Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 004
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag rotade lite mer i de ryska galoppresultaten gällande klassiska löpningar och fick fram att Patron vann "The Name of S.M Budenny 2800 m" (motsv. St. Leger) samt var trea i "The Great Summer Prize 1600 m" (motsv. 2000 Guineas) och "The Great Piatygorsky 2400 m" (motsv. Derby), båda gångerna bakom Start och Korall. Han vann också Kriteriet (2400 m) 1970 före Trel och var tvåa i "The Elite 2400 m" efter Start. Hans tid på 1800 m var 2.04,7 och på 2400 m 2.46,1

/Helena

Bugar och tackar för uppgifterna:bow:
mvh El

Försöker igen med bild... :angel:

patron1966_2.jpg

patron1966_3.jpg

Tackar de är nu sparade på vår dator.
mvh El

Hej!! Gillar tråden :) Men jag fattar inte vissa talar illa om Imre el Thair :( Men han är verkligen värdens snällaste å så. Han har inte fått bra poäng på Utställningar men de e därf han tycker det är dötrist :)

Det känns som om du gjort en användare för att vi SKA prata illa om Imre. Så därför gör jag inte det.
Jag refererar till han resultat på avelsvärderingen på www.svehast.se
Det säger mer än 1000 ord.

Mvh Li

Hej,
jag förstår förmodligen hur du tänker. Och ingen pratar väl illa om honom? Han får vara precis hur underba/snäller som helst, eller tycka illa om utställningar. Men om jag hade ett supertypat, och vackert sto, med utställningsmeriter, så skulle jag inte ta honom, om han inte presterat stordåd, i någon gren, som överensstämmer med mina avelsmål.
Att han får dåliga poäng på utställning beror i så fall, antingen på hans egna brister, eller på träningsbrister, thats it!
Visst, alla är inte showiga, men det behöver dom inte vara på en avelsvärdering, det är ingen utställning. Men eftersom du säger att han är snäll, så förmodar jag att han kunde uppföra sig. och då lägger jag skulden på hans egna brister. -Menar inget illa, men vill presentera hur jag tänker.
Om jag fick leva om mitt liv, utifrån mina mål,vad gäller arabhästen. DÅ skulle jag tänka efter nooooga. Typ, vad vill jag ha presterat för rasen om 50 år. Jag skulle nog göra som polackerna, avla fram och tillbaka på skönhet-prestation, testa, utvärdera osv..
Men det är stor skillnad på att avla för rasen, eller egna mål.
Men jag har blivit äldre, mindre hetlevrad, och framförallt eftertänksam genom åren. Och jag tror nog att alla mer eller mindre hamnar där ;)
Have a nice evening

Det känns som om du gjort en användare för att vi SKA prata illa om Imre. Så därför gör jag inte det.
Jag refererar till han resultat på avelsvärderingen på www.svehast.se
Det säger mer än 1000 ord.

Mvh Li

Håller med där! Slut-tjatat om den där. Tycker att det liknar den där lilla tjejen på stavningen.

Någon som vet något om Borek? Han dök upp i stammen på ett sto som jag kikat på.

madde++++

Borek 1987 d.b. (Fawor-Borowina) 3/22(10-7-3)Polish race champ 91-92

Borek har ju en spännande galoppstam, han går tillbaka på Bint Munira som lämnade bra i Sverige också. 1993-95 stod han på Kurozweki, 1996-1997 på Michalow och 1998 på Janow Podlaski. Efter det såldes han inom Polen och hans senaste avkomma föddes 2005. Hans mått var 153 - 175 - 19,0 cm. Mossiga Karlsson letade naturligtvis fram lite bilder också *hehe* :D

Borek (*Fawor x Borowina)

borek1987_2.jpg

*Borowina 1979 (Etap x Bolonia)

borowina1979_2.jpg

Bolonia 1971 (*Eleuzis x Bokata)

bolonia1971eleuzisxbokata.jpg

Bokata 1962 (Comet x Bint Munira)

bokata1962cometxbint_munira.jpg

Som synes har han ju favvon Etap bakom sig också :) Han har två bröder som också använts i polsk avel, Boryslaw (e *Probat) och Bohun (e Samsheik). Speciellt Boryslaw har bra galoppresultat, med flera Stakesvinster plus att han var tvåa i Derbyt: 14(6-3-0-3). Deras mor Borowina var också vacker, hon var polsk reservchampion sto. Borowinas dotter Bogdanka har lämnat Beduin e *Wojslaw som står i Danmark.

/Helena

Tack Helena för fin info och bilder!
Alltid lika uppskattat! :love:

Vad lika märrarna var - man ser direkt att se ligger i led med varandra.
Kolla halsarna och öronen :)

Mvh Li

Bokata påminde en hel del om mitt förra sto som hade både Comet och Bint Munira två ggr i stamtavlan. Så nog slog det utseendet igenom alltid. :D

Tack för bilder och info! Snubblade in på honom av en slump. Det är ju så att jag har lite galoppblod i Ege, genom Europejczyk (han gick ju ganska bra.....:angel:). Det vore kul att prova det också, och då måste man kolla upp nya stammar och vad de har gjort.

Ni som vet galoppen, finns det någon/några outstanding hingstar som har lämnat superbra avkommor OCH presterat själva?

madde++++

Eldorado är väl den mest kände i Sverige. Annars har väl Genberg ett par bra exemplar också. Han eller CK kanske kan titta in i tråden och ge fler exempel?

Kontiki-blodet är ju poppis i USA. Vet att nån av Genbergs hingstar representerar de blodslinjerna.

Top Flyte var det! Var tvungen att kolla.

Vad har man vunnit för att bli polish race champ?:o

madde++++

Att vara Galopp Champion innebär att vara årets mest framgångsrika galoppör i sitt land det året. I hans fall 2 år på raken.

Fawor är även far till Orkan som har galoppmöderne (Orla-linjen). Han har lämnat galoppör i Sverige med flera svenska banrekord.

Eldorado är väl den mest kände i Sverige. Annars har väl Genberg ett par bra exemplar också. Han eller CK kanske kan titta in i tråden och ge fler exempel?

Kontiki-blodet är ju poppis i USA. Vet att nån av Genbergs hingstar representerar de blodslinjerna.

Top Flyte var det! Var tvungen att kolla.

Det finns ingen hingst som kan uträtta något på egen hand. Det måste till ett sto med talanger eller som har mycket meriterade och beprövade individer i tidigare led. Ett av de bästa galoppörerna i USA som köptes av araberna var Big Easy. Han har en egyptisk relaterad far och polskt möderne. Mormor är Blommeröduppfödda (moderlivsimporten) Rusnega. Big Easy är rekordhållare i USA och i Dubai. Han har då rekord som inte ens fransoserna rått på. Det finns fortfarande hästar med den mödernestammen i Sverige. Tror inte vi behöver gå över ån efter vatten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 514
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka