Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Jag har börjat med några av delpoängen...

2001
Euros 88887=39
Sapak 88877=38
2002
Classic Senna 88877=38
Samsheik 88787=38
El Yashmir 98768=38
2003
Margant
Pharos
Aladdon
Kormant
Nafud Rayhan
Parnassos
2004
Barett
Caczet
Eurythmics
2005
Bey Gali
Mamba
Wahkul
2006
-
2007
Don Bull
Mayoor Bay
2008
Gwarant

Carina på Silver Arabians

euros summa blir 39 sammanlagt... jag har ändrat :D

Flera av de där hingstarna har väl dessutom bara varit i Sverige via lease en eller flera säsonger och finns inte kvar i Sverige. Rätta mig om jag har fel.

Vivaldi Rach
Ffatal Attraction
CE Magnum
AJA Sanagor
Bey Gali

Premier och El Amin har varit här flera säsonger men är inte heller svenskägda.

Det blir inte så mycket kvar sedan när man räknar bort valacker och förolyckade. Sen finns det ju förvisso en del gamla rävar kvar i livet som inte är med på listan, men ändå.

GWARANT!!! :bump:

Honom skulle jag välja vilken dag som helst. Har sett honom live oxå... Finns INGET hos honom jag inte gillar t 100%

jo jag vet... jag kämpar själv med den faktiskt!
det går ju bra så länge den inte ska ridas och jobbas, men när den ska det sen... ja då står man där med 3 hästar som alla vill ha sin ridtid...:crazy:

så det är inget du funderar på under den närmsta tiden? när i tiden kan det kanske bli aktuellt då?

Ett sätt är att skaffa många BARN "haha" + en partner som rider
Mina kids rider flera hästar om dan o jag som äger 7 araber (2 oinridna) får nästan ingen ridtid alls :(

Gwarants mamma Gawatza är väl den som går med mig ibland. Hon är go´men ska inte ridas så ofta ändå:d

Vi skulle tex gärna skicka vårt unga sto IS Elsirah, till Gwarant (hon finns att se i pixbox o jag har svårt att få bilder att fastna här, vet ej varför) men det finns de som tycker det är helt onödigt då vi har Gwarants lillebror (halvbror) i vår egen hage. Vet ej riktigt där, det ska bli spännande att se Gil växa upp, så Sirahn har helt enkelt fått gå i flocken med Etram i sommar. Hon håller dessutom på att tränas till att bli en duktig hopphäst (är 4 år)
Vi kommer att visa henne nästa år, ville inte ta med henne till Strängnäs i år då hon ev är nybetäckt
Kolla gärna på henne o "tyck"
Pixbox o Lothlorien :)

min partner är tyvärr allergisk mot hästar :crazy:

och sen ska jag nog inte skaffa barn förens om tidigast 5 år, och jag vet inte ens om jag ska ha biologiska barn (har en ärftlig reumatisk sjukdom) så det där med barn funkar inte i dagsläget.

jag hade en trevlig medryttare, men hon slutade ta lektioner och blev kass helt plötsligt och tappade samtidigt motivationen, hennes motivation är tillbaks, problemet är att hon är medryttare på en annan häst som hon får sköta som sin egen 7 dagar i veckan då ägarens dotter har tröttnat eftersom hästen är mer eller mindre galen :rofl:

när jag har 2 hästar igång ska jag stjäla tillbaks henne, hon vill det oxå ibland då hon gärna vill rida välutbildade hästar igen!

Ursprungligen postat av carinaso
Jag har börjat med några av delpoängen...

2001
Euros 88887=39
Sapak 88877=38
2002
Classic Senna 88877=38
Samsheik 88787=38
El Yashmir 98768=38
2003
Margant
Pharos
Aladdon
Kormant
Nafud Rayhan
Parnassos
2004
Barett 88868=38
Caczet 88787=38
Eurythmics 88877=38
2005
Bey Gali 99878=41
Mamba 97779=39
Wahkul 88868=38

2006
-
2007
Don Bull 88688=38
Mayoor Bay 778710=39

2008
Gwarant 99879=42

Jag har fyllt på några till från andra hållet.
/Sigrid

2001
Euros 88887=39
Sapak 88877=38
2002
Classic Senna 88877=38
Samsheik 88787=38
El Yashmir 98768=38
2003
Margant 88868=38
Pharos 88787=38
Aladdon 87788=38
Kormant 88869=39
Nafud Rayhan 87797=38
Parnassos 78788=38
2004
Barett 88868=38
Caczet 88787=38
Eurythmics 88877=38
2005
Bey Gali 99878=41
Mamba 97779=39
Wahkul 88868=38

2006
-
2007
Don Bull 88688=38
Mayoor Bay 778710=39

2008
Gwarant 99879=42

Fortsatte. Sen är väl att fylla på med de äldre hingstarna...?

Fast Gwarant har nog ärvt det mesta av utseendet från pappa Wadim. Inget fel alls på Nipr, men om du gillar hur Gwarant ser ut så skulle jag betäcka med honom och inte med en halvbror efter annan pappa.

Hon är jättesöt ditt sto. stam?

Det var ju en intressant lista, jag fortsatte att roa mig med din klass 1 lista och jämförde med den officiella distans km listan. Så många långa km blev det ju inte förstås men det kan ju finnas någon hingst jag missat. Nu undrar jag vad hingstarna på listan har för meriter i övrigt? utställning och andra grenar? Fyll gärna på, om ni tycker det är intressant förstås.

Här hittar ni distanslistan: http://www2.ridsport.se/files/%7B388264E2-0223-4C7F-A896-6ECE6C5CE764%7D.xls

/Sigrid

Vart hittade du den listan? Som jag kan se det så innehåller den inte hela tävlingssäsongen 2008 och jag hittar bara en PDF-fil på Ridsportsförbundets hemsida?
Roligare med en Excelfil där man kan välja sorteringar själv.
/Camilla

Jo jag håller med dig, Gil är "bara" halvbror men vi tycker det ska bli spännande att se hur han utvecklas. Kanske Gwarant för Elsirah ett annat år, vi får se.

Ja Sirah är fin
hon är e Madlours Impulse DE och u. Eleva
Du kan se mer på allbreedpedigree Elsirah stavas namnet

Hon importerades från tyskland som föl av Annika Kihlgren o hon är DUKTIG på hoppning tycker vi. Har just börjat o tog 80 utan tvekan igår. Hon tar LÄTT 120 när hon blir mer säker på sig själv. Dt är en fröjd att se henne hoppträna :):bump:

Grand är helbror till Gil. Han står utanför Umeå. Sen finns det en som heter Garnizon oxå men han är valack

Grand - halvbror till Gwarant, helbror med vår Gil-galad - står på ett stuteri som heter shamali i Umeå o föl efter honom kom visst i år. För den som vill veta det :)

*KL*

Oj vad arabtråden blivit lång!!!
Undrar om någon här vet vilken hingst som ska stå till tjänst på Oppreva 2009? :D

Hej allihop!

Jag håller med Alex om att det måste bli en skärpning när det gäller påhoppen på Madde!!!! (Jag har inte läst färdigt tråden till sista sidan när jag skriver detta.....)

Visst, Madde sitter med i avelsrådet men hon måste väl ändå få bestämma själv hur hon ska sköta sitt stuteri och sina hästar/hingstar..... Madde har som dom flesta vet gjort mycket med sin Ege, han har synts i showringen OCH på tävlingsbanan i olika grenar.... Hur många av hingstägarna gör detta med sina hingstar????? Lilla Svart är friröntgad vilket bara det är mer än vad många andra gör som har sina hingstar i avel.... Och bara det gör för mig att han är mer avelsduglig än många andra.....

Jag är övertygad om att vi kommer att få se massor av den lilla svarta både i showringen och på tävlingsbanorna i framtiden.

Madde, låt inte dom tysta dina åsikter!!!

Ni som känner Madde lite borde veta att det hoppar en och annan groda ur hennes mun och att hon kanske inte säger/skriver det allra smartaste alla gånger;), skriver/pratar först, tänker sen.....:rofl: MEN iförhållande till det ENORMA arbete hon lägger på att föra rasen vidare så anser jag att ett par meningar hit eller dit inte ska behöva betyda att hon ska hängas ut hos SAHF. Om man ser till balansen i det bra hon gör kontra hennes "grodor" så är blir det faktiskt pinsamt för er som angriper henne, tycker jag!!!!!

MVH Pernilla

I

Jag fattar inte det här heller med "färdig".
Det blir så luddigt, så luddigt. Ingen av ett-,två-,tre-,årshingstarna
är väl färdiga? Tar väl några år till innan en häst öht är "färdig".

Många av oss här på Buke har lång erfarenhet av arabhästar och
hela "systemet" kring att presentera sitt avelsmaterial.

Det är inget nytt med oro, nervositet och att plöja in pengar
för det man tror på.
För egen del tycker jag att det är intressant att följa en häst
från "ofärdig" till "färdig" om det finns möjlighet.

Hej Annika!

Jag känner att jag måste fråga dig om du tagit fram någon hingst själv från början till färdig rid/tävlingshäst?

Jag tror mig veta att Madde vill mer med sin hingst än att "bara" springa i snöre med honom....

Jag har själv tränat upp några unghingstar som i huvudsak ska bli ridhästar i framtiden och min erfarenhet säger mig att vill man satsa på att få en riktigt bra rid/tävlingshäst så väljer JAG att rida först och visa sen.... För krasst så är det väl den mer färdiga produkten som är intressant???!!! Jag tycker man ser mååååånga söta ett-åringar som går kanon i utställningsklasserna men sedan försvinner....

MVH Pernilla

Men när man utesluter vissa hästar i en avelsvärdering värd namnet gör man det för att de inte har de kvaliteer som man önskar hos ett avelsdjur, oavsett om det är gammelpolskt/crabbet/prestation/modehingst. Det som en avelsvärdering VÄRD NAMNET åstadkommer är ju steg bort från modetrender, eftersom en bra häst är en bra häst, oavsett vilken stam den representerar. I en avelsvärdering måste flera bitar ingå, inte bara exteriörbedömning. Man tittar på vad hingsten har presterat, vad han har lämnat för avkommor och vad de har presterat, hur han utvecklas mellan de gånger han visas osv.

Tycker fortfarande att man borde hitta på nån slags belöningssystem till de hingstägare som anstränger sig för att ta fram hingstar av hög kvalitet avelsmässigt, samt till de stoägare som använder dessa hingstar!
:bow::bow::bow:
Kunde nästan skrivit det själv:)

Jag kan ju lägga in en förklaring till att jag nästan aldrig tittar på "bruksaraber" när jag kollar efter hästar, och det beror dels på att ofta så är bilderna på hästen så fula att man inte ens tänker tanken... en bild säger mer än tusen ord heter det ju, har man då en dålig bild...
första kontakten är ju bilden och man vill gärna tänka ohhh den där vore nåt! för det mesta handlar det om att fånga livet i ögonen liksom, värst är ju de bilderna som bara är på typ en mule eller liknande.

sen upplever jag att bruksaraberna oftare har exteriöra fel (på annonser på nätet då, men det finns ju självklart en anledning till att de säljs) eller är utställningsfolket bättre på att dölja hästens fel och brister?

sen har jag gjort en egen iaktagelse som inte är ett dugg vetenskaplig på nåt sätt... bruksaraberna som jag har träffat har generellt ett (för mig) sämre temprament än utställningshästarna, självklart kan det vara otur...

sen är det ju det där... man vill gärna känna DEN där SKA jag ha! när man tittar på bilderna, och då är det sällan det är en bruksarab det handlar om, även om det självklart finns sånna oxå

(sitter sjuk hemma och svamlar och har inget bättre för mig om någon undrar)

Här måste jag bara inflika att jag bor granne med en av distansryttarna från VM 2006(Va det va?).
Hon föder upp mycket fina genomtänka föl, med korrekt exteriör.
Har pratat mycket med henne om vad hon vill ha från de hingstar hon väljer o det är definitivt en god exteriör, bra ben o även prestation. Så alla "bruksaraber" är inte fula eller inkorrekta.
Hennes ena föl förra året hade nog kunnat slå en hel del i utställningsringen också.:d

Men jag håller med dig...o förstår hur du menar.
Folk verkar gilla att kalla sina hästar bruksaraber så fort de fått en dålig exteriörbedömning...då helt plötsligt är de inte gjorda för att vara vackra utan för att prestera.
En häst kan vara vacker korrekt o prestera. faktum är att en korrekt o vacker häst har större möjligheter att faktiskt hålla till prestation.
Sen att Crabbet eller gammelpolska skulle dömmas ner på en avelsväredering kan jag för mitt liv inte se varför... Utställning ja...
men en avelsvärdering handlar ju om vad de kan tänkas tillföra i aveln o är de korrekta ska de inte dömmas ner.
Inte om där finns en rasrepresentant som väl känner till alla olika typer o blod.

KL

Har inte orkat läsa varenda inlägg i denna tråd. Men vill bara säga att jag kan intyga att reglerna är lika för alla som någon ifrågasatte. Jag har själv efterfrågat bedömning på hemmaplan pga att jag har många hästar och det gick utmärkt i mån av tid – men då får man ju självfallet ensam stå för domarens kostnader så som resa, mat, bensin, uppehälle etc – något som annars normalt delas på anmälningsavgiften till utställningen. Det blir ganska dyrt om man bara har en häst.

Till madde ++++ – du gör ett JÄTTEBRA jobb med alla dessa utställningar!!! Heder åt dig för att du orkar hålla på med dem !

Lite mer...

Jag är också intresserad av att försöka ta upp en klass 1 hingst till 160 km, men vill inte köpa mig en egen, utan lånar hellre ett par år. Än så länge har jag inte hittat någon intressant, verkar inte finnas så många som har en trevlig och ridbar (helst grundriden) klass 1 hingst, gärna med fina utställningsmeriter också som vill att den ska ha distans (tävlings) meriter?

Har själv ridit 160 km, så jag vet hur man tar sig dit iallafall ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 711
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 750
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10