Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Mja men skulle nog ändå vilja veta vilka som är röntgade runtom.
Detta med tanke på att det arabstoet vi hade hemma för köp för 10-15 år sedan ENBART hade lösa benbitar båda fram, hon hade inget bak. Vet avrådde från köp pga av de lösa benbitarna.
Med tanke på detta skulle det ju kunna vara likadant med en hingst som enbart är röntgad bak.
För mig som stoägare med ett friröntgat sto så skulle jag nog vilja använda en hingst som även han är kollad på alla fyra.
Så återigen vilka av dessa hingstar är kollade runtom.
Ni som vet eventuellt är ägare hojta gärna.
mvh El

Jag tror att du behöver gå tillbaka och läsa igenom insändarna, för du har fått det här lite om bakfoten.
Det är ingen personlig vendetta mot någon. Utan det handlar om lika regler för alla.

Då jag startade den ursprungliga tråden behöver jag inte alls gå tillbaka och läsa, jag följer den självklart hela tiden! Tyvärr så tycker jag att jag upplever att man ofta är rent av taskig mot Madde, inte bara här utan även på officiella sammanhang. Som Pi skrev, visst hoppar det en groda ibland men man kan väl ha vanligt vett?? Varför kan man inte bara bemöta alla med samma respekt? Jag gillar Madde även om jag inte delar alla hennes åsikter. Och hon har alltid varit schysst mot mig. Skitsnack finns bara för att vi spyr ut det, om alla skulle tänka på vad de säger så skulle stämningen vara mycket trevligare, i alla sammanhang. Och nej Annika, jag tycker inte att Madde har så mycket "skuld" till allt detta, minns faktiskt att Svarten kom upp i tråden då någon annan avslöjade sitt "första tjing" att få köpa honom av uppfödaren, en åsikt som inte delades av Madde. Och så var cirkusen igång... Det här med hingstar är inte lätt, jag tycker min bebbe är världens vackraste, han slog Thee Apprentice på RIKS men ändå så anser många att han var "bäst" just det året. Thats life som jag brukar säga, jag älskar min lille "Bulle" ändå! Vi kan väl vänta och se vad det blir av Svarten, det vore väl skitkul för alla om vi har fått in en riktigt BRA svart hingst i landet, med spännande stam dessutom! Och även om han inte får fulla poäng på visning så är han väl klart gokänd ändå, med färg, stam och förhoppningsvis bra ridbarhet, mer än man kan säga om andra hingstar i landet...

Kram på er alla / Alex

Då jag startade den ursprungliga tråden behöver jag inte alls gå tillbaka och läsa, jag följer den självklart hela tiden! Tyvärr så tycker jag att jag upplever att man ofta är rent av taskig mot Madde, inte bara här utan även på officiella sammanhang. Som Pi skrev, visst hoppar det en groda ibland men man kan väl ha vanligt vett?? Varför kan man inte bara bemöta alla med samma respekt? Jag gillar Madde även om jag inte delar alla hennes åsikter. Och hon har alltid varit schysst mot mig. Skitsnack finns bara för att vi spyr ut det, om alla skulle tänka på vad de säger så skulle stämningen vara mycket trevligare, i alla sammanhang. Och nej Annika, jag tycker inte att Madde har så mycket "skuld" till allt detta, minns faktiskt att Svarten kom upp i tråden då någon annan avslöjade sitt "första tjing" att få köpa honom av uppfödaren, en åsikt som inte delades av Madde. Och så var cirkusen igång... Det här med hingstar är inte lätt, jag tycker min bebbe är världens vackraste, han slog Thee Apprentice på RIKS men ändå så anser många att han var "bäst" just det året. Thats life som jag brukar säga, jag älskar min lille "Bulle" ändå! Vi kan väl vänta och se vad det blir av Svarten, det vore väl skitkul för alla om vi har fått in en riktigt BRA svart hingst i landet, med spännande stam dessutom! Och även om han inte får fulla poäng på visning så är han väl klart gokänd ändå, med färg, stam och förhoppningsvis bra ridbarhet, mer än man kan säga om andra hingstar i landet...

Kram på er alla / Alex

mmm, okej

Tycker bara vi blev lite orättvis behandlade där i Strängnäs med vår svarata kille - rekommenderad KASTRERING trots att han precis som Black Turbo är

1. Outvecklad - bara 2 år! vilket är ÄNNU yngre är BT
2. Har stam som det inte finns många I VÄRLDEN som har idag!
3. Är nästan perfekt psykiskt - helt cool o fantastiskt lättlärd, juste i hagen mot ston o föl bla. Balanserad som få hingstar

som du skriver om Black T
"Och även om han inte får fulla poäng på visning så är han väl klart gokänd ändå, med färg, stam och förhoppningsvis bra ridbarhet, mer än man kan säga om andra hingstar i landet..."

DETTA alternativ gav inte till vår hingst av den gode, o jag vet mycket kunnige, Benny men vi stack ut hakan o visade honom. Hade varit KUL att få se BT oxå i samma öppna sammanhang på samma villkor o det hade varit KUL att få lite mer nyanserade kommentarer här o inte bara skäll för att vi INTE kastrerar en unik hingst stammässigt! Lika, eller kanske t.o.m. MER unik o viktig att bevara än BTs stam? Hade båda visats samtidigt hade Benny fått förklara sig varför en bör kastreras o den andre inte
(okej, min haka sticker nu ut igen...;)

Tycker ju bara det är LITE orättvist bara att man gör skillnad på Etram o BT fast situationen är rätt så lika ändå. (Jäv av domaren??eller av er andra?) - AJJJJ, akta min HAKA! :devil:

För.
Gammelpolska hingstar är INTE så många o det finns folk som verkligen vill ha just den typen av araber. Man ser tex annonser där tävlingsintresserade vill ha hästar med Karnawal i stamtavlan. Därför kommer INTE Etram att kastreras förrän möjligen om han visat sig nedärva dåligt.

Tävlingsämne?
Som "liten", endast drygt 140 cm, hoppade den här killen (Etram) ut ur paddocken nästan från stillastående o det var 139 cm högt staket. Han nuddade inte ens träet!
:D

Lägga in bilder SUGER jag på men jag är tjurig o försöker.
Tog en söt bild på Gil igår o provar lägga in den
photoid=1419313

Apropå diskussionen om GROVFODER!!!!

1b44aab0dfba98e81c1b6687b527ce.jpg

YEEEESSSSSSSS!!!!! :banana:

Jag kan inte se att Etram har en speciellt unik stam? Visserligen är han gammalpolsk, men det är väl inget självändamål om man vill att aveln ska gå framåt? Jag kastrerade själv min gammalpolska påläggskalv för ett par månader sedan pga att jag ansåg att han inte levde upp till mina krav. Och då hade han en betydligt mer unik stam, med svenska mått mätt...

Det skulle vara intressant att höra Bennys motivering till vad i hans bedömning av Etram som gjorde att han rekommenderade kastrering? Du frågade faktiskt om hans åsikt, eller hur? Annars skulle du väl inte ha varit där?

Carina på Silver Arabians

det är ju bara att titta på det han skrev så känns det inte så konstigt igentligen, tycker iaf inte jag...

står ju rätt många saker som inte är till hingstens gagn, sen kan förvisso många sånna saker ändras, men iaf.

Nej, jag tyckte inte att det räckte som förklaring, men han brukar alltid motivera det han rekommenderar väldigt bra muntligt.

Carina på Silver Arabians

På vilket sätt är Etrams stam så himla unik? Pappan är ju ingen avelshingst..
Mamman gillar jag men om hon är så unik?

Ingen arab som testats för SCID blir kasserad, trots att genen är dödlig i dubbel uppsättning.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

När man gick över från premieringssystemet till nytt system, kallades dessa arabhingstar i folkmun för nygodkända.

Minns jag rätt så var kravet att de skulle ha lägst 75 poäng på riksutställning och genomgå ett ridprov.

De så kallade nygodkända hingstar bedömdes på utställning, inte som dagens avelsvärderingar med 5 eller 6 bedömningsgrupper, där skritt och trav (och galopp) bedöms separat. På utställningar är skritt och trav samma bedömningsgrupp. Fast inget ont om utställningar, men det blir konstigt med resultat från dagens avelsvärderingar på runt 30–42 poäng och utställningspoäng från 75 och uppåt på samma lista. Bedömningskategorierna och skalan är inte densamma. Det finns säkert fler så kallade nygodkända hingstar på listan. Dessa kan då exempelvis anges: 89/80.0 Riks

Du har absolut rätt i sak.
Enligt hingstförteckningen från 1992 är Milagro bedömd på riksutställning 1989 med 80.0 poäng. Anges så här i hingstförteckningen: 89/80.0 Riks
Antingen så minns du fel, eller så narras du lite :D,
när obligatoriska premieringsystemet föll, tror det var 1983, så efter det var godkännande av arabhingst en mkt enkel sak, det behövdes ENDAST ett godkänt avelsvärderings/veterinärintyg från en ATG-klinik. Jag avelsvärderade en hingst 1987, och en hingst 1992, och det var allt som behövdes då, ingen bedömning på utställning eller avelsvärdering i SH's regi, men trots allt så fick man ett avelsvärderingsbevis där hingsten XX är godkänd för allmän avel undertecknat av T Jitell/SAHF och J Lockwall/SH.

mmm, okej

Tycker bara vi blev lite orättvis behandlade där i Strängnäs med vår svarata kille - rekommenderad KASTRERING trots att han precis som Black Turbo är

1. Outvecklad - bara 2 år! vilket är ÄNNU yngre är BT
2. Har stam som det inte finns många I VÄRLDEN som har idag!
3. Är nästan perfekt psykiskt - helt cool o fantastiskt lättlärd, juste i hagen mot ston o föl bla. Balanserad som få hingstar

som du skriver om Black T
"Och även om han inte får fulla poäng på visning så är han väl klart gokänd ändå, med färg, stam och förhoppningsvis bra ridbarhet, mer än man kan säga om andra hingstar i landet..."

DETTA alternativ gav inte till vår hingst av den gode, o jag vet mycket kunnige, Benny men vi stack ut hakan o visade honom. Hade varit KUL att få se BT oxå i samma öppna sammanhang på samma villkor o det hade varit KUL att få lite mer nyanserade kommentarer här o inte bara skäll för att vi INTE kastrerar en unik hingst stammässigt! Lika, eller kanske t.o.m. MER unik o viktig att bevara än BTs stam? Hade båda visats samtidigt hade Benny fått förklara sig varför en bör kastreras o den andre inte
(okej, min haka sticker nu ut igen...;)

Tycker ju bara det är LITE orättvist bara att man gör skillnad på Etram o BT fast situationen är rätt så lika ändå. (Jäv av domaren??eller av er andra?) - AJJJJ, akta min HAKA! :devil:

För.
Gammelpolska hingstar är INTE så många o det finns folk som verkligen vill ha just den typen av araber. Man ser tex annonser där tävlingsintresserade vill ha hästar med Karnawal i stamtavlan. Därför kommer INTE Etram att kastreras förrän möjligen om han visat sig nedärva dåligt.

Tävlingsämne?
Som "liten", endast drygt 140 cm, hoppade den här killen (Etram) ut ur paddocken nästan från stillastående o det var 139 cm högt staket. Han nuddade inte ens träet!
:D
Jäv? Jag skickar dig ett pm snarast.

Lånar knapp...
Bara en liten undran angående röntgen.
Detta då vi själva nyligen var in och röntgade då alla 4 samt knän för attt utesluta cystor, lösa benbitar och spatt.

Nu till frågan är alla 4 röntgade på dessa hingstar?
Undrar därför att när vi pratat med folk om röngen så framkommer det att ofta tar man bara bak och alltså inte som vi gjorde alla 4.
mvh el

El Waldo är röntgad runt om på Helsingborgs Djursjukhus.

SQHA har tre hingstlistor på sin hemsida. En för alla avelsvärderade hingstar, en för alla fritestade hingstar samt en för rekommenderade (endast klass 1) hingstar. Samt en föredömlig sida om rasens genetiska sjukdomar.

Vi borde ju också kunna ha olika listor på de hingstar som är t ex avelsvärderade, SCID-fria och friröntgade?
Väl värt att notera( sen kan man tycka vad man vill om saken) är att amerikanska moderföreningen har uttryckt stark kritik om upplägget på svenska sidan om hingstar för avel. Ett annat land i europa hade precis samma information på sin hemsida men tvingades att ta bort den efter kritik från AQHA. Allt är inte så enkelt när pengar och politik är inblandat !

Ja det är "känsligt" med det mesta. Norge som kårar sina hingstar är ju inte heller riktigt överrens med WAHO t ex vad jag har förstått.

Så frågan är väl om det någonsin blir någon skärpning av regler vad gäller arabhingstar. :confused:

nä det tror inte jag... man får försöka gå den andra vägen och utbilda stoägarna så mkt som möjligt samt kanske ha någon form av rådgivande komite som man kan ringa till eller liknande och få tips av.

sen tycker jag absolut man kan lyfta fram de hingstar som är tex röntgade, och ha nån lista med friröntgade hingstar (nu pratar jag inte bara om knän) för det kan de ju knappast säga nåt om.

Har precis varit in och läst dels resultatet för din hingst samt även för BT.
Kan förstå dina funderingar, hade BT kritik stått kanske att man lättare kunnat förstå varför domaren sagt som han gjort.
När inte denna finns med börjar även jag undra som utomstående hur han tänkt...
De flesta "ungar" är ju mer eller mindre "fula" och växer ojämnt under olika perioder.

Sedan jag har ju inte skall erkännas följt alla turer i detta runt BT men för mig kan tyckas följande.
Om jag själv skriver på forum om choppchopp (tror jag det var) på andras hingstar , hårdare krav etc.
Om jag gjort detta skulle jag själv samtidigt vara noga med att visa att jag själv följer detta.Att samma regler som jag kräver att andra skall följa följer jag.

Jag hade även valt att visa min hingst som alla andra.
Om inte annat så för att just utesluta "allmän diskution"
Men detta är jag själv..

Som för övrigt visat vår lilla hingstunge "offentligt" samt för godkänd domare.
För övrigt med tanke på denna visning...
Vad sjutton innebär "Starkt njurparti". Har aldrig fått denna kritik tidigare och inte heller någon av de jag frågat ar fått det.
Någon som kan föklara?

:eek:Nu sticker ju även jag ut hakan så vi får väll ta smällarna ihop.
Kram på dig och mitt råd visa honom igen. Fast denna gång gör det på en "riktig" visning.
Sedan tänk även på att meriter och här tänker jag på bruks har för många stoägare betydelse

Senast ändrad av en moderator:

Tack för ditt svar, kunde vara mycket intressant om ex. SAHF kunde ha en liten notering om vilka hingstar som är friröntgade runtom.
Eller kanske att man kunde lägga in detta i stamboken? Då även ston.
Kan bli intressant att se längre fram hur det gått, mao har de föräldrar som var friröntgade färre avkommor med problem eller är det lika.
Kunde bli mycket intressant
mvh El

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 713
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 750
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur