Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 004
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag röntagde oxå mitt sto, men för ca 1 år sedan, och hon var oxå ua... tycker att det är en självklarhet att man ska röntga ston, speciellt om man ska ha dom inom aveln...
Skulle ju inte vilja ha på sitt samvete om något går illa med stot el med det ev tilltänkta fölet...

//Carro

Annika!
Min fråga på SAHF:s forum var även: vad är ett meriterat sto för dem?

Tror INTE det är att vara röntgad, snarare klassvinnare på Blommeröd!

Prova kom med ett ordinärt sto utan utställningsmeriter men som är röntgad u.a och knipa en sista plats före en utställningsmeriterat sto. Kan bli svårt!

Mvh Li

De hästar som inte håller för påfrestning skall naturligtvis inte in i aveln, men det visar sig på ett naturligt sätt.

Hur då, om man inte rider hästen regelbundet och sätter fysiken på prov?

För att veta om den tål påfrestningar måste den brukas.
Då duger det inte att skrota i hagen...

Mvh Li

Då jag varit på semester har jag missat hela diskussionen om poängen på riks. Men har lite funderingar angående både poängen på ben och poängskalan.

Till andra raser används 50 poängskalan, då är 35p silver och 40p guld, hur kommer det sig att så inte är fallet när araber döms?

För de som tittar på arabernas utställningsresultat måste poängen te sig ganska låga och särskilt poängen på ben. När 50p skalan används på andra raser är 6p på ben att det har något fel på benen tex x-bent, tåvidd el fransysk, 7p är okej ben och 8p är bra ben. 9p ges sällan och då det ges är benen väldigt bra. 5p ges oxå sällan och får en häst 5p är det allvarliga fel på benen. 4 och 10p ges inte.

Jag tycker att om man ska använda sig av 10p skalan bör man göra det som övriga raser, så att man kan jämföra poängen med de eller också håller man sig till 5p eller 20 p skalan. Att använda sig av 10p skalan som man gör nu skapar mest förvirring både bland arabmänniskor och övriga hästmänniskor.

//Olivia

Jag vet om flera hingstägare som inte bryr sig om det.
En tittade på ett sto som denne hade på betäckning. Stoet hade genomgående gallor bb och sa:

"Det där kan vara lösa benbitar och i värsta fall cystor, men då är det ju bra att hon slipper bli riden och kan gå och bära föl istället...Bara vara mamma!"

Okunskap kan man inte heller skylla på. För efter X antal år i aveln måste upplysningen ha nått denna människa.

Ansvaret ligger på stoägaren att kolla upp stoet INNAN den får föl, sedan är det försent.

Jag kommer inte att tjata på någon människa, utan röntga och avla och hoppas att man blir ett föredöme och en ledstjärna till resten. :rofl:
Jag tror jag ser om mitt hus och låter andra se över sitt. Det måste vara det bästa!
Informationen ligger ute så det är upp till var och en att ta ställning. Kommer inte att döma någon som inte röntgar, för vem vill bli dömd? Alla har vi olika tankar kring detta och olika möjligheter att röntga. Det är trots allt inte billigt. Men visst rekommenderar man köpare till friska individer.

Mitt mål är att ta fram glada, vackra, friska hästar som ska kunna ridas av vem som helst på ett lätt och mjukt sätt. Dom ska användas! Det har jag alltid haft som mål.
Så, jag tutar och kör - ser vart det bär!

Mvh Li

Annika!
Min fråga på SAHF:s forum var även: vad är ett meriterat sto för dem?

Tror INTE det är att vara röntgad, snarare klassvinnare på Blommeröd!

Prova kom med ett ordinärt sto utan utställningsmeriter men som är röntgad u.a och knipa en sista plats före en utställningsmeriterat sto. Kan bli svårt!

Mvh Li

Prova kom till mig! Minerva mitt ena treårs sto såldes till en underbar tjej i Västerås, allt var klart hon var besiktigad ua. kattis åkte och röntgade henne i förrgår och hon har cystor på båda bak!!!!!
Mamma tävlad i höga hoppklasser är 25 år gammal och frisk som en nötkärna, pappa friröntgad och tävlas just nu i höga hoppklasser. Hur f**n ska man kunna veta hur man ska välja avelsmaterial i fortsättningen.........???? Linda: Det finns ingen röd tråd överhuvudtaget, hade det funnits så hade vi inte haft problemet.

madde++++

Senast ändrad av en moderator:

På lilla Minerva?
Sötis... lilla bulan! Är SÅ ledsen för er skull. :cry:
Tack för att du delar med dig - det är inte alla som gör!
Den röda tråden är borta. För mig iaf.

Men jag vet inte om citeringen var rätt så jag syftade på att för MÅNGA ...väldigt många hingstägare är meriterna på uställningsbanan högst, inte röntgen.

Tänk om man hittar en annons där det står: "arabtypiska, röntgade ston går i första hand - ni andra får vänta"...ha ha...ja jag vet inte?

Däremot läser man ofta (vilket är tur): "Friska och välmeriterade ston tas emot". Eller bara friska.

Om en hingst tar emot ett fåtal ston - låt säga 5 stycken. Vilka värderingar sätter man högst?

Mvh Li

Med friska ston så tror jag oftast man menar sådana saker som kan påverka fertiliteten samt ev. smittor. Jag har nog bara blivit utfrågad om ett stos hälsa en gång och då hade jag själv informerat om hingstägaren om problemet.

Sen tycker jag tyvärr ofta att man hör folk säga om olika ston att om den inte håller/är för knäpp att rida så kan du ju alltid ta föl på henne. Oavsett vilken ras stoet nu råkar vara. Jag vet många halvblodsston som nog inte borde vara i aveln alls eg. crazy:

Hade jag en efterfrågad hingst och skulle ta emot ett begränsat antal ston så hade jag försökt sålla ut de som jag trodde skulle komplettera honom bäst. Avkommorna ska ju göra reklam för hingsten sedan som asteria påpekade.

Men det kanske inte alltid skulle sammanfalla med de mest meriterade. Förhoppningsvis skulle det finnas ston som passade in på bägge punkter.

Senast ändrad:

Usch vad trist, jag beklagar. :( Men väldigt starkt och rättframt av dig att berätta det här :bow:

Jättetråkigt Madde, verkligen.
Hur skall du gå vidare med stoet?
Varför tror du cystorna har uppstått?

Om jag visste hur cystorna hade uppstått så hade jag nog sökt om Nobelpriset.....:smirk:

Diesel är friröntgad och hårt riden, Minina tävlad och riden HÅRT, på den tiden det begav sig. Stoet är uppfödd på lösdrift med alla mineraler och fri tillgång på grovfoder osv..... Jag vet faktiskt inte vad jag skulle kunna ha gjort mer. Men om någon kan komma med ett bra förslag så tar jag tacksamt emot det.

Nu ska jag prata med vet. exakt var de sitter osv. och utgå från det. Hon har ju gått igenom en vet.bes. med böjprov osv ua för två veckor sedan och aldrig visat hälta eller nåt. Hon får väl gå här tills vidare.

madde++++

Jätte tråkigt! Beklagar verkligen...Jädra elände helt enkelt...

Dum fråga men kan man operera bort cystor? Vet inte hur de sitter om de sitter och omgärdar eller som en benbit?:o

i vilket fall stor tröstkram till dig Madde...

Ibland. Bäst chans att lyckas är det om det är en ensidig, liten cysta på en ung häst (som inte är "färdigsluten" i leden än) som sitter "bra" till om jag har förstått det rätt.

Ja, nu finns det kunniga veterinärer som säger att det inte går att operera och andra som säger att det går. men som Bewelinn säger, liten cysta, liten häst kanske går. Vad jag förstår så karvar de ut själva cystan och fyller med ben någonannastans ifrån. Men jag forskar och återkommer med fakta.

madde++++

Vad tråkigt Madde, beklagar verkligen!
Tycker du är strong som går ut med det o visar att problemet kan drabba alla. Att det inte är något skamligt att drabbas.
Men måste samtidigt erkänna att det också skrämmer mig.... vad skulle jag ta mig till om Sulan var drabbad? Ska se till att kolla upp henne innan hon betäcks till våren. (om jag gör något nytt försök)

En cysta är ett är ett "hålrum" i skelettet som bildas under tillväxten och som inte förbenas.
Cystan består av bindvävsrik vävnad och den klarar inte hård belastning, ligger cystan nära leden förstörs ledbrosket och hästen får en inflammation i leden.
Ligger cystan längre ifrån leden kan hästen vara symtomfri tills det bildas en kanal mellan cysta och led med inflammation som följd.
Cystorna finns på femurs inre stora ledrulle och när man opererar gröpes cystan ut och fylls igen och det svåra är att få ledbosket att bildas igen och att hålla för belastning.
Efter operation är det ca 6 mån boxvila och så småningom promenader.
Tyvärr så vet jag endast två hästar som blivit användbara efter operation.
Detta med cystor är ett elände eftersom det inte alltid hjälper att ha friröntgade föräldrar.
Ingela

Knapplån!
Är det någon som vet hur man kan får fram bruksprovsresultat som är tidigare utföda än de som svehast har på hemsidan nu? Alltså före 2002. Håller på att lägga in bruksprovsresultaten på min sida, men många hingstar har ju gjort dem innan 2002.

Om jag visste hur cystorna hade uppstått så hade jag nog sökt om Nobelpriset.....:smirk:

.......Minina tävlad och riden HÅRT, på den tiden det begav sig.....

Men om någon kan komma med ett bra förslag så tar jag tacksamt emot det.

madde++++

Trist!!! Jag föreslår att du ringer S-boda, de kastrerade en 2-årshingst för många år sedan. Kommer ej ihåg om det var pga cystor el ocd, nåt av det var det ivf. Möjligt att det är samma stostam ju!?

Bia

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 516
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka