Arabavel 2012-2013

Sv: Arabavel 2012-2013

Ja, det har de, bara man inte avlar bort det också i jakten på den perfekta dishen och den längsta halsen ...

Dish är ju inte speciellt viktigt, tycker inte jag iaf. Jag har inte använt speciellt dishade hästar i avel. Fille bara råkade få dish :D Och han verkar nedärva det med.

Rörelser är som sagt det viktigaste för mig, och en häst rör sig inte bättre för att den har mkt dish ;)

Kanske inte så viktigt för dig, men väldigt viktigt för många uppfödare runt om i världen, där jakten på dish och hals går före de viktiga egenskaperna temperament, korrekt exteriör och benställning och duglighet på tävlingsbanorna ....

Skrämmande, med tanke på att det påverkar tänder och luftvägar negativt.

Dessutom tycker jag att en hingst med ett extremt dishat huvud ser ut som en barbiehäst och förlorar väldigt mycket maskulin utstrålning.

Jag tycker att det beror lite på. En hingst som har den typen av dish att de har liten näsa, och går nosryggen uppåt tycker jag absolut kan ha hyffsat kraftig dish och ändå vara maskulina. Men en hingst som har "bananhuvud" däremot tycker jag direkt oftast ser feminin ut.

Vi kan ta som ex detta huvud: (jag har ingen aning om vad det är för häst överhuvudtaget..)
images

Senast ändrad:

En sån som mitt lilla barnbarn hade älskat att ha till sina barbiedockor ....

Här på ArabHästHagen har vi fått tre föl i år, alla efter Indian Shimad GB.
Sahara Sundance GB fick ett stoföl som är mörkfux, Marbon Martini GB fick ett hingstföl också han mörkfux och Majidah GB fick ett stoföl som är fux.
Detta är Indian Shimad's andra årgång och jag är mycket nöjd, så bra psyke.
Stona är inte ombetäckta.
Jag har ett sto utlånat GKV Pounds Of Fun , hon är dräktig med Bayard :)
Ingela

Vad kul, tre stoföl!:banana:
Och mörkfuxar- min favoritfärg ....
Är Indian Shimad mörkfux?

Försiktig fråga; varför har du inte betäckt om?

Det har inte vi heller, av den enkla anledningen att marknaden verkar vara nere i botten och man får ofta inte ens igen betäckningskostnaden när man säljer. Jo, om man sparar och säljer inridna hästar som helst har presterat något på tävlingsbanan kan det funka, men då ska man ha tid/plats/råd att ha dem de där åren tills detta har inträffat ....

Vi fick också tre föl i år, varav två mycket fina stoföl som ska stå för återväxten här bland gamlingarna!:D

Förlåt Gomir, läste för snabbt, såg att du fick två stoföl och inte tre ....

Ja det var kul att få stoföl e. Indian Shimad, förra året blev det bara hingstföl efter honom.
För min del är det flera faktorer som gör att stona inte är ombetäckta.
Att Gomir dog fick mig att tappa lusten.
Den ekonomiska biten, marknaden och ARAB's prissättning gör det ju inte enklare för oss uppfödare.
Bara alla kostnader för att sätta ny importerad hingst i avel fick mig att ge upp.
Jag har bara GKV Meadley hemma som jag kan använda eftersom "Indianen" är utlånad.
Så jag har tappat lusten.:(
Indian Shimad är en ganska mörk fux.
Ingela

Från det ena till det andra:
Senaste SAM handlar ju en del om galoppen i Polen. Man ser där att Ganges ligger bakom de flesta av de hästar som är i galoppträning. Han är också pappa till ett av Pianissimas föl.
Jag såg Ganges på Blommeröd nån gång på 90- talet, och han har sen dess varit en av mina favoriter. En sådan utstrålning, så mycket power, så väl ihopkommen!:d

Tydligen ärver han ner en prestationsbefrämjande konstruktion, eftersom avkommorna gör väl ifrån sig på galoppbanorna.

Nån som vet om hans avkommor finns representerade inom distansen? Inom någon annan disciplin?

Skulle mycket väl kunna tänka mig att använda honom till något av stona här. Jag vill ju gärna ha en polsk hingst med mycket utstrålning och maskulinitet, och som ärver ner bra prestationsförmåga. Så om någon vet något om mina frågor får ni gärna dela med er!:banana:

Jag som lämnat SAHF kan ändå inte låta bli att vara nyfiken ;)
Vad ska det extra årsmötet handla om?
Mvh
Anne

Nu blev jag nyfiken.. Plannja.. köpte du henne av mina förra grannar T & F Well****t tro? De hade nämligen ett vitt sto som hette Plannja.. Tror de sålde eller leasade ut Plannja för typ 2 år sedan? Mycket trevlig dam om det är hon!! :-)

Det står på SAHF's hemsida att det skall vara ett extra årsmöte den 17 november, det framgår inte varför.
Jag tänker gå.
Ingela

Det är väl för att man har föreslagit stagdeändringar, och de måste röstas igenom på ett extra årsmöte och på ett ordinarie.

Har för mig att stagdeändringarna publicerades i senaste numret av SAM? Men blir lite tveksam nu..

Senast ändrad:

Ja, det är den Plannja!:) Jättefint sto som jag tycker mycket om, dessutom har hon en stam som jag gillar och hon gav oss också ett superbt stoföl i våras efter Glaz.

261531_226988543999383_423742_n.jpg

574456_397626583602244_1333489433_n.jpg

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 648
Senast: maria_b
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 385
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar