Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ursäkta att mitt svar dröjde, det var uppenbarligen ett tag sedan jag var inne här...Carinaso Var inne på din hemsida, (som förövrig var riktigt fin!) läste runt lite och fastnade lite på pure polish och gammelpolsk och undrar om du (eller någon som kan termerna, om elsbetha läser det kan ju du helt garanterat svaret! och det finns säkert fler) kan hjälpa mig lite.
Jag tror att jag fattade pure polish benämningen men skulle vilja ha hjälp att se vad mina hästar skulle benämnas som.
Mitt sto Perelka e Egmont ue Ernal skulle hon benämnas som pure polish eller har hennes mamma Perfekctja e Ernal ue Probat för mycket andra inslag?
Undrar också om pappa Egmont räknas som gammel polsk eller om det är för mycket rysska inslag? För pure polish måste han ju räknas som.. eller?
tacksam för svar
Ursäkta att mitt svar dröjde, det var uppenbarligen ett tag sedan jag var inne här...
Jag håller med elsbetha om att begreppet "gammelpolskt" är luddigt och jag tycker nog personligen att det är ett lite snobbigt uttryck. Som om de skulle vara "finare" på något vis. En del använder det snarare som ett svepskäl för att behålla hästar i avel som inte har där att göra...
Sedan kan jag hålla med om att det är intressant att bevara äldre blodslinjer av avelshygieniska skäl. Det kan visa sig vara bra att kunna falla tillbaka på om det skulle dyka upp någon oönskad gen i senare generationer.
I vilket fall som helst så räknas inte ditt sto som gammelpolskt (enligt den vanligaste definitionen), eftersom hon har Aswan-sonen Palas på mödernet. Egmont, däremot, skulle del flesta räkna som gammelpolsk.
Carina på Silver Arabians