Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 004
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Arabrasen är så liten i Sverige och mycket är redan nära släkt med varandra så en viss tillförsel av nytt blod tror jag bara är hälsosamt. Det är ju dåligt med egyptiskt blod här t ex. Och crabbet men där tycker jag det är superkul att Gomir och Barabia har lite nytt på g. :)

I Polen (som jag känner till bäst) är det framför allt fyra familjer som gett bra galoppörer regelbundet och ännu idag: Forta, *Sabellina, Ofirka och *Tryncza. Sedan ska man ju vara medveten om att när en familj börjar ge bra galoppörer så har man ofta betäckt med hingstar som också haft bra löpegenskaper. Tex fick *Sabellina flera avkommor med Czort.

Bad Afas (farfar till Comet) finns i många bra galoppörers stam vilket inte är så konstigt eftersom hans mor var franska Bad (Diab OA x Guenina) som själv hade resultatet 3/28(5-8-7). Bad Afas löpte aldrig själv (han föddes under kriget) men hans son Arcus hade resultatet 8/50(24-13-2)12!!! Abu Afas (e Bad Afas) gav förutom Comet också *Sabellina. Abu Afas var inte speciellt typad men hade bra gångarter och användes mycket i halvblodsaveln. Comet gav flera bra galoppörer och hade själv ett resultat på 1/9(1-3-1).

En häst som ofta återkommer är Czort (u Forta) med ett eget resultat på 4/19(13-6-0)7+2xP, dvs han var aldrig oplacerad! Hans mor Forta gick också tillbaka på franskt blod genom sin morfar Nedjari.

Kaszmir är också en viktig faktor när det gäller galopphästar, tex är han morfar till Bint Munira. Han föddes 1929 och var e Farys u Hebda. Han hade gammalt polskt blod på fädernet och Weil/Radowce/öken på mödernet. Han hade resultatet 3/18(17-1-0)D,3xP+9. Han blev slagen en gång, av den franske hingsten Nemer, men slog honom i ett senare lopp.

Lite bilder, först hingstarna:

Abu Afas

abu_afas1947bad_afasxgahdar.jpg

Bad Afas

bad_afas1940kuhailan_afas_oaxbad.jpg

Comet

comet1953abu_afasxcarmen1942.jpg

Czort

czort1949wielki_szlemxforta.jpg

Kaszmir

kaszmir1929farys_IIxhebda.jpg

...och sedan stona:

Bad

bad1929diab_oaxguenina.jpg

Forta med *Finisz vid sidan

forta1943finisz1967.jpg

Ofirka

ofirka1939ofirxfryga_II1924.jpg

*Sabellina

sabellina1954abu_afasxsabda.jpg

*Tryncza

tryncza1958trypolisxkochana1952.jpg

Det finns naturligtvis fler familjer i Polen som gett bra galoppörer men det var de här jag först kom att tänka på.

Intressant!

Vi betäckte ju mitt polska sto som hade 2 ggr Bint Munira och 2 ggr Comet relativt långt fram med Elcatero (som också har Bint Munira ggr 2). Dubbelt Espartero hade det också blivit.

Nu fick jag tyvärr ta bort henne dräktig men det hade varit spännande att se om den fölungen hade varit ngt för galoppbanan (det var planen ursprungligen).

Senast ändrad:

KL
Någon som har lite uppgifter om Egmont? Stam o så vet jag men har han meriter i sport och utställning?
// Linda

Egmont ja, han är en hingst som jag tycker skulle användas mer. Har presterat bade pa galoppbanan och i utställningsringen. Han var hingstchampion och best in show 97 i L-köping med 88.5 poäng bla.
Gick galopp (bara i Polen?,) som trearing hade han fyra placeringar pa fem starter. Varav tva segrar tror jag.

Jag hade en avkomma till honom hemma pa prov som var helt underbar att rida, köpte honom inte pga stora problem med lastning. Egmont är ju för övrigt far till Elamanda, framgangsrik galoppör.

Hls Limona

Hur läser jag det? Fattar ju det som står bakom parentesen, dvs 1.a 5ggr, 2:a 8 ggr osv, men vad menas med 3/28? Jag trodde det var 3 segrar på 28 strater men det stämmer ju ej på parentesen.

Det betyder att han tävlat 3 år och gjort 28 starter sammanlagt

Så här läser man polska galoppresultat:

3/18(17-1-0)D,3xP+9

Hästen startade 18 ggr under tre år med 17 förstaplacering och en 2:a samt inga 3:e. Siffrorna efter sista parentestecknet anger antal Stakes-vinster. Han (i detta fall Kaszmir) vann Derbyt, Kriteriet 3 ggr (Porownawcza x 3) samt ytterligare 9 stakes. Hade det varit ett sto hade det kunnat stå ett O också, det hade inneburit att stoet vunnit Oaks som är öppet enbart för ston.

De klassiska polska loppen är Derby, Oaks och Kriteriet. Derbyt är öppet för 4-åriga ston och hingstar (vet faktiskt ej hur det är för valacker men det är inte troligt att sådana finns vid galoppbanan i Warszawa och blir anmälda till årgångslopp). Oaks är öppet för 4-åriga ston. Kriteriet är öppet för alla åldrar vilket gör att en häst kan vinna flera gånger. Det finns en möjlighet att ett sto kan vinna både Derbyt och Oaks, tex *Sabellina och hennes dotter Santa e Czort gjorde det gjorde det, *Sabellinas resultat var 2/7(5-1-1)D, O och Santas 2/9(6-1-0)D, O+2.

/Helena

Senast ändrad av en moderator:

Ja, om någon är intresserad så kan man nog leasa Egmont en tid nu. Ägaren ska flytta och har inte plats för alla hästar en tid. Inte så dålig hingst om man vill ha rent polskt galoppblod.

Själv ska jag leasa Zamiana 2/11 (2-1-3) e. Borek 3/22 (10-7-3-2) AP +6 u. Zasluga 2/12 (2-0-1-4)

madde++++

Zamiana har ju flera intressanta resultat på mödernet: Zamiec 1/4(3-1-0), Zamiecs far Czardasz 3/22(9-5-5)D, P+4, morfar Arax 2/18(5-5-2) och hennes mormor Cesima 2/8(2-2-1). Czardasz var också far till *Doman och Meluzyna, båda imp Sverige. Zamiec gav också *Zadymka som var reservchampion sto vid Scottsdale.

Zaslugas far Wigor för blod från flera framstående galoppörer: *Elef 4/39(9-9-8)2, Almifar 4/22(6-6-4) (Almifar gav flera bra galoppörer bla den fantastiska *Sasanka u Santa) och Wieszczka e Geyran 2/17(2-2-3).

Zamiec

zamiec1965czardaszxzlota_iwa.jpg

Zlota Iwa

zlota_iwa1959araxxcesima.jpg

Cesima

cesima1949witrazxrasima.jpg

Rasima

rasima1943rasim_pierwszyxsardhana.jpg

Sardhana

sardhana1924nureddin_IIxselima.jpg

Selima

selima1908astraledxselma1894.jpg

Selma II 1894

selma_II1894ahmarxsobha1879.jpg

Sobha 1879

sobha1879wazirxselma_I.jpg

Czardasz

czardasz1949wielki_szlemxbaza.jpg

Wigor

wigor1980elefxwieza.jpg

Lånar knapp...
Efterlyser en engelsk sida, där man kan se bilder på fölfostets utveckling.
Vet att Dieselmamma lagt ut de förut...
Någon som har adressen snälla lägg in den eller pm.
mvh El

Jaa, det var ju inte de snyggaste jag sett......:smirk: men springa verkar de ju kunna och det är ju en outsiderlinje. Vi får väl se vad det blir.:angel:

madde++++

Bugar och tackar det var den sidan jag var ute efter.
Är lite kul att kunna visa barnen hur stora bäbisarna är på bild.
mvh El

Tack till dig och asteria, där fick jag lära mig något nytt om resultatläsning!

Tack Helena

Härligt att läsa om gammalt galopperi.
Kikar i mina stons stamtavlor,
Gwiazda, Bomarc x Granada
Tosca, TC Kashmir x Gwiazda
Gefion, Cetat x Gwiazda

Där är det ju "späckat" med ovanstående
kanoner samt att även stolinjen inte går av för
hackor.:love:

Kanske skulle satsat på galopp...hrmf.
Vad säger Asteria om gamla galoppston?

Jaa, det var ju inte de snyggaste jag sett......:smirk: men springa verkar de ju kunna och det är ju en outsiderlinje. Vi får väl se vad det blir.:angel:

madde++++

Medger att jag håller med... :D Fast den här linjen har ju också gett vackert med rätt hingstar, tex Zazula (Negatiw x Zlota Iwa) och hennes son Zulus e Palas. Zulus har gett distans- och galopphästar, tex är han far till Djebel Lotois. Sedan finns ju *Zadymka (*El Paso x Zamiec) och *Zagrobla (Monogramm x Zguba) :)

/Helena

Hmmm...jag kan tänka mig dig o Anette Mattson med en flaska vin o komma igång o prata stammar ;).
Oj vilka kunskaper ni besitter.

Thanx Spanks för bilder och info Helena!

Du har möjligtvis inte en bildpresenatation på Washingtons starka möderne?
Mamma Walewska, Wiewiorka och även Edjora, Edessa och även på faderssidans möderne genom Estrada, Estamira and so on.

Ber jag om för mycket blir jag glad över en bild...eller bara några ord...! ;)

Mvh Li

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 513
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka