Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Jag vet inte vad definitionen av en bruksarab är men för mej så är detta en arabhäst som presterar inom rid- eller körsporten. Då jag främst är kunnig inom distansområdet så hänvisar jag till detta. En arab som kan prestera ute på distansbanan men koppla av lugnt i veterinärgrinden, äta och slappna av medan det händer 1000- saker runt om den är för mej ett bra temperament. När sadeln kommer på och de är dags för en ny runda laddar de igen. Detta är vad jag eftersträvar. Bättre temprament än så kan jag inte hitta. På en utställning är många av hästarna allt för stressade och uppspelta även utanför ringen att de inte skulle klara en veterinärbesiktning i distans med 60 i pulsgräns.

När det gäller exteriör så är min uppfattning att många hästar med ren "utställningsstam" har allt för dåliga ben och små hovar. Jag har under de senaste året tittat på många hästar som varit till salu för att hittta en ny tävlingshäst, dåliga ben eller en allt för kort och struttig trav är det som de flesta har fallit på. Vissa hästar har varit sa 155 ch höga med travat som en ponny och haft hovar i storlek med mina ettåringer. Vissa av hästarna var guldbelönade och en var champion.
Min dröm var ett tag att köpa en klass 1 hingst med bra ben och bra trav för att försöka tävla distans på högsta nivå (16 mil) med. Drömmen föll, jag hittade ingen sådan häst. En klass 1 hingst som har meriter från 16 mil i distans finns inte i Sverige i dag.

En klass 1 hingst som har meriter från 16 mil i distans finns inte i Sverige i dag.
Om man ska vara helt ärlig så finns det väl inte så många klass 1-hingstar alls i Sverige? Och av de som finns hittas de flesta i utställningsringen och inte på tävlingsbanorna. Varför är det så? En del är produkter av ren utställningsavel, men långt ifrån alla.

Carina på Silver Arabians

Jag har roat mig lite... :D Det här är alla hingstar som blivit klass 1 exteriört (jag hoppade över kombinationen med bruksprov, det blev så förvirrande då) på avelvärderingen de senaste åtta åren.

De flesta ligger på 38-39 poäng. Det finns dessutom några 38-poängare som fått mindre än 7 på någon delpoäng. En del av hingstarna verkar inte i aveln i Sverige längre.

2001
Euros
Lionel
Smasc
Vivaldi Rach
Ffatal Attraction
Sapak
2002
Classic Senna
Samsheik
El Yashmir
2003
CE Magnum
Margant
Pharos
Sakai
Aladdon
Kormant
Nafud Rayhan
Shalomon
Parnassos
2004
Naprapat
AJA Sanagor
Piraten
Barett
Caczet
2005
Bey Gali
El Amin
Mamba
Arpeggio
HS Exemplar
Wahkul
Premier
2006
-
2007
Don Bull
Mayoor Bay
2008
Gwarant

Hur länge har distans på hög nivå med araber funnits i Sverige?
Tar väl några år innan en häst klarar av att trampa på i 16 mil.
Kanske förklaringen ligger där.

Ska dit med mitt arabföl. Hennes mamma är sedan tidigare stamboksförd och hennes bror är visad som föl, 1 och 2 åring. Kul att det kommer så många araber. Har varit själv med arabhäst när jag varit på premiering tidigare. Men där får man ju verkligen en extriör bedömning på sin häst.

Om man känner för att visa upp sin arab för bedömning finns det faktiskt flera alternativ än utställningar. Jag kommer att visa ett sär välkomna på premieringar anordnade av SH. Vi är inte heller ensamma, 7 st araber är anmälda den dagen. Fortfarande går det att få sina ston B-, A-, AB- eller elit premierade men det är få som utnyttjar möjligheten. Detta är ett utmärkt system som belönar stoets egna och / eller avkommors meriter. Personligen ser jag en skillnad mellan en premiering som är en exteriör och en avkommebedömning och utställning som också bedömmer exteriör men med fokus mer på show, det ena behöver inte utesluta det andra.

Ja, det har jag också tänkt på många gånger! Varför gör man inte det, alltså visar sina araber på vanlig premiering?
Tänkte gjort det nu i somras, men tiderna passade inte med mina "måsten", så nu planerar jag det till nästa sommar. Har mor och dotter som jag tänkte visa, samt ett äldre sto med gammal stam.
Ett tag hade jag som förslag att vi stoägare skulle bilda en stoägarförening, där vi kan verka för att ställa krav på hingstägarna och för att bredda kunskapen om avel. Men det rann ut i sanden, som så mycket annat.....

det där med små hovar känner jag igen :o

men är det igentligen nåt negativt?
för mig finns inte så mkt bruksaraber heller, de jag menar kanske är de som främst är avlade för galopp? vet en häst efter lillsham som är helt kocko... jag skulle inte ta i den med handskar ens...

ge inte upp din dröm! nån gång kanske du hittar nån som håller måttet... euros skulle ju ev säljas snart, inget du är intresserad av? han har ju tillomed gått lite distans redan.

tempramentet du beskriver är en perfekt beskrivning av min dam, dock vet jag ju inte hur hon reagerar om vi ska ut på yttligare en rund, men det märks när den dagen kommer.

Carinaso: naprapat är oxå kastrerad... (och tur är väl det :o)

Barett? Han är klass 1, har han gatt 160 km?
Han har ju en guldmedalj fran Lag sm bland annat, men det gick nog inte över 160 km..?
saknar Distanslistan...

lag sm på den tiden låg väl på 8 mil?
visst är det en prestation, men det är långt kvar till 16 mil iaf.

saknar oxå distanslistan!!!!!!!!

shalomon minns jag som en hingst som väckte mitt intresse. Han blev ju godkänd för ridponny avel, klarade deras ganska tuffa bruksprov och bedömning. Är det någon som vet vad som blev av honom? Exporterades han?

På den tiden :D..
Han tog guld 2006 och brons förra aret om jag minns rätt. Men jag vet inte distansen!

man har ändrat distansen till 10 mil ganska nyligen... 2007 tror jag...

men det lät lite kul med på den tiden :rofl:

shalomon minns jag som en hingst som väckte mitt intresse. Han blev ju godkänd för ridponny avel, klarade deras ganska tuffa bruksprov och bedömning. Är det någon som vet vad som blev av honom? Exporterades han?

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men är inte han i Finland?
Jag har för mig att han såldes dit.

// Anna - Som inte tycker att det är någon skillnad på bruksarab och annan arab. En arab är en arab är en arab är en arab...

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men är inte han i Finland?
Jag har för mig att han såldes dit.

// Anna - Som inte tycker att det är någon skillnad på bruksarab och annan arab. En arab är en arab är en arab är en arab...
Shalomon är född i Finland och ägs i Finland. Anna Toikkanen ägde honom när han stod tillgänglig för avel i Sverige, men jag vet inte om hon har honom kvar.

Va roligt att du listade upp dem! Är det någon av dessa hingstar som dessutom nedärver mycket typ? Hur gör du/ni för att sammanställa sådana här resultat?

*kl

Jag spinner vidare på vad ni tycker är vettigt att betäcka och inte. Detta är ett treårigt sto som genomgått en förbedömning, och fick detta resultatet:

2 Typ välpropotionelig
3 Huvud – hals lång rak hals, ngt oädelt huvud
4 Kropp bra manke, bra djup
5 Rygg
6 Bog välliggande bog
7 Kors kort
8 Övrigt
9 Ben nöjaktigt korrekt
10 Hf
11 Vf
12 Hb
13 Hf
14 Hov
15 Rörelser
16 Skritt mkt god skritt, bra steglängd, god rytm
17 Trav bra bärighet, god balans, mer mekanik önskvärd
18 Galopp
19 Övrigt mkt trevlig
20 Placering

Är det något här som gör att ni skulle dra öronen åt er?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 711
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 750
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10