Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Jag har hört om liknande undersökningar som har visat på att förekomsten av osteochondros har varit större hos föl och unghästar som inte har fått röra på sig tillräckligt, men de veterinärer jag har pratat med säger att undersökningarna som gjorts hittills på just det området inte är tillräckligt omfattande. Vi får väl hoppas på att man lägger ner mer möda på att komma fram till konkreta svar.
Annars håller jag med den som skrev att det säkert handlar om tre faktorer: arv, foder, utevistelse.

Lothlorien: Såg att du redan fått svar om listan. Jo vi är väldigt glada idag, B är en underbar häst och G är ju min bäste vän och mitt allt. Blir jätte kul att se vad som kommer ut! Jag har ju träffat alla Gawatzas föl förutom er Gil och alla är varit verkligt fina och trevliga, så jag är rätt säker på att han också blir det.

Nu undrar jag som oerfaren då, miljö? På vilket sätt? Jag kan ju tycka att maximal utevistelse borde vara det bästa för ett annars ute o fritt levande djur som hästen. Och på vilket sätt påverkar foder benvävnadens utveckling?
:confused:

Det är en smal balansgång för att kunna väga rätt mellan dessa tre faktorer, arv, miljö och foder.
Min personliga åsikt är att vi fodrar med för höga värden. En unghäst skall ha fri tillgång till ett hygieniskt grovfoder, men inte med för höga värden.
Vi nyttjar inte halmen som grovfoder tillräckligt mycket. Förr i världen använde man sig utav den finaste halmen och hackade i småbitar och gav tillsammans med kraftfodret, till de arbets hästar som verkligen arbetade.

Däremot vet jag inte på vilket sätt foder påverkar benvävnadens utveckling.

Vi nyttjar inte halmen som grovfoder tillräckligt mycket. Förr i världen använde man sig utav den finaste halmen och hackade i småbitar och gav tillsammans med kraftfodret, till de arbets hästar som verkligen arbetade.

Däremot vet jag inte på vilket sätt foder påverkar benvävnadens utveckling.

En tradition som iallafall har tagits tillvara av Fibergi, som jag fodrar med och är riktigt nöjd med.

Okej. Men så här sommartid (nåja tidig höst) har våra gräsbete enbart o det gör man väl ingen analys på, eller? Hö äter de inte sommartid annat än om de ska stå i box nån natt. Det har i alla fall gått åt rätt stora mängder kraftfoder för oss i sommar med en hingst som vuxit upp från liten ponny till stor grabb med muskler o sto som ständigt gnäggar efter mat pga digivning.

Läser o lär iaf
Nej man analyserar inte betet.:)
Men vi slog vår andra skörd förra helgen (ja jag vet det blev väldigt sent pga allt regnande) ...men värdena var helt ok på det när analysen kom. Energin var dåligt men tillräckligt. Men detta kan göra att de fryser lättare om det blir ruskväder...men proteinet var fullt tillräckligt till både digivande o växande än så länge.
Har man ett tillräckligt bra bete så behöver inte ett digivande sto något kraftfoder o inte en unghäst heller.
Att hon gnäggar är inte ett behov av kraftfoder eller att hon är hungrig...allt som inte normalt är i hagen är ju godis... hästar är inte dumma.;). Mina barn tycker godis är jättegott...men det är ju inte nyttigt för dem för det o ändå är de jätteglada om jag kommer hem med det.:laugh:

Där jag analyserade förr om åren så tog jag alltid analys på selen också...så jag vet ungefär hur mina marker ger ja. Inte mycket alls.
Jag är fullt medveten om att för stor mängd är farligt men enligt vetten är för liten sämre för hästen.

Men om man ger en vanlig mineralfoderblandning (typ krafft miner), så täcker det väl selenbehovet? Om jag har räknat rätt så täcker 100 g Krafft Miner grön (jag ger alltid det eftersom jag ger vitaminer separat, onödigt att betala för det två gånger... :D) mer än väl selenbehovet hos en vuxen häst.

Carina på Silver Arabians

alltså... jag tycker ändå att foder är en så pass stor del av aveln att det kan få plats lite här, sen kanske man inte kan diskutera exakt hur mkt av ditten och datten det ska vara osv osv...

i övrigt får mina hästar alltid överskott på protein och kalk, det för att vara säker på att det får i sig proteinet och kalk för att det är mkt kalk i lusernen, men för mkt kalk är inte farligt de kissar bara ut överskottet, det viktiga är ju att kvoten mellan kalk och fosfor är OK.

ska börja ge Pselma selen nu i vinter med... väntar bara på hö analysen så jag vet vilka mineraler jag ska välja :D

Jag tillför faktiskt inte kalk för kalkhalten är såå hög i vattnet.
Våra barn i området där vi bor har tex aldrig hål i tänderna För många år sen hade vi grannar med tävlande travhästar. De hade också tagit bort kalkgivan. Vattnet är också väldigt mineralrikt men där ger jag lit extra tillskott av mineraler. Hästarna äter gärna mossan på bergen så full pott av mineraler blir det ändå inte. Betfor ger jag inte heller ofta. Fäller vi en asp i hagen så gnager ästarna av barken. Sött o gott.

Teorin om att förekomsten av osteochondros har varit större hos föl och unghästar som inte har fått röra på sig tillräckligt låter logisk, även om undersökningarna som gjorts inte varit tillräckligt omfattande för att kunna fastställa något. Stora ytor att få rasa omkring på redan från födseln låter som en bra start på livet.

Alla tre faktorer, arv, foder och miljö, kan ha betydelse och även om två friröntgade hästar tillsamman kan få ett föl som ändå får cystor eller osteochondros så tycker jag att det är bra att hästar röntgas. En friröntgad häst är ingen garanti, men oröntgade hästar är en chansning. Och i vart fall har studier på osteochondros visat på hög arvbarhet. Har sett siffror på 27 %, dvs var tredje avkomma.

Artikel om osteochondros: http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=470&infogrp_id=9

Snabb växande hästar
Det finns flera av varandra oberoende studier som visar på att risken för osteochondros är större hos för ”snabbt växande” hästar. Då är det inte mankhöjden man tänker på utan på hur grovt skelettet är (måtte enheten är carpusomfånget.) Man såg även i en av studierna att de föl som utvecklade tecken på OC hade en högre födelsevikt än medeltalet och att de fortsatte att växa mer under första månaden än vad de övriga fölen gjorde.
+
Ponnysar, här förekommer inte osteochondros och man tror att det kan bero på att ponnysar växer långsamt.

Har nu gjort en lista på de hingstar som anges vara friröntgade, antigen på SH:s sida eller i SAHF:s årliga hingstkatalog. Fyll gärna på listan. Lät även avelsvärderingspoängen följa med.

Röntgade utan anmärkning
A Diabolque – 33 p
Arasaa Farid – 32 p
Arpakshad – 30 p
Barett – 38
Black Turbo

CC Chagal – 35p
Ce Magnum – 41
Dunczyk (DK) – 30 p
Daffaq
Diesel – 39 p
Don Bull – 38

Ege
Eurythmics – 38 p
Egmont – 38p
Elcatero – 41p
El Waldo
El Glaz – 31 p
Emerald
Grausho – 30p
Gimmick

HS Exemplar – 38p
Imre El Thair – 27p
Just (DK) – 36 p
Kaiser – 42p
Caczet – 38

Kormant – 39
Kamaz – 25 p
Lill Sham – 37p
Majestic Prince – 33p
Mamba – 39p
Medalj***
Milagro
Moses El Din – 35p
Naprapat – 39p
Nariaat – 35 p
Nafud Rayhan – 38
Naizaak (GB) – 32

Patriarch
Parnassos – 38p
Pharos – 38
Perignon Al Amar
Plagiat
Rohara Baccara
Pantheon

Sokrates
Sakeé – 32p
Saltomortal
Samsheik – 38p
Shalomon – 39
Satyryk – 35p
Sawoy
Top Flyte – 30p

Intressant det du skrev. Jag tror man får bilda sig en egen uppfattning om varför det blir sådana här tillväxt fel på en häst.
Min personliga åsikt är dock att vi håller våra unghästar alldeles för runda. I naturen om man tittar på våra vild hästar, så är unghästarna relativ tunna. Betet är magert och flocken stannar inte upp, någon längre tid, utan är i ständig rörelser. Och unghästarna växer mer, än intaget av proteiner och energi.

Idag går våra unghästar i relativa små flockar, dom kanske inte har jämn åriga att spela med. Vinterhagarna är inte tillräckligt stora. Många ger inte fri tillgång på grov foder. Utan unghästen fodras, kanske morgon och kväll, eller tom en middags fodring, med kraft foder och grovfoder. Dom är kanske inte ute tillräckligt dagligen, för att hinna med den tredje utfodringen.
En lös drift för unghästar är nog det närmaste man kan komma naturen, men jag har inte det.
Men däremot så kommer mina hästar ut kl 05.00, och in kommer dom vid 18.00 tiden på vintern. Men då har dom fri tillgång på grovfoder och varmt vatten ute.

Har ni haft någon egen erfarenhet av osteochondros eller cystor?

Jag känner till en arab med cystor (av totalt 5) samt tre med lösa benbitar (en har vi ägt själva) som alla snålfodrats under uppväxten (synliga revben på vintern samt tunna dräktiga ston) men som har haft mycket utevistelse. Så jag vet inte...

Jag tror personligen att anlaget är ärftligt men vad som "utlöser det" kan variera. Det är kanske därför friröntgade föräldrar kan få en drabbad avkomma, de har kanske lyckats undvika utlösande faktorer under kritiska tidpunkter?

Trots allt finns det hästar som föds upp under mkt dåliga förhållanden men ändå lever ett långt och hållbart liv utan förändringar på röntgenplåtar.

Jättebra lista!
Tror att det lutar åt att alla till slut kommer att röntga sina hingstar, och det optimala vore väl om alla röntgade sina ston också!
Vi vill ju alla avla fram sunda hästar, även om det aldrig finns några garantier.

Det där med halm som foder är jag också inne på, jag har hört gamla hästkarlar berätta om hur de utfodrade med "hackelse", och ibland hällde de på lite melass för att vara snälla. Och det handlade om hästar som arbetade hårt både i skogen och på åkern....

Nu menar jag inte att vi ska återgå till den foderstaten, men jag tror som flera andra har skrivit att våra hästar är överutfodrade. För feta helt enkelt.

Jag har en cysthäst och känner till många. Gemensamt verkar vara att cystorna uppstår i 1,5 års åldern?
De fall jag personligen känner till är väluppfödda hästar. Den jag har är efter oröntgade föräldrar. Det känns som det är lite av ett lotteri..

Bra med lista.

Men en fundering, vilka hingstar är röntgade MED anmärkning, och sen tagna ur avel?

Jag, som är en misstänksam person, tror ofta att ej röntgade är = röntgad med anmärkning.

Röntgade utan anmärkning
A Diabolque – 33 p
Arasaa Farid – 32 p
Arpakshad – 30 p
Barett – 38
Black Turbo

CC Chagal – 35p
Ce Magnum – 41
Dunczyk (DK) – 30 p
Daffaq
Diesel – 39 p
Don Bull – 38

Ege
Eurythmics – 38 p
Egmont – 38p
Elcatero – 41p
El Waldo
El Glaz – 31 p
Emerald
Grausho – 30p
Gimmick

HS Exemplar – 38p
Imre El Thair – 27p
Just (DK) – 36 p
Kaiser – 42p
Caczet – 38

Kormant – 39
Kamaz – 25 p
Lill Sham – 37p
Majestic Prince – 33p
Mamba – 39p
Medalj***
Milagro
Moses El Din – 35p
Naprapat – 39p
Nariaat – 35 p
Nafud Rayhan – 38
Naizaak (GB) – 32

Patriarch
Parnassos – 38p
Pharos – 38
Perignon Al Amar
Plagiat
Rohara Baccara
Pantheon

Sokrates
Sakeé – 32p
Saltomortal 37p
Samsheik – 38p
Shalomon – 39
Satyryk – 35p
Sawoy
Top Flyte – 30p[/QUOTE]

Jag har en cysthäst och känner till många. Gemensamt verkar vara att cystorna uppstår i 1,5 års åldern?
De fall jag personligen känner till är väluppfödda hästar. Den jag har är efter oröntgade föräldrar. Det känns som det är lite av ett lotteri..

Man MÅSTE vara väl medveten om att även ifall hingsten och stoet är FRI RÖNTGADE så är det INGEN garanti till att avkomman inte får cystor.

Det står i första inlägget att två friröntgade hästar tillsamman kan få ett föl som ändå får cystor, det gäller även för osteochodros.

Men det kan ju knappast vara negativt att en häst är friröntgad, även om det inte är någon garanti.

Många av de varor som hushållen i dag inhandlar är VDN-märkta för att ge konsumenten nödvändig information. VDN-märkta produkter kan också gå sönder, men de har genomgått en kvalitetskontroll. Bättre än produkter som säljs och inte alls har testats.

En arabhingst kan väl inte uteslutas i dag från avel även om den har cystor eller osteochondros, är det inte så? Alla avkommor efter registrerade arabhingstar kan registreras, om jag förstått det rätt. (Även SCID-bärare, vilken är en dödlig gen i dubbel uppsättning). Dessutom är det väl ingen rapporteringsskyldighet till rasföreningen om röntgenresultat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 712
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 750
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Vaginal vs kejsarsnitt

Hund, Katt, Andra Djur