Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

KL

Det är faktiskt mindre trevligt att avla fram en bra häst i Sverige
och inte ha en vettig marknad att sälja till.
I Sverige vill man ha en korrekt arabtypisk häst med massor av prestationsblod i sig utan att betala ens vad själva produktionen
kostar. Det är där det kniper.

Jag läser om rådgivande förbedömning av hingstar
på Näsbyholm. 5 anmälda, 3 har vi sett resultat på och en blev tydligen bedömd på hemmaplan. Allvarligt talat så fattar jag ingenting.

HALLELUJA!!!! :bow::bow::bow: Det finns några som ser ljuset, tack och lov....

Inte kan du väl mena att Madde är helt oskyldig till denna turbulens?
Om någon har frågat efter en svart import så behöver det inte bli dessa konsekvenser.
Det har skrivit "kilometersvis" om denna häst och självklart skapas
ett intresse. Det finns många som söker hingst till sina ston och är naturligt nyfikna på en nykomling från USA. Det blir ju lite snopet
när han aldrig dyker upp på lovade evenemang pga han är snorig eller inte färdig.
Vidare ingår Madde i SAHFs avelskommité.
Anordnar "amatörutställningar", fölmönstringar m.m.
Då blir förväntningarna naturligtvis ännu högre.
Jag kan tänka mig att flera åkte till Näsbyholm för
att se hästen och avkomman men tji, de var anmälda
för gårdsmönstring (som ingen hade en aning om innan),
10 mil därifrån.
Jag vet att Madde är kreativ och får saker gjorda. Arbetar
hårt för sitt intresse men tyvärr blir det halkigt mellan varven.

Jag fattar inte det här heller med "färdig".
Det blir så luddigt, så luddigt. Ingen av ett-,två-,tre-,årshingstarna
är väl färdiga? Tar väl några år till innan en häst öht är "färdig".

Många av oss här på Buke har lång erfarenhet av arabhästar och
hela "systemet" kring att presentera sitt avelsmaterial.

Det är inget nytt med oro, nervositet och att plöja in pengar
för det man tror på.
För egen del tycker jag att det är intressant att följa en häst
från "ofärdig" till "färdig" om det finns möjlighet.

Fast det där är ett problem som jag tror majoriteten av alla hästuppfödare i Sverige kan skriva under på. Inte bara de som håller på med araber. Det är precis likadant på welsh- och halvblodssidan t ex.

Vad jag menade var att eftersom vi idag inte får utesluta vissa hästar så har hästar som inte följer trenden en chans att finnas kvar i aveln på andra meriter än utställning (därmed inte sagt att de ska ha exteriöra defekter). De hade kanske riskerat att sorteras bort helt annars.

På welshsidan inom sektion B fick man problem i Storbritannien ett tag eftersom trenden blev för "lätt" och uppfödare började leta avelsmaterial utomlands att köpa tillbaka för att få in mer massa igen (bl a från Sverige). Vad gör man då om det inte finns kvar något godkänt med massa längre?

Men när man utesluter vissa hästar i en avelsvärdering värd namnet gör man det för att de inte har de kvaliteer som man önskar hos ett avelsdjur, oavsett om det är gammelpolskt/crabbet/prestation/modehingst. Det som en avelsvärdering VÄRD NAMNET åstadkommer är ju steg bort från modetrender, eftersom en bra häst är en bra häst, oavsett vilken stam den representerar. I en avelsvärdering måste flera bitar ingå, inte bara exteriörbedömning. Man tittar på vad hingsten har presterat, vad han har lämnat för avkommor och vad de har presterat, hur han utvecklas mellan de gånger han visas osv.

Tycker fortfarande att man borde hitta på nån slags belöningssystem till de hingstägare som anstränger sig för att ta fram hingstar av hög kvalitet avelsmässigt, samt till de stoägare som använder dessa hingstar!

Fast det där är ett problem som jag tror majoriteten av alla hästuppfödare i Sverige kan skriva under på. Inte bara de som håller på med araber. Det är precis likadant på welsh- och halvblodssidan t ex.
Ja, så är det. Men varje ras har sina egna marknader som det gäller att lära sig. Det är inte så enkelt att bara titta på vad som säljer inom andra raser och tro att det bara är att överföra på sin egen ras.

Halvblodsköparna tittar (tror jag) till exempel mycket på blupindex, bruksprov, tävlingsmeriter, diplom och treårstester med mera.

Jag upplever inte att den typiske svenske arabspekulanten frågar efter sånt. Många tittar på benen och rörelserna och vill ha friröntgat (ibland), men inte så mycket mer. De är också måna om att hästen ska vara trevlig att hantera. Är de utställningsintresserade, så tittar de såklart på kvaliteter som vinner i ringen. Är de ute efter en riden häst vill de gärna provrida, men det viktigaste är att hästen är trevlig att rida, inte att den hoppar högt eller har gått svåra klasser. Och många har en mycket begränsad kassa att köpa häst för.

Carina på Silver Arabians

Det är väl det som är problemet att ingen har lyckats komma fram med ett förslag på avelsvärdering som en majoritet tycker "är värd namnet". Det senaste förslaget sågades ju t ex och röstas aldrig något förslag igenom så blir det heller aldrig någon förändring.

Jag skulle personligen vilja se ett meritsystem liknande det amerikanska där både hingstar, ston och valacker kan plocka poäng inom alla upptänkliga grenar, även utställning. Avel är ju inte bara hingstar (och det skulle kunna göra det lättare att värdera avkommorna).

Jag tänkte mer på det tämligen universella problemet att få vettigt betalt för sina uppfödningar. Sen varierar det nog både inom raser och från uppfödare till uppfödare varför just de inte får sina hästar sålda (mättad marknad, inte inridet, konkurrens från andra raser mm).

Welshköparen är f.ö. rätt lik din beskrivning av arabköparen med det tillägget att det ofta är ett barn som ska ha hästen ifråga. Så många vill ha billiga, genomsnälla läromästare (men gärna med kapacitet för att gå SM ;)).

Jag tänkte mer på det tämligen universella problemet att få vettigt betalt för sina uppfödningar. Sen varierar det nog både inom raser och från uppfödare till uppfödare varför just de inte får sina hästar sålda (mättad marknad, inte inridet, konkurrens från andra raser mm).

Welshköparen är f.ö. rätt lik din beskrivning av arabköparen med det tillägget att det ofta är ett barn som ska ha hästen ifråga. Så många vill ha billiga, genomsnälla läromästare (men gärna med kapacitet för att gå SM ;)).
Det var ingen kritik mot ditt inlägg. Jag bara filosoferade vidare på det du skrev. :D

Carina på Silver Arabians

Min erfarenhet är att om det finns någon marknad så är den mycket mycket liten, näst intill obefintlig för att sälja korrekta unghästar med (distans)meriterade föräldrar till distansfolk. Och att dessutom få tillbaka det man satsat måste ju vara en ren önskedröm. Det verkar finnas mer efterfrågan på vuxna tävlingsklara individer och då är det ju genast svårare att få ekonomin att gå ihop.

Jag är lite förundrad efter som det ju inom tex halvblodsaveln tittas på olika stammar -dressyr-hopp och man köper inte i första hand en hopp häst till dressyr eller vice versa men inom distansen köper många en trav, korsnings eller showhäst:confused:(inget ont om dessa nu det var bara exempel) .

Några fler som har erfarenheter?

/Sigrid, hobby distansarabavlare som nog snart börjar med vandrande pinnar /pelargoner eller frimärken i stället

Hoy!!!
Se upp då noooga så du inte få vandrade pelargoner som klistrar sig som frimärken mot fönstret då... hände mig :rofl:

Diversity rules - ask nature.... (inavel i regel av ondo)

Det har faktiskt funnits andra förslag än avelskommiténs, likväl motioner om riktlinjer för avelsvärderingar.
Det sista jag var med i var i Örebro, med Kicket i topp och drivande.

Sen höll jag och några också på med det i början av 2000-talet om jag minns rätt, eller när var det Carina?

Och under årens lopp många andra.

Jag har för länge sedan ledsnat på "avelsvärderingståget".
Det fungerar bara inte om inte kraven från huvudorg. ändras.

Min erfarenhet är att om det finns någon marknad så är den mycket mycket liten, näst intill obefintlig för att sälja korrekta unghästar med (distans)meriterade föräldrar till distansfolk. Och att dessutom få tillbaka det man satsat måste ju vara en ren önskedröm. Det verkar finnas mer efterfrågan på vuxna tävlingsklara individer och då är det ju genast svårare att få ekonomin att gå ihop.

Jag är lite förundrad efter som det ju inom tex halvblodsaveln tittas på olika stammar -dressyr-hopp och man köper inte i första hand en hopp häst till dressyr eller vice versa men inom distansen köper många en trav, korsnings eller showhäst:confused:(inget ont om dessa nu det var bara exempel) .

Några fler som har erfarenheter?

/Sigrid, hobby distansarabavlare som nog snart börjar med vandrande pinnar /pelargoner eller frimärken i stället

Jag kan ju lägga in en förklaring till att jag nästan aldrig tittar på "bruksaraber" när jag kollar efter hästar, och det beror dels på att ofta så är bilderna på hästen så fula att man inte ens tänker tanken... en bild säger mer än tusen ord heter det ju, har man då en dålig bild...
första kontakten är ju bilden och man vill gärna tänka ohhh den där vore nåt! för det mesta handlar det om att fånga livet i ögonen liksom, värst är ju de bilderna som bara är på typ en mule eller liknande.

sen upplever jag att bruksaraberna oftare har exteriöra fel (på annonser på nätet då, men det finns ju självklart en anledning till att de säljs) eller är utställningsfolket bättre på att dölja hästens fel och brister?

sen har jag gjort en egen iaktagelse som inte är ett dugg vetenskaplig på nåt sätt... bruksaraberna som jag har träffat har generellt ett (för mig) sämre temprament än utställningshästarna, självklart kan det vara otur...

sen är det ju det där... man vill gärna känna DEN där SKA jag ha! när man tittar på bilderna, och då är det sällan det är en bruksarab det handlar om, även om det självklart finns sånna oxå

(sitter sjuk hemma och svamlar och har inget bättre för mig om någon undrar)

Inte kan du väl mena att Madde är helt oskyldig till denna turbulens?
Om någon har frågat efter en svart import så behöver det inte bli dessa konsekvenser.
Det har skrivit "kilometersvis" om denna häst och självklart skapas
ett intresse. Det finns många som söker hingst till sina ston och är naturligt nyfikna på en nykomling från USA. Det blir ju lite snopet
när han aldrig dyker upp på lovade evenemang pga han är snorig eller inte färdig.
Vidare ingår Madde i SAHFs avelskommité.
Anordnar "amatörutställningar", fölmönstringar m.m.
Då blir förväntningarna naturligtvis ännu högre.
Jag kan tänka mig att flera åkte till Näsbyholm för
att se hästen och avkomman men tji, de var anmälda
för gårdsmönstring (som ingen hade en aning om innan),
10 mil därifrån.
Jag vet att Madde är kreativ och får saker gjorda. Arbetar
hårt för sitt intresse men tyvärr blir det halkigt mellan varven.

Jag fattar inte det här heller med "färdig".
Det blir så luddigt, så luddigt. Ingen av ett-,två-,tre-,årshingstarna
är väl färdiga? Tar väl några år till innan en häst öht är "färdig".

Många av oss här på Buke har lång erfarenhet av arabhästar och
hela "systemet" kring att presentera sitt avelsmaterial.

Det är inget nytt med oro, nervositet och att plöja in pengar
för det man tror på.
För egen del tycker jag att det är intressant att följa en häst
från "ofärdig" till "färdig" om det finns möjlighet.

HUPP!
Nä min hingst är långt ifrån färdig o det vet vi om, för ett halvår sen var han en lurvig ponny på lösdrift, men vi vågade oss ut med honom ändå för det är kul att visa o att se andras hästar. Vi väntade oss INTE att man redan nu skulle säga åt oss att kastrera Etram o att man sen skulle bli påhoppad för man inte tänker följa rådet utan låta hingsten utvecklas klart först.
Bennys kritik kan jag ta men jag tycker man är fjantigt småaktig här (ibland) som inte kan se att det kan finnas flera "sanningar" och även flera åsikter om vad som är en "bra arab"

Jag propagerar för unika arabiska egenskaper som mod, prestation och hållbarhet (samt förstås en bra exteriört vilket förutsätts för tex hållbarhet). Här håller Etram måttet med råge. Det finns dessutom mycket få hingstar kvar att avla på med hans blodslinjer vilket gör att de som finns måste ges en ärlig chans att hinna visa.

Hur som helst, vi har visat vårt kort, tagit smällar, men står ändå stadigt upp ;)
För vi vet vad vi har o vad som efterfrågas av marknaden :bump:

Om man känner för att visa upp sin arab för bedömning finns det faktiskt flera alternativ än utställningar. Jag kommer att visa ett sär välkomna på premieringar anordnade av SH. Vi är inte heller ensamma, 7 st araber är anmälda den dagen. Fortfarande går det att få sina ston B-, A-, AB- eller elit premierade men det är få som utnyttjar möjligheten. Detta är ett utmärkt system som belönar stoets egna och / eller avkommors meriter. Personligen ser jag en skillnad mellan en premiering som är en exteriör och en avkommebedömning och utställning som också bedömmer exteriör men med fokus mer på show, det ena behöver inte utesluta det andra.

det lät intressant!

när är det?

jag kommer nog inte åka i år dock... eftersom hon är dräktig vill jag inte riskera abortvirus :eek:

Jag har aldrig träffat på rena bruksaraber (i mina ögon så är det i princip bara de franska araberna som är det) så jag vet inte hur de står sig temperamentsmässigt. De flesta svenska araber är ett sammelsurium av alla möjliga linjer. I många fall är bruksaraben och utställningsstjärnan halvsyskon så jag tror inte riktigt på den teorin.

Däremot kan jag tänka mig att du kanke inte är så förtjust i polska linjer och föredrar ett mer amerikanskt utseende och då går ju förstås mkt i Sverige bort. Araber med amerikanskt utseende är ju ganska få här än så länge.

Sen hur olika säljare stajlar och fotar (och photoshoppar) sina hästar är ett helt kapitel för sig...

Senast ändrad:

å nån bruksarab är han INTE. Prestationsstam vilket jag oxå tycker är ett plus

Det finns snyggingar som lämnar dåligt och det finns mindre snygga som inte håller i utställningssammanhang (Probat tex) som lämnar MASSOR av bra avkomlingar

När man på utställningar bedömer arabtyp, vad tänker man då?

njae... det skulle jag nog inte säga att jag gör... jag gillar en vääääldigt blandad kompott faktiskt!

Tex så är jag helt :love: i elton!!! och så gillar jag ett distanssto som heter amber e pamir...

jag gillar inte små runda tjocka saker... jag vill ha lååånga ben, men med mkt massa, igentligen gillar jag inte Pselmas pappa speciellt mkt, däremot gillar jag några avkommor (men långt ifrån alla).

jag har själv inte riktigt klurat ut vad min favorittyp av arab är än faktiskt... men jag skulle inte säga att det är den amerikanska... Jag är väldigt svag för QR marc oxå... men gillar inte hans farfar tex...

kan du möjligtvis komma på nån typ av arab jag gillar av det jag har skrivit? :rofl:

Jag gillar inte heller lågställda hästar. För mig har det faktiskt sorterat bort en hel del helpolskt när jag letat häst. Men det finns ju mer högställda exemplar där också, särskilt bland de "nypolska" som tas fram i Polen idag.

jo precis... jag är inte anti några blodlinjer överhuvudtaget... men vissa typer av araber gillar jag inte... tex spetsiga kors... det kan jag bara inte med :D

men du kunde alltså inte utröna vilken blodslinje som passar mig?

jag själv har ingen anning... oftast är det av blandad kompott :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 711
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 750
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10