park, men hittar den ej.
Det SER fult ut, måste kännas grymt obehagligt, otroligt slitsamt på hästen, inte heller är det praktiskt.
Det är pengarna som styr. Som många gånger annars...

Mvh Li

Jag tyckte det var ett bra inlägg!

Sitta och t ex beklaga sig över att polackerna inte föder upp saddleseat-araber, när ingen utanför USA är intresserad av det, är rätt magstarkt kan jag tycka...

Ungefär lika inskränkt när svenska arabhästuppfödare har sina egna definitioner på vad som är en polsk arab och "gammal-polsk" och anger årtal eller vilka importer till Polen man inte behagar gilla. En polsk arabhäst är en arab född i Polen! Ett resultat av ett outstanding avelsprogram som alltid har byggt på import av främmande blod när det ansetts nödvändigt.

Ungefär lika inskränkt när svenska arabhästuppfödare har sina egna definitioner på vad som är en polsk arab och "gammal-polsk" och anger årtal eller vilka importer till Polen man inte behagar gilla. En polsk arabhäst är en arab född i Polen! Ett resultat av ett outstanding avelsprogram som alltid har byggt på import av främmande blod när det ansetts nödvändigt.
Det ligger absolut något i det. Utan nytt blod stagnerar all avel.

Men hur tänker du i frågan om vad som är gammelpolskt?
Hur defineras det?

Mvh Li

Det finns ju lite olika idéer om det men jag har hört att det är "before Palas/Aswan" sas.

Fast det är ingen rent svensk företeelse vad jag vet, begreppet "old polish" finns i både USA och GB t ex.

Så vitt jag vet måste en "polsk arab" med nytt blod också vara född på ngt av statsstuterierna för att få kallas helpolsk. Är du en polsk privat uppfödare som använder El Shaklan t ex så får avkomman inte kallas helpolsk utan är då en mix. Medan den är helpolsk om den föds på Janow (som exempel).

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 513
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka