Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008

(knapplån)

Det jag vet om avel kan skrivas med stora bokstäver på ett litet frimärke:o, men jag har ändå försökt mig på att räkna ut mitt stos Crabbet-procent (frågade efter hjälp med det i annan tråd). Kollade runt lite bl.a. här på Buke och hittade en del som var till hjälp, men om jag har fel får ni jättegärna korrigera mig:

Tarantella
e. Red Baron 99,5%
u. Tamanyah 98% (e. Mustapha, u.Kashaba)
Vilket enligt mina beräkningar ger en Tarantella som är 98,75% Crabbet.

Jag har alltid haft väldig stor respekt för er som orkar lägga ner tid, pengar och energi på avelsarbetet:bow:, och har därför också insett att avel är något jag vet alldeles för lite om för att det ska vara vettigt att jag sysslar med det. Men nu upptäcker jag då att det verkar som att jag har ett sånt sto som man ”bör” ta föl på, så då är det ju bäst att jag lär mig – i alla fall något - om det här innan det blir någon ev. betäckning. Och den blir isf inte förrän till nästa år.

Jag vill ju då givetvis välja en hingst med hög Crabbet-procent, och blev tipsat om några här i Sverige, som verkligen tilltalade mig:d, men som tyvärr är för nära besläktade med min Tella för min smak. Då var utvägen ju att inseminera med en utländskt hingst, och då pratade jag med vet, som håller på med sånt och av henne fick jag veta att eftersom Tella är så pass gammal (hon hinner bli 14 år innan det är dags), är det bäst chans att inseminationen ska ta om hon har föl vid sidan. Så då var vi tillbaka på ruta ett igen :crazy:, för då måste hon ju betäckas naturligt i alla fall första gången. Så då får jag alltså pruta bort mitt crabbet-krav (om det inte finns någon hingst jag inte har hört om, förstås), och då vill jag satsa på prestation istället. Så mina frågor till er är då:
Finns det någon hingst i Sverige med hög Crabbet-procent, som inte är i släkt med Tella?
Vilka hingstar (inte bara crabbet, men alla araber) har bra meriter inom ridsporten?

Mvh Nina:)

finns ju en hel del prestations araber, men jag är inte den bästa på att ge tips om detta, men är väldigt nyfiken på vad du väljer...

o sen puttar jag en del oxå!

(knapplån)

Det jag vet om avel kan skrivas med stora bokstäver på ett litet frimärke:o, men jag har ändå försökt mig på att räkna ut mitt stos Crabbet-procent (frågade efter hjälp med det i annan tråd). Kollade runt lite bl.a. här på Buke och hittade en del som var till hjälp, men om jag har fel får ni jättegärna korrigera mig:

Tarantella
e. Red Baron 99,5%
u. Tamanyah 98% (e. Mustapha, u.Kashaba)
Vilket enligt mina beräkningar ger en Tarantella som är 98,75% Crabbet.

Jag har alltid haft väldig stor respekt för er som orkar lägga ner tid, pengar och energi på avelsarbetet:bow:, och har därför också insett att avel är något jag vet alldeles för lite om för att det ska vara vettigt att jag sysslar med det. Men nu upptäcker jag då att det verkar som att jag har ett sånt sto som man ”bör” ta föl på, så då är det ju bäst att jag lär mig – i alla fall något - om det här innan det blir någon ev. betäckning. Och den blir isf inte förrän till nästa år.

Jag vill ju då givetvis välja en hingst med hög Crabbet-procent, och blev tipsat om några här i Sverige, som verkligen tilltalade mig:d, men som tyvärr är för nära besläktade med min Tella för min smak. Då var utvägen ju att inseminera med en utländskt hingst, och då pratade jag med vet, som håller på med sånt och av henne fick jag veta att eftersom Tella är så pass gammal (hon hinner bli 14 år innan det är dags), är det bäst chans att inseminationen ska ta om hon har föl vid sidan. Så då var vi tillbaka på ruta ett igen :crazy:, för då måste hon ju betäckas naturligt i alla fall första gången. Så då får jag alltså pruta bort mitt crabbet-krav (om det inte finns någon hingst jag inte har hört om, förstås), och då vill jag satsa på prestation istället. Så mina frågor till er är då:
Finns det någon hingst i Sverige med hög Crabbet-procent, som inte är i släkt med Tella?
Vilka hingstar (inte bara crabbet, men alla araber) har bra meriter inom ridsporten?

Mvh Nina:)

93,6% Crabbet 6,4% oLD eNGLISH - Gimmick

t.ex.

Nu har äntligen mitt föl kommit. Å det blev ett litet sto.
e: Thee Apprentice u:Nischka (e:fynd u:Nefretete

19897949.jpg
[/url][/IMG]

supergrattis Carro!!!!! Hon ser jättefin ut!

kram madde++++

finns ju en hel del prestations araber, men jag är inte den bästa på att ge tips om detta, men är väldigt nyfiken på vad du väljer...
Jadu, jag är också nyfiken på vad jag väljer ;)... Det här är ju helt nytt för mig, så jag är fullkomligt yr i huvudet av at försöka sätta mig in i vad jag ska göra :confused:.

Fast hon vill ju inte linjeavla? Gimmick har Red Baron som morfar och Kariba som farfar (stoets pappa resp. mormorsfar).

Carina på Silver Arabians
Precis. Fast Gimmick är annars en av dom :d-hingstarna jag har kollat på, men då var det ju det här med släktskapet.

Men nog måste det väl finnas ridna och tävlade arabhingstar i Sverige? Men vilka? Och vart finns dom?

Och sen: Grattis till fölet, Carolina, vad söt hon är :).

Visst finns det prestationsmeriterade hingstar i Sverige. Vad är du intresserad av, galopp, distans, hopp eller dressyr?

Visst finns det prestationsmeriterade hingstar i Sverige. Vad är du intresserad av, galopp, distans, hopp eller dressyr?

Kanske inte just galopp, fast egentligen beror det ju väldigt mycket på individen, tycker jag. Men annars är det nog mest dom andra grenarna - och gärna western - jag är ute efter :).

om vi bortser från crabbet?

Disel?
Aydin?
Nipr?

finns säkert måååånga fler, men dessa kom jag på i nuläget.

Amaaly e. ST John u. Bint Amaana har hög procent Crabbet, kan inte han vara intressant till Tarantella?
På semin finns ju Aurilla Gold och PHA Silvern Risalm, båda med hög ridbarhet och arabtyp.
Ingela

Amaaly e. ST John u. Bint Amaana har hög procent Crabbet, kan inte han vara intressant till Tarantella?
På semin finns ju Aurilla Gold och PHA Silvern Risalm, båda med hög ridbarhet och arabtyp.
Ingela

Dom här hingstarna kan mycket väl vara intressanta. Speciellt PHA Silvern Risalm tyckte jag om, men jag hittade inga upplysningar om det var färskt eller fryst, vet du något om det?

Sen funderar jag lite på att en del av dom hingstarna jag har tittat på har en ganska imponerande ålder. Hur länge kan man ha dom i avel? Blir antalet dräktiga ston inte mindre med åren, eller hur är det?
Jag vet om en hingst som nu är 25 år, och som jag verkligen tycker om, men det är ju lite surt om man skulle lägga ned en massa tid och energi på en betäckning som sen inte blir till något. Hur gör man då isf? Kan man då ta en annan hingst lite senare samma år, eller är det kört för det året?

Hoppas ni orkar svara på mina förmodligen stenkorkade frågor :o, men jag är verkligen novis på det här, och samtidigt seriöst intresserat, så då blir det väldigt många frågetecken.

Hbl hingsten Maraton gick ur tiden för en månad sedan 32 år gammal. Han vänat 5 föl i år av 6 betäckta ston. Hans son är 26 o även han mycket fertil. På hbl sidan tycker jag snarare att man ser en tendens till att äldre hingstar 16+ får bättre kvalitet på säden än innan.Mest för att man inte längre tränar dem lika hårt o de reser inte lika mycket... lugnare liv helt enkelt.
Gäller säkert på araber i hård träning också.
Dom Primero som blev årets hingst(hbl) förra året är 23 år o räknas som en av de fertilaste dressyrhingstarna i Sverige.

Hbl hingsten Maraton gick ur tiden för en månad sedan 32 år gammal. Han vänat 5 föl i år av 6 betäckta ston. Hans son är 26 o även han mycket fertil. På hbl sidan tycker jag snarare att man ser en tendens till att äldre hingstar 16+ får bättre kvalitet på säden än innan.Mest för att man inte längre tränar dem lika hårt o de reser inte lika mycket... lugnare liv helt enkelt.
Gäller säkert på araber i hård träning också.
Dom Primero som blev årets hingst(hbl) förra året är 23 år o räknas som en av de fertilaste dressyrhingstarna i Sverige.

Vilket med enkel matematik innebär att Maraton betäckte som 31-årig - och jag som bekymrar mig om en 25-åring, han är ju rena tonåringen i jämnförelse :laugh:. Men visst är det imponerande med hingstar som är "still going strong" i den åldern.

KL

Rapportering från hingstvisningen önskas då jag var tvungen att träna häst på Solvalla istället för att titta på alla vackra hingstar.

Haha..ja nog var han ovanligt fräsch upp i åren för att gått svår hoppning o verkat i avel hela sitt liv.
Hans son gör precis som sin far... får se om Briar sen går samma fotspår som pappa o farfar;). Ja fast då ä'r det svår dressyr istället för svår hoppning:laugh:
Vet du hur hingsten ifråga fick dräktigt sist han betäckte?

KL

Rapportering från hingstvisningen önskas då jag var tvungen att träna häst på Solvalla istället för att titta på alla vackra hingstar.

Jag är hemkommen från Näsbyholm!

Det var högre klass på hingstarna som visades i år.

Mina åsikter om de olika hingstarna.

Medalj *** - Vilken underbar 19 åring som kommer in och showar till tusen. Vilken rörelsemaskin!

Mayoor Bay - Min personliga favorit! Om jag betäcker i år så blir det med honom!

Armaani - Såg trevlig ut men väldigt grov!

Etic - Trevlig men liten. Väldigt stel under ryttare.

Diesel - Den som visades snyggast riden. Vi fick även se Jossan och Diesel tävla mot (Ruben - tror han hette så) i Pole Bending. Min kille sa att det var det som fick honom att hålla sig vaken hela hingstvisningen ;)

Enzahi - Gick med nosen i bogen hela ridturen såg inge kul ut alls.

Matsituationen var inge kul ut alls. Det enda som fanns i cafeterian var kaffe och någon kaka. Det kändes som att de drygat ut Chili Con Carnen med vatten då de upptäckte att det kom väldigt många fler än vad de tänkt sig.

Men det var det enda som var negativt under dagen. Det var ett MYCKET trevligare ridhus i år och man kunde sitta på långsidan. Man satt så nära hästarna att man nästan kunde klappa dem när de sprang förbi. Publiken, arrangörerna och alla andra som var på Näsbyholm var jätte trevliga och gjorde dagen oförglömlig.

Tyvärr vann inte jag gratisbetäckningen utan den gick till någon vid namn Göran Ericsson. Jag önskar honom grattis!

Medalj blev överlägsen åskådarfavorit med sonen Mayoor Bay som andraplatstagare!

mindre rapporetring från hingstvisningen!

var där och fick dreggla massor! många fina hingstar som fick visa sina bästa sidor, dock tyvärr även ett par hingstar som inte var så väl förbereda, i mitt sällskap så sopades iaf mattan utav MEDALJ***!
Kul att se en hingst i den åldern fortfarande showa, men det bästa var då han i början bara struttade runt och visaren sedan bad publiken att applådera lite och han satte genast på charmen med stort C! som om han vid varje steg sa -Jag är snygg! Jag är snygg!
väldigt kul att se så många som kom dit både hingstar och åskadare, madde och teamet gjorde ett super jobb! många rosor och tack till er!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 741
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 124
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 303
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 841
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka