Arabavel 2012-2013

Sv: Arabavel 2012-2013

Vet ju inte hur ARAB gör, de kör ju sitt eget lilla race, men hade han varit travare hade han kunnat vara "tillfälligt i sverige för avel / tävling."

Kan araberna hoppa? Liten diskussion på fb, vad tycker ni här? Hör kanske inte hemma i avel- tråden, men man kan kanske fundera lite över vilka linjer som ger duktiga hoppare och tvärtom!

Jag tror absolut att de kan det. Att de inte kan komma så högt i klasserna tror jag snarare är bristande intresse från ryttarnas sida och att avstånden mellan hindren blir fel när de går storhästklasser och högre hinder.

Håller med här. Araberna är ju faktiskt inte av tradition avlade för just hoppning, men med den spänst de har, och mod och vilja, tror jag det finns fler hopptalanger bland dem än vad vi kanske tänker oss.

Vad gäller stammar med hopptalang; min Kanoria var en duktig hoppare med god teknik. Hon hade kunnat komma långt med sin talang om hon hade matchats av rätt ryttare. Hennes mamma, Kaisa Will (Pargos- El Khamsa) var också duktig på att hoppa och tävlade en del.
Men som vi redan konstaterat, det handlar om vad ryttaren/ägaren vill och prioriterar ....

Vad har ni för stammar på era duktiga hoppare? Och vilka duktiga hoppare har vi bland araberna?

Nadajahs pappa, Pamir, hopptävlades någon gång i början av 90-talet. Vet inte hur hög, tror det var LB för stora hästar. Kanske inte några svindlande höjder men han vann nästan alltid med massa sekunder för att han var så pass mycket snabbare än alla andra. Kunde vända och ta svängar som inga andra. Jag tävlade aldrig honom men jag fick som tonåring ha honom som "min egna häst" och hoppa honom lite då och då. Kommer ihåg att det kunde vara lite vanskligt att rida honom på banan om det stod ett hinder uppställt för rätt som det var kunde han börja ladda mot det även om man inte tänkt hoppa. Han tycket helt enkelt att det var så himla kul att hoppa så han försökte ta varje chans han fick :love: Den hästen kommer alltid ligga mig väldigt nära hjärtat.

Ghazal hoppade som en dröm, hans son Gimmick är också riktigt duktig på att hoppa.
Jag har ett sto efter Ghazal och hon hoppar allt, det är bara att styra på, hon har dessutom riktigt bra teknik.
Bajano hoppade bättre än många halvblod, Bayard har tävlats i hoppning t o m L:A.
Indian Shimad's far Imad är tävlad i både hoppning och fälttävlan.
Med en bra exteriör och bra skalle så nog kan araber hoppa.
Men jag har haft araber som inte är speciellt talangfulla varken när det gäller teknik eller motivation att ta sig över hindren.
Ingela

Jodå, jag har ett sto som ÄLSKAR att hoppa men som har en teknik som kan få en att bryta ihop och gråta .... Huvudet rakt upp, "tror det är ett hinder här, jag provar att hoppa!!", benen åt alla håll, gärna dra med sig x antal bommar .... Trots detta har hon lyckats vinna någon lokal tävling, det handlar då mest om ren bonna- tur!:D (Men hennes son går internationell distans, så kvaliteter har hon ändå!)

Men visst finns det många som verkligen kan! Nu när man börjar tänka efter. Och jag tror att deras smidighet och förmåga att vända på en femöring kan få dem att vinna sekundjakter. Jag red en arabkorsning (Bilbao- newforest) som tonåring, och hon var otrolig på hoppbanan. Gjorde i stort sett bakdelsvändningar i svåra svängar och flög mjuk som en katt över hindret.

Förresten, Red Baron tävlade väl fälttävlan bland stora hästar? Där måste man ju också kunna hoppa. Och både Nimbusz och Chock gick väl både fälttävlan och banhoppning?

Jag tycker nog att araber kan hoppa om de vill, de har ju smidigheten och lättheten på sin sida. Har haft ett par hästar som hoppat LA men där har det stannat, kanske på grund av hästarnas bristande kapacitet eller ryttarens bristande ridförmåga.
Min nuvarande häst blir alldeles lycklig när hon får hoppa, letar själv lämpliga objekt i skogen men hoppar sedan utan någon som helst talang.

Angående hingstar har jag funderat lite på Ganges som jag såg nämndes tidigare i tråden. Även Druid och Ostragon mf tycker jag är intressanta :)

*kl*

Rent hypotetisk fråga i dagsläget, men är nyfiken endå.

Fick ganska nyligen hem en arabflicka f.08 e. MC Cashmere ue. Moses el Din.
Hon heter Mashans Aisha, så stam för den intresserade kan sökas på tex SAHF.

Om just du hade detta sto (enbart baserat på stammen), vilken hingst hade du valt att betäcka med?

Vad har du för åsikter om hennes stam? Fördelar/nackdelar som du vet?

Jag vill inte idag uttala mig om exteriör eller lynne då hon dels är ny hos mig och hon är inte inriden.
Kan dock säga att hon är ganska stor, ca 153+, lång och bra hals. Väl typat huvud, bra könskaraktär.
Ok överlinje, något för stupande kors i arabögon sett, rejäla ben, något utåttåad bak.
Känslig och ganska nervig. Domonant men arbetsvillig.

Det där är så svårt tycker jag! Beror ju på vad du vill med fölet och vad du har för prioriteringar och värderingar när det kommer till avel.

Jag är inte så bekant med någon av hingstarna, känner förstås till dem men har inte haft att göra med någon avkomma eller sett dem irl eller så. Vet inte heller vad de har presterat.

Hennes stam var en blandning av allt möjligt. Men vad du ska välja beror ju på vad du vill med avkomman.
Välj en äldre och beprövad hingst till ditt unga sto. Då kan du titta på avkommor.
Gå inte på den nya unga hippa som är inne just det året.
// Linda

svarar båda.

Som sagt så var detta hypotetiskt i nuläget då hon i första hand ska ridas in och utbildas. Göra något själv helt enkelt.

Vad innebär det för dig att hon har 'lite allt möjligt'?
Fördelar/nackdelar med det?

OM jag nu skulle valt att betäcka henne, så är det viktigt med fortsatt storlek och prestation.
Röntgad utan fynd är krav.
Bra och stabilt lynne är viktigt då jag tycker Aisha är lite för känslig.
Bra gångarter ur dressyrsyn, bra galopp.
Gärna prestation före show, men även vältypad och mycket välbenad.

Hjälper det?

Vad vet ni vidare om stam?
Vad tycker ni personligen om föräldrar/mor-farföräldrar?

Hon har polskt, ryskt, egyptiskt och spanskt blod.

Figaro är väl den i hennes stam som gjort sportprestationer.
I utställning är ju Kubinec en legend.

Pappan hittar du avelsvärderingsresultat på svehäst. Bedömd 2002. Morfar också.
// Linda

KL

Precis sett att Kaiser gått bort! :cry:
länk borttagen av moderator
Nån som vet varför?

Otroligt tråkigt på en sån fin hingst.

Senast ändrad av en moderator:

Kaiser är död ja, vet inte varför, och tydligen är Kulak också borta. Så tråkigt på de här gamla fina ..... Börjar bli lite unikt med sådana stammar nu .... :cry:

Verkligen tråkigt, Kulak var iofs inte så ung längre men fortfarande trist.
Kaiser had einte ens passerat 20 strecket.

Svårare och svårare att ragga tag på de äldre beprövade stammarna men samtidigt lite kul att det kommer in massor med nytt blod.

Visst är det kul med nytt, bra att man kan välja och vraka lite mer nuförtiden! Samtidigt känns det som om det "rent" polska håller på att försvinna, jag kanske är gnällig nu men jag gillar verkligen den polska typen av arab med mycket kropp, hals och gång. De där våldsamt typade moderna huvudena är direkt fult, tycker jag.
För mig är ett polskt gammalt sto med stora ögon, bred panna, utmejslat ansikte och ganska rak profil det vackraste som finns.:d Men det är min personliga åsikt!;)

Ja och jag blir ledsen när jag ser dessa vackra ston besudlas med krokben och gäddskallar. Höwwa!
Kan ärligt säga att det finns nästan ingen uppfödare i Sverige som imponerar med sin avel. Några få.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 648
Senast: maria_b
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 385
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar