Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Som för övrigt visat vår lilla hingstunge "offentligt" samt för godkänd domare.
För övrigt med tanke på denna visning...
Vad sjutton innebär "Starkt njurparti". Har aldrig fått denna kritik tidigare och inte heller någon av de jag frågat ar fått det.
Någon som kan föklara?

Jag har hört det en hel del på ponnypremiering/utställning. Kort, välmusklad länd som varken "säckar" eller är karpryggig skulle jag tolka det som ungefär. En bra övergång mellan rygg och kors helt enkelt.

GRATTIS undrar just, vi kanske skall göra en "egen" lista på de som är friröntgade?
Skriv gärna in dina hästars namn och stam . Ni andra kan fylla på.

Hingst
El Waldo e. Eldorado u. Walona är röntgad runt om
Sto
El Shacera e. Elcatero u.Shapara röngad runt om sk friröngen ua

:idea:Aha och tack för din förklaring.
mvh El
p.s alla ni som sett att det ibland fattas bokstäver i mina inlägg...
Beror på att barnen hällt cola på tangenbordet & vissa bokstäver får man lov att slå ner..

Jag fyller på:

Hingst

Sto
Milia SU e. Parusnik u Modnaya/Namek röntgad runt om.

Jäv? Jag skickar dig ett pm snarast.

Behöver du INTE göra. Frågan är inte helt seriöst ställd från min sida, mest besviken över att vi inte fick se nån turbo där bland de andra killarna.

Jag förstår o fogar mig, det är lugnt. Roligt att diskutera dock :angel:

Jag kan inte se att Etram har en speciellt unik stam? Visserligen är han gammalpolsk, men det är väl inget självändamål om man vill att aveln ska gå framåt? Jag kastrerade själv min gammalpolska påläggskalv för ett par månader sedan pga att jag ansåg att han inte levde upp till mina krav. Och då hade han en betydligt mer unik stam, med svenska mått mätt...

Det skulle vara intressant att höra Bennys motivering till vad i hans bedömning av Etram som gjorde att han rekommenderade kastrering? Du frågade faktiskt om hans åsikt, eller hur? Annars skulle du väl inte ha varit där?

Carina på Silver Arabians

Unik stam är det väl eftersom hans far Naram-Sin endast har en enda unge :angel:

Ett vackert huvud gör ingen häst och en stor genpool att blanda ifrån gynnar alla levande arter.
Men som sagt, nedärver han DÅLIGT så omprövar vi ;)

Nu ska vi ha hopptävling på gården - Lothloriens öppna klubbmästerskap

:)

Och jag menade att den inte alls är unik, eftersom om du tittar i tredje och fjärde led så hittar du hästar som finns i väldigt många andra polska araber i Sverige. Det breddar inte genpoolen det minsta.

Carina
Visst har du adressen till Aachens leavestreem? Söker som sjutton men hittar den inte. Kan du skicka ut den?
Annika

Och jag menade att den inte alls är unik, eftersom om du tittar i tredje och fjärde led så hittar du hästar som finns i väldigt många andra polska araber i Sverige. Det breddar inte genpoolen det minsta.

självklart!
Jag var en aning skämtsam bara ;)
Hur som helst, bra det finns många olika smaker o många olika typer av araber. Alla kan hitta nåt de gillar :)
Själv är jag så SÅLD på Gwarant att jag nästan skulle byta ALLA mina hästar mot en unge efter honom :bump:

Carina
Mina nerver var i olag, (håller på och packar) därför hittade jag inte helt plötsligt adressen.
Nu har jag hittat den!

• Det var 1985 som obligatoriskt premiering upphörde.

Vet ej vilket år, men vill minnas att det även ingick ett ridprov för de så kallade Nygodkända hingstarna. Samt att det fanns ett krav på silverpoäng från riksutställning, kan dock ej ta gift på detta.

Ett sådant ridprov för godkännande i arabavel gjordes också här uppe i Norrbotten. Har också ett minne av att det året var de fyra hingstar som inte klarat ridprovet, men ägarna ansökte om dispens som godtogs. Detta stod i något utskick från SAHF, däremot angavs aldrig vilka fyra hingstar de rörde sig om.

Regler för godkännande i arabavel kan ju ha sett ut lite olika efter 1985.

Länge var det röntgenkrav för de Nygodkända hingstarna, något som senare slopades, minns ej året men minns att debatten gick hårt i SAM vid den tiden. Bland annat Mats Axelsson som ville behålla röntgenkravet skrev i medlemstidningen.

Även avelsvärderingssystemet har ändrats. Ridprovet poängsattes fram till 2005. År 2006 infördes Godkänd eller Ej godkänt.

Ang röntgen
• Ser att en del hingstägare skriver ”Friröntgad avseende osteochondros och cystor”.
Det är nog inte så många som är så kallat exportröntgade där mer har röntgats. Det är väl i första hand osteochondros och cystor som ställer till. Plus att viss ärftlighet är känd – i vart fall när det gäller osteochondros. Det är väl därför det röntgas för detta i första hand. Det skulle bli dyrt om varenda köpare krävde att hingst, avelssto eller ridhäst skulle exportröntgas i samband med försäljning.

Osteochondros anges: kasserad för all avel på SH:s defektlista 2008.
http://www.angloarab.se/undersidor/defekt_lista.htm

GRATTIS undrar just, vi kanske skall göra en "egen" lista på de som är friröntgade?
Skriv gärna in dina hästars namn och stam . Ni andra kan fylla på.

Hingst
Sto
Hingst
Niezze e: Emrod, u: Niedziela, röntgad runt om UA
Sto
Cinneraria e:Garanti, u: Castania, röntgad runtom UA

MVH Pernilla

Okej en sak bara
Jag VET jag är helt ute o cyklar ibland o jag menar inte alls att domare Freme skulle vara annat än rättvis. Jag lärde mig en hel del av honom då på Näsbyholm och skulle gärna se en clinik eller en kurs om avel.
Vidhåller från morgonen endast då att det varit så KUL om vi oxå fått se Black Turbo för att verkligen SE o få förklarat vad det är som gör skillnad mellan en hingst som Benny anser håller måttet (om dock outvecklad) och en som enligt samme domare INTE gör det.
Det hade varit lärorikt i alla fall men kanske en annan gång?

Det är väl inte så troligt att reglerna skulle skilja sig från södra och norra sverige?
Jag har precis kollat på veterinärintygen från ATG kliniken i Kalmar, 1986 och 1992, samt på avelsvärderingsintygen och ingenstans står det något om något ridprov eller utställningspoäng. Ingen av hingstarna som vi visat har någon gång satt sin hov på en utställning så i detta fallet är det jag som har korrekta uppgifter.

Det skulle bli dyrt om varenda köpare krävde att hingst, avelssto eller ridhäst skulle exportröntgas i samband med försäljning.

Jag upplever faktiskt att det är ganska många som vill röntga vid köp idag. Även om man inte har några som helst planer på att avla kanske jag ska tillägga.

Mkt för att folk har blivit brända tidigare, men också för att man annars inte anses ha fullgjort sin undersökningsplikt som köpare om det skulle bli diskussion med försäkringsbolag eller tidigare ägare.

Att röntga tycker inte jag är så farligt dyrt jämfört med vad det kostar att operera bort en lös benbit t ex.

Min fröken är f.ö. inte röntgad i carpus (men u.a. resten) så jag vet inte om hon får vara med på listan. ;)

Hur tar man reda på resultat ifrån utställningar? Det finns ingen möjlighet att se vilka poäng en häst har fått på en utställning, eller? Jag skulle vilja ha reda på poäng och omdöme på hingsten Prince Elhamy. Jag tänkte även fråga om någon här vet hur han nedärver sig. Tacksam för er hjälp!

:idea:Aha och tack för din förklaring.
mvh El
p.s alla ni som sett att det ibland fattas bokstäver i mina inlägg...
Beror på att barnen hällt cola på tangenbordet & vissa bokstäver får man lov att slå ner..

Jadu, var då glad du inte har en bärbar dator! Min fru serverade en mig en latte som välte över min rätt nya laptop som kostat 14 papp.... den gick aldrig igång igen :cry:

Regel här är numera ALDRIG drycker nära datorer. Man kan köpa ARABER för pengarna istället för nya datorer:)

Ja, de flesta vill nog ha hästar som är röntgade. Men jag tror de flesta nöjer sig med att has och bakknän är kollade. Tror inte alla som köper häst kräver en exportröntgen.
Det låter ju inte rimligt att att en ridhäst som köps för 25.000 ska röntgas för ett belopp som är halva köpesumman.
Att exportröntga och kolla alla leder, är betydligt dyrare än att bara friröntga för osteochondros och cystor.

Man kanske måste ändra inställning lite?
Jag ser det som en sak som HÖJER värdet på vårat sto samt att vi vet att on inte har något fel som kan ge problem vid ridning.
Sedan skulle det hända något längre fram där man eventuellt behöver hjälp från försäkringsbolaget, ja då har vi papper på att hon var helt "frisk" detta år.

OBS! Vi har inte gjort detta för att sälja hästen utan för att vi själva skall ha henne.
Ser det som en "invenstering" med denna röntgen. Vi vet nu att hon är helt frisk och sund.
mvh El

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 713
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 750
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka