Arabavel 2012-2013

Sv: Arabavel 2012-2013

Jag hade en avkomma till Ganges i träning för något år sedan. Då fanns det bara två Gangesavkommor i Sverige, den andra har jag också träffat :)

Den jag hade var väldigt liten.

Den andra var vara bara åring men var välväxt och fin.

Han var trevlig att jobba med, framåt och orädd, härlig galopp. Mindre bra trav.

Åhh vad roligt! Då borde du varit nästan hemma hos mig eller? ;-) De har ju flyttat nu men när Plannja åkte bodde de granne med mig. Min gård är den man kommer till när man kör igenom deras gård och ut över åkrarna! :-) Då hade hon ett hingstföl som jag ju inte minns namnet på.. De hade två föl det året, ett hade Leka (det andra arabstoet de har) och den hette Lecker.. Sen hade Plannja ett som jag bara inte kommer ihåg vad han hette.. Ett mycket trevligt hingstföl som också var efter Gowlaz, tuff, nyfiken och väldigt social. Men han såldes direkt när han var avvand från Plannja till nån ung tjej åt ?Uddevalla-hållet? Minnet sviktar.
Hon ser jättefin ut på din bild och vilket underbart litet föl hon har vid sidan där! Du får klappa henne från mig! :)

Hon åkte hästbuss till oss, så vi var aldrig där.
Ja, hon hade fölet Pikat det året vi köpte henne, han åkte aldrig med ner till oss utan såldes nog direkt. Har sett honom här på buke eller om det var på fb, minns inte.
Till våren betäcker vi Plannja med Pakistan, blir spännande att se vad den kombinationen kan ge!:banana:

Pikat hette han ja!! Jättesöt.. Jag kommer ihåg att det var något på P! :) Ahaaa.. undras hur han ser ut idag, då var han en liten fux med stor vit bläs! Nu borde han ha blivit mer och mer skimmel, kanske finns någon här på Buke som har honom då ifall du sett kort på honom någonstans.

Kul att ni är nöjda med Plannja, hon är väldigt fin! Roligt när man ser hästar här som man "känner"! :)

kl

Jag var just inne och kollade årets betäckningssiffror, någon som har reflektioner?
Hingsten som toppar med flest betäckningar förvånar mig stort, 47 ston, det var inte dåligt.
Någon som vet vad den hingsten gjort?
Någon som betäckt med den?
Ingela

Eftersom det på svensk språngrulla bara ska förekomma ston blivit seminerade/betäckta i sverige, utgår jag ifrån att nåt blivit fel.
Endera på rapporteringen, alternativt på svenska stoägare....:crazy:

Är det jag som är blind? Jag hittar inget sådan vare sig på sahf:s hemsida eller ARABs...

Hittade :D

Han är ju född 09, så det är väl ganska korrekt att anta att han inte har gjort nånting förutom att springa i snöre på utställningar.

Senast ändrad:

Frågan är hur det kan bli fel på rapporteringen?
Det var inte många reggade föl i år:(
Ingela

Det handlar inte ens om reggade föl, utan om inrapporterade.
Alla dom kommer inte att registreras. På språngrulla får ju hingsthållare fylla i vilka ston som fölat. Jag antar att det är där de fått ihop 129 stycken?

Då försvinner de korsningar som reggas i SH, samt de som dör tidigt, innan registrering.
Och så de som struntar i att regga överhuvudtaget.

Eftersom det på svensk språngrulla bara ska förekomma ston blivit seminerade/betäckta i sverige, utgår jag ifrån att nåt blivit fel.
Endera på rapporteringen, alternativt på svenska stoägare....:crazy:

ARAB kör tydligen, som vanligt, sin egen variant, och tar med alla ston som hingsten används till, även utlandsston.
Alla andra raser som rapporterar betäckningar, gör det för ston betäckta i sverige.

Jag måste maila ARAB och fråga om det gäller svenska ston.
Lustigt att ingen annan reagerar på hingsten som toppar listan.
Är det så att det inte bara är svenska ston med i statistiken ser det ju ännu värre ut.
Ingela

Ja, är även utlandsägda/stationerade ston med i de 167 betäckta stona, så är det ju en bra bit under 150 svenska ston betäckta i år.

Vilken pytteras det har blivit!

Det är även utländska ston med, jag fick svar från ARAB, jag antar att de flesta betäckningar med den hingsten är från andra länder.
Fortsätter antalet betäckningar minska kommer det att påverka vår Unghästfinal för distanshästar :(
Ingela

Inte så konstigt att det minskar; många uppfödare, bl a jag, har valt att inte betäcka i år eftersom det är så svårt att få fölen sålda till bra priser och vettiga hem.
Har hört detta från flera, även större stuterier. Man har tagit beslutet att inte betäcka pga detta.

Jag vet nog att det alltid kommer följande svar på ett sånt här inlägg: "Det finns alltid köpare till bra hästar" och "jag har fått mina föl sålda till de priser jag begärde". Så bra då!

Jag har också sålt hästar under året, och då inte till underpriser, men det hjälps inte, faktum kvarstår; det finns massor av arabföl och unghästar till salu till löjligt låga priser, och så länge det är på det viset är det nog många som drar öronen åt sig.

Till våren kommer jag att betäcka i alla fall ett sto, men det känns som om man betäcker med vetskapen om att man nog får behålla fölet själv.

Det är även utländska ston med, jag fick svar från ARAB, jag antar att de flesta betäckningar med den hingsten är från andra länder.
Fortsätter antalet betäckningar minska kommer det att påverka vår Unghästfinal för distanshästar :(
Ingela

Men jisses. Har de alltid rapporterat med utländska ston, eller är det bara i år?

Ang unghästfinalen så är det lugnt. Den är inte bara till för araber reggade i ARAB, utan för alla hästar, även de som är registrerade i STC och i SH. ;)

För övrigt håller jag med Cornelia.
VARFÖR ska man avla fram fler hästar, när det uppenbarligen inte finns köpare till hästarna?

Det stora problemet är ju att folk inte köper arabhästar, och det är då inte uppfödarnas fel, utan den så kallade "reklamen" som kommer från allt tjafs med ARAB och SAHF.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 648
Senast: maria_b
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 385
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattkompis eller aktivering?