Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns flera anledningar tycker jag.
Denne hingsts ägare sitter i avelsrådet o tycker jag bör föregå med gott exempel.
Denne hingsts ägare är väldigt duktig att arrangera utställningar o rådgivande o fölmönstringar för andra...men varför blir inte hennes hästars resultat utlagda som alla andras?
Varför ska de som fått dålig kritik få sina resultat utlagda när inte hennes resultat kommer ut.
Varför visas hennes hästar hemma för domare privat medans hon ordnar allt detta för andra(vilket hon ska ha all heder för)...då kan hon ju istället rekommendera alla andra att göra det också då...
Jag kan bara dra en slutsats... att ägaren själv anser att hingsten inte håller måttet... men hur kan man då ha honom för avel?
Jag kan ha fel, men det får vi se när det kommer resultat...
Knapplån!
Ni som vill ha ett andra utlåtande från AVN (avelsvärderingsnämnden) kan ju alltid anmäla till rådgivande bedömning på bla Jälla, Uppsala den 6/11.
Detta arrangeras av ASVH men fullblod är välkomna.
De gör ju en bedömning utifrån om hästen ska verka inom hblaveln, men man får även ett exteriör utlåtande av SH utbildade domare ...GODKÄNDA sådana. Se domarlistan http://svehast.se/sh/doc/1031.asp
Är hästen bara 2 så visas den i löshoppning o för hand.
3 åringarna löshoppas o rids i samtliga gångarter. Inga krav ställs på form...
Finns flera anledningar tycker jag.
Denne hingsts ägare sitter i avelsrådet o tycker jag bör föregå med gott exempel.
Denne hingsts ägare är väldigt duktig att arrangera utställningar o rådgivande o fölmönstringar för andra...men varför blir inte hennes hästars resultat utlagda som alla andras?
Varför ska de som fått dålig kritik få sina resultat utlagda när inte hennes resultat kommer ut.
Varför visas hennes hästar hemma för domare privat medans hon ordnar allt detta för andra(vilket hon ska ha all heder för)...då kan hon ju istället rekommendera alla andra att göra det också då...
Jag kan bara dra en slutsats... att ägaren själv anser att hingsten inte håller måttet... men hur kan man då ha honom för avel?
Jag kan ha fel, men det får vi se när det kommer resultat...
Och när man läser det här....då blir man ju språklös.![]()
Det är tydligen inte samma regler för alla.
Hur seriöst är det då, när en får åka en sk "gräddfil".
benny freme är väl godkänd av SH?
han har avlat både halvblod och araber och bedömmer väl halvblod oxå om jag inte minns fel?
som jag har förstått det så dömmer han utomlands en hel del med... eller har jag missuppfattat?
Läs domarlistan som jag länkade till. Han är inte godkänd hos SH.
Arabföreningen följer regler som inga andra föreningar gör. Där använder man kunnigt folk som inte alls är utbildade eller godkända av SH.
Sen tycks man tycka att alla andra rasföreningar har fel när det gäller detta hur man för aveln framåt.
Här används allt som avelsmaterial o sen påstår man att man ska bevara rasen o ännu värre att man älskar araben.