Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 004
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Tillägg: En häst med cystor är inte värd fullpris anser jag, jag skulle aldrig köpa en öht. Hoppas du inte tar illa upp Madde, jag skulle inte tveka att köpa häst från dig om den var cystfri.

Min häst är röntgad vid köp så alla ev. problem hon har har uppstått i min ägo och är mitt "fel". Det kan jag ta, men jag skulle aldrig vilja köpa på mig problem från början. Det finns så mkt som kan hända med hästar i alla fall.

Ja, jag håller bara med!! Frågan är bara hur många som kommer våga köpa en häst hos mig nu:crazy:?

madde++++

Även jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa häst hos dig! Hoppas ju hinna komma upp och hälsa på ngn gång mellan köksrenovering och blöjbyten:D

Vad har du för belägg för det, när det gäller cystor?

Carina på Silver Arabians

Ja det undrar jag också? Lösa benbitar pga trauma, pålagringar och DJD är en sak men jag undrar hur vanligt det är att en häst med rena plåtar som säg 3- åring får just cystor i vuxen ålder? :confused:

Spatt är ju en helt annan sak. Men har också en ärftlighetsfaktor.

Ingen aning hur vanligt det är men yttre åverkan är iaf ett skäl.
att en häst får en cysta på äldre dar.
I Maddes fall är det knappast troligt eftersom det finns i båda
bakknäna och hästen endast är tre år gammal.

Ingen aning hur vanligt det är men yttre åverkan är iaf ett skäl.
att en häst får en cysta på äldre dar.

Är du verkligen HELT säker på det? Tror det har diskuterats förut, och jag kan fortfarande inte tro att det kan stämma.

Nej, alltså i min veterinärbok (Stashak) så står det att cystor är en utvecklingsrubbning i leden innan den är färdigsluten som uppstår mellan 6 mån och 2 års ålder (i vissa fall redan vid 3 mån). Orsaker anges som ärflighet, felaktig fodring (speciellt mineraler), hårdträning av ettåringar eller trauma.

Det står verkligen ingenting om att det skulle kunna uppstå i vuxen ålder så det kan knappast vara vanligt.

Senast ändrad:

Spark, vurpa i hagen och liknande. Yttre våld helt enkelt. Men då är det innan två års ålder som sagt. Efter det är det nog större risk för frakturer snarare än cystor.

Men cystor behöver ju inte vara relaterade till OC enbart.
Ta tex skimmelsjukan blir det inte cystor av den?

Men cystor behöver ju inte vara relaterade till OC enbart.
Ta tex skimmelsjukan blir det inte cystor av den?
Man måste nog skilja på skelettcystor och andra cystor. Begreppet "cysta" betyder bara i stort sett "vätskefyllt hålrum i ett organ".

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Det finns olika typer av cystor som orsakas av olika saker beroende på vad de sitter. Enligt en artikel är det egentligen fel att kalla bencystor för cystor men man gör det iaf pga formen.

"Although commonly referred to as bone cysts, they are not truly cystic structures by strict definition, but the term has become ensconced in the veterinary literature; despite this they are aptly named as they typically represent an oval or dome-shaped defect devoid of bone on radiographs. Bone cysts are identified on radiographs and are typically located just beneath the joint surface and commonly communicate with the joint cavity. The size of a medial femoral cyst varies from shallow dome-shaped defects (approximately 8mm x 3mm) to large ovoid-shaped cysts of 40mm x 30mm."

Spekulationer hit och dit!!!!

Det är klart att man är kan vara orolig om man misstänker om man har systor på sin häst. Men varför ora sig i onödan om man inte möter på ett problem som kan i undermening betydda eller stå för något. Ang S och Os så är det en djungel, du kan (bör ) röntga din häst men den kan vara prickfri i dagsläget och sedan efter ett år ha svarta håll på röntgen.

Jag hade en gång en häst som jag tävlade på hög nivå i dressyr, han gick som en klocka, gjorde seriebyten, passage piaff var hans starka sida! Efter ett träningsläger i Tyskland så kändes han inte ren! Vill verkligen belysa att denna häst var i TOPPKONDITION samt att han fick den bästa vård man kan tänka sig med massage pass efter varje träning, mm mm mm mm.....

Efter en utredning så hade min Matisse ( Havlblod ) SPATT!!!!!

Ja, man vet alldrig vad som kan hända trots - röntgen, leka GUD mm.

Lyssna nu på mig! LÄR KÄNNA ER HÄST, iaktag henne, lyssna på henne - undersök minsta avvikelse i röreleschemat. Så länge hon går rent samt inte har galliga haser mm. Så länge det Inte finns något problem - Varför göra det till ett problem!!

En som tycker det här med SY och OST är en djungel - Med tanke att man aldrig kan garantera en röntgen - bara JUST i det tidsstadiet- Trist men sant.

Turbos sto som visades ha systor på Röntgen skulle med största sannolikhet leva ett perfekt liv med lite ridpass då och då samt även hon skulle kunna bära fram jättefina avkommor som är UA på en röntgen....

Jag tycker vi kan lämna SY / OST till djungeln, för klokare blir man inte ändå - Bara för stunden oavsett om man har UA eller icke UA på röntgen.

Keep up the good Work!

/ W A

VEM har sagt att en häst med cystor skulle "gott" kunna gå prickfri med mindre belastning? :confused:
Det är kanske snarare troligt att den inte kommer kunna leva ett fullgott liv med motionsridning, allt därutöver är en gåva...
Cysthästar har inte så vidare bra diagnos. :(

HUR ska vi veta om hästarna har cystor om vi varken röntgar eller belastar?
Hagtrampning eller utställningsträning är ingen hård långvarig belastning på en häst.
Vi kan slå ut cysthästarna genom att bruka den, men då måste de belastas, som den presterande ras den är.

Mvh Li

Nej, alltså i min veterinärbok (Stashak) så står det att cystor är en utvecklingsrubbning i leden innan den är färdigsluten som uppstår mellan 6 mån och 2 års ålder (i vissa fall redan vid 3 mån). Orsaker anges som ärflighet, felaktig fodring (speciellt mineraler), hårdträning av ettåringar eller trauma.

Det står verkligen ingenting om att det skulle kunna uppstå i vuxen ålder så det kan knappast vara vanligt.

Felaktig utfodring har nänmts här flera gånger som trolig eller bidragande orsak till bildning av bencystor.
I vad består felet/felen?Handlar det om någon specifik brist,magnesium har nämnts, men annars.
Hur ska man fodra för att undvika detta, om det vore så att det fanns ett rätt och ett fel skulle väl alla vara angelägna att göra rätt!
Jag har mitt första föl, vill hemskt gärna veta !
Barbro

Spekulationer hit och dit!!!!

Det är klart att man är kan vara orolig om man misstänker om man har systor på sin häst. Men varför ora sig i onödan om man inte möter på ett problem som kan i undermening betydda eller stå för något. Ang S och Os så är det en djungel, du kan (bör ) röntga din häst men den kan vara prickfri i dagsläget och sedan efter ett år ha svarta håll på röntgen.

Jag hade en gång en häst som jag tävlade på hög nivå i dressyr, han gick som en klocka, gjorde seriebyten, passage piaff var hans starka sida! Efter ett träningsläger i Tyskland så kändes han inte ren! Vill verkligen belysa att denna häst var i TOPPKONDITION samt att han fick den bästa vård man kan tänka sig med massage pass efter varje träning, mm mm mm mm.....

Efter en utredning så hade min Matisse ( Havlblod ) SPATT!!!!!

Ja, man vet alldrig vad som kan hända trots - röntgen, leka GUD mm.

Lyssna nu på mig! LÄR KÄNNA ER HÄST, iaktag henne, lyssna på henne - undersök minsta avvikelse i röreleschemat. Så länge hon går rent samt inte har galliga haser mm. Så länge det Inte finns något problem - Varför göra det till ett problem!!

En som tycker det här med SY och OST är en djungel - Med tanke att man aldrig kan garantera en röntgen - bara JUST i det tidsstadiet- Trist men sant.

Turbos sto som visades ha systor på Röntgen skulle med största sannolikhet leva ett perfekt liv med lite ridpass då och då samt även hon skulle kunna bära fram jättefina avkommor som är UA på en röntgen....

Jag tycker vi kan lämna SY / OST till djungeln, för klokare blir man inte ändå - Bara för stunden oavsett om man har UA eller icke UA på röntgen.

Keep up the good Work!

/ W A

Hej!

Du skrämmer mig rejält!!!!!!!! Hoppas av hela mitt hjärta att du INTE är arabuppfödare!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag har skrivit detta såååååå många ggr, om en häst har dubbla cystor i bakknäna så visar hästen SÄLLAN hälta i bak! Hältan kommer efter års överbelastning på andra leder, min erfarenhet, först pålagringar i karpus (framknä) sedan i kotan fram. Detta är ett LÅNGT plågsamt lidande för hästen.

Min erfarenhet är oxå att man kan se cystor tidigt, en av mina röntgades som 6-7 månaders och det var inte någon tvekan om att det var en cysta.....

Vad det gäller frågor om cystor som kan "växa" bort så är min erfarenhet att det iallafall blir ett "ärr" kvar, så ledytan är ojämn och skapar iallafall inflammationer i knäleden. Någon som har andra erfarenheter? Vad det gäller operationer har jag inte sett någon lyckad hittills.....

Att ens tänka tanken och ÄNNU VÄRRE att uppmana folk till att avla vidare på en cysthäst är för mig REJÄLT SKRÄMMANDE! Hur tänker du???????

Jag hoppas att du förstår skillnaden på cystor och spatt????!!!!! Spatt kan läka ut..... Men cystor.......

Läs Gomirs inlägg många ggr till så kanske du förstår....... Bra skrivet Gomir!

Madde, JÄTTE TRÅKIGT!!!!!!! :cry::cry::cry:, jag lider med dig! Jag hoppas att alla hästköpare ser till att du verkligen försöker göra det bästa för dina hästar och att detta inte är något onormalt!!!!! Jag skriver det igen, mina tre cysthästar kommer alla från "olika" blodslinjer....... Och häng nu för guds skull inte Diesel för detta!

Om alla stuterier skulle börja röntga så skulle "sanningen" drabba även dom som påstår sig avlat i trettio år utan att ha en enda cystavkomma.........

Hälsning en Pernilla med rök ur öronen......

Felaktig utfodring har nänmts här flera gånger som trolig eller bidragande orsak till bildning av bencystor.
I vad består felet/felen?Handlar det om någon specifik brist,magnesium har nämnts, men annars.
Hur ska man fodra för att undvika detta, om det vore så att det fanns ett rätt och ett fel skulle väl alla vara angelägna att göra rätt!
Jag har mitt första föl, vill hemskt gärna veta !
Barbro

Kopparbrist tas upp som misstänkt orsak i flera av de amerikanska artiklarna. Jag vet faktiskt inte hur pass kopparfattiga svenska jordar är men det finns ju vanligen koppar tillsatt i mineralfoder. USA är ett så stort och varierat land att det finns områden med både för lite och för mkt av det mesta. Selenförgiftning pga överskott är inte helt ovanligt t ex, det har vi ju för lite av här.

Andra utfodringsorsaker som nämns är för lite näring och framför allt protein. Kroppen växer på ändå pga genetisk programmering och den tillväxten som uppstår då är skör och försvagad om jag förstått det rätt. Av "gammal hävd" så snålfodras många unghästar, vilket kan leda till problem.

Senast ändrad:

Även om det råkar vara så att utfodring/rörelse osv är en bidragande orsak till cystor får man INTE glömma att det måste ha genetisk betydelse också.

Försöker man förtränga att just araber HAR problem med cystor kan det ju vara trevligt att skylla på uppväxt och mineralbrist, men många raser klarar såna betingelser utan att utveckla cystor.

Det jag anser vara det läskigaste är nog just det som Audi skriver, att har de problem båda bak så syns inte hältan så väl. Hur många araber rids inte runt till husbehov med smärtor?

Jag skulle verkligen vilja få se ett officiellt utlåtande från våra hästkliniker runt om i landet med upplysning på hur många och vilka raser det är som överhuvudtaget genomgår röntgenundersökning för cystor.Om inte alla raser röntgas lika flitigt som araberna gör just nu kan vi inte veta om just vår ras är speciellt drabbad eller inte. Bedrivs det någon undersökning just nu? Jag tycket inte det är intressant med inlägg som " min veterinär tycker si och så" .Jag har läst hur många olika benämningar på vad en cysta är från olika veterinärer nu och det är mycket förvirrande. Ännu mer förvirrande är , vad den som avläser röntgenplåtarna verkligen KAN se! Det ska var journalförd fakta bakom all information om uppfödare ska känna sig manade att göra någon större investering i att röntga hela sitt material. Det tycks ju dessutom vara så att cystor förekommer i alla linjer i Sverige.

:bow: mmm precis MM.

Någon eldsjäl skulle kunna ringa runt och be att få statistik på röntgade araber på olika kliniker. Ta till exempel alla ATG kliniker och de stora klinikerna.
be att få underlag för röntgade OX ar utan namn såklart.
Samt deras erafrenhet om problemet.

Men allvarligt. Hur orimligt vore det att en "seriös" förening som sahf tar på sig uppdraget?
Det är en sak att lämna ut info till en privatperson och en sak till en förening som använder uppgiferna i sakfråga.

Mvh Li

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 514
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka