Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 004
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Diesel är friröntgad och han tävlas på HÖG nivå i hoppning och fälttävlan. Ingen skugga får falla på honom som avelshingst för att han råkar ha fått en unge med cystor. Det kan drabba vilken hingst som helst!!!!!!!

madde++++

Jag tror inte klinikerna får lämna ut sådan information utan ägarens medgivande även om det är anonymt. Så fungerar det med journaler på människor när sådana används i forskningssyfte iaf.

Men visst vore det intressant med lite statistik. Sen är det säkerligen en massa andra saker araber röntgas för också och på en massa andra ställen än just bakknäna. Personligen tror jag det är vanligare med spatt men det vet man ju inte heller utan statistik.

Senast ändrad:

Nog borde de (veterinärklinikerna som utför röntgen) kunna presentera statistik på antal röntgade hästar och resultat? Annars låter det misstänkt, tycker jag! Kanske de vill tjäna pengar på att vi lättlurade åker iväg och röntga symptomsfria hästar. Det är inte helt ofarligt att röntga heller, strålningen kan faktiskt påverka känsliga celler i kroppen. man får t.ex inte utsättas för röntgenstrålning i onödan om man är gravid eller mindrårig.Jag vill se ALLA raser, inte bara araber för där vet jag att det har hittats cystor.

Diesel är friröntgad och han tävlas på HÖG nivå i hoppning och fälttävlan. Ingen skugga får falla på honom som avelshingst för att han råkar ha fått en unge med cystor. Det kan drabba vilken hingst som helst!!!!!!!

madde++++

Men varför skulle det falla mer skugga på Diesel än på stoet som är mamma till den drabbade avkomman?Kanske det är ett rececivt anlag.Då kan både ett friröntgat sto och dito hingst vara skuld" till det.

Jag tror inte de får det även om de skulle vilja. Annars tippar jag på att försäkringsbolagen har bättre statistik på rasrelaterade problem än klinikerna. De har ju större intresse av att föra sådan.

Agria hade iaf för flera år sedan någon undersökning som visade på att kotledsinflammationer var etta på avlivningslistan med luftvägsproblem som god tvåa. Men det var ju sammanräknat för alla raser.

:bow: mmm precis MM.

Någon eldsjäl skulle kunna ringa runt och be att få statistik på röntgade araber på olika kliniker. Ta till exempel alla ATG kliniker och de stora klinikerna.
be att få underlag för röntgade OX ar utan namn såklart.
Samt deras erafrenhet om problemet.

Men allvarligt. Hur orimligt vore det att en "seriös" förening som sahf tar på sig uppdraget?
Det är en sak att lämna ut info till en privatperson och en sak till en förening som använder uppgiferna i sakfråga.

Mvh Li

Lämna gärna in massor med motioner till årsmötet om detta. Visa att det är angeläget - för många! Erbjud er att själva att deltaga aktivt i arbetet. Att sitta och tycka på Buke är bra, för vi får en diskussion. Men genom att engagera sig i SAHFs föreningsarbete kanske kan driva saker och ting lite längre framåt. Hoppas jag!
/Anne

madde++++

Så, vad kan man lära sig utav detta.

Oavsett om båda individerna är friröntgade, så är det ingen garanti till att fölet inte kan få cystor.
För bägge, sto och hingsten bär med sig gener många år bakåt

Så hur man än vänder och vrider sig så har man rumpan bak.

sant sant.
Ju mer jag läser om det så känns det som cancer på människor.
Visst är det ärftligt men du kan fortfarande drabbas även om ingen i din släkt har blivit det.
Mina 2 fastrar, min farmor o min farfar har alla dött i cancer. Endast pappa har klarat sig utan(än så länge). Detta brukar nedärvas främst i andra generation...alltså borde jag o mina syskon ligga illa till.
Ska vi låta bli att skaffa familjer då???
Nu är ju självklart hästavel o människo"avel" 2 helt skilda saker, men nog börjar man fundera...
Men jag kommer nog ändå röntga Sulan innan ev betäckning nästa år för säkerhets skull... då har jag gjort vad jag kan iaf.

Jag tror det är ett skydd som många har att dom använder: vad spelar det för roll om JAG röntgar - det kan ju ändå komma fram i led bakåt!

Jo så är det ju - med MÅNGA sjukdomar. Men var ska man börja?
Tänk om jag hade 3 ston av samma linje och röntgade samtliga U.A. Då har jag en jädra bra början samt sätter krav på hingstarna jag använder!

Var ska man börja om inte med sitt eget sto?
Allvarligt - hur tänker man då?

Sedan är det ju inte ens i närheten till lösningen av problemet. Men alltid en början!
Fortfarande har vår förening en skyldighet inför rasen att återinföra röntgenkrav på samtliga hingstar, det är en annan historia...

Mvh Li

Så vad är sannolikheten att Salle har cystor som är röntgad ua som 5 -åring? Kan det uppkommit efteråt...kan jag säga att han är ok med gott samvete...?

Så vad är sannolikheten att Salle har cystor som är röntgad ua som 5 -åring? Kan det uppkommit efteråt...kan jag säga att han är ok med gott samvete...?
Ja, det tycker jag att du kan. Om det har uppkommit något senare så är det med största sannolikhet orsakat av något annat än arv (om det ens är möjligt...).

Carina på Silver Arabians

Men varför skulle det falla mer skugga på Diesel än på stoet som är mamma till den drabbade avkomman?Kanske det är ett rececivt anlag.Då kan både ett friröntgat sto och dito hingst vara skuld" till det.

Därför att jag vet av erfarenhet att hingstarna drabbas hårdare av skitprat. Tyvärr så är det så bara!:confused:

madde++++

Så är det lite genrellt inom alla raser. Alla förtjänster kommer från stoet och alla fel från hingsten. Om man är stoägare alltså, är man hingstägare så råder det motsatta förhållandet. ;)

Som vi tidigare nämt så kan en hingst pruducera 100 talet på en säsong och stoet max 1.
Folk gillar att titta på hingstar och att diskutera, jämföra och i huvudet kombinera med sitt sto.
Hingstar ÄR mer utsatta!

Det är lustigt hur en stoägare med ett vint och skevt sto kan sitta och kritsikt granska hingstar och ställa jättehöga krav på både hingst och hingstägare när dom inte tänker själva på vad de har i stallet!

Det är lätt att kräva SCID, röntgen, CEM, avelsvärdering, meriter och allt vad det heter på en hingst och inte lägga större krav på sitt sto än "trevlig, söt, snäll, egensinnig, hoppar högt m.m".

Människor måste lära sig att vara självkritiska, ta hjälp av kunniga, gå på kurser osv för att höja standarden.
Många avlar faktiskt i tron att individen ÄR gudomlig och korrekt.

Dom kan man inte lasta, det är dom som VET vad dom avlar på och gör det ändå som är farligast.

Mvh Li

Som vi tidigare nämt så kan en hingst pruducera 100 talet på en säsong och stoet max 1.
Folk gillar att titta på hingstar och att diskutera, jämföra och i huvudet kombinera med sitt sto.
Hingstar ÄR mer utsatta!

Det är lustigt hur en stoägare med ett vint och skevt sto kan sitta och kritsikt granska hingstar och ställa jättehöga krav på både hingst och hingstägare när dom inte tänker själva på vad de har i stallet!

Det är lätt att kräva SCID, röntgen, CEM, avelsvärdering, meriter och allt vad det heter på en hingst och inte lägga större krav på sitt sto än "trevlig, söt, snäll, egensinnig, hoppar högt m.m".

Människor måste lära sig att vara självkritiska, ta hjälp av kunniga, gå på kurser osv för att höja standarden.
Många avlar faktiskt i tron att individen ÄR gudomlig och korrekt.

Dom kan man inte lasta, det är dom som VET vad dom avlar på och gör det ändå som är farligast.

Mvh Li
Rätt... och fel...

Svenska arabhingstar producerar inte 100-talet avkommor per säsong. I snitt handlar det om ungefär 2-3...

Självklart ska ett sto som ger inkorrekta eller defekta avkommor inte sättas i avel, men ingen häst är 100% perfekt. Om man vet att ens sto har vissa svagheter så är det inte fel att leta efter en så perfekt hingst som möjligt för att förbättra henne.

Carina på Silver Arabians

Det är klart dom kan producera så många.
Tappa en hingst...
Nu ligger "topparna" på 20 betäckta ston, många får inte naturligt mer än max 10. Men det är mycket på en "kanske inte U.A häst"

Alla granskar inte sina ston Carina. Många gör det, men inte alla.

Vilket sto är perfekt? Det är inte dom jag menar, utan de är de ston som inte hör hemma i aveln, inom arabvärlden (och andra världar) finns det en hel del sådana ston.
De stona går på konstiga kriterier i aveln, som inte hör exteriören till.

Mvh Li

Därför att jag vet av erfarenhet att hingstarna drabbas hårdare av skitprat. Tyvärr så är det så bara!:confused:

madde++++

Här har vi något som är intressant (och sant!) Detta är något som man hör ofta ofta ofta: att den och den hingsten lämnar ditt och datt men sällan hör man någon säga att stoet lämnar något men i själva verket så är det stoet som troligen lämnar större del av slutligen fölungen blir!
Varför skall hingsten ha större del i hur bra ett föl blir eller bära hundhuvudet när det inte blir bra?
Varför är det så viktigt att hingsten har presterat bra (oavsett gren) när stona i många fall inte ens möter upp hälften av vad hingsten gör/gjort?
En bra extriör och bra meriter på en hingst kan inte ensam producera en bra fölunge om stoet har dålig extriör och inga meriter!
Som distansryttare har jag nu noterat att när vi anmäler oss till en tävling så är det nu många arrangörer som använder sej av Equippe,ett bra program som gör anmälan lättare både för arrangörer och tävlande MEN nu kommer endast pappan med i härstamningsförteckningen eller i bästa fall morfar med!
Urtråkigt tycker jag, kanske är det pga att programmet ursprungligen används till halvblod eller något?
Men det gör att man ännu mera upplever hur lite man uppfattar stoets värde vid prestation.:mad:
Visst får en hingst ofta mera avkommor än ett sto men det gör ändå inte hans gener viktigare än hennes.
Kan man på något sätt vända detta tråkiga tänkande eller är det för sent?

*kl*

hej på er alla arab kunniga människor! jag skulle bli jätteglad om ni kunde hjälpa mej med en sak!
jag skulle vilja veta mer om en hingst som heter Prince ELHamy
och ett sto som heter Rose Ragazza.

hoppas ni kan hjälpa mej med detta :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 514
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka