Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

jo men du länkar till hela albumet, hur ska datan veta vilken bild du menar?

klicka på den bilden du vill visa, höger klicka, välj egenskaper, kopiera adressen där, och klistra in i rutan här på buke!

jag tycker det är extremt o i mina ögon INTE särskilt vackert.... tyvärr

fast är hennes huvud så extremt? är det inte bara vinklingen som gör att det ser extra dishat ut?

samma häst:

MAGICMONAMOUR.jpg

extremt huvud? nej jag tycker inte det.

Extremt tycker som sagt jag o inte vackert alls. I mina ögon

jo men du länkar till hela albumet, hur ska datan veta vilken bild du menar?

klicka på den bilden du vill visa, höger klicka, välj egenskaper, kopiera adressen där, och klistra in i rutan här på buke!

Man kan inte högerklicka på en mac för det första men jag ska prova mig fram. Tack för hjälpen

vad är det som är extremt?
hästen har ju nästan ingen böj på nosryggen alls!

du får gärna förklara vad som är extremt... för tycker du hon är extrem så kanske inte araber är någon ras för dig liksom (bara en spontan tanke, ta inte illa upp!)

vad är det som är extremt?
hästen har ju nästan ingen böj på nosryggen alls!

du får gärna förklara vad som är extremt... för tycker du hon är extrem så kanske inte araber är någon ras för dig liksom (bara en spontan tanke, ta inte illa upp!)

Flera av mina egna är snyggare o de är araber :)
Smaken är som baken, det finns olika typer. Hingsten Primo gillar jag o har försökt lägga in en bild jag gillar här. Jag gillar LAGOM med dish, en tydlig ganasch, kilformat huvud från sidan, liten mule, Triangulärt huvud framifrån med bred panna o kloka ögon, allt detta på en väl ansatt hals o i god proportion till kroppen. Gillar INTE när huvudet ser ut att tillhöra en mycket mindre häst än det är, alltså inte för litet huvud i förhållande till kroppen (nåt man tex ofta ser hos welsh mountainponnyer men även hos araber)

Jg gillar heller inte stora klumpiga huvuden (halvblod får gå i nån annans hage ;)
Kolla gärna mina hästar o andra hästar jag gillar på min sida på pixbox ifall inte förklaringen ovan räcker:p

a... jag fattar inte iaf... den bilden du visade hade med dish än den hästen iaf... så det kan ju inte vara så att du tycker den är extrem, bara inte sån som du vill ha den? eller?

bilden där hon ser extrem ut är tagen ur en vinkel som gör att huvudet är extremt, min märr kan få lika extremt huvud ur rätt vinkel, och hon har nästan helt rak profil.

här med uppspärrade närborrar och fortfarande ser det nästan helt rakt ut.

slma2492.jpg

samt en bild där hon ser mer extrem ut.

y1pcqepPyKDK6c3zA6kSP5C-SvwDYcKctloAvpDew8JXwDGAdEb1PrPNg

Senast ändrad:

Nja jag tycker hästen ser ut att vara svängd i käkbenen också. På den andra bilden är hon bara ett år och förmodligen mera slätstruken. Föredrar araber som inte ser ut så ur någon vinkel. ;) Jag gillar inte när de får ett timglasformat gristryne när de spärrar upp näsborrarna. Huvud kan vara extrema på andra sätt som jag personligen tycker är mer estetiskt tilltalande.

Senast ändrad:

svängd i käkbenen? nu är jag lost... du får nog rita pilar om exakt vart du menar, för jag ser det inte :D

självklart vill man se alla hästar i klockrena vinklar... tyvärr vill ju folk visa upp sina hästar från sina bästa sidor... jag har dock inte det behovet så mkt, visar gärna Pselma från alla vinklar och vrår!

valacken däremot... hehe... inte många bilder som jag visar på honom :p

jaha nu la du till nåt sist.. vad menar du med sista meningen då? 2 cm stora öron? skämt o sido..

Om du tittar på linjen mellan underläppen och ganschen så ska den vara rak, inte svängd. Huvudet ska vara som en kil sett från sidan och framifrån. Med en sådan här huvudform så är det en kil högst upp och sen svänger kilen av uppåt och så blir den större mot nosen igen.

Stora ögon, tekoppsnos, bred panna, torrhet osv.

Cover-TuttoArabi-November05.jpg

Dålig bildkvalitet och inte heller rakt från sidan, men nog är hon rejält dishad.

Men nu tog jag iofs inte henne som exempel för att hon har den extremaste dishen man kan hitta. Mer ett exempel på vad det gör med proportionerna och utttrycket när formerna överdrivs. Hon har i mina ögon ett alldeles för litet nosparti till den massiva övre delen av huvudet... Det gör att huvudet kan se för klumpigt ut till kroppen dessutom.

Förutom de svängda underkäkarna kanske det är svårt att kritisera hennes huvud utifrån rasbeskrivningen, men vackert blir det ändå inte för mig. Det är för överdrivet.

min dam är ju oxå svängd där, som det låter på din beskrivning, betyder det att hon har ett extremt huvud :crazy:

Cover-TuttoArabi-November05.jpg

Dålig bildkvalitet och inte heller rakt från sidan, men nog är hon rejält dishad.

Men nu tog jag iofs inte henne som exempel för att hon har den extremaste dishen man kan hitta. Mer ett exempel på vad det gör med proportionerna och utttrycket när formerna överdrivs. Hon har i mina ögon ett alldeles för litet nosparti till den massiva övre delen av huvudet... Det gör att huvudet kan se för klumpigt ut till kroppen dessutom.

Förutom de svängda underkäkarna kanske det är svårt att kritisera hennes huvud utifrån rasbeskrivningen, men vackert blir det ändå inte för mig. Det är för överdrivet.

ser inte ut som samma häst tycker jag, och inget i filnamnet pekar på att det är samma häst.

hittar inte bilden när jag söker på hennes namn vart har du hittat den? förutom arabhorsenews...

Yngre hästar kan periodvis se knöliga eller svängda ut där när de växlar tänder. Du får vänta och se hur hon ser ut när hon är mer färdig.

Men det är inte bara araber med extrem dish som kan vara svängda där även om det varkar vanligare på dem. Egentligen så har de kanske inte så mkt dish utan hela nederdelen av huvudet svänger av uppåt. Svängda käkben ger ofta svängda tandrader vilket kan ge tandproblem och försvåra för hästen att låta underkäken glida framåt (t ex när den går i form).

Så det är inte av rent estetiska skäl man inkluderar raka käkben i rasstandarden.

åhh Dhakaro han är helt underbart vacker:d
Träffade honom på ETC & jag föll pladask.

Här är en bild på honom från mitt besök.
23625852.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 712
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 750
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka