Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 004
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

vet du eller annan när man tidigast kan se cystor? För unghäst köpare kan det ju vara aktuellt med röntgen om uppfödaren/ägare går med på detta!?!
Givetvis står köparen för kostnader kring röntgen dock kanske det kan åligga uppfödare/ägare om hästen inte går igenom?
Skulle ni som uppfödare gå med på detta?

(det kanske står lite tidigare i tråden?)

hur ser förekomsten av cystor ut hos hästar med friröngat i andra generationen också?
Just nu kanske det inte är så många med mor och farföräldrar som är fria också?

Även om jag ingen arab har så är det ett mkt intressant ämne...

Från och med 1 års ålder har jag hört. Men flera veterinärer jag pratat med tycker 2 är en bra ålder att röntga.

KL
Idag var jag och röntgade mitt sto Pselma ( e magnum psyche u artemis ue borneo) och allt var helt UA!!

jag är just nu jätte lycklig, nu kan jag avla på henne med gott samvete!

yes!

// Lollo

Grattis!!!:)

Mitt sto (9 år) är också röntgad u.a, men tyvärr så är man ju inte garanterad avkommor med u.a för det!:crazy:

Bia

Grattis!!!:)

Mitt sto (9 år) är också röntgad u.a, men tyvärr så är man ju inte garanterad avkommor med u.a för det!:crazy:

Bia

tyvärr nej... men det är bara att hålla tummarna för det oxå, och chansen ökar ju enormt om man vet att både sto och hingst är fria!

tänk om det vore så enkelt, friska föräldrar=friska föl, jätte snygga föräldrar, med bra tempramnet= snyggt föl, men världens bästa temprament.... VAD KUL DET VORE!
fast då försvinner ju tjusningen med det iofs... men ibland så vore det skönt...

Man kan se cystor redan på fölen. Jag kommer att röntga ett 6mån hingstföl nu i september. Men jag har ingen siffra på om det finns en exakt ålder.
Jag tror att man förr ville vänta längre. Tekniken går framåt.

Alla säljare som jag varit i kontakt med har inte haft något imot att jag skulle röntgat innan köp.
// Linda

*KL*
Vad jag har hört så ser man cystorna, om de finns, redan tidigt. Dvs redan vid 6 månaders ålder, typ. Kruxet är att om man röntgar så tidigt så kan man råka ut för att se skelett som inte har förbenats än pga att de inte är färdigväxta i leden, inte pga av att det är en cysta. Om man röntgar igen efter ett år, kan det vara försvunnet. En fråga om att tolka det som syns på plåtarna, alltså.

Summa summarum; är plåtarna rena så är allt frid och fröjd, men om något "syns" så behöver det inte vara en cysta.

Carina på Silver Arabians

Trist!!! Jag föreslår att du ringer S-boda, de kastrerade en 2-årshingst för många år sedan. Kommer ej ihåg om det var pga cystor el ocd, nåt av det var det ivf. Möjligt att det är samma stostam ju!?

Bia

Den första jag ringde var Lolo Wale! Den hingst du tänker på var helt andra linjer. De har ju haft många olika linjer, men mina favoriter är ju just M-linjen och de har ju inte varit drabbade av cystor.
Har fortfarande inte fått tag på den veterinär som läste plåtarna, men jagar henne på måndag igen.

madde++++

Något som jag tycker skulle vara intressant är att få veta om de hästar som har presterat resulta.t på galoppen/distansen osv. är röntgade. När vi vr i Skara så sa ju Björn (han som forskat om oecd) att det fanns högpresterande travare med oecd, cystor minns jag inte om det var också. Någon som minns vad han sa? Ingela kanske?

madde++++

När jag höll på med travhästar och vi kikade på hingstar så talades det en del om just det.. Om jag fattat det rätt så är det verkligen inte ovanligt med lösabenbitar inom travet.. Vissa fortsätter tävla med det och om det "stör" så opereras det bort.
Det fanns tom i en avelspecial ( tidning- tyvärr kastad efter alla flyttar) en lista med hingstar som hade det...
Men det var längesedan så jag vet inte om det är annorlunda idag, men det var ngr riktiga finingar med på listan och de användes i avel.. Artikeln i sig handlade om orsak, miljö kontra arv...
Cystor däremot hörde jag aldrig talas om, det är först nu med araber som jag ens har tänkt på "risken" med cystor!:o

En fråga till då gällande cystor.. på vilket sätt skulle utfodringen orsaka cystor och vilken typ av felutfodring, vid för snabb tillväxt eller vad?
Det skulle vara intressant att få veta hur förekomsten ser ut här på öland då det tidigare varit "kännt" att hästarna här har varit starka och hållbara pga den höga kalkhalten i markerna:D Men det kanske bara e en skröna!!

Vad jag förstår så är det mycket vanligare med cystor på fullblod än araber vilket borde göra det lätt att få tag på uppgifter om hästar som gått galopp i alla fall.
Om de som gjort fynd är beredda att berätta om det dvs,min uppfattning är att det inte är alla som är så benägna att gå ut med sådant.
Så stor eloge till dej för att du skriver öppet om det och upprepar gärna ett citat som Carinaso skrev innan:
Att få en häst med cystor är ingen skam det är en sorg!!

Knapplån!
Ingen som vet hur man hittar gamla bruksprovsresultat från åren 2001 o bakåt?

Carinaso :
Att få en häst med cystor är ingen skam det är en sorg!!

Ja, jag håller bara med!! Frågan är bara hur många som kommer våga köpa en häst hos mig nu:crazy:?

Men alla hingstar jag har leasat eller ägt har varit röntgade med meriter: Nimbusz, Aydin, Diesel, Smasc, Ege (Ja, även Piraten även om det aldrig blev något).

Jag har varit medveten om cystornas problem i många år, tack vare Lolo och Pernilla, men aldrig drabbats själv.

madde++++

Klart de vågar gå till dig o köpa hästar. Nu vet ju alla att du är ärlig om det... de som känner dig sedan tidigare vet det ju innan.
Bara för att en är drabbad så betyder ju inte det att alla är det.
De som tror det kan ju köpa häst någon annanstans då.

Ja, jag håller bara med!! Frågan är bara hur många som kommer våga köpa en häst hos mig nu:crazy:?
madde++++

Jag skulle absolut köpa häst av dig. Du har ju gjort vad du kunnat för att fa friska avkommor och dessutom är du ärlig och öppen. En eloge till dig :)

Mvh Limona

Det skulle vara intressant att få veta hur förekomsten ser ut här på öland då det tidigare varit "kännt" att hästarna här har varit starka och hållbara pga den höga kalkhalten i markerna:D Men det kanske bara e en skröna!!

Det later bra da min nya unghäst är uppvuxen pa öland! Och han är friröntgad avseende cystor och ostechondros sa det stämmer säkert :D

Hls Limona

När jag höll på med travhästar och vi kikade på hingstar så talades det en del om just det.. Om jag fattat det rätt så är det verkligen inte ovanligt med lösabenbitar inom travet.. Vissa fortsätter tävla med det och om det "stör" så opereras det bort.
Det fanns tom i en avelspecial ( tidning- tyvärr kastad efter alla flyttar) en lista med hingstar som hade det...
Men det var längesedan så jag vet inte om det är annorlunda idag, men det var ngr riktiga finingar med på listan och de användes i avel.. Artikeln i sig handlade om orsak, miljö kontra arv...
Cystor däremot hörde jag aldrig talas om, det är först nu med araber som jag ens har tänkt på "risken" med cystor!:o

En fråga till då gällande cystor.. på vilket sätt skulle utfodringen orsaka cystor och vilken typ av felutfodring, vid för snabb tillväxt eller vad?
Det finns ingen forskning ang. osteochondros och cystor
inom arabhästar, tyvärr. Och hur stor risken, ärftligheten
är inom vår ras har vi faktiskt inget riktigt underlag på.
T.ex har osteochondros inte hittats på islandshästar och ponnies.

Araben är i grunden i en stark och tålig häst som levt
under andra uppväxtförhållanden i tusentals år.
Skafferiet har förmodligen haft andra ingredienser
än vad vi erbjuder idag på menyn.
En ärftlig skadlig sjukdom hade med all sannolikhet slagits ut.
Frågan är då, kan vi ha bidragit med att utveckla en sjukdom
genom felaktig kost, felaktig miljö osv..

Det blev ett knapplån;)

En ärftlig skadlig sjukdom hade med all sannolikhet slagits ut.
Frågan är då, kan vi ha bidragit med att utveckla en sjukdom
genom felaktig kost, felaktig miljö osv..

Det blev ett knapplån;)

Eller så kan vi ha bibehållit individer i aveln som skulle ha slagits ut hos beduinerna. Jag tippar på en kombination av både och.

Spekulationer hit och dit!!!!

Det är klart att man är kan vara orolig om man misstänker om man har systor på sin häst. Men varför ora sig i onödan om man inte möter på ett problem som kan i undermening betydda eller stå för något. Ang S och Os så är det en djungel, du kan (bör ) röntga din häst men den kan vara prickfri i dagsläget och sedan efter ett år ha svarta håll på röntgen.

Jag hade en gång en häst som jag tävlade på hög nivå i dressyr, han gick som en klocka, gjorde seriebyten, passage piaff var hans starka sida! Efter ett träningsläger i Tyskland så kändes han inte ren! Vill verkligen belysa att denna häst var i TOPPKONDITION samt att han fick den bästa vård man kan tänka sig med massage pass efter varje träning, mm mm mm mm.....

Efter en utredning så hade min Matisse ( Havlblod ) SPATT!!!!!

Ja, man vet alldrig vad som kan hända trots - röntgen, leka GUD mm.

Lyssna nu på mig! LÄR KÄNNA ER HÄST, iaktag henne, lyssna på henne - undersök minsta avvikelse i röreleschemat. Så länge hon går rent samt inte har galliga haser mm. Så länge det Inte finns något problem - Varför göra det till ett problem!!

En som tycker det här med SY och OST är en djungel - Med tanke att man aldrig kan garantera en röntgen - bara JUST i det tidsstadiet- Trist men sant.

Turbos sto som visades ha systor på Röntgen skulle med största sannolikhet leva ett perfekt liv med lite ridpass då och då samt även hon skulle kunna bära fram jättefina avkommor som är UA på en röntgen....

Jag tycker vi kan lämna SY / OST till djungeln, för klokare blir man inte ändå - Bara för stunden oavsett om man har UA eller icke UA på röntgen.

Keep up the good Work!

/ W A

Fast då vill det ju till att hästen är fräsch när man köper den så en ev. försämring märks. Det finns säkert hästar som fått cystor i vuxen ålder men jag tror inte det är så vanligt om hästhållningen är "normal". Utan risken är störst medan hästen växer och är känslig i tillväxtzonerna.

Idag börjar det ju bli allt vanligare att ta plåtar på hästar vid köp oavsett om det är halvblod eller islänning man letar efter så det är inget jag tror kommer minska med tiden, snarare öka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 516
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka