Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Hästkunskapen har blivit ersatt av experter som anlitas så snart man får problem (därmed inte sagt att de inte behövs ibland!) och känslan för hur djuren mår och vad de behöver kan man tydligen läsa sig till i tabeller...
Här håller jag också med. Alltför många förlitar sig på experter utan att kritiskt granska vad de kan och gör och utan att sätta sig in i vad behandlingen/utfodringsrådet/eller vad det nu gäller verkligen innebär.

Jag anlitar gärna olika typer av experter, men jag skulle aldrig låta dem utföra något som jag inte själv förstår och håller med om till 100%. Faktum är att för mig gäller det även veterinärvård. Jag letar hellre rätt på en veterinär som har samma syn på saker och ting som jag än följer ett råd från en veterinär som jag inte är övertygad om har rätt.

Till syvende og sidst så är det jag personligen som har ansvar för mina djur och jag vill kunna känna att alla beslut som tas är även mina egna. Det är ju jag som måste leva med konsekvenserna.

Carina på Silver Arabians

Jamen det där med betsvård är ju en sån där gammal kunskap som man ofta hörde de gamla hästkarlarna prata om! "Låt hästarna beta efter kalvarna" t ex, röj rator, växla hagar osv. Det är sånt jag menar är på utdöende idag.
Förstår fullständigt att du analyserar höet för att kunna hålla ordning på kraftfodergivan, det där handlar väl också om en känsla för dina djur!
Jag tycker inte heller att man ska "föda upp på känn", men jag tycker att det är mycket som har gått förlorat, man förlitar sig för mycket på experter som ofta inte har hela bilden klar för sig. Vem kan säga att inte cystor och lösa benbitar beror på för kraftigt foder i uppväxtåren, eller att det visar sig att något av de mineraler vi tillsätter i fodret gynnar uppkomsten av det?
Jag har intervjuat veterinärer för en tidning om just cystor och osteochondros, och man kan inte säga att man vet vad det beror på. Hög ärftlighetsfaktor är man säker på, uppfödning- ja, man vet inte, men undersökningar görs.

Vill bara informera att osteochondros, kommer genom tre faktorer, ARV, FODER, MILJÖ, alltså de tre komponenterna behövs för att detta skall utveckla sig, arv vet alla, foder likaså men miljö handlar om hur mkt unghästen får vara ute. Hur stor del i procent varje faktor har vet man inte.

Vill bara informera att osteochondros, kommer genom tre faktorer, ARV, FODER, MILJÖ, alltså de tre komponenterna behövs för att detta skall utveckla sig, arv vet alla, foder likaså men miljö handlar om hur mkt unghästen får vara ute. Hur stor del i procent varje faktor har vet man inte.
Så enkelt tror jag inte att det är. Det finns ju föl som har röntgats som 6-månaders, efter att i stort sett gått på bete sedan födseln, och som har haft cystor. Jag har svårt att tro att alla tre faktorerna krävs för att de ska utveckla sig i alla lägen. Det varierar säkert från fall till fall.

Carina på Silver Arabians

Jamen det där med betsvård är ju en sån där gammal kunskap som man ofta hörde de gamla hästkarlarna prata om! "Låt hästarna beta efter kalvarna" t ex, röj rator, växla hagar osv. Det är sånt jag menar är på utdöende idag.
Förstår fullständigt att du analyserar höet för att kunna hålla ordning på kraftfodergivan, det där handlar väl också om en känsla för dina djur!
Jag tycker inte heller att man ska "föda upp på känn", men jag tycker att det är mycket som har gått förlorat, man förlitar sig för mycket på experter som ofta inte har hela bilden klar för sig. Vem kan säga att inte cystor och lösa benbitar beror på för kraftigt foder i uppväxtåren, eller att det visar sig att något av de mineraler vi tillsätter i fodret gynnar uppkomsten av det?
Jag har intervjuat veterinärer för en tidning om just cystor och osteochondros, och man kan inte säga att man vet vad det beror på. Hög ärftlighetsfaktor är man säker på, uppfödning- ja, man vet inte, men undersökningar görs.

Det gamla häst kunnandet, har gått förlorat..........visst har det, gjort det.
Det har idag blivit säljarens marknad, när det gäller foder.....Vi behöver inte allt som finns i dag på marknaden, för att föda upp bra och hållbara hästar. Ett bra grovfoder, ifrån en ICKE gödslad åker, där naturliga örter och ett icke för högt energi och proteinvärde finns.
Grovfoder är grundplattan, och det skall hästen få ha tillgång till dygnet runt även ute i hagen, fri tillgång. Mina har fri tillgång på hösilage ute och hö inne (andra skörden).
Jag stöper hel havre tillsammans med lite betfor, (stöpa = hälla kokhett vatten på hel havre och låta svalna, då blir det hela kornet mjuk, så att hästen kan äta det).
Sedan blandar jag i kraft pluss, samt hackad lucern.

Mina hästar går ännu i betshagar med tjurar och får. Stora kuperade
hagar med olika växter/örter, träd samt en gammal äppelträdgård ingår. Det går under landskapsvård och markerna varken konstgödlas eller besprutas, helt ekologiskt. Det är ingen idé än att stödfodra med
hö än, för ingen av djuren äter av det. Det enda jag tillför hästarna är däremot en gnutta selen en gång i veckan. När det blir lite väl
mycket med äckliga stickande flygfän går djuren upp på kullarna
där det fläktar. Vid ruskväder har de möjlighet att gå in i lösdriften
men de går hellre in under träden.
Jag tror också att hästarna behöver lite mer "fattig" mat just nu pga
av fettman efter det grönbetet.

*knapplån*

Nazira (Gomir x Nazana - Maz) är betäckt med Bayard
Kaabata (Maz x Kaponia - Pohaniec) är betäckt med Nipr
Asteroida (Glaz x Aikida-Charkow) är betäckt med Black Turbo
Prosessa (Rousseau x Prusznega- Probat) är konstaterat dräktig med Samsheik (Sambor x Cassels Genua).
Silver Caladora (Cala dÒr x Silver Zeefir- Zareef) konstaterad dräktig med Gimmick
DA Ciemona KER (Daker x Ciekawa) är betäckt med Ege
Doda (Endel x Dekada) ska betäckas med Ege
Alouize (Nimbusz x Darlina) dräktig med Black Turbo
Nieszpora (Chock x Nianka) ska betäckas med Black Turbo
AH Walencia (R Ali Bey x Walkyria el Jamaal) dräktig med Black Turbo
TS Cimadonna (Pakistan x Cindy) dräktig med Black Turbo
Roxanne (Bayard x Ragazza) konstaterad dräktig med El Amin
Biscaya ( Dynamo - Belissima) är betäckt med Cross.
Exanadu (Europejczyk - Etruska) är konstaterad dräktig med Don Bull
WW Karmenzitaa (Naizaak x Kastanjet e Zareef) är dräktig med Perignon Al Amar (Angels fall first)
Louyoune (Ramses x Loufianaah e Fynt) är dräktig med Perignon Al Amar (Angels fall first)
Zefirka PL (Eldon PL x Zenobia PL/Endel PL) ska betäckas med Ecaho PL
Pselma (Magnum Psyche x artemis) ska betäckas med Thee Apprentice (Versace x Legacys Diva)
Sahara Sundance (GB) (Golden Samurai x Sunlea Darreana) är konstaterad dräktig med Gimmick
Nevada (Mamba x Nuxia) är konstaterad dräktig med Gimmick
Adeline (Pankin x Adelaide) är betäckt med Gimmick
Procordia (Eldorado x Pochodnia) är konstaterad dräktig med Gimmick
Illuztra (Lamark x Imppaala) ska betäckas med Ege
Golden Question (Garizim x Golden Hazel/Red Baron) är betäckt med Elcatero
Salaterka (Elton-Sapala/Cadyk PL) ska betäckas med Ecaho PL (Pepton PL-Etruria PL)
Sulana (Kaiser-Exodus-Dardir) dräktig med Mambo
Gancia (Samurai - Sharante/The Shah) betäckt med Gimmick
Caira (Mustapha - Kiara bint Karita/Achim) betäckt med Gimmick
Mysteria (Demon - Mystika) ska betäckas med Ege
Pearl (Da Capo - Silver Samum/Essaul) är betäckt med Ibn Imminn
Lawca (Da Capo x Lalwa) betäckt med Crown Prince
Tabasca (Alt PL x Tatarka) betäckt med Emigrant
Eurytmia (Algorytm x Eurazja PL) betäckt med Crown Prince
Primavera ( Monmartr SU x Preria SU) betäckt med Emigrant)
Blameless ( Bengali D´Albret x Elastica ) är dräktig med Grand
Wictoria Sheik (Samsheik x Eldorana) är dräktig med Daffaq

Jag har aldrig analyserat varken hö eller hösilage, många stirrar sig blinda på siffror och gör en foderstat efter konstens alla regler och böcker hit och dit. Jag använder sunt förnuft, smal häst=mkt mat, fet häst=mindre mat, naturligtvis så kollar jag att kvaliten är hygienisk god, men har aldrig förstått det här med siffror. Hästar är individer, en del behöver massor av mat, andra lever på lite löv och pinnar.

Fet häst lite mat mager häst mer mat. Så långt håller jag med. Däremot kan du aldrig se på ett hö hur mycket kalk, fosfor, celen mm det innehåller. Om jag ex skullle ge mina hästar foderkalk till mitt hö eller ex ett kalkrikt mineralfoder skulle hästarna få kraftigt överskott på kalk och kratftig fosforbrist. Kanske skulle de ändå vara blanka runda mm. Resultaten på denna brist visar sig lååångt senare när de kanske får lösa benbitar eller broskförändringar. Av detta skäl vill jag att balansen i foderstaten ska vara riktig och analyserar alltid grovfodret. Resultatet av analysen blir inte alltid som man kan tro..l.

*knapplån*

Prosessa (Rousseau x Prusznega- Probat) är konstaterat dräktig med Samsheik (Sambor x Cassels Genua).
Silver Caladora (Cala dÒr x Silver Zeefir- Zareef) konstaterad dräktig med Gimmick
WW Karmenzitaa (Naizaak x Kastanjet e Zareef) är dräktig med Perignon Al Amar (Angels fall first)
Louyoune (Ramses x Loufianaah e Fynt) är dräktig med Perignon Al Amar (Angels fall first)
Pselma (Magnum Psyche x artemis) ska betäckas med Thee Apprentice (Versace x Legacys Diva)
Sahara Sundance (GB) (Golden Samurai x Sunlea Darreana) är konstaterad dräktig med Gimmick
Salaterka (Elton-Sapala/Cadyk PL) ska betäckas med Ecaho PL (Pepton PL-Etruria PL)
Cherokii är dräktig med Diesel.

Okej. Intressant o säkert mycket billigare än det kraftfoder vi ger :o
Men vad jag förstått så ska både de växande individerna - fölet på 6 månader o unghingsten - samt digivande sto ha kraftfoder.
De har normalt hull, fölet lite mage kanske, och både Gawatza (som diar) och hingsten är de som kommer flygande/gnäggar dovt efter mat när det serveras. Känns som de verkligen behöver. Betet är fortfarande bra och vi har ännu en obetad hage där vi just släppt in de hungriga.

Hästar som rids/tränas då? Hur gör du med dem?

Finns inget som säger att någon "ska" ha kraftfoder. Det bästa är att ha ett så bra grovfoder som möjligt till hästarna. Då kan man slippa allt vad kraftfoder heter.
Ta en analys på grovfodret o använd dig av ett foderstatsprogram tex http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm så ser du exakt vad hästen behöver.
Det som är viktigt är att man tillgodoser hästens näringsbehov inte att det är kraftfoder. A o O är ett bra grovfoder. Ju mindre kraftfoder som behövs desto bättre för hästens mage o tarmar...som är skapta för gräs.
Det som är av största vikt är också att Calcium o fosfor kvoten blir den rätta...annars kan skelettet kalkas ur. Protein behövs i massor till dräktiga ston o växande unghästar... allt för att bygga ett hållbart skelett. Däremot ska man vara försiktig med för mycket energi då studier visat att det kan vara boven i tex lösa benbitar...
Mina digivande ston o dräktiga får endast betet än så länge. Har massor av bete o nu i helgen ska de flyttas till nya hagar med mycket klöver i då gräset nu inte har lika mycket protein som förr. Men det finns det i klöver.
Sen har de fri tillgång på mineraler o salt o får tokosel en gång i veckan.
Selen brist är den vanligaste orsaken till kastning i sen dräktighet.
Även krävs selen vid muskeluppbyggnaden o för att behålla den.:laugh:

Kaabata (Maz x Kaponia - Pohaniec) konstaterat dräktig med Emerald
Cherokii är dräktig med Diesel.

Jag har aldrig analyserat varken hö eller hösilage, många stirrar sig blinda på siffror och gör en foderstat efter konstens alla regler och böcker hit och dit. Jag använder sunt förnuft, smal häst=mkt mat, fet häst=mindre mat, naturligtvis så kollar jag att kvaliten är hygienisk god, men har aldrig förstått det här med siffror. Hästar är individer, en del behöver massor av mat, andra lever på lite löv och pinnar.

Sunt förnuft säger raka motsatsen.
En häst blir fet av för mycket kolhydrater (energi) o inte protein.
Det är protein som är själva byggstenarna till muskler o ett bra skelett.
Protein kan aldrig göra en häst fet.
Ju mer protein, desto mer till musklerna o det är musklerna som förbränner fettet... så mycket energi ger fet häst... det är inte synonymt med ett bra grovfoder.
Nyare studier visar att för mycket energi kan vara boven bakom tex lösa benbitar.

Var och en blir salig på sin tro!:D
Vårt sätt att fodra har fungerat i en massa år, och tror knappast att stallet skulle vara fullt av 20+are om vi fodrade så himla fel.
Ditt inlägg visar på ett utmärkt sätt vad som gått snett med svensk hästavel/hästhållning dom senaste åren. Den genuina hästkunskapen har försvunnit, känslan för rätt fodring finns inte mer. Numer är det siffror hit och dit, hästhållning består av sadelinpassare, equiteraphefter, hästmassörer osv.
Inte undra på att det går utför med svensk häst/arabavel.
Var iväg o röntgade min 2åring(SWB) på täby inför försäljning. Vetten där ska vara en av landets bästa o alla köpares dröm men försäljares mardröm.
Hon rötgade allt i benen på min häst o sa sedan att jag skulle vara mycket stolt som uppfödare då skelettet var jättefint. Hon sa att det syndes att den hästen fått allt vad hon behövt i sin uppväxt o sluppit allt som hon inte ska ha. Hon önskade att fler hästar såg så ut... så jag fortsätter med mitt analyserade hö o uträknade foderstater på mina.

Nu undrar jag som oerfaren då, miljö? På vilket sätt? Jag kan ju tycka att maximal utevistelse borde vara det bästa för ett annars ute o fritt levande djur som hästen. Och på vilket sätt påverkar foder benvävnadens utveckling?
:confused:

*knapplån*

Hej Elin
Vad är det för lista du skriver? Har ej hängt med tror jag :confused:
Ser du har Blameless dräktig nu. Med Grand :) Kul tycker vi som tycker hon är ett vackert sto tillika gillar din hingst.
Lillkillen Gil hoppas vi en hel del på
:bow:

Finns inget som säger att någon "ska" ha kraftfoder. Det bästa är att ha ett så bra grovfoder som möjligt till hästarna. Då kan man slippa allt vad kraftfoder heter.
Ta en analys på grovfodret o använd dig av ett foderstatsprogram tex http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm så ser du exakt vad hästen behöver.
Det som är viktigt är att man tillgodoser hästens näringsbehov inte att det är kraftfoder. A o O är ett bra grovfoder. Ju mindre kraftfoder som behövs desto bättre för hästens mage o tarmar...som är skapta för gräs.
Det som är av största vikt är också att Calcium o fosfor kvoten blir den rätta...annars kan skelettet kalkas ur. Protein behövs i massor till dräktiga ston o växande unghästar... allt för att bygga ett hållbart skelett. Däremot ska man vara försiktig med för mycket energi då studier visat att det kan vara boven i tex lösa benbitar...
Mina digivande ston o dräktiga får endast betet än så länge. Har massor av bete o nu i helgen ska de flyttas till nya hagar med mycket klöver i då gräset nu inte har lika mycket protein som förr. Men det finns det i klöver.
Sen har de fri tillgång på mineraler o salt o får tokosel en gång i veckan.
Selen brist är den vanligaste orsaken till kastning i sen dräktighet.
Även krävs selen vid muskeluppbyggnaden o för att behålla den.:laugh:

Okej. Men så här sommartid (nåja tidig höst) har våra gräsbete enbart o det gör man väl ingen analys på, eller? Hö äter de inte sommartid annat än om de ska stå i box nån natt. Det har i alla fall gått åt rätt stora mängder kraftfoder för oss i sommar med en hingst som vuxit upp från liten ponny till stor grabb med muskler o sto som ständigt gnäggar efter mat pga digivning.

Läser o lär iaf

Hej Elin
Vad är det för lista du skriver? Har ej hängt med tror jag :confused:
Ser du har Blameless dräktig nu. Med Grand :) Kul tycker vi som tycker hon är ett vackert sto tillika gillar din hingst.
Lillkillen Gil hoppas vi en hel del på
:bow:

Det är en lista som många användare har skrivit in deras ston och vem de är betäckta med / dräktiga med. Kul att se vad som kan poppa ut nästa år.
// Linda

Det som är av största vikt är också att Calcium o fosfor kvoten blir den rätta...annars kan skelettet kalkas ur.

Variationen kan vara helt enorm mellan områden. Vi köpte alltid lokalproducerat grovfoder till våra ponnyer tidigare. Hade vi valt att inte analysera hade alla våra ponnyer lidit av kalkbrist trots full mineralfodergiva (det krävdes alltså foderkalk utöver detta).

I nuvarande området är förhållandet det motsatta. Kalkhalten är generellt hög på Östgötaslätten. Trots detta är det bara 4,5 mil mellan nuvarande stall och det mitt barndomshem.

Tokosel, är också en "het" fråga. Det är mkt farligt att ge för mkt selen.
Har du tagit prov på dina hagar hur mkt selen du har i dom?
Det är bättre att ge lantmännen´s E-vitamin och selen, varje dag. Därför att det har inte ett sådant högt selen värde, och du ger det varje dag, istället för 1 gång i veckan.
Tokosel är mkt konsentrerat och därför väldigt lätt att ge för mkt av.

Nu undrar jag som oerfaren då, miljö? På vilket sätt? Jag kan ju tycka att maximal utevistelse borde vara det bästa för ett annars ute o fritt levande djur som hästen. Och på vilket sätt påverkar foder benvävnadens utveckling?
:confused:

Jag gick avelskursen på SLU för några år sedan. Då presenterades en studie på travare från Frankrike. Där hade det visat sig att föl som var födda tidigt på året hade större förekomst av ostecondros (stavning?) än de som var födda senare på året. Orsaken var antagligen att föl som föds i feb, mars går ute någon/några timmar i hage åt gången och står stilla däremellan. Föl som föds när klimatet är varmare kan få en mera jämn rörelse över dygnet eftersom de kan vara ute mer. Foder och arv är inte allt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 712
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 750
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka