Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

Jag vill göra en liten rättelse av ARABs uppgifter om antal betäckningar.
Ceper har betäckt 12 ston 2010. Vi har påpekat detta för ARAB , vi har också betalat för 12 ston ,långt innan pressläggning för SAM.
Nu spelar det kanske inte så stor roll men eftersom vi skrivit att endast en hingst betäckt fler ston än Ceper 2010 så vill jag gärna att rätt ska vara rätt!
Jag tar tillfället iakt och meddelar att vi för närvarande inte tar emot några bokningar för 2011.
Ann Bitt Person
Christianopels Arabstuteri

Tittar på SAHF:s hemsida o funderar på om man kan köpa hingstkatalogen i häfte, eller om de bara har utskriftsformat.

Får en känsla av att jag får snabbare svar här :D

MVH Martina

Carinaso Var inne på din hemsida, (som förövrig var riktigt fin!) läste runt lite och fastnade lite på pure polish och gammelpolsk och undrar om du (eller någon som kan termerna, om elsbetha läser det kan ju du helt garanterat svaret! och det finns säkert fler) kan hjälpa mig lite.

Jag tror att jag fattade pure polish benämningen men skulle vilja ha hjälp att se vad mina hästar skulle benämnas som.
Mitt sto Perelka e Egmont ue Ernal skulle hon benämnas som pure polish eller har hennes mamma Perfekctja e Ernal ue Probat för mycket andra inslag?

Undrar också om pappa Egmont räknas som gammel polsk eller om det är för mycket rysska inslag? För pure polish måste han ju räknas som.. eller?
tacksam för svar

Crabbet- blodet är något jag skulle vilja veta mer om, har förstått att det finns stor ridbarhet i de hästarna och att de ofta utmärker sig i olika discipliner. Något jag är intresserad av! Hoppas att vi kan ta upp dessa linjer på FB- forumet.
Skulle vilja skaffa mig ett crabbetsto så småningom.

Det stämmer att araberna med Crabbet-blod genomgående har varit avlade för ridbarhet - vilket oftast visar sig ge utdelning. I flera länder är det t.ex. en klar majoritet av distanshästarna som har hög andel Crabbet-blod. Ett annat exempel är stoet de talar om här i tråden, Kathy, hon har har tävlat ända upp i Msv ponnyhoppning med placeringar minst upp t.o.m. LA. Jag är hennes nya lyckliga ägare och det passar min avel som handen i handsken: meriter och hög Crabbet%!

För att få veta mer om Crabbet kan du testa att söka på svenska sidor för Crabbet eller pm:a så får du lite tips om vart du ska leta. Alltid lika kul att försöka "frälsa" fler nyfikna för det man själv brinner för!
Mvh
Anne

Hej Elcapelka!

Visst båda hästar har polska blodslinjer, Egmont är tom född på Michalow mer polsk kan det knappast bli. Men ”gammalpolsk” är dom inte.
”Gammalpolsk” tycker jag är minst sagt luddig, ärligt talat förstå jag inte det. På Janow, Michalow och Bialka har man aldrig avstått från att använda hingstar med ”utländska” blodslinjer utan målet har varit och är att förbättra hästarna och då har man använt hingstar man anser kan bidrag till nästa generation. Att avla polskt är ett avelsfilosofi mer än nationalitet på ena eller den andra linjen. På statstuterierna är man inte rädd för att experimentera och prova något nytt men avkommarna besicktigas mycket noga.
Om jag har förstått rätt så skall ”gammalpolska” hästar inte bära blodet av egyptiska Aswan 1958 men redan 1924 importerades 100% egyptisk avelshingsten Kafifan till Polen!

Tack så mycket! Ja då var det inte bara jag som tyckte att det var lite klurigt och inte helt lätt att förstå mig på det hela!

KL

Jag slog nästan en kullerbytta av glädje när jag läste om den nya hingstcertifieringen på SAHFs hemsida! Jag tycker det är mycket bra och ett stort steg framåt för rasen.

Man får ju inte länka här men under Nytt på gång på SAHFs hemsida finns alla fakta. Tom cyst och OCD röntgen ingår :)

Jag är lite halvt chockerad av förtjusning. Äntligen, det var på tiden! :) Upplägget liknar welshrasens kvalitetsbok. Hoppas det kan komma ngn typ av upplägg för ston också framöver.

Jag tycker det vore jätteroligt om SAHF kan börja jobba för att bli en "riktig" avelsorganisation. Det har tyvärr känts som en mkt stagnerad och irrelevant förening under många år.

Jag är nöjd över att de tog bort förslaget om att hingstar ska visas i ordinarie utställningsklass. MYCKET bättre att ha, som de nu skriver, en särskild klass, med SKRIFTLIG kritik.
Men sen fattar jag inget: Kopierar

STEG 2
Hingst kan det från det år han fyller fyra genomgå kompletterande bruksprov enligt SH:s grundkrav
för att klassas in i STEG 2.
Tävlingsmeritering kan ersätta bruksprov. Som tävlingsmeritering räknas start i
 English Pleasureklass på SAHF:s Riksutställning
 Deltagande i tävlingsklass vid Sport Cup.
 Rid eller körtävling i utlandet som följer ECAHO:s regler jämställs med i Sverige utfört
bruksprov.
 Utställning i SAHF:s riksutstyällning, Nat/ Int C‐show, enligt WAHO regler, med placering 1‐3 i
klass med minst 6 deltagare. Placering 1‐2 i klass med minst 4 deltagare. Placering 1 i klass
med färre än 3 deltagare.
Hingst som fullföljt prov eller tävling enligt ovan klassas in i STEG 2
STEG 3
Hingst som uppfyller någon eller flera av nedanstående kriterier kan placeras i STEG Placerat sig i
minst 3 tävlingar i disciplin såsom t ex galopp, distans, rid eller körklass
 SM placering i någon rid eller kör disciplin
 Utställning vid någon av ECAHO:s A eller B‐ shower 1:a plats ‐ 3:e placering i klass med
minst 6 deltagare. Placering 1‐2 i klass med minst 4 deltagare. Placering 1 i klass med färre än
3 deltagare eller Champion / reservchampion ‐ i en Internationell C‐show.
 Avkommor med framträdande tävlings eller utställningsmeriter

Hur kan "en start i Sportcupen" räknas som tävlingsmerit? Är meriten att den går att sadla och sitta på?
Och kan verkligen en 3eplats bland 6 deltagare i en utsällning jämföras med att en hingst har en SM-placering i hoppning bland stora hästar? (vilket känns som en helt omöjlig uppgift för en arab.)

Fast står det ngt om stora hästar? Jag menar många araber håller ju ponnymått och tävlar där (eller i grenar som distans eller western).

De kanske till och med avser SM-klass på Sportcupen? :confused:

Ja om det ska jämställas med SHs "bruksprov" så borde deltagande i sportcupen räcka. För så vitt jag minns är ridprovet bara en tur runt ridbanan i alla gångarter och hästen ska stå stilla i halten.

Men steg 2 och 3 var ju bara förslag än så länge, de ska förhoppningsvis jobbas på. Steg 1 tycker jag var riktigt bra.

Det enda jag har att invända mot är bedömningsprotokollet. En ras som används främst i distans och galopp borde rimligtvis galoppen oxå bedömas på!

Sedan tycker jag även att vissa delar är lite otydliga, men så är det ju förslag oxå, som inte är helt genomarbetat än gissar jag.

Jag håller med CK om sportcupen, men det är ändock ett steg i rätt riktning.

Min undran är om det är hlea den framvalda avelsgruppenm som jobbat fram detta, eller bara SAHF's styrelse?
Det känns som att det saknats kunskap om de olika ridsportgrenarna.
Det hade väl varit lämpligt att skrivit tex placering i regional klass?

Certifieringen kommer att ske som första ”klass” på Söndags morgonen då det är som lugnast.
Hingstklasserna på Riks utställningen skall ha fullföljts på Lördagen, likaväl som Hingst Championatet,
varvid en deltagande Hingst kan vara med på både Show utställningen som Certifieringen dagen
efter.

Ovanstående är kopierat från SAHF-.
Eftersom jag är misstänksam av mig så undrar jag om de menar att hingstar som ska delta i certifieringen måste ha fullföljt hingstklass på utställningen på lördagen.
Isåfall, nej tack. Om jag tolkat fel borde texten ändras lite.

Efterlängtat!
SOM vi väntat! Wallah!
Det är precis detta som gör att jag ändå tagit neglischeringen angående mina motioner med ro - Rom byggdes inte på en dag och detta är starten på något jättebra, jag är HELT övertygad! Jättebra jobbat allihopa!

Jag tycker att galoppen bör bedömas den med, omän jag anser att traven är en viktigare punkt. Kanske man kan bedöma en unghästs gångareter liberty?
Det kan vara mycket begärt att den ska bära upp sig på volt i kort galopp som 2 åring.

Jag tolkar det som att den som visar hingst i utställningsklass inte behöver vara orolig att certifieringsklassen ska påverka hingstens framträdande.

Men det behöver definitivt förtydligas.

Jag är så positivt överraskad att röntgenkravet kom med, det är ett stort lyft tycker jag. Känner till så många arabhingstägare som är fundamentalt mot röntgen. Märkligt men sant.

När vi pratade hingstar sist så hade jag tappat bort namnet på en dansk hingst e: Kubinec ue: Salaa El Dine som jag hade på hjärnan fast glömt bort. Varför jag hade honom i åtanke var att jag visste att han hade klarat 30 dagars brukstestet i Tyskland för varmblodiga raser, tillsammans med 48 andra hingstar i en mix av Trakehner, Hannoveraner, Holsteiner, Oldenburger mm.
HÄR hittar ni mixade bilder. Så det var en rolig grej att lyfta fram, och ser man på formen är det absolut ingenting ouppnåeligt tycker jag, det kostar pengar men är en stor merit.
Tidigare nämde Bimaal skulle lätt fixa det. Hejja hejja!

De har även en annan hingst med mer ryskt blod i sig, uppfödd på S*X Arabians, jag tittade på honom då han stod hos S*X men han har inte utvecklats som jag hoppats. Hans stamtavla är det inget fel på e: Mirokan ue: Menes
HÄR är bilder

Skimmelhingsten har jag följt sedan han var unghäst, och han ser verkligen fin ut under ryttare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 668
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
434
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden