Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

Ja jag tycker det jag med! Helt klart bär han sig själv och sin ryttare mycket fint. Vi får hålla extra mycket koll nu då du och jag ;)
Dessutom kollar hon sina hingstar och har SCID clear - CA clear - OCD clear.

Håller med föregående talare om att skimmelhingsten verkligen bär upp sig fint med ryttare.
Tycker det är riktigt bra att det framöver kommer vara mera krav på hingstarna då jag i dagens läge tycker det är alltför få som verkligen använder sina hingstar till mer än bara utställning även om det finns en del så vore detta ett framsteg för rasen tror jag!

Jag har väl kollat på hans galleri sisodär 20 ggr eller nåt :angel:

Absolut en läckerbit, och jag skulle gärna lägga honom på nåt av mina ston i framtiden. Men han står ju en bit bort, men förhoppningsvis så kommer han väl finnas på semin.

Det där med avstånd och betäckningar...
Jag har en fråga: Hur pass mycket är ni beredd att satsa på en hingst ni verkligen vill ha?

Jag läser ofta att folk drar sig för att åka 100 mil med ett sto. Eller 50 mil.
Okej om man inte vill köra själv så långt, men jag är väl av den tjurigare varianten antar jag :rofl:Sen GÅR det att skicka med transport, i know, men jag gillar ligga ute på vägen när jag likaså åker.

Vi körde 135 mil enkel resa, dessutom 50 mil på norsk mark = dubbelt så jobbigt. Vi blev ståendes X antal timmar i tullen och fick förtulla stoet på 25 % av hennes värde (något som tog 6 månader att få igen)

När vi ville åka till Bollerup på utställning satte vi oss och körde 130 mil enkel väg, sov en natt och åkte hem igen. Inget jättekonstigt med det, vi var sugna på utställning.

Det KAN vara så att vi norrlänningar har en annan åsikt om vad "långt" är, men jag har verkligen inga problem köra mitt sto till Danmark om jag tror nog mycket på kombinationen. Eller bara vill nog mycket.
Jag är inte född med guldskor heller, utan det har svidit vissa gånger.
Är jag...unik? :rofl:

Jag vet ju inte vilken del av danmark han står i, men längst ner i skåne ser jag inte som några problem alls, det är 6 timmar enkel väg till Pamela och Daniel, har ingen aning om hur många mil det är. Blir det över 8 timmar så blir det ju lite jobbigare, eftersom man enligt lag inte får transportera hästar så länge i sträck, har jag för mig iaf. Men det är ju relativt enkelt att bara stanna på en rastplats med en gräsplätt och hålla i grimskaftet medans man själv äter en macka.

Kan ju säga att min närmsta tävling är 15 mil bort, så jag är inte direkt bortskämd på det sättet.

Det som blir jobbigt är ju att man vill själv titta på hingsten först, och sedan ska man åka ner med stoet själv... och sedan hämta med.

Har ingen koll på hur detta med transporter funkar, vad ligger priserna på?

Jag åkte inte och tittade på hingsten innan utan gjorde en "Lindatrorhonharkoll", med videos och utlåtanden från andra som sett och jag litar på. Så det är inte alltid nödvändigt, känner man sig osäker ska man givetvis åka.

Transportpriserna ligger här uppe iaf på ca 5000 kr ca 100 mil. Så det blir
10 000 ToR (med moms). Dyrt, jag kör hellre själv och får se en massa fina stllen och mysiga folk. En å annan häst med för den delen ;) Rastplatser har jag genom hela Sverige, många står med öppen dörr och kaffet klart, det är bara kul få hälsa på och kramas lite.

Om jag ska betäcka ska det vara en hingst jag verkligen vill ha. Semin är jag osäker på om jag vill köra med, i sådant fall med föl vid sidan. Kör henne hellre till Tyskland om så vore.

Jag har ju en av de bästa seminstationerna väldigt nära mig, så jag tror att semin skulle funka utmärkt för min del, men du kanske har lite färre där uppe?

Jag vill gärna se hingsten själv, dels vill jag se om hingsten har "det" förutom de exteriöra förutsättningarna. Och det där "det" kan man ju inte direkt fråga andra om. Det finns massor hingstar som massor andra tycker är jätte fina, som förvisso även kan vara fina, men som inte alls passar mina ston, och har man då inte den kunskapen om mina ston så blir det ju svårt att rekomendera.

Men det har ju funkat för dig, men jag skulle inte våga göra så i dagsläget, kanske i framtiden om det är en hingst med superfin stam, som fått mååånga bra avkommor och som jag verkligen tror på, bara att jag inte sett honom irl.

Det finns bättre och sämre. Men jag tycker det är onödigt stor risk att det inget blir, been there. Den vetten var nog apdålig, eller hade otur i tänket.

Ang hingst så hade mitt val presterat och lämnat kanon, men jag visste vad han skulle ha och inte. Och så var det, i samråd med mina vänner som sett, klämt och känt. Givetvis är det bästa att åka dit innan, men som sagt för mig är det inte alltid nödvändigt.

Generellt är det väl högre dräktighets% på semin? Iaf på färsk, eller? CK, du är ju kunnig inom detta, vad säger du?

Det är iaf uppfattningen jag har fått.

Denna skimmelhingst ni pratar om har jag också haft ögonen på ett tag, mest eftersom jag köpte en häst från hans ägare för några år sedan.

Han är jättetrevlig i hanteringen också. Definitivt en intressant hingst!

Angående avstånd så står denna hingsten ca 30 mil från Malmö. Ganska nära Legoland :) Neywaz var du där själv och hämtade Vitnos, för det är väl hon som är därifrån? Han är ju ung än så han får stå på listan till det är dags för Greta. Ev betäcker jag ett annat sto i vår, hon kommer ha föl vid sidan så då tycker jag långa resor är uteslutet, det får bli i närheten eller semin.

Nu har jag också varit inne och kikat på skimmeln, wow! Det är så jag tycker att man ska matcha och visa sin hingst, men det kostar klart skjortan och man måste ha tillgång till ryttare som kan utbilda hästen.

Jag tycker att det är ett problem detta. Man hittar en jättefin hingst som stämmer med alla ens kriterier, betäcker och får förhoppningsvis ett fint föl. Men sen måste man ju kunna visa fram denna avkomma efter dess förtjänst, göra något av den och inte bara sälja den som åring för 25000, om man ens får det .... Mängder med sådana annonser på arabföl/åringar efter dyra hingstar och som åker ut på marknaden utan att de får visa vad de kan först och utan att uppfödaren har en chans att få igen vad den har kostat att tillverka.

Det är något fel någonstans när det gäller matchningen av unga araber. Jag har startat en annan tråd om vad "vanligt" hästfolk som gillar araber vill se hos en arab. Hoppas på lite svar där.

Carinaso Var inne på din hemsida, (som förövrig var riktigt fin!) läste runt lite och fastnade lite på pure polish och gammelpolsk och undrar om du (eller någon som kan termerna, om elsbetha läser det kan ju du helt garanterat svaret! och det finns säkert fler) kan hjälpa mig lite.

Jag tror att jag fattade pure polish benämningen men skulle vilja ha hjälp att se vad mina hästar skulle benämnas som.
Mitt sto Perelka e Egmont ue Ernal skulle hon benämnas som pure polish eller har hennes mamma Perfekctja e Ernal ue Probat för mycket andra inslag?

Undrar också om pappa Egmont räknas som gammel polsk eller om det är för mycket rysska inslag? För pure polish måste han ju räknas som.. eller?
tacksam för svar
Ursäkta att mitt svar dröjde, det var uppenbarligen ett tag sedan jag var inne här... :)

Jag håller med elsbetha om att begreppet "gammelpolskt" är luddigt och jag tycker nog personligen att det är ett lite snobbigt uttryck. Som om de skulle vara "finare" på något vis. :D En del använder det snarare som ett svepskäl för att behålla hästar i avel som inte har där att göra...

Sedan kan jag hålla med om att det är intressant att bevara äldre blodslinjer av avelshygieniska skäl. Det kan visa sig vara bra att kunna falla tillbaka på om det skulle dyka upp någon oönskad gen i senare generationer.

I vilket fall som helst så räknas inte ditt sto som gammelpolskt (enligt den vanligaste definitionen), eftersom hon har Aswan-sonen Palas på mödernet. Egmont, däremot, skulle del flesta räkna som gammelpolsk.

Carina på Silver Arabians

Ursäkta att mitt svar dröjde, det var uppenbarligen ett tag sedan jag var inne här... :)

Jag håller med elsbetha om att begreppet "gammelpolskt" är luddigt och jag tycker nog personligen att det är ett lite snobbigt uttryck. Som om de skulle vara "finare" på något vis. :D En del använder det snarare som ett svepskäl för att behålla hästar i avel som inte har där att göra...

Sedan kan jag hålla med om att det är intressant att bevara äldre blodslinjer av avelshygieniska skäl. Det kan visa sig vara bra att kunna falla tillbaka på om det skulle dyka upp någon oönskad gen i senare generationer.

I vilket fall som helst så räknas inte ditt sto som gammelpolskt (enligt den vanligaste definitionen), eftersom hon har Aswan-sonen Palas på mödernet. Egmont, däremot, skulle del flesta räkna som gammelpolsk.

Carina på Silver Arabians

Hej,

Egmont skulle faktiskt inte heller räknas som "gammelpolsk" i och med att han har Aswan-dottern Parma på fadern Eldons sida ;) (Eldon-Penitent-Partner och så är Partners mor Parma, så hon ligger i 4:e generation på Egmont)

Anette Mattsson

Tack för svaret!
Intressant att läsa och lära sig mer om! Tänker att det ändå måste vara något av ett ”utdöende” släkte med gammelpolska araber då det ju blir svårare för varje generation, (och det fanns ju inte så många individer kvar efter andra världskriget….) finns det någonstans där man aktivt avlat på enbart dessa individer och inte tagit in nytt blod?

Gammelpolskt känns ju lite som golden cross.
Låter helt fantastiskt bra.

Någonstans tas det in nytt blod såklart, som senare späds ut.
Min W är jättepolsk. Låter inte lika bra men det är han. Cilla polsk på mödernet men en egypt till far. Kenske en pogypt?

Jag håller stenhårt tummarna för dem som lyckas hålla en genuin och genomtänkt linje och generation efter generation lyckas få fram friska, sunda hästar. Läs sunda arabtypade hästar, inte jättetypade osunda.

Nej, jag förstå inte ”gammalpolsk” främst för att det inte är konsekvent, ej genomtänkt, men det är ingen erkänd avelsinriktning heller. Håller också med att det är ett sätt att legitimera hästar som annars skulle aldrig användes i avel. Om ”gammalpolsk” är sund eller inte vet jag inte men om blodslinjer begränsas eller elimineras i längden bli det inavel som gäller.
Jag tro att polska statsstuterierna är medvetna om sitt ansvar att hälla hingstfamiljerna vid liv även om det inte alltid se ut så. Jag förstå och dela oron över koncentrationen på Saklawi 1 familjen just nu men (som många gånger förr) de kommer nog at reda ut det!
Man leasade inte Comet´s efterträdare Probat förrän 16 år efter Comet´s död!
2009 använder Michalow 25 åriga galopphingsten KA Czubuthan, representar Koheilan Adjuze OA hingstlinje som dog ut när sista representanten Chazar dog 1977!

Och hur går det med Krzyzyk?

Finns det någon hingst inom denna linje verksam inom statsstuterierna?

Ingen efterträdare till Arbil?

Undrar den vetgiriga devere:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 668
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
434
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka