Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Kul sammanträffande att ett Primo-sto visas som exempel på vackert huvud. Bilden på Polifonia har jag tagit i fjol, stoet står uppstallad i Luleå.
http://www.arvaknord.se/aug07_16_532.jpg
Polifonia (e. Primo SE – u. Pepesza PL e. Eukaliptus PL), skimmel sto född 1999. Uppfödare: Janów Podlaski, Polen.

Polifonia blev stochampion på den internationella C-showen i Piteå den 19 juli i år, handler var Calle Andreasson. Här kommer en bild som jag tog på utställningen.
Bred panna och lätt insvängd nosrygg:
http://www.arvaknord.se/polifonia1_pitea08.jpg

Lite extra info: På Pride of Poland den 12–13 augusti 2006 gick Polifonias mor Pepesza (e. Eukaliptus PL – u. Pestka PL e. Probat SE) under klubban för 135.000 euro.

KUL at få veta nu vem hästen är som MIN DOTTER, 13 ÅR, valde ut som ett exempel på en "perfekt" arabprofil :)

:banana:
Mitt allra VACKRASTE sto, IS Elsirah, 4 år är en blivande duktig HOPPHÄST. Hon har just börjat o hon älskar det o är skitduktig :)
Nästa år ska vi visa henne oxå. Vågade inte ta med henne till Strängnäs då hon ev var nybetäckt. I feb i år kunde hon knappt nåt men sen har hon bara brilljerat. Kan en häst vara så hr bra:)
Intresserade, kolla hoppet idag i vår pixbox o även på youtube
Ni andra får vänta till nästa år innan ni ser henne ;)

och om jag kunde så skulle jag här länka in en bild på en snygg arab som med spetsade öron flyger.....
pic_show_id23632537.html

TACK!!! Funkar inte på mac verkar det som men visst är hon häftig där hon flyger. Började HANTERA henne i feb o inridning påbörjades i april i år. Vi försöker skynda långsamt o hon är med på allt vi gör med henne. Araber är de är som BÄST :bump:

Hur är det med Gomir? Är inte han avelsvärderad (har för mig det)? För övrigt en hingst som jag tycker har ett vackert huvud. :)

Ja han är avelsvärderad. Följande står att läsa om honom på hemsidan(törs man lägga in en länk, eller är det reklam? )

Avelsvärderingsresultat/premieringsresultat: avelsvärderad 40p, -93, klass 1

Galopp : 42 (9-14-5-8-3) 161 094 kr, 87-94 dvs åtta säsonger på galoppbananÅrets arabgaloppör: 1988 och 1990, skandinavisk mästare: 1988 och 1990Kempton Park, Dubai Stakes: 5:a av 18 hästar

Distans : Foderbyritten 20 km PP 1997

Utställning : 82,67p regional utställning, 80,xx p riksutställning silvermedalj

/Sigrid, som hade ett Gomir föl 2005
Wildebeskuren2.jpg

Puttar upp tråden med en bild på Pselmas man, Thee Apprentice

Foto, pamela moell.

apprentice3web.jpg

Sulana är ultraljudad idag igen o hon är dräktig fortfarande. En stor bebbe var det.
Hon är dryga 100 dygn gången.
Hbl var dock inte dräktig o det känns surt...
Så nästa år blir det ett arabföl o ett rp föl här på gården...

KL och kanske lite kapning..:)

Kan någon som er mer kunnig och erfaren än mig förklara lite om hur, när och var man kan premiera sin arab? Om man missat det när hästen är 3 år är det för sent då? Jag är en total novis på det området så jag vänder mig till det allvetandes buke för hjälp :D

Du kan premiera den på någon av SHs arrangerade sommarpremieringar.
Här har du listan för i år. Men nu är det nog försent.
Men du kan iaf se vart i landet det är o vilka tider. man brukar behöva anmäla långt innan datum för visning.
http://svehast.se/sh/doc/1034.asp

Vad roligt!

På pselma har vi aldrg sett nån bebis, bara fosterblåsor... kommer därför ta blodprov på henne i månad 5 för att vara säker på att det är en bebbe därinne...

tråkigt med halvblodet bara, alltid är det nåt som ska jävlas :crazy:

Tack så mycket!
Jag var inne och kollade på svehast för ett tag sen och då såg jag att man var tvungen att anmäla sig lååångt innan. Det var delvis därför jag missade allt. Tråkigt men då får det bli nästa år istället.

Det låter smart att göra.
Ja vi såg ju att hon var dräktig vid 16 dygn men ville vara på den säkra sidan för att veta hur man ska lägga upp fodringen i vår.
Även träningen nu i höst.
Hoppas din fortfarande är dräktig.

Lulski:
Du får ta nya tag nästa år... själv ska jag visa 2 hästar på Jälla den 27/9. Var visst en hel del araber som skulle visas där också. Kul!!!
Skulle ju själv visat Sulana där, men hon är så grymt fet efter betet att jag bara struntar i det...
Blir svårt att fixa 3 transporter in också.
Har lyckats fixa en bil o släp extra o det får nog räcka. Men nästa år ska hon o hennes bebbe visas upp.

En matfråga så
Hur gör i med utfodring så här års. Mina går på hyfsat bra bete i en stor hage fortfarande. De som rids får extra kraftfoder, unghingsten på 2 och Watza som diar plus fölis får rejält med kraft. Övriga får klara sig på gräsdiet. Hur gör ni med era araber när de går ute?

En matfråga så
Hur gör i med utfodring så här års. Mina går på hyfsat bra bete i en stor hage fortfarande. De som rids får extra kraftfoder, unghingsten på 2 och Watza som diar plus fölis får rejält med kraft. Övriga får klara sig på gräsdiet. Hur gör ni med era araber när de går ute?
Alla mina varierar från feta till normalhull. Jag ger hö istället för kraft till de som behöver extra nu. Jag har ett hö med bra värden (69 g SMRP/kg) och även om betet tog ny fart under september, så börjar det bli ganska kort nu = mindre mängd fibrer i magen.

Jag tar in dem 4 timmar varje kväll för att de ska få vila från knotten, så då är det enkelt att ge olika mängd hö till dem. Det varierar från 1 kg för feta ponnyn till 4 kg för stoet som kräver mer för att hålla bra hull.

Carina på Silver Arabians

Alla mina varierar från feta till normalhull. Jag ger hö istället för kraft till de som behöver extra nu. Jag har ett hö med bra värden (69 g SMRP/kg) och även om betet tog ny fart under september, så börjar det bli ganska kort nu = mindre mängd fibrer i magen.

Jag tar in dem 4 timmar varje kväll för att de ska få vila från knotten, så då är det enkelt att ge olika mängd hö till dem. Det varierar från 1 kg för feta ponnyn till 4 kg för stoet som kräver mer för att hålla bra hull.

Okej. Intressant o säkert mycket billigare än det kraftfoder vi ger :o
Men vad jag förstått så ska både de växande individerna - fölet på 6 månader o unghingsten - samt digivande sto ha kraftfoder.
De har normalt hull, fölet lite mage kanske, och både Gawatza (som diar) och hingsten är de som kommer flygande/gnäggar dovt efter mat när det serveras. Känns som de verkligen behöver. Betet är fortfarande bra och vi har ännu en obetad hage där vi just släppt in de hungriga.

Hästar som rids/tränas då? Hur gör du med dem?

Mitt sto rids 5-6 dag i veckan. Vi har precis börjat ha våra inne på nätterna så då får hon hösilage på kvällen, ungefär en halv giva mot vad hon brukar få vintertid. Hon står på halm och äter säkert 4-5 kg halm också. Kraftfoder är betfor, lite vetekli och mineraler.

Vi har mycket mat kvar i hagarna och alla hästarna i stallet oavsett ras är rätt så trinda. Sen kommer jag gradvis öka på hösilagegivan allt eftersom maten ute försvinner. Vi har oftast väldigt bra värden på hösilaget (som stallägarna tar själva) så mer kraftfoder brukar inte behövas. Det är i stort sett bara den (gigantiska) halvblodsåringen som kan behöva lite tillskott.

Men vad jag förstått så ska både de växande individerna - fölet på 6 månader o unghingsten - samt digivande sto ha kraftfoder.

Hästar som rids/tränas då? Hur gör du med dem?
Varför det? Det de kan behöva är extra protein och energi, men varför måste det nödvändigtvis komma från kraftfoder? Enda anledningen som jag ser är om de inte klarar att äta tillräckligt av grovfoder för att få i sig det de behöver, eller att grovfodret har för dåliga näringsvärden.

Detta gäller oavsett om de växer, rids/tränas eller är digivande. Kraftfoder anser jag vara ett nödvändigt ont som man tar till när grovfodret inte räcker till (gäller oftast digivande ston, vilket jag inte har några i år).

Det är inget som säger att en växande individ måste ha kraftfoder. Vår tvååring (valack) som var hingst ända till i juni är klart fetast i hagen på bara bete (om man bortser från den ständigt övergödde 25-åriga ponnyn). Han får 2 kg hö nu, men det är mest för att jag tror att han behöver extra strå, inte för att han behöver näringen. Fölungarna kan behöva kraftfoder när de vänjs av, de brukar inte orka äta så mycket hö som de behöver.

En förutsättning för allt detta är givetvis att man vet vad de olika individerna kräver i form av mängd protein och energi, samt att man har koll på näringsinnehållet i de olika foderslag man ger (både grovfoder och kraftfoder).

Senast ändrad:

Jag håller med, grovfodret ska täcka så mycket som möjligt av behovet. Sen får man se vad som behöver läggas till och varför.

Men det där med att hästar ska ha kraftfoder är nog väldigt rotat. Jag pratade bara häromdagen med en matte som absolut ville att hennes häst skulle ha kraftfoder 3 ggr per dag (vuxen ridhäst).

Jag frågade om hästen var mkt svårfödd men enligt ägaren var han snarare för tjock. Men flera kg kraftfoder skulle han ha. :confused:

Mina går fortfarande ute på bete. Ett digivande sto, ett hingsföl och ett etårssto. De är smällfeta alla tre. De äldre stona också.
Så kraftgivan får vänta än så länge.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 712
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 750
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Smörja skrittmaskin