Arabavel 2012-2013

Sv: Arabavel 2012-2013

Vad sorgligt detta är! Men det är pengar som styr, där som i allt annat ....

KL

Visst är det motiga tider just nu men vi har många fina och kapabla araber i Sverige, vi skall vara stolta över det.
Jag har bestämt mig för att inte låta mig dras ned av rådande konjunktur, jag tänker inte ge upp.
Eftersom jag importerat mina drömhästar kommer jag att fortsätta min satsning på Crabbetblodet och förmodligen betäcka i vår.
Jag följer inte några trender utan avlar på det jag tror på, som ryttare är hållbarhet och ridbarhet viktigt för mig.
Fördelen med Crabbetaraber är att de har aldrig avlats bara för show utan i huvudsak för ridning.
En bra arab vill du bara rida vidare på och aldrig kliva av.
Nu skall jag ut och rida i snön på min älskade Dijanah :love:, roligt!
Ingela

Ja, ibland vill man ha en gilla- knapp här också, och ditt inlägg var ett av dem som hade fått ett sådant från mig!

I gnägg- tråden deppar vi just nu över hur trögt det är och att många faktiskt lägger av. Kul att läsa ett positivt inlägg!

Erkänner att jag också är negativ och tänker dra ner på antalet hästar, men jag ger inte upp aveln. Följer inte heller några trender utan avlar på beprövat material med sundhet och hållbarhet.

Lycka till till oss!!:banana:

Där var det positiva inlägget.. ;) om du vill kan du låna min lilla grå att betäcka, men det vet du väl redan så jag förutsätter att du ställer frågan om det skulle bli aktuellt!

Tycker hur som helst att det är jättekul att det finns några (om än få) eldsjälar som avlar fram fantastiska ridhästar åt oss, det behövs!

Vilket inlägg menar du?
Det enda jag kan komma på är det jag har skrivit om Pontus mor, att hon är otypad?

Ja, man skulle lätt kunna tro att hon var en blandning snarare än en renrasig arab helt enkelt.

Ja, det där med typ är alltid ett ämne för diskussion .... Jag har ändrat uppfattning genom åren vad det är som är typ.
Numera tycker jag att det är hela hästen. Att man ser i varenda del av en arab att den är just det, att sammansättningen av alla delarna visar att "här är en representant för världens ädlaste hästras".

Det där med knycken på nosbenet är tämligen oviktigt i sammanhanget. Så ser jag på det.

Jag måste hålla med dig. Det ska synas på hela hästen att det är en arab. Nosryggens form är totalt ointressant eller till och med en nackdel när det går till överdrift.

Jag håller med dig. Arabtypen skall representera hela hästen inklusive rörelsemönstret men även skallen. Trekantig, bred panna, stora ögonglober och runda ganasher stora som tallrikar och inte en konvex nosrygg. Viktigt är också att halsen sitter rätt. Lång eller kort hals avgörs av hela kroppsmodellen likaså längden på huvudet.

Arabtyp är hela hästen-att man ser att det är en arab från 300 m håll.
Har inget med en detalj att göra. Visst kan den ingå för vissa, men inte för mig. Halsen är oerhört viktig, likaså ögonen.
Ögonen har börjat falla bort-tråkigt!

Håller med när det gäller ögonen! Det är ju en av de detaljer som var kännetecknande för araben från början- stora ögon. Den tillknyckta nosryggen är däremot en senare uppfinning ....

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 648
Senast: maria_b
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 385
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar