Arabavel 2012-2013

Sv: Arabavel 2012-2013

Leta upp Husdjursgenetik på SLU's sida där kan man beställa remiss och anvisningar för CA/SCID tester :)

Följdfråga för det står lite otydligt i SLU's instruktioner...

Måste provtagaren vara veterinär eller id-kontrollant? I instruktionerna har de nämligen skrivit följande " Blanketten skall vara undertecknad av beställare (normalt hästens ägare och provtagare (normalt id-kontrollant eller veterinär)."

Du kan rycka håren själv. Lite skumt egentligen, eftersom man då kan "råka" rycka hår från nån häst man vet är CA/SCID-fri.
Och vips så är ens häst fri. ;)

Tack för svar!

Ja, egentligen är det ju lite märkligt att man får göra det själv men skönt att slippa ta ut veterinär eller dylikt för en sån sak :)

KL
Hittade film på YouTube på hingsten som fått mest ston och undrar varför så många betäcker med den? Kan någon förklara vad han egentligen har för kvaliteter.

Han är svart och har mkt dish.

Jag ser inte heller riktigt varför folk är så betuttade i honom :o
Han är inte en hingst i min smak av det jag har sett.

Att han sedan har promotats bra och finns på semin hjälper nog till en del :laugh:

Det skulle fortfarande var intressant att veta hur många ston som är svenska, och hur många som är italienska.

Sen blir jag gråtfärdig av att hästar som nästan är missbildade får användas i avel.

:bow::bow::bow::bow: på den CK!

Det spelar ingen roll att alla argument mot extremavel och deformerade huvuden redan finns där, folk vill ha det, no matter what.
Denna hingst har inga vidare rörelser, är sådär ihopkommen efter vad jag har kunnat se, har ingen maskulin utstrålning.
MEN han har värsta sjöhästhuvudet!! Och det är värt allt!

Det kommer att bli som med hundaveln, det extrema premieras. Finns inget man kan göra mer än att besluta sig för att aldrig befatta sig med det. Troligtvis kommer det alltid att finnas hästfolk som uppskattar araben för vad den i grunden är; en fantastisk atlet med en uthållighet som slår alla andra raser, en mentalitet som överträffar allt vad jag har mött i hästväg och detta parat med en skönhet i grunden som inte har ett dugg att göra med extrema huvuden.

Jag har inget personligt emot att folk vill ha konstiga hästar.
Det som stör mig är att "vår" avelsförening består av folk som premierar sån uppfödning, och fnyser åt de som inriktar sig på andra kvaliteer.
När kunnigt, påläst och duktiga människor inte blir inröstade i styrelsen för de håller på med vad show-folket kallar särintressen så finns det inget hopp för SAHF.
Visst borde man kunna få sina hästar reggade i norge, om man kör dom över gränsen vissa tidpunkter?

:bow::bow::bow::bow: på den CK!

Det spelar ingen roll att alla argument mot extremavel och deformerade huvuden redan finns där, folk vill ha det, no matter what.
Denna hingst har inga vidare rörelser, är sådär ihopkommen efter vad jag har kunnat se, har ingen maskulin utstrålning.
MEN han har värsta sjöhästhuvudet!! Och det är värt allt!

Jag kan inget om arabavel men känner till hingsten. Kollade också på youtube och jag blev rädd :eek: :crazy: första tanken var att huvudet ser ut som ett guramifisk-huvud :eek: Hur kan man tycka denna hästen är snygg...

Håller helt med.
Det som skrämmer mig är det du nämner samt även att inom showen verkar resonemanget gå att araben behöver inte bevisa att den är en brukshäst eftersom den är världens äldsta brukshäst. Som jag ser det så måste den saken bevisas i varje generation. Det är lätt at avla bort bruksegenskaperna. Titta bara på hundaveln i Storbrittanien. Där har man lyckats avla bort 90% av genbasen på 50-60 år inom vissa raser. Allt för att man endast avlar på ett standardiserat extremt utseende.

Som jag ser det så måste den saken bevisas i varje generation. Det är lätt at avla bort bruksegenskaperna.

I allafall i varannan. Blir så trött när folk luras köpa 2a sorterings show-hästar, och säljaren har lovat att den blir "såååå bra till distans, för morfars morfar var tvåa i polska kriteriet."

Det stora felet är nog att hästköparna saknar kunskap om vikten av att välja rätt häst till rätt användningsområde.

Folk har ju svenskregistrerade travston i USA, och kommer fölen bara hit innan nyår året de är födda, så räknas de som svenskfödda.

Reggar jag mina avelshästar i norge, borde man få fölen norskreggade, om man åker över gränsen och tillbaka födelseåret.
Dvs, jag har "norska" hästar, men de bor i sverige.

Hur skulle det rent praktiskt gå till att regga sina hästar i ett annat land än man själv som ägare bor i? Går det? Är alternativet att man reggar någon annan person i utlandet som hästens ägare?

Jag har för mig att jag läst att det görs inom halvblodsaveln. Folk som har ett sto från något tyskt förbund som betäcker emd hingst från det förbundet som sedan även reggar ungen där istället för ASVH.

Vart ägarna bor kan ju inte spela nån roll.

Inte?

Men det skulle alltså betyda att min polack jag precis tagit hem - som är reggad i Polen - inte behöver reggas här? Han kan stå kvar som polskreggad trots att han bor här? Eller? :confused:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 648
Senast: maria_b
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 385
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar