Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Tanke på din position, så har du svarat på en mkt låg nivå.:devil:

Du liksom många andra som arbetar ideellt för en avelsförening, måste givetvis räkna med, att bli i frågasatta ifrån andra uppfödare eller häst ägare.

De fanns kanske fler som satt i samma situation med flera ston och föl, men de fick allt ta sig dit, hur de ville, eller fick ett antal sto och föl stanna hemma.
Om i det här fallet Benny Freme accepterade "gårdsbesiktning" hos dig, så måste den chansen finnas för alla, och inte enbart för dig.

Fast här håller jag med Madde.

Eftersom dessa "besiktningar" är på ploj, kan vem som helst ringa vilken "domare" som helst som kommer ut och besiktar fölen, stopna eller om man vill, hingstar.
Jag har hästar här, jag åker inte på fölmönstring, utan bedömmer själv hur dom ser ut. Enkelt och bra.

Nu får det fan i mig vara nog!!!!

Man hinner inte ens ha en inoficiell fölmönstring med RÅDGIVANDE förbedömning för hingstar förrän alla ska käfta och lägga sig i. Det finns några stycken här på forumet jag behöver inte nämna några namn för alla vet ändå vilka det är.

Alla resultat kommer att komma ut på Åses sida och SAHF´s sida. Men gör det något om vi hinner få hästarna bedömda innan vi lägger ut resultaten
?????? Mina hästar blev bedömda hemma hos mig för att jag inte hade lust att hyra 2 st lastbilar för att komma till Näsbyholm. 6 föl med mammor och en hingst får inte plats i en trailer. Det kallas gårdsmönstring! Jag hade publik här hemma också.

Jag försöker verkligen att göra något för rasen, men alla ni som bara kastar skit: Ta hälften av den tiden ni sitter och försöker smutskasta folk och vara nedlåtande till att göra något för SAHF eller arabhästen istället. Sitt inte och jämför våra fölmönstringar och rådgivande med ASVH´s för det är inte samma sak. Det här är något som jag och Benny Freme anser vara viktigt, det är vår idé och vi försöker jobba fram något som kan bli till gagn för arabhästen på sikt. Det finns inga MÅSTE eller SKA. Vi håller på att försöka ta fram något vettigt, men ni gör allt ni kan för att sabba det.

Vad beträffar Lilla Svart så har jag inte köpt en häst för x antal pengar för att en massa inkompetenta människor ska tala om för mig vad jag ska göra med honom. Han har använts till mina ston och min dotters favorit häst, som ägs av min samarbetspartner. Han kommer inte att användas till kreti och pleti, det är han för bra för. Han rekommenderades till avelsvärdering men Benny tyckte inte att han var färdig, och han rekommenderade då att vänta med avelsvärdering. Alltså gör jag så. Jag har hela tiden sagt att han kommer när han är färdig, bara för att alla andra människor har så bråttomt att komma ut med sina hästar behöver väl inte jag göra det. Om någon är intresserad och vill veta mer om honom så får man ta kontakt med mig eller Anette Mattsson. Jag har heller aldrig nekat någon att komma hem till mig.
När vi hade Turbo cupen i hemma hos mig i maj så visades han upp. Var ni inte där? Inte mitt fel!

Jag kommer att hålla min vackra svarta hingst hemma tills han är färdig för att komma ut. Hemlig? Ja kanske det, men så länge han är min så bestämmer jag om honom. Han kommer att annonseras precis så mycket som jag vill, och var jag vill. Bara för att man gör det så behöver man inte använda honom. Jag har sagt nej till ett stort antal ston i år. För han är inte färdig och inte avelsvärderad! Han ska prövas på mina ston och när jag anser att han är redo, så kanske han får ta andra också.

Kan tycka att det är lite fräckt att hoppa på Benny Freme, som garanterat inte sitter och läser på det här forumet. Han är så mycket mer utbildad och har så mycket mer erfarenhet än vad ni har tillsammans.

Det här är mitt sista inlägg på Buke, för jag har insett att det i den här tråden sitter det mest tjafspellar och inkompetenta. Säger inte att jag kan mer, men jag GÖR åtminstone något för rasen. Ni bara klagar.

madde++++
Vad jag har förstått så är du medlem av avelskommitte och i styrelse?
Att då uttala sig på detta sätt är totalt oacceptabelt, och att kalla medlemmar i SAHF för tjafspellar och totalt inkompetenta visar på en brist på kunskap/god uppfostran. Jag kommer att skriva ut detta inlägg och skicka till övriga ledamöter i SAHF's styrelse och fråga om dom delar din uppfattning om medlemmarnas kunskap, och om lämpligheten om att uttala sig så om medlemmars engagemang.
Det är sannerligen en sorglig dag för svensk arabavel när man läser sådarna inlägg.

Vad jag har förstått så är du medlem av avelskommitte och i styrelse?
Att då uttala sig på detta sätt är totalt oacceptabelt, och att kalla medlemmar i SAHF för tjafspellar och totalt inkompetenta visar på en brist på kunskap/god uppfostran. Jag kommer att skriva ut detta inlägg och skicka till övriga ledamöter i SAHF's styrelse och fråga om dom delar din uppfattning om medlemmarnas kunskap, och om lämpligheten om att uttala sig så om medlemmars engagemang.
Det är sannerligen en sorglig dag för svensk arabavel när man läser sådarna inlägg.
Bara så att det blir rätt. Madde sitter som medlem i avelskommittén, men inte i styrelsen.

Carina på Silver Arabians

Kan bara hålla med. Fullständigt bedrövligt med slappheten hos arabföreningen och tillåtandet av vad som helst i avel, så länge det är en renrasig arab.
Frågan är ju vart det leder i längden? Vad gör man med en ras där exteriöra defekter tillåts i avelsarbetet och på sikt fördärvar den starka sunda häst som araben är?
Jag har engagerat mig i dessa frågor tidigare, men drog mig ur debatten eftersom den är så infekterad och tjafsig (det var på SAHF:s hemsida).

Då får du lobba för en regeländring från WAHO eftersom det är pga deras regler alla araber tillåts. Vi kan kvalitetsbedöma våra svenska araber men utesluta några, det får vi faktiskt inte.

Jag kan faktiskt se vissa poänger i detta iom att risken för en trendstyrning av arabaveln potensiellt skulle kunna öka genom att lägga "makten" i några fås händer t ex (samt att jäv finns även i premieringsnämnder/hos domare ibland).

Senast ändrad:

Nej, jag vet att vi inte får utesluta en renrasig arab ur aveln, men kunskapen borde bli bättre, kraven högre, något som gör att det är mer tilltalande för stoägare att använda en klass 1- hingst med goda bruksmeriter och friröntgad istf en klass 3 för att man känner ägaren och får ett bra pris.... Någon form av "belöningssystem" till stoägaren, kanske? Nu spånar jag bara, men andra raser har ju lyckats att införa högre krav på avelsdjuren, varför inte då vi??

Sen måste jag tillägga att aveln tyvärr redan är trendstyrd och ligger i några fås händer.... Själv tror jag att tuffare regler för hingstarna hade styrt det hela åt ett inte perfekt men bättre håll, eftersom vissa modehingstar hade fått lägre status!

Bara så att det blir rätt. Madde sitter som medlem i avelskommittén, men inte i styrelsen.

Aha, nåväl, även om det bara är som medlem i avelskommitten är ordvalet lika illa, och visar på en ej så trevlig attityd när det gäller andra åsikter än personens egna.

Sen måste jag tillägga att aveln tyvärr redan är trendstyrd och ligger i några fås händer.... Själv tror jag att tuffare regler för hingstarna hade styrt det hela åt ett inte perfekt men bättre håll, eftersom vissa modehingstar hade fått lägre status!
Så länge arabaveln är styrd av kindpussligan och wannabeshejker, där utställningar (och gärna en export till mellanöstern) är det viktigaste, lär det bli svårt att få en förändring. När araben uppmärksammas som den underbara ridhäst som den är, då kanske det blir en ändring på avelsinriktningen, från utställning till prestation :idea:

Jag tror att det tyvärr skulle kunna bli precis tvärtom jag. Tänk dig en bedömning där prestationshästar/Crabbet/gammalpolskt osv sorteras bort/döms ner för att det inte är "utställningsmässigt" och trendigt nog enligt dagens mått. Vad som är "arabtyp" tenderar ju att bli allt extremare med åren.

Jag tror att det tyvärr skulle kunna bli precis tvärtom jag. Tänk dig en bedömning där prestationshästar/Crabbet/gammalpolskt osv sorteras bort/döms ner för att det inte är "utställningsmässigt" och trendigt nog enligt dagens mått. Vad som är "arabtyp" tenderar ju att bli allt extremare med åren.
Jamen så är det ju nu!
Bara tanken att jag skulle visa mina crabbet på en utställning är så skrattretande att jag finner det helt omöjligt. Utställningar vad ger det? Titta på vissa högt bedömda arabers benställ......jag förstår varför storfräsarna inte avelsvärderar sina hingstar under kompetenta domare som ser längre än en flashig uppvisning i ett snöre i en ring.

Därför tror jag det är mkt svårt att få till en avelsvärdering som alla intressenter är nöjda med.

Vad man än föreslår så lär någon gruppering att lägga in sitt veto eftersom de upplever att det inte lämpar sig för den typen av uppfödning de håller på med. Ex att det blir utställningsdomarna som dömer exteriören även vid en "arabkvalitet".

KL

Att bedriva avel i Sverige idag är hur svårt som helst.
Det är alltid trevligt att få föl efter sitt älsklingssto och behålla
det.
Det är också trevligt att avla fram fina avkommor till både
show och prestation.
Det är faktiskt mindre trevligt att avla fram en bra häst i Sverige
och inte ha en vettig marknad att sälja till.
I Sverige vill man ha en korrekt arabtypisk häst med massor av prestationsblod i sig utan att betala ens vad själva produktionen
kostar. Det är där det kniper.
Nu vänder sig uppfödarna utomlands och dit går nu det bättre avelsmaterialet för att det helt enkelt är mer lönsamt.
De showhästar som döms högt på utställningarna är också de som i regel (med tanke på hingst) får sina höga poäng på en ev. avelsvärdering.
Hur mycket vi än arbetar här i Sverige för en avelsvärdering av hingstar så skiter det sig iaf. Kravet att avelsvärdera är borta
i stort sett hela världen så vad kan vi i Sverige erbjuda för unikt?
Inom galoppen tex är det blodslinjer som styr.
Inte tusan avelsvärderar dom sina hingstar.
De skall kunna springa fort i några år och förhoppningsvis senare kunna lämna lika snabba avkommor.
Rådgivningar och fölmönstringar hjälper oss
inte framåt så länge de ligger i enskilda händer.
Däremot utbildning i SAHFs regi kan ge fingervisningar på god avelsverksamhet. Lära om vad som krävs av ett avelstto/avelshingst.
Observera att jag är inte emot avelsvärdering men i mina ögon verkar det vara lönlöst att verka för den. Avelsvärderingen
existerar fortfarande och det var en deltagande i år som besökte Grevagården.
Jag läser om rådgivande förbedömning av hingstar
på Näsbyholm. 5 anmälda, 3 har vi sett resultat på och en blev tydligen bedömd på hemmaplan. Allvarligt talat så fattar jag ingenting.

Senast ändrad:

Jag håller bitvis med vad du skriver.....
Men när rådgivande bedömning skall ske på unghingstar så måste det bedrivas seriöst, i från alla håll, ifall uppfödare eller andra häst människor skall ta detta på allvar.
Häst ägare betalar faktiskt pengar för detta.:eek:

Det är faktiskt mindre trevligt att avla fram en bra häst i Sverige och inte ha en vettig marknad att sälja till. I Sverige vill man ha en korrekt arabtypisk häst med massor av prestationsblod i sig utan att betala ens vad själva produktionen kostar. Det är där det kniper.

Huvudet på spiken. Så länge ingen lyckas övertyga mig om att det finns en betalande marknad för prestationsaraber i Sverige, så håller jag benhårt fast vid mina enkla avelsmål; en snäll och exteriört korrekt internationell utställningsvinnare med polska blodslinjer.

Några prestationsmeriter som har betydelse i sammanhanget satsar jag däremot inte på. Det innebär inte att jag gör avkall på exempelvis benställ när jag väljer avelsmaterial. Eftersom även jag vet att en och annan krokbening slinker igenom och blir showvinnare, så får jag hålla koll på det själv, när jag väljer hingst. Liksom temperament och lite annat exteriört smått och gott, som jag tycker är viktigt.

Resultatet blir att jag naturligtvis misslyckas på någon punkt i de flesta fall. Vanligtvis blir det det där med internationell utställningsvinnare, men eftersom jag vägrar göra avkall på de andra två punkterna, så kan jag då sälja avkomman som en trevlig ridhäst. Oftast med förlust, såklart. Men skam den som ger sig. En vacker dag står jag där med "den perfekta araben" och då blir den dyr (och förmodligen inte svensk längre). :D:D:D

PS När jag tittar mig runt i arabsverige med mina ögon, så ser jag en hel del exteriöra svagheter hos vissa utställningsavlade araber, oftast benställ. Men när jag tittar på många så kallade "inte utställningsavlade" araber, så hittar jag lika ofta lika allvarliga fel, fast då gäller det för det mesta överlinje/kropp/kors.

Senast ändrad:

*KL*

Vad jag förstår, så finns det några uppfödare här på forumet som avlar på prestationsmeriterade individer (i motsats till showmeriterade) i första hand, eller hur? Det skulle vara intressant att höra om ni tycker att det finns en svensk marknad för det som åtminstone ger er tillbaka det ni satsat? Vilka är i så fall era köpare?

frågan är vilket som är sämst/bäst, dåliga ben eller dålig överlinje?

jag har ju en utställningshäst som jag ska göra brukshäst av :D jag hoppas att det går ;)

frågan är vilket som är sämst/bäst, dåliga ben eller dålig överlinje?

jag har ju en utställningshäst som jag ska göra brukshäst av :D jag hoppas att det går ;)
Det beror väl på hur allvarligt felet är. En dålig överlinje anser jag inte vara ett skönhetsfel. Jag har en bekant som tävlar distans på sitt sto. Stoet har inte helt korrekta ben. Ägaren säger dock att det aldrig har upplevts som en begränsning. Det har däremot hennes inte helt lyckade kors.

vart ska man dra gränsen då? inåttåad har ju bevisats inte ha nån betydelse för hållbarheten har jag för mig, men säker är jag inte...

vi kan ta mitt sto som ex, hon är inåttåad då hon växte REJÄLT på bredden, hon har säkerligen minst 30 cm mellan frambenen, sedan har hon vridet carpus, samt något långa kotor, jag tycker nog inte de är så veka, men vad vet jag?

Bak har hon mkt bra vinklar enligt benny freme, du får själv avgöra om den åsikten betyder nåt eller inte...

hon har dock en bra överlinje, enligt mig iaf, :angel: kort rygg, lång länd, bra runt kors.... benny tyckte den var bra förra året iaf.

vad tycker du då om hennes ben med det jag har berättat? är det så mkt att du tycker det är illa? personligen har jag svårt att svara på det pga bristande erfarenhet och kunskap.

*KL*

Vad jag förstår, så finns det några uppfödare här på forumet som avlar på prestationsmeriterade individer (i motsats till showmeriterade) i första hand, eller hur? Det skulle vara intressant att höra om ni tycker att det finns en svensk marknad för det som åtminstone ger er tillbaka det ni satsat? Vilka är i så fall era köpare?

De köpare som jag säljer till är såna jag vet kommer att kunna matcha mina hästar bra.
Det betyder att jag säljer dom under normalt marknadspris, bara för att de ska få mesta möjliga chans att prestera.

Det är ju ett val jag gör. Visst skulle jag kunna få mer betalt ibland, men jag vill sälja till rätt köpare, och det är oftast inte dom som betalar mest, tyvärr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 711
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 750
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10