Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Röntgade utan anmärkning
A Diabolque – 33 p
Arasaa Farid – 32 p
Arpakshad – 30 p
Barett – 38
Black Turbo

CC Chagal – 35p
Ce Magnum – 41
Dunczyk (DK) – 30 p
Daffaq
Diesel – 39 p
Don Bull – 38

Ege
Eurythmics – 38 p
Egmont – 38p
Elcatero – 41p
El Waldo
El Glaz – 31 p
Emerald
Grausho – 30p
Gimmick

HS Exemplar – 38p
Imre El Thair – 27p
Just (DK) – 36 p
Kaiser – 42p
Caczet – 38

Kormant – 39
Kamaz – 25 p
Lill Sham – 37p
Majestic Prince – 33p
Mamba – 39p
Medalj***
Milagro - Avelsvärderad enligt "halvgamla" systemet med 80 p enligt uppg. från ägaren
Moses El Din – 35p
Naprapat – 39p
Nariaat – 35 p
Nafud Rayhan – 38
Naizaak (GB) – 32

Patriarch
Parnassos – 38p
Pharos – 38
Perignon Al Amar
Plagiat
Rohara Baccara
Pantheon

Sokrates
Sakeé – 32p
Saltomortal 37p
Samsheik – 38p
Shalomon – 39
Satyryk – 35p
Sawoy
Top Flyte – 30p
[/QUOTE]

det finns många av de äldre hingstarna som är avelsvärderade enligt gamla och halvgamla systemet. Icke att förglömma för det ser ut som vissa inte är avelsvärderade.

En arabhingst kan väl inte uteslutas i dag från avel även om den har cystor eller osteochondros, är det inte så? Alla avkommor efter registrerade arabhingstar kan registreras, om jag förstått det rätt. (Även SCID-bärare, vilken är en dödlig gen i dubbel uppsättning). Dessutom är det väl ingen rapporteringsskyldighet till rasföreningen om röntgenresultat.

Fast jag har för mig att det där med arvbara defekter har diskuterats i nån annan tråd (ej arabrelaterad) och då pratade man om att Sveriges djurskyddslag gick in om det gällde defekter som kan orsaka ett betydande lidande. Och att det då skulle "smälla högre" än de lagar en eventuell moder/rasförening har.

Saxat från Svenska Quarterhästföreningens hemsida:

"Enligt 29 § 2 st. djurskyddsförordningen (1988:539) får inte heller avel pågå med "hästar som visat sig nedärva hög risk för dödfödslar, defekter eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman".

Med stöd av förordningen har Djurskyddsmyndigheten meddelat föreskrifter (DFS 2004:22) om avelsarbete. I föreskrifternas 3 § anges bl.a. att hästar som visat sig nedärva letalanlag, defekter eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga beteende eller som med stor sannolikhet nedärver sådana anlag, defekter eller egenskaper, inte får användas för reproduktion.

Dessa anlag är:

Skalle:
Allvarliga bettfel (över- eller under*bett)

Rörelseapparaten:
Allvarliga problem i skelett, leder, muskler och hovar

Lillhjärnan:
Cerebellär hypoplasi

Hud:
Helalbinism, man- och svansskorv med kroniskt förlopp

Könsorgan:
Kryptorkism, testiklar med kraftiga skillnader i storlek och konsistens, Pungbråck

Luftvägar:
Struppipning

Det är ingen garanti med röntgen, men det ger uppfödare möjlighet att välja bort individer med synliga defekter.

När det t ex gäller höftledsfel hos hund har man minskat problemet genom att röntga drabbade raser och inte avla på de individer som har haft förändringar i leden.

Detsamma har man gjort med vissa ögonsjukdomar.

Slinger har man ansträngt sig hårt för att få bort hos russen.

Ardennern var drabbad av OCD tidigare, men genom stränga regler kom man till rätta med det. Detsamma gäller hovbroskförbening, även om man har börjat se den defekten i ett annat ljus numera.

Visst borde vi i Sverige kunna trycka på för att få en förändring till stånd så att det dras gränser för vilka hingstar som får användas i avel?

Är fortfarande inne på det här med att "belöna" uppfödare som röntgar sina avelsdjur!

SQHA har tre hingstlistor på sin hemsida. En för alla avelsvärderade hingstar, en för alla fritestade hingstar samt en för rekommenderade (endast klass 1) hingstar. Samt en föredömlig sida om rasens genetiska sjukdomar.

Vi borde ju också kunna ha olika listor på de hingstar som är t ex avelsvärderade, SCID-fria och friröntgade?

Ingen arab som testats för SCID blir kasserad, trots att genen är dödlig i dubbel uppsättning.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

När man gick över från premieringssystemet till nytt system, kallades dessa arabhingstar i folkmun för nygodkända.

Minns jag rätt så var kravet att de skulle ha lägst 75 poäng på riksutställning och genomgå ett ridprov.

De så kallade nygodkända hingstar bedömdes på utställning, inte som dagens avelsvärderingar med 5 eller 6 bedömningsgrupper, där skritt och trav (och galopp) bedöms separat. På utställningar är skritt och trav samma bedömningsgrupp. Fast inget ont om utställningar, men det blir konstigt med resultat från dagens avelsvärderingar på runt 30–42 poäng och utställningspoäng från 75 och uppåt på samma lista. Bedömningskategorierna och skalan är inte densamma. Det finns säkert fler så kallade nygodkända hingstar på listan. Dessa kan då exempelvis anges: 89/80.0 Riks

Du har absolut rätt i sak.
Enligt hingstförteckningen från 1992 är Milagro bedömd på riksutställning 1989 med 80.0 poäng. Anges så här i hingstförteckningen: 89/80.0 Riks

Nej man analyserar inte betet.:)
Men vi slog vår andra skörd förra helgen (ja jag vet det blev väldigt sent pga allt regnande) ...men värdena var helt ok på det när analysen kom. Energin var dåligt men tillräckligt. Men detta kan göra att de fryser lättare om det blir ruskväder...men proteinet var fullt tillräckligt till både digivande o växande än så länge.
Har man ett tillräckligt bra bete så behöver inte ett digivande sto något kraftfoder o inte en unghäst heller.
Att hon gnäggar är inte ett behov av kraftfoder eller att hon är hungrig...allt som inte normalt är i hagen är ju godis... hästar är inte dumma.;). Mina barn tycker godis är jättegott...men det är ju inte nyttigt för dem för det o ändå är de jätteglada om jag kommer hem med det.:laugh:

Hmmm, men det är bara HON o unghingsten som gnäggar när maten kommer o som INTENSIVT försvarar sin mat. Uppfödare vi pratat med menar att digivande sto kan behöva upp till 6 (sex!) kg kraftfoder på ett dygn. Nu ger vi kanske 3-4 förutom betet.
Kanske fel men ska fråga igen min källa

Teorin om att förekomsten av osteochondros har varit större hos föl och unghästar som inte har fått röra på sig tillräckligt låter logisk, även om undersökningarna som gjorts inte varit tillräckligt omfattande för att kunna fastställa något. Stora ytor att få rasa omkring på redan från födseln låter som en bra start på livet.

Alla tre faktorer, arv, foder och miljö, kan ha betydelse och även om två friröntgade hästar tillsamman kan få ett föl som ändå får cystor eller osteochondros så tycker jag att det är bra att hästar röntgas. En friröntgad häst är ingen garanti, men oröntgade hästar är en chansning. Och i vart fall har studier på osteochondros visat på hög arvbarhet. Har sett siffror på 27 %, dvs var tredje avkomma.

Artikel om osteochondros: http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=470&infogrp_id=9

Snabb växande hästar
Det finns flera av varandra oberoende studier som visar på att risken för osteochondros är större hos för ”snabbt växande” hästar. Då är det inte mankhöjden man tänker på utan på hur grovt skelettet är (måtte enheten är carpusomfånget.) Man såg även i en av studierna att de föl som utvecklade tecken på OC hade en högre födelsevikt än medeltalet och att de fortsatte att växa mer under första månaden än vad de övriga fölen gjorde.
+
Ponnysar, här förekommer inte osteochondros och man tror att det kan bero på att ponnysar växer långsamt.

Har nu gjort en lista på de hingstar som anges vara friröntgade, antigen på SH:s sida eller i SAHF:s årliga hingstkatalog. Fyll gärna på listan. Lät även avelsvärderingspoängen följa med.

Röntgade utan anmärkning
A Diabolque – 33 p
Arasaa Farid – 32 p
Arpakshad – 30 p
Barett – 38
Black Turbo

CC Chagal – 35p
Ce Magnum – 41
Dunczyk (DK) – 30 p
Daffaq
Diesel – 39 p
Don Bull – 38

Ege
Eurythmics – 38 p
Egmont – 38p
Elcatero – 41p
El Waldo
El Glaz – 31 p
Emerald
Grausho – 30p
Gimmick

HS Exemplar – 38p
Imre El Thair – 27p
Just (DK) – 36 p
Kaiser – 42p
Caczet – 38

Kormant – 39
Kamaz – 25 p
Lill Sham – 37p
Majestic Prince – 33p
Mamba – 39p
Medalj***
Milagro
Moses El Din – 35p
Naprapat – 39p
Nariaat – 35 p
Nafud Rayhan – 38
Naizaak (GB) – 32

Patriarch
Parnassos – 38p
Pharos – 38
Perignon Al Amar
Plagiat
Rohara Baccara
Pantheon

Sokrates
Sakeé – 32p
Saltomortal
Samsheik – 38p
Shalomon – 39
Satyryk – 35p
Sawoy
Top Flyte – 30p
Etrams Black Sin röntgades o vi kan glatt konstatera inget hos honom heller. Men han är ju ung. HUr länge ligger de i riszoonen? När bör de röntgas?

Senast ändrad av en moderator:

Röntgade utan anmärkning
A Diabolque – 33 p
Arasaa Farid – 32 p
Arpakshad – 30 p
Barett – 38 p
Black Turbo

CC Chagal – 35 p
Ce Magnum – 41 p
Dunczyk (DK) – 30 p
Daffaq
Diesel – 39 p
Don Bull – 38 p

Ege
Eurythmics – 38 p
Egmont – 38 p
Elcatero – 41 p
El Waldo
El Glaz – 31 p
Emerald
Etrams Black Sin
Grausho – 30 p
Gimmick

HS Exemplar – 38 p
Imre El Thair – 27 p
Just (DK) – 36 p
Kaiser – 42 p
Caczet – 38 p

Kormant – 39
Kamaz – 25 p
Lill Sham – 37 p
Majestic Prince – 33 p
Mamba – 39 p
Medalj
Milagro – 89/80.0 Riks
Moses El Din – 35 p
Naprapat – 39 p
Nariaat – 35 p
Nafud Rayhan – 38 p
Naizaak (GB) – 32 p

Patriarch
Parnassos – 38 p
Pharos – 38 p
Perignon Al Amar
Plagiat
Rohara Baccara
Pantheon

Sokrates
Sakeé – 32 p
Saltomortal – 37 p
Samsheik – 38 p
Shalomon – 39 p
Satyryk – 35 p
Sawoy
Top Flyte – 30 p

Lånar knapp...
Bara en liten undran angående röntgen.
Detta då vi själva nyligen var in och röntgade då alla 4 samt knän för attt utesluta cystor, lösa benbitar och spatt.

Nu till frågan är alla 4 röntgade på dessa hingstar?
Undrar därför att när vi pratat med folk om röngen så framkommer det att ofta tar man bara bak och alltså inte som vi gjorde alla 4.
mvh el

Det kan bero på att hästar inte har 4 knän, precis som människor, hundar, katter (alla djur) så har de bara 2 knän.

och är knäna friröntgade så har man ju bara röntgat knäna, ellerhur?

Thee Apprentice är oxå röntgad UA, alla leder. dock gjordes det innan de köpte in honom till sverige så jag vet inte hur gammal han var då.

aha så om jag tolkar dig rätt gäller röntgen av hingstar ENBART BAK.
Det ä'r med andra ord ingen komplett röntgen av alla benen.
Eller är det så att vissa hingstar är sk friröntgade?
Och isådana fall nyfiken vilka är detta?
Blir lite fundersam...
Detta då när vi var upp ville vetrinären först röngta för att utesluta spatt detta skulle då inneburit röntgen enbart bakknän samt bakben.
Begärde då att få röntgen för att utesluta spatt, lösa benbitar samt cystor.
Detta beslut innebar (enligt fakturan sk friröntgen) detta gjordes på alla ´4 benen inte enbart bak.
Eller menar du att friröntgen av hingstar enbart innebär att man kollar efter spatt inget annat????
Eller finns det två former av friröntgen en där man bara kollar bak & en där man kollar alla fyra??
Någon hingstägare som kan förklara.
mvh El

den röntgen jag pratar om är av knäna, och eftersom knän bara finns på bakbenen så är det själklart bak ;)

och det var det enda man var tvungen att röntga då det var det araberna hade problem med så de flesta röntgar bara knäna.

men du har alltså röntgat knän, haser, carpalleder samt alla 4 kotor?

jag funderar på att göra det med mitt sto innan jag sätter in henne i träning, jag röntgade bara knäna inför betäckningen.

det finns hur många friröngen som helst igentligen... kolla upp vilka leder du har röntgat om du är intresserad (det skulle jag göra iaf, men å andra sidan är jag djursjukvårdare så jag skulle nog ha koll på det redan på stationen, men det är lätt att vara efterklok!)

aha så om jag tolkar dig rätt gäller röntgen av hingstar ENBART BAK.
Det ä'r med andra ord ingen komplett röntgen av alla benen.
Eller är det så att vissa hingstar är sk friröntgade?
Och isådana fall nyfiken vilka är detta?
Blir lite fundersam...
Detta då när vi var upp ville vetrinären först röngta för att utesluta spatt detta skulle då inneburit röntgen enbart bakknän samt bakben.
Begärde då att få röntgen för att utesluta spatt, lösa benbitar samt cystor.
Detta beslut innebar (enligt fakturan sk friröntgen) detta gjordes på alla ´4 benen inte enbart bak.
Eller menar du att friröntgen av hingstar enbart innebär att man kollar efter spatt inget annat????
Eller finns det två former av friröntgen en där man bara kollar bak & en där man kollar alla fyra??
Någon hingstägare som kan förklara.
mvh El
Jag skulle tro att det är så här... Alla ovanstående är minst röntgade i bakknäna med avseende på cystor. Det var det som krävdes under en period för avelsvärdering. Om du tittar i de gamla avelsvärderingsprotokollen så står det just så. "Röntgen knäled båda bak avseende cystor utan anmärkning."

Många i listan är säkert även röntgade i fler leder för att utesluta andra typer av röntgenfynd, men när någon skriver att de är "friröntgade" så är det i många fall ett slarvigt uttryck. Vissa är det, vissa inte, i ordets rätta bemärkelse. Det tror jag inte har ett dugg med vad hingstägaren själv har sagt/uppgett, utan det är någon som har "tolkat".

Carina på Silver Arabians

Aha nu börjar jag hänga med.
tror jag....
Blir då ändå mer nyfiken på om någon av dessa sk friröntgade hingstar har röntgat alla benen?
Varför jo därför att ett problem som verkar ha uppkommit som ganska "vanligt" är lösa benbitar på araber.
Vi själva köpte för ca 10-15 år sedan ett sto 1,5-åring med välkänd stam. Denna röngades på alla 4 och hade lösa benbitar fram.
Köpet hävdes pga detta efter bedömning av vet.
Med andra ord kan det vara fullt möjligt att vissa av dessa hingstar kan gå omkring med lösa benbitar fram.
Svar på din sista fråga hennes alla leder alla fyra är kollade många plåtar blev det....
Men helt värt priset.
Plus att uppfödaren även blev glad över detta.
Är ju ett plus i kanten åt dem.
mvh El

Tack för förklaringen.
men när någon skriver att de är "friröntgade" så är det i många fall ett slarvigt uttryck.
Ja jag fick inte ihop det riktigt sitter ju själv med faktura och protokoll från vår dams undersökning som är en sk friröntgen och som jag skrivit i tidigare inlägg många plåtar blev det och det var på alla 4 benen inklusive bakknän för att utesluta spatt, lösa benbitar & cystor.
mvh El

Aha nu börjar jag hänga med.
tror jag....
Blir då ändå mer nyfiken på om någon av dessa sk friröntgade hingstar har röntgat alla benen?
Varför jo därför att ett problem som verkar ha uppkommit som ganska "vanligt" är lösa benbitar på araber.
Vi själva köpte för ca 10-15 år sedan ett sto 1,5-åring med välkänd stam. Denna röngades på alla 4 och hade lösa benbitar fram.
Köpet hävdes pga detta efter bedömning av vet.
Med andra ord kan det vara fullt möjligt att vissa av dessa hingstar kan gå omkring med lösa benbitar fram.
Svar på din sista fråga hennes alla leder alla fyra är kollade många plåtar blev det....
Men helt värt priset.
Plus att uppfödaren även blev glad över detta.
Är ju ett plus i kanten åt dem.
mvh El

Hej!

Min fd hingst Niezze är röntgad runt om.... Även mitt sto...... Men så är jag ett röntgen freak oxå:rofl::rofl::rofl:

MVH Pernilla

Ang hur tidigt man får röntga för att plåtarna ska gälla.
• För angloaraber gäller: Röntgenbilderna får vara tagna tidigast den 1/7 det år hästen fyller 2 år.

Friröntgen eller exportröntgen
Inom travsporten går det i dag knappast att sälja en häst som ej är "friröntgad". Detta har även mer och mer kommit att gälla vid köp och försäljning av ridhästar. Det som man huvudsakligen är "ute efter" är de lösa benbitarna i framför allt kot- och hasleder.

Med "friröntgen" avser man röntgen av kot- och hasleder med misstanke på eventuellt lösa benbitar. På halvblod röntgas också som regel bakknän. Vid exportröntgen kommer det förutom ovanstående till en mängd olika röntgenobjekt såsom strålben, karpus, spattområde m m, allt efter veterinärens önskemål i det land dit hästen skall exporteras.

Vet. Claes Rûlker
Källa: Tidningen Ridsport, veterinärspalten nr 7/01
• Läs hela texten: http://www.agria.se/agria/text.nsf/printID/2017

+ se SH:s defektlista 2008
http://www.angloarab.se/undersidor/defekt_lista.htm

Då är det kanske du som ska formulera om dig i det du skrev när du gjorde listan i inlägg nr 632?

Har nu gjort en lista på de hingstar som anges vara friröntgade, antingen på SH:s sida eller i SAHF:s årliga hingstkatalog. Fyll gärna på listan. Lät även avelsvärderingspoängen följa med.

Jag kan inte svara för de andra, men de hingstar som står på SH:s sida anges inte vara friröntgade, utan enbart att de är röntgade i bakknän. Sedan är en del kanske friröntgade ändå, men det vet vi inte...

Carina på Silver Arabians

Det kanske är slarvigt att anväda ordet friröntgade, byter ut det till röntgade utan anmärkning istället - som rubrriken också är på listan.

Gissar att de flesta är röntgad avseende osteochondros och cystor, en del kanske för ännu mer. Det är väl dessa två som är viktigast.

Bättre i vart fall med hästar som har kollats för osteochondros och cystor, än de som inte alls är röntgade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 713
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 750
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur