Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Var hittade du resultaten? Jag har nu googlat en lång stund utan att hitta nåt.

ok!

ingen som vet vad han fick för bedömmning då?

Madde? vad sa benny om honom?

Aha då fattar jag varför jag inte hittar resultatet...
Var lite nyfiken på vad han fick för bedömning, detta då han om jag förstått saken rätt redan används.

mvh El

Jadu man kan få höra mycket...
Visade en ponny för flera år sedan.
Ena veckan på Rockelstad fick den följande utlåtande om huvudet.
"Grovt, klumpigt huvud"
Veckan efter på Strömsholm
" Mycket vackert feminint huvud"
mvh El

jag var oxå där ;)
Men mina araber stod kvar hemma i hagen :bow:

Är det inte arabavel som ska diskuteras här? Intressanta tankar om varför man avlar si eller så och vad som kan föra rasen framåt? Inte ska väl tråden handla om vem som visar vad när och vilka resultat man fick och varför....

Är det inte arabavel som ska diskuteras här? Intressanta tankar om varför man avlar si eller så och vad som kan föra rasen framåt? Inte ska väl tråden handla om vem som visar vad när och vilka resultat man fick och varför....

Jo när det handlar om hingstar som redan används i avel utan avelsbedömning. Det för ju knappast aveln framåt...

Knapplån!
Ni som vill ha ett andra utlåtande från AVN (avelsvärderingsnämnden) kan ju alltid anmäla till rådgivande bedömning på bla Jälla, Uppsala den 6/11.
Detta arrangeras av ASVH men fullblod är välkomna.
De gör ju en bedömning utifrån om hästen ska verka inom hblaveln, men man får även ett exteriör utlåtande av SH utbildade domare ...GODKÄNDA sådana. Se domarlistan http://svehast.se/sh/doc/1031.asp
Är hästen bara 2 så visas den i löshoppning o för hand.
3 åringarna löshoppas o rids i samtliga gångarter. Inga krav ställs på form...

Senast ändrad:

Jag kan tycka att hingstars och stons resultat på avelvärdering, premiering, rådgivande är något som kan vara intressant för avelsarbetet. Även tävlingsresultat och utställningsresultat kan jag tycka är intressant.

Jag läste i TURBOCUP tråden att Lothlorien hade visat sin hingst och ett av sina föl i Strängnäs och sedan kikar jag in här och ser att hon skriver att hon åkte utan häst till Strängnäs för att titta och blev lite undrande hur det gick ihop? Kanske har hon sålt dem båda?

Jag tycker att det är lite trist att Madde inte tog med sin hingst till Näsbyholm och visade honom inför publik så att vi alla som är nyfikna kunde ha fått se honom.

Nog borde han tåla det kan jag tycka då du använt honom i avel i två år nu. När han skulle avelsvärderas var han tyvärr förkyld om jag kommer ihåg rätt men du har haft flera tillfällen att visa upp honom. Du har ju dina amatörutställningar och på hingstvisningen i Strängnäs saknades han också. Dessa tillfällen borde ju ha varit superbra träning för honom inför kommande visningar. Det känns som om du gömmer din skatt där hemma "den hemliga svarta hingsten hos Turbo arabians", vem är han och vad kommer han bli så småningom? Flopp eller hit, vem vet men den som lever får se antar jag ;)

Vad alla verkar hänga upp sig på just denna hingst, när de flesta arabhingstar inte är visade för avelsgodkännande..?

Om jag är intresserad av en hingst ringer jag ägaren och ber att få komma och titta. Varför gör du inte det om du är så nyfiken på honom?

Jag har faktiskt tänkt åka runt i Sverige och titta på hingstar med en vän till mig i vår. Vi hade tänkt besöka så många vi hinner. :D

Du har rätt att det finns alldeles för många hingstar i Sverige som inte är visade överhuvudtaget och ändå finns i avel. Detta är bedrövligt kan jag tycka. Att det just är Maddes hingst som ofta tas upp beror på att hon är en av de som syns mest bland de som precis skaffat sig arab eller ska betäcka sitt sto för första gången. Om det är okey att hon som sitter i avelsrådgivningen för arabhästen, använder en ovisad tvååring i avel och nu är han 3 år och fortfarande ovisad men används fortfarande i avel.
Då känns det även okey för oss andra med ovisade hingstar att använda oss av dessa.
De som sitter i avelsrådgivningen ska vara föredömen för oss andra och visa oss vägen till en bättre framtid för araben inte hjälpa oss att ta några steg bakåt i utvecklingen kan jag tycka.

Senast ändrad av en moderator:

om du har läst tråden så vet du att det beror på att madde har förespråkat avelsvärdering osv osv samtidigt sitter hon i avelsrådet eller vad den nu heter... och så avelsvärderar hon inte ens sin egen hingst...

det är nog det många har reagerat på tror jag iaf.

jag reagerar helt enkelt för att jag inte har kunskap nog att avgöra om han blir bra eller dålig, och sen till det om han passar mitt sto eller inte ( en hingst kan ju vara hur snygg som helst utan att passa till alla ston helt enkelt).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 709
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 748
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka