Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Men helt klart är väl ändå att hästar med olämpligt temperament inte bör bara i avel? Oavsett vart det kommer ifrån eller beror på.

I huvudsak ja (sen kan man alltid diskutera skillnaderna i vad folk anser vara just olämpligt osv).

Men det händer ju att folk står där med en avkomma till en filbunkemamma och tänker: Herregud, var kom det här i från? Ibland hoppar ju saker över en generation eller fler...

Allmänt

Frågeställningen var:

"Här kommer en lång och hypotetisk fråga:
Ni har två ston, egen uppfödning. 8-9år. Bra men helt olika stam. Av någon anledning kommer ni bara kunna betäcka det ena stoet(naturligtvis med den bästa av hingstar efter eget tycke) vem väljer ni?
Sto nr 1: Vacker, nästan perfekt i kroppen, raka torra ben, bra hals, ett huvud med bra disch och perfekt överlinje. Tyvärr är hon tittig, mycket nervös och reagerar med stress på foder ombyten och förändringar ex räcker det med att byta box så börjar hon stressa. Om hon ej ridits på ett tag får man starta mycket lugnt. Trotts att hon känner er hund på gården så hoppar hon högt då han kommer springande fortfarande efter alla dessa år.

Sto nr 2: OK, lite grövre, mycket bra hals, lite utåt tåad fram från kotan och något toppigt kors. Lugnet själv, tål nästan vad som helst litar på sin människa till 100%. Mage av stål och om man var så oansvarig så gick det att starta från 0 till 100 efter vila utan problem. Hundar, maskiner, kor vad är det att bry sig om undrar hon.

Vem väljer ni och varför?"

Sto nr 1
Som jag förstår frågan så beror stoets stress en stor del på fodergivan. Är det något märkligt? En rätt sammansatt kost
för den här hästen skulle kanske göra underverk.
Att lyssna på hennes specifika behov och rätta sig lite efter dem
skulle säkert påverka till en stabilare häst.

Å andra sidan, har hon bara idioter i stammen är det väl inte helt seriöst att avla vidare på en dåligt rustad mentalitet.

Sto nr 2 med mage av stål men inkorrekt osv,
räcker inte till för att avla på såvida det inte
är finns kanoner bakom.

Allmänt

Sto nr 2: OK, lite grövre, mycket bra hals, lite utåt tåad fram från kotan och något toppigt kors.

Sto nr 2 med mage av stål men inkorrekt osv,
räcker inte till för att avla på såvida det inte
är finns kanoner bakom.

Så du menar att om stoet är "LITE utåttåad" och har "NÅGOT toppigt kors", så är hon diskvalificerad för avel?

Skulle alla tänka så skulle snart arabhästen vara utdöd.

"Skulle alla tänka så skulle snart arabhästen vara utdöd".
Förmodligen.

Men nu gällde det valet mellan dessa två ston.

Senast ändrad:

Jag hade valt sto nr två, absolut.
En av arabens viktigaste egenskaper är temperamentet, den ska var cool och lätthanterlig. Det finns tillräckligt många fördomar om araber för att man ska spä på dem genom att avla på lättstressade, svårhanterliga individer.

Jag hade valt sto nr två, absolut.
En av arabens viktigaste egenskaper är temperamentet, den ska var cool och lätthanterlig. Det finns tillräckligt många fördomar om araber för att man ska spä på dem genom att avla på lättstressade, svårhanterliga individer.

Jag menar förstås: ..." för att man ska UNDVIKA att spä på dem genom att avla på lättstressade, svårhanterliga individer".......

Så tolkar inte jag infon runt sto 1 utan läser det mer som att hon är allmänt nervig hela tiden och eventuella foderbyten är bara en av alla de saker som hon reagerar på (matvägrar?). Ingen häst som skulle fara väl av att tävla, ställas ut, åka på roliga kurser med eller på något annat sätt lämna sin invanda hemmiljö. Frågan är hur hon öht skulle reagera på att åka till hingst/seminstation undrar jag...? Det räcker nog med en knäppgök i släkten om hon råkar brås på just den.

Sen står det ingenting om hur de båda olika stona rör sig. En mkt viktigt aspekt för mig, jag skulle inte vara så intresserad av avla på något av stona om de inte rörde sig åtminstone "medelbra".

Säg inte det... Jag har sett en hel del exteriöra högpoängare som rört sig rätt trist och tvärtom. Många gammalpolska hästar som är lite lågställda, långa i ryggen och har takade kors kan veva igång en fantastisk trav t ex.

Jag vill ju ha något som går att rida (och gärna köra också) utan att jag riskerar att bryta nacken varje gång gårdens hund hoppar fram och skäller (vi har faktiskt just en sådan hund i vårat stall). Skulle jag då riskera att få en avkomma som blir "precis som mamma" så tar jag helst en kopia på sto 2.

Senast ändrad:

Tillägg: min stallhyresvärd har haft ett halvblodssto som uppförde sig som sto 1 (upphöjt till 10 ungefär). Hon visade sig ha mkt allvarlig kissing spines vilket vi är övertygade om ledde till hennes hysteriska och udda beteende.

När det till sist upptäcktes och hästen kunde tas bort med gott samvete så var det en stor lättnad, hon hade skadat både sig själv, andra hästar och människor i sin framfart.

Så idag när jag träffar på sådana hästar så är alltid min första tanke, jaha och var har den här ont/defekter någonstans...

jag tycker absolut att man skulle ta sto nummer 2, men det är ju svårt att säga såhär, för vi vet ju inte hur sto nummer 1 är på riktigt, sen tror jag inte hon är perfekt, för sånna hästar finns inte, det finns alltid nån skavank nånstans!;)

Ja och så är det alltid knepigt med bedömningar. Även om en häst är korrekt byggd är det så subjektivt vad man gillar.

Det den ene tycker är en lång hals tycker en annan är medellång och det en tycker är ett vackert huvud är inte tillräckligt dishat för en annan osv. Någon föredrar lite grövre byggnad en annan vill ha en mkt lätt häst. Osv osv.

Det finns människor som avlar teoretiskt (stam,linjer osv) och sedan finns det uppfödare som avlar med känslan.

Jag tycker att man skall använda sig utav bägge delarna. Så när det kommer till dina ston, så vad säger din magkänsla, vilket sto du skall använda.

Även om det är bra att ta hänsyn till exteriören osv, men man skall inte förakta eller tvivla på att försöka använda dessa ston i aveln.

Kul att det blev lite disskution om vilket sto ni skulle välja:laugh:.

Men frågan var helt hypotetisk, var och en fick tänka utifrån sina erfarenheter.
Tycket bara det skulle vara kul att höra vad ni tycker då jag som även andra upplever att man kanske inte tar tillvara även arabens goda mentala status alltid utan avlar mycket på utseende.
Mer avels frågor så man kan utbyta erfarenheter och tänkande.:laugh:

Att avla hästar, är en känsla, en del har den andra inte.:eek:

Man skulle kunna jämföra med att måla och teckna, en del människor måste lära sig, för att kunna teckna och måla motiv, andra kan ta en pensel och måla helt underbara motiv, genom en känsla som finns för form och färger. :love:

Detta berättade en äldre man, som var medlem i samma avelsförening som mig i Tyskland. :idea:

Man måste ha en känsla för avel, en känsla när man ser på individen och man måste själv veta vad man vill ha fram för typ av häst. Att kunna gå sin egen väg är idag inte lätt, men man tjänar på det i längden.
Och det sist men inte minst viktiga, man måste tro på det man gör.

Det är skoj när det kommer lite sådan frågor.

Självklart ingår i arabtypen även en god mentalitet.
De grunder du beskrev räcker ju knappast till
för vare sig på sto1 eller sto2 att bedriva en seriös avel på.

Hur som haver så föredrar jag den ädlare varianten
av araber där "svansen och öronen" sitter där de ska.

Handlar det om en rejäl tokstolla, med
oförklarliga knäppheter eller konstaterade nedärvda
hjärnsläpp, så inte är det något jag är intresserad av att avla på.

Faktum är också att inte alltid filbunksmammorna blir
en god mor och fostrare trots deras lugn.

Jag har av mycket erfarna, framgångsrika uppfödare fått rådet att sätta mentaliteten främst. Varje år föds det mängder av föl som aldrig blir några stjärnor i utställningsringen eller på distansbanorna eller annat, och dessa hästar ska kunna fungera som trevliga ridhästar hos "vanligt folk". Eftersom det går så många rykten om hispiga araber behöver vi vara noga med att avla på lätthanterlighet och ett stabilt lynne, det som faktiskt kännetecknar araben som ras!
De menar att en häst med alla attribut för att lyckas i utställningsringen går bort om den har ett taskigt temperament.

Sheila Varian i USA säger exakt samma sak, mentaliteten är det viktigaste!

Kunde tyvärr inte åka till Strängnäs idag men såg att resultaten kommit upp på hemsidan på den rådgivande bedömningen.

Blev det ingen visning av din hingst Madde?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 709
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 748
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka