Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Såg att resultaten på Maddes hästar också kommit upp.
Lite skrattretande är det dock ändå.
5 hästar anmälda. 4 visades i Strängnäs. 4 fick skriftliga offentliga omdömen som säkerligen lästes upp högt inför alla.

2 rekommenderades kastration
1 rekommenderades avelsvärdering
1 fick ingen rekommendation överhuvudtaget men endast positiv kritik.

och en fick ingen kritik överhuvudtaget utan domaren menade att denna häst inte var färdig men rekommenderade avelsvärdering ändå.

Seriöst? Njaee..
Om detta kommer stärka arabhästens rykte? Njaa..

Kommer fler vilja åka på offentliga förbedömningar när de vet att andra slipper visa resultatet offentligt om det inte går så bra som man tänkt?

Låt säga att man har ett stuteri och föder upp ett antal hästar varje år.

Man vill inte hyra en lastbil för att visa allihop på en premiering/utställning men man vill ändå ha en bedömning. Så man kontaktar en domare som kommer ut hem till en och bedömmer.

Tycker ni att detta resultat blir något man kan lägga ut? Är denna bedömning lika mkt värd som den på en offentlig utställning/premiering som vem som helst kan besöka?

Sen kan hovstorlek vara knepigt att bedöma på en skodd häst tycker jag eftersom det då kan vara "hovslagarrelaterat". Min häst gick upp två skostorlekar på ett år när jag bytte hovis (hon var trångskodd).

Hur i herrans namn skall denna underbara hästras få respekt ifrån andra hästraser och människor när man bär sig så oseriöst åt, som denna fölmönstring samt rådgivande bedömning.

Fölmönstringen består av 18 punkter som skall bedömas, protokollen är inte i fyllda, på alla föl.
Hur avgör man, om fölet är klass 1 eller inte, när inga poäng ges på varje bedömnings punkt.
Alltså en ren godtycklig bedömning.

Den rådgivande bedömningen av unghingstar, samma problem, samt att man överhuvudtaget inte skriver ut resultatet.

Och detta har ni betalat för!!:devil:

Ja det var bara en "vidareutveckling" av ditt inlägg. :) En barfotahov kan också se "liten" ut om den är väldigt nedsliten.

jo... barfota hovar ser ju alltid mindre ut... min valack har ju rätt stora fötter så det kan ju vara så att jag bara jämför med hans och därför tycker de är små... de kanske inte är så små igentligen..

Ang Elcateros huvud så finns här två foton på Avelsföreningen Svensk Ridponny. Elcatero är 23 år på bilderna som är tagna i april 2008.
http://www.asrp.se/hingstar/ovr/elcatero.html

Elcatero har ingen dish, men han har bred panna, stora ögon och smalnar av nertill. Men högvilt hos utställningsintresserade kommer han aldrig att bli.

Hittade endast dessa uppgifter om utställningsresultat på Elcatero:
Som tioåring på utställning på Grevagården utanför Skövde 1995 tilldelades Elcatero 84 poäng.
+
1995 visades han 4 ggr på arabhästutställningar inkl SAHF:s Riksutställning och erhöll 80,83 - 84,0 poäng.

När Elcatero föddes 1985 så var inte araben så dishad som den är i dag. Primo ansåg man vid den tiden ha ett vackert konkavt arabhuvud och han rekommenderades till ston med tungt huvud. Se bild på Primo: http://www.arvaknord.se/primo_380.jpg

I dag är Primos konkava nosrygg slagen flera gånger om. Sedan är det väl en smaksak hur mycket dish som anses vackert. Personligen är jag orolig att andning kan bli lidande på sikt om extremt dishade huvud premieras av domare.

Till exempel Eurythmics har gått bra på både utställning och avelsvärdering (38 poäng exteriört och 42 poäng på ridprov) utan att inneha en extremdish.
• 2008 Reserv hingstchampion på Internationell C-show i Piteå.
• 2006 Reserv hingstchampion på Nationell C-show i Umeå.
• 2004 Reserv unghingstchampion och dagens högsta poäng på utställning i Umeå.

Rak nosrygg, lätt konkav eller mycket dish – vad föredras? Eller spelar det ingen roll, andra egenskaper värderas högre?

Rak nosrygg, lätt konkav eller mycket dish – vad föredras? Eller spelar det ingen roll, andra egenskaper värderas högre?
Jag föredrar lätt konkav, men det står inte precis överst på listan av egenskaper. Inte ens när det gäller huvudet. För mig är det viktigare med stora ganascher, bred panna, liten nos och stora, rätt placerade ögon.

Det där med bred panna och rätt placerade ögon är otroligt viktigt för arabtypen, tycker jag. Ta en häst med smal panna och för högt placerade ögon och det ser inte ut som en arab längre.

Carina på Silver Arabians

Jag föredrar rak nosrygg (ev. med jibbah) eller lätt konkav. Gillar inte när dishen "går genom hela huvudet" så man ser att käkbenen är svängda.

I övrigt håller jag med carinaso, det är så mkt annat som gör att ett huvud direkt identifieras som "arabiskt". Dish finns det trots allt en del andra raser/individer som har.

Dish kommer långt ner på min lista, en rak profil kan vara väldigt fint. Gillar inte för stora, tunga huvuden däremot och böjda käkben nej tack. Små, torra, finmejslade skallar ska det vara för min del. Inga ponnyhuvuden heller, hur söta de än må vara.

Man ska inte inbilla sig att alla "showstjärnor" är superdishade heller! Ett par exempel ur mängden:

Dakharo, som fått utmärkelser för Most Classic Head eller vad det kan heta. Markerade ögonglober, ja, dish, njae:

DAKHARO-11-03.jpg

Magnum Psyche, dish, var då?:

magnum_psyche.jpg

En dish gör ingen arab. :)

Jag tycker nog de har lite dish bägge två även om den inte är så kraftig. Eller så är det jag som har synhallucinationer. :p

sen får man ju tänka på att bilderna säkerligen är redigerade... sen kan uppspärrade näsborrar fejka en fin dish... min dam som nästan är helt rak får riktigt dishat huvud när hon är anfådd...

lägger in en annan bild och provar om det går. jag ser den iaf, ser nån annan den? :p mkt dish är det inte iaf.

Magnum-turnjpg.jpg

Den sista bilden ser mer ut som en rak nogrygg med jibbah ja (den är iofs inte tagen rakt från sidan).

Sen verkar det finnas lite olika typer av dish; den längre och lite svagare som löper längs med en större del nosbenet och den som är väldigt begränsad i sin utbredning, mer som en "knyck" (i extrema fall kan det se ut som om de har haft ett snöre för hårt åtdraget någonstans).

Ang Elcateros huvud så finns här två foton på Avelsföreningen Svensk Ridponny. Elcatero är 23 år på bilderna som är tagna i april 2008.
http://www.asrp.se/hingstar/ovr/elcatero.html

Elcatero har ingen dish, men han har bred panna, stora ögon och smalnar av nertill. Men högvilt hos utställningsintresserade kommer han aldrig att bli.

Hittade endast dessa uppgifter om utställningsresultat på Elcatero:
Som tioåring på utställning på Grevagården utanför Skövde 1995 tilldelades Elcatero 84 poäng.
+
1995 visades han 4 ggr på arabhästutställningar inkl SAHF:s Riksutställning och erhöll 80,83 - 84,0 poäng.

När Elcatero föddes 1985 så var inte araben så dishad som den är i dag. Primo ansåg man vid den tiden ha ett vackert konkavt arabhuvud och han rekommenderades till ston med tungt huvud. Se bild på Primo: http://www.arvaknord.se/primo_380.jpg

I dag är Primos konkava nosrygg slagen flera gånger om. Sedan är det väl en smaksak hur mycket dish som anses vackert. Personligen är jag orolig att andning kan bli lidande på sikt om extremt dishade huvud premieras av domare.

Till exempel Eurythmics har gått bra på både utställning och avelsvärdering (38 poäng exteriört och 42 poäng på ridprov) utan att inneha en extremdish.
• 2008 Reserv hingstchampion på Internationell C-show i Piteå.
• 2006 Reserv hingstchampion på Nationell C-show i Umeå.
• 2004 Reserv unghingstchampion och dagens högsta poäng på utställning i Umeå.

Kloka ord!!!
Personlig tycke o smak avgör vad man själv gillar, extremformer av alla de olika slag inom djuravel påverkar förstås djurens fysiologi (tex andning som du nämner) Jämför med tex boxer eller mops som ALLTID väser/snarkar när de andas. Obstruktiva luftvägar är DÅLIGT för oss människor så självklart är det det även för djuren.

Mitt eget ideal på näsa på arab är Primo, Gwarant eller vår egen Elsirah (finns på pixbox) men det är min smak det o ingen annans
Mitt ideal är (om nu bilden kommer med)
pic_show_id23612472.html

Båda dessa hästar är ALLDELES för extrema för min smak
De ser ut som reptiler.....
Men det är vad jag tycker då

Nä hellre då Primo

Såg att resultaten på Maddes hästar också kommit upp.
Lite skrattretande är det dock ändå.
5 hästar anmälda. 4 visades i Strängnäs. 4 fick skriftliga offentliga omdömen som säkerligen lästes upp högt inför alla.

2 rekommenderades kastration
1 rekommenderades avelsvärdering
1 fick ingen rekommendation överhuvudtaget men endast positiv kritik.

och en fick ingen kritik överhuvudtaget utan domaren menade att denna häst inte var färdig men rekommenderade avelsvärdering ändå.

Seriöst? Njaee..
Om detta kommer stärka arabhästens rykte? Njaa..

Kommer fler vilja åka på offentliga förbedömningar när de vet att andra slipper visa resultatet offentligt om det inte går så bra som man tänkt?

Hmmm....
Min är inte heller färdig men det var ingen xtra hänsyn tagen till det. Tur jag inte tar åt mig så mycket. :)

OK, men extrema hur då? Jag tycker ingen av dem har ett extremt huvud. Men extrema på annat sätt kanske? Dessa båda var bara bara två lätthittade exempel, för övrigt.

Det är känt att Magnum Psyche fått halsen opererad, därav extra ormighet..?

Det HÄR tycker jag är ett extremt huvud, och inte så värst vackert i mina ögon:

mon-amour.jpg

Det är nog inte utan, att det finns delade meningar i alla ras föreningar. Tråkigt nog så tillhör väl SAHF, den förening som har haft otroligt mkt turbolens genom åren, av olika orsaker.

Det som är allvarligt, är hur andra ras föreningar ser på SAHF sätt att bla sköta rådgivande bedömningar utav kommande hingst ämne.

Det är viktigt mkt viktigt, när man arrangerar rådgivande unghingstbedömningar, fölbedömningar eller avelsvädering, att det sköts mycket proffessionellt, gentemot häst ägaren, gentemot rasen, men även emot andra ras föreningar, för hur skall man kunna respektera en ras förening som står bakom en rådgivande bedömning eller föl besiktning, där resultaten inte skrivs ut till fullo osv.

Jag får en känsla av att vi står och trampar i gyttja och kommer inte frammåt i utvecklingen. Och då kan man fråga sig varför vi inte tittar över gränsen och ser vad den tyska (VZAP, "Verband der Zuchter und Freunde des Arabischen Pferdes") gör för sina arab ägare, när det gäller bla rådgivande bedömning av unghingstar som är så viktigt för vår avel och uppfödare.

Dom genomför årligen något som kallas "Verbandshengstschau", där hingstar visas i alla åldrar. En show, där hingstarna mäts, och blir synade i sömen ordentligt utav flera domare, där även utländska domare inbjuds.

Föreningen har även något som kallas "elitehengst", där hingstarna värderas efter sina egna resultat, men framför allt vad dom har lämnat. Nästan likvärdit med halvblods sidans B-premierad, AB-premierad samt A-premierad och elite.

Det är dags att det blir ordentliga regler, seriöst, och ordning på det hela. På det viset ser alla andra medmänniskor och uppfödare på arab hästen med andra ögon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 712
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 750
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vaginal vs kejsarsnitt
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola

Hund, Katt, Andra Djur