Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."
Spekulationer hit och dit!!!!
Det är klart att man är kan vara orolig om man misstänker om man har systor på sin häst. Men varför ora sig i onödan om man inte möter på ett problem som kan i undermening betydda eller stå för något. Ang S och Os så är det en djungel, du kan (bör ) röntga din häst men den kan vara prickfri i dagsläget och sedan efter ett år ha svarta håll på röntgen.
Jag hade en gång en häst som jag tävlade på hög nivå i dressyr, han gick som en klocka, gjorde seriebyten, passage piaff var hans starka sida! Efter ett träningsläger i Tyskland så kändes han inte ren! Vill verkligen belysa att denna häst var i TOPPKONDITION samt att han fick den bästa vård man kan tänka sig med massage pass efter varje träning, mm mm mm mm.....
Efter en utredning så hade min Matisse ( Havlblod ) SPATT!!!!!
Ja, man vet alldrig vad som kan hända trots - röntgen, leka GUD mm.
Lyssna nu på mig! LÄR KÄNNA ER HÄST, iaktag henne, lyssna på henne - undersök minsta avvikelse i röreleschemat. Så länge hon går rent samt inte har galliga haser mm. Så länge det Inte finns något problem - Varför göra det till ett problem!!
En som tycker det här med SY och OST är en djungel - Med tanke att man aldrig kan garantera en röntgen - bara JUST i det tidsstadiet- Trist men sant.
Turbos sto som visades ha systor på Röntgen skulle med största sannolikhet leva ett perfekt liv med lite ridpass då och då samt även hon skulle kunna bära fram jättefina avkommor som är UA på en röntgen....
Jag tycker vi kan lämna SY / OST till djungeln, för klokare blir man inte ändå - Bara för stunden oavsett om man har UA eller icke UA på röntgen.
Keep up the good Work!
/ W A
Hej!
Du skrämmer mig rejält!!!!!!!! Hoppas av hela mitt hjärta att du INTE är arabuppfödare!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag har skrivit detta såååååå många ggr, om en häst har dubbla cystor i bakknäna så visar hästen SÄLLAN hälta i bak! Hältan kommer efter års överbelastning på andra leder, min erfarenhet, först pålagringar i karpus (framknä) sedan i kotan fram. Detta är ett LÅNGT plågsamt lidande för hästen.
Min erfarenhet är oxå att man kan se cystor tidigt, en av mina röntgades som 6-7 månaders och det var inte någon tvekan om att det var en cysta.....
Vad det gäller frågor om cystor som kan "växa" bort så är min erfarenhet att det iallafall blir ett "ärr" kvar, så ledytan är ojämn och skapar iallafall inflammationer i knäleden. Någon som har andra erfarenheter? Vad det gäller operationer har jag inte sett någon lyckad hittills.....
Att ens tänka tanken och ÄNNU VÄRRE att uppmana folk till att avla vidare på en cysthäst är för mig REJÄLT SKRÄMMANDE! Hur tänker du???????
Jag hoppas att du förstår skillnaden på cystor och spatt????!!!!! Spatt kan läka ut..... Men cystor.......
Läs Gomirs inlägg många ggr till så kanske du förstår....... Bra skrivet Gomir!
Madde, JÄTTE TRÅKIGT!!!!!!!

, jag lider med dig! Jag hoppas att alla hästköpare ser till att du verkligen försöker göra det bästa för dina hästar och att detta inte är något onormalt!!!!! Jag skriver det igen, mina tre cysthästar kommer alla från "olika" blodslinjer....... Och häng nu för guds skull inte Diesel för detta!
Om alla stuterier skulle börja röntga så skulle "sanningen" drabba även dom som påstår sig avlat i trettio år utan att ha en enda cystavkomma.........
Hälsning en Pernilla med rök ur öronen......