Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Jag blev lite fundersam nu.

Kollade igenom SH listan med domare och upptäckte att i princip ingen arabdomare är godkänd.

Vilket borde betyda att våra arabdomare blir utbildade någon annanstans antar jag? Men vart? Och vilka är det som beslutar vilka som klarar kriterierna?

Är det någon insatt människa som kan förklara för mig hur man blir godkänd domare för att döma arab idag?

Föreningen lyder under SH o ska därför följa deras regler.
För att bli utbildad domare hos SH krävs först att man anses lämplig o ha lång erfarenhet av häst...gärna fler än en ras.
Man får sedan anmäla sitt intresse.
Många börjar med att vara domarsekreterare o är med på många olika raspremieringar. Sedan får man gå domaraspirant oftast i flera år innan man anses kunna gå själv.
Under tiden är det domarkurser(exteriörkurser), prov. Efter avslutad utbildning så sker oftast fortlöpande uppdatering (Domarträffar osv) där man håller sina domarkunskaper färska...
Även så dömer man då hästar tillsammans för att se att man dömer snarlika.

Men arab är ju en förening för sig. Så jag skulle inte bli förvånad om det räcker att man går bredvid som lärling ett par utställningar så kan man kalla sig domare sen. *ironi*

Knapplån!
Arab skiter ju i SH regler i övrigt också... tex...
Detta finns med i kvartalsbrevet hos SH 3/2008.
"Reglemente
Översynen med SH:s reglementen för 2009 har påbörjats. Vi planerar inga genomgripande förändringar i storeglementet. I hingstreglementet har styrelsen beslutat om några ändringar. Föreningarna ges nu nöjligheten att i rasvisa bestämmelser skriva in att prestationsbedömning (bruksprov alt tävlingsmeritering) är frivilligt för rasen: Hingstar som ej utfört prestationsbedömning kan om det uppnår godkänt resultat i övriga moment endast tilldelas den lägsta godkända individbedömningsklassen (t ex G eller B). Om ni planerar ändringar i era rasvisa bestämmelser måste vi ha in dessa ändringar senast den 15/10. Ju tidigare ni kommer in med era bestämmelser desto mer hjälp kan vi ge er. Beslut kommer att fattas av styrelsen i november."
Redan nu skiter ju arab i detta.
Hos SH finns detta inlagt från SAHF gällande för 2008.
"Bruksprov
Hingst fyra år och äldre skall utföra bruksprov enligt SH:s grundkrav."
Läs allt här...
http://www.svehast.se/allm/2008Hingstregl.pdf
Sid 21 araber o sid 7 allmäna regler att följa. Tex att SH ska utse avelsvärderingsnämnden o inte föreningen självt.
Observera att WAHO godkänner att man följer landets egna regler...
Men SAHF följer inte ens de som de själva uppgett till SH.
Finns ingen i föreningens styrelse (inte ens avelsrådet) som pushar för att alla ska avelsvärdera sina hingstar. Inte så det märks iaf.

Föreningen lyder under SH o ska därför följa deras regler.
För att bli utbildad domare hos SH krävs först att man anses lämplig o ha lång erfarenhet av häst...gärna fler än en ras.
Man får sedan anmäla sitt intresse.
Många börjar med att vara domarsekreterare o är med på många olika raspremieringar. Sedan får man gå domaraspirant oftast i flera år innan man anses kunna gå själv.
Under tiden är det domarkurser(exteriörkurser), prov. Efter avslutad utbildning så sker oftast fortlöpande uppdatering (Domarträffar osv) där man håller sina domarkunskaper färska...
Även så dömer man då hästar tillsammans för att se att man dömer snarlika.

Men arab är ju en förening för sig. Så jag skulle inte bli förvånad om det räcker att man går bredvid som lärling ett par utställningar så kan man kalla sig domare sen. *ironi*

Under lång tid var Sahf ej medlem i SH utan sin egen huvudman, man betalade alltså inga stoavgifter till SH utan man hade licens genom ARAB och förde språngrulla som skickades in till ARAB. Varför Sahf blev medlem i SH har jag ingen aning om, och varför det skulle förbättra arabaveln förstår jag inte, eftersom avelsvärdering av hingstar är och förblir frivillig och kan aldrig ifrågasättas. Jag har många ggr frågat om SH är en myndighet (i så fall gäller offentlighetsprincipen) eller en intresseorganisation (då borde stoavgifter vara något frivilligt för en hingstägare) men aldrig fått något uttömmande svar!
Vad gäller domare, du behöver inte ens gå som lärling ett par utställningar.....det räcker med att du är prinsessa från något land i mellanöstern :D:D:D

Knapplån!
Arab skiter ju i SH regler i övrigt också... tex...
Detta finns med i kvartalsbrevet hos SH 3/2008.
"Reglemente
Översynen med SH:s reglementen för 2009 har påbörjats. Vi planerar inga genomgripande förändringar i storeglementet. I hingstreglementet har styrelsen beslutat om några ändringar. Föreningarna ges nu nöjligheten att i rasvisa bestämmelser skriva in att prestationsbedömning (bruksprov alt tävlingsmeritering) är frivilligt för rasen: Hingstar som ej utfört prestationsbedömning kan om det uppnår godkänt resultat i övriga moment endast tilldelas den lägsta godkända individbedömningsklassen (t ex G eller B). Om ni planerar ändringar i era rasvisa bestämmelser måste vi ha in dessa ändringar senast den 15/10. Ju tidigare ni kommer in med era bestämmelser desto mer hjälp kan vi ge er. Beslut kommer att fattas av styrelsen i november."
Redan nu skiter ju arab i detta.
Hos SH finns detta inlagt från SAHF gällande för 2008.
"Bruksprov
Hingst fyra år och äldre skall utföra bruksprov enligt SH:s grundkrav."
Läs allt här...
http://www.svehast.se/allm/2008Hingstregl.pdf
Sid 21 araber o sid 7 allmäna regler att följa. Tex att SH ska utse avelsvärderingsnämnden o inte föreningen självt.
Observera att WAHO godkänner att man följer landets egna regler...
Men SAHF följer inte ens de som de själva uppgett till SH.
Finns ingen i föreningens styrelse (inte ens avelsrådet) som pushar för att alla ska avelsvärdera sina hingstar. Inte så det märks iaf.
Waho godkänner att man följer landets regler, MEN och ett stort MEN, Waho säger också att ingen arab kan nekas registrering om fadern och modern är en renrasig arab, alltså faller talet om obligatorisk avelsvärdering genast.

Vet du då vad som krävs av dessa för att de ska anses som domare?
Att de fött upp araber o hästar några år?
Vad går de för kurser? Eller behöver de inte bevisa att de verkligen kan bedömma en exteriör eller gång?

Waho godkänner att man följer landets regler, MEN och ett stort MEN, Waho säger också att ingen arab kan nekas registrering om fadern och modern är en renrasig arab, alltså faller talet om obligatorisk avelsvärdering genast.

Ja ja det vet jag. Ingen förening kan kräva det längre. MEN nog sjutton kunde de åtminstonde uppmuntra att man följde de "regler" som de själva lagt in i reglementet.
Men inget i denna förening uppmuntrar till kvalitetsavel eller att främja avels framsteg.
Endast några få (bland alla)är tillräckligt duktiga att själva kunna bedömma o faktiskt få ett avelsframsteg där avkomman är bättre än sin mor o far.
Men det som de gör positivt för aveln undergrävs snabbt av allt som de andra drar aveln bakåt.

Vet du då vad som krävs av dessa för att de ska anses som domare?
Att de fött upp araber o hästar några år?
Vad går de för kurser? Eller behöver de inte bevisa att de verkligen kan bedömma en exteriör eller gång?
Tyvärr, jag vet inte mer än att om du kollar runt på de olika domarna så står det på en del vilka kurser de gått (eller om det är när blev godkända), men inte vad de består av.

Däremot hittade jag hur man blir domare i USA.

Carina på Silver Arabians

Tack Carina :)
Jätteintressant!

Någon som vet vilka utbildningar som ECAHO kräver för att man ska bli domare?

Om jag förstog det rätt hade någon av dem svenska domarna gått en kurs på Blommeröd? Finns den i så fall kvar idag?

Oj, vad snabba ni är..
eller så är det jag som är seg :D

Ja ja det vet jag. Ingen förening kan kräva det längre. MEN nog sjutton kunde de åtminstonde uppmuntra att man följde de "regler" som de själva lagt in i reglementet.
Men inget i denna förening uppmuntrar till kvalitetsavel eller att främja avels framsteg.
Endast några få (bland alla)är tillräckligt duktiga att själva kunna bedömma o faktiskt få ett avelsframsteg där avkomman är bättre än sin mor o far.
Men det som de gör positivt för aveln undergrävs snabbt av allt som de andra drar aveln bakåt.
Men som jag sagt tidigare, och säger igen, så länge styrelseledamöter/ledamöter i avelsråd/ storuppfödare osv inte ens avelsvärderar sina hingstar, varför ska amatörerna göra det?
(arabavel= för mkt kindpussar och för lite verkstad :D:D:D)

Men som jag sagt tidigare, och säger igen, så länge styrelseledamöter/ledamöter i avelsråd/ storuppfödare osv inte ens avelsvärderar sina hingstar, varför ska amatörerna göra det?
(arabavel= för mkt kindpussar och för lite verkstad :D:D:D)

:bow::bow::bow:
Kan bara hålla med.
Glöm inte fina hatten...;)
Förlåt Carina o ni andra seriösa...jag vet att ni finns. O jag gillar inte all missrespekt ni får från andra "raser"...men det är inte pga er o er avel.
Så länge föreningen är så slapp kommer tyvärr aldrig respekten vinnas hos andra...
Det är därför jag är så vass...sorry... det är ju en underbar häst som förtjänar respekten...

Nu får det fan i mig vara nog!!!!

Man hinner inte ens ha en inoficiell fölmönstring med RÅDGIVANDE förbedömning för hingstar förrän alla ska käfta och lägga sig i. Det finns några stycken här på forumet jag behöver inte nämna några namn för alla vet ändå vilka det är.

Alla resultat kommer att komma ut på Åses sida och SAHF´s sida. Men gör det något om vi hinner få hästarna bedömda innan vi lägger ut resultaten
?????? Mina hästar blev bedömda hemma hos mig för att jag inte hade lust att hyra 2 st lastbilar för att komma till Näsbyholm. 6 föl med mammor och en hingst får inte plats i en trailer. Det kallas gårdsmönstring! Jag hade publik här hemma också.

Jag försöker verkligen att göra något för rasen, men alla ni som bara kastar skit: Ta hälften av den tiden ni sitter och försöker smutskasta folk och vara nedlåtande till att göra något för SAHF eller arabhästen istället. Sitt inte och jämför våra fölmönstringar och rådgivande med ASVH´s för det är inte samma sak. Det här är något som jag och Benny Freme anser vara viktigt, det är vår idé och vi försöker jobba fram något som kan bli till gagn för arabhästen på sikt. Det finns inga MÅSTE eller SKA. Vi håller på att försöka ta fram något vettigt, men ni gör allt ni kan för att sabba det.

Vad beträffar Lilla Svart så har jag inte köpt en häst för x antal pengar för att en massa inkompetenta människor ska tala om för mig vad jag ska göra med honom. Han har använts till mina ston och min dotters favorit häst, som ägs av min samarbetspartner. Han kommer inte att användas till kreti och pleti, det är han för bra för. Han rekommenderades till avelsvärdering men Benny tyckte inte att han var färdig, och han rekommenderade då att vänta med avelsvärdering. Alltså gör jag så. Jag har hela tiden sagt att han kommer när han är färdig, bara för att alla andra människor har så bråttomt att komma ut med sina hästar behöver väl inte jag göra det. Om någon är intresserad och vill veta mer om honom så får man ta kontakt med mig eller Anette Mattsson. Jag har heller aldrig nekat någon att komma hem till mig.
När vi hade Turbo cupen i hemma hos mig i maj så visades han upp. Var ni inte där? Inte mitt fel!

Jag kommer att hålla min vackra svarta hingst hemma tills han är färdig för att komma ut. Hemlig? Ja kanske det, men så länge han är min så bestämmer jag om honom. Han kommer att annonseras precis så mycket som jag vill, och var jag vill. Bara för att man gör det så behöver man inte använda honom. Jag har sagt nej till ett stort antal ston i år. För han är inte färdig och inte avelsvärderad! Han ska prövas på mina ston och när jag anser att han är redo, så kanske han får ta andra också.

Kan tycka att det är lite fräckt att hoppa på Benny Freme, som garanterat inte sitter och läser på det här forumet. Han är så mycket mer utbildad och har så mycket mer erfarenhet än vad ni har tillsammans.

Det här är mitt sista inlägg på Buke, för jag har insett att det i den här tråden sitter det mest tjafspellar och inkompetenta. Säger inte att jag kan mer, men jag GÖR åtminstone något för rasen. Ni bara klagar.

madde++++

Jag lägger mig inte i vad du gör eller inte gör med dina hästar, men vill tacka för en jättefin tillställning i helgen. Även jag som är helt novis på detta med arabutställningar kände mig mycket välkommen, och jag tycker verkligen att jag fick en bra och rättvis bedömning av en domare som motiverade sina utlåtanden.

Jag skulle gärna göra om det, och jag är djupt imponerad av ditt driv och genuina intresse för alla deltagande! Heja! :banana:

jag var oxå där ;)
Men mina araber stod kvar hemma i hagen :bow:

Ojojoj!!! Måste sluta supa (eller vad det nu kan ha varit som spökade)

Näe ni jag hade 3 med i Strängnäs o 4 kvar hemma.....
Hmmm. Ja ja, förstår nu att ni undrade
:confused:

Madde!
Jag har sagt det förr o jag säger det igen... alla heder för ditt arbete för arabhästen...
Tyvärr hade jag missat att det var bedömning även idag o då blev det annat ljus på det hela.
Men som jag sagt förut till dig...du är ett sådant starkt ansikte utåt o når ut till så många med ditt engagemang...o då är det desto viktigare att föregå med gott exempel...
Kan ju tycka att det rimmar riktigt illa att sitta i ett avelsråd som hingstägare o dessutom som hingstagent. Man kan ju undra vilka hingstar det rekommenderas.
Om han inte är för allmän avel hur kommer det sig då att du har Anette som agent för honom?
Som du vet så var vi en hel del som kom till avelsmötet o det kändes verkligen inte som om våra förslag ens lyssnades på...
Man kan jobba för en ras på många sätt...o alla väljer inte samma väg.
Jag är för premiering o avelsvärdering....o uppmuntrar så mycket jag kan för det.
Även röntgen...
Men när folk får rådet kastration o skiter i det eller använder en hingst med 27p i avel... o föreningen tillåter det... då är det sorgligt. Hur kan Norge ha så mycket hårdare regler än vi?

Sen tror jag inte vi har jämfört fölmönstringarna med ASVH???
O jag tackar gud att ASVH inte är på arabs nivå för då vore det riktigt illa.
Men Madde... varför inte kliva ut utanför arabvärlden någon gång o se o lär från andra föreningar... finns nog ingen förening där genomsnittskvaliten är så låg som hos arab.
Alla andra föreningar kan inte ha så fel...
Fölmönstring, kvalitets o rådgivande har ju bara funnits i ca 50 år hos andra föreningar... Så det är lysande att det äntligen kommit till arabföreningen så så uselt kan det ju inte vara med ASVH;)

Norge kårar alla sina hingstar (än så länge) men de utesluter inte heller avkommor efter klass III hingstar eller icke avelsvärderade eftersom de också är med i WAHO.

Kan bara hålla med. Fullständigt bedrövligt med slappheten hos arabföreningen och tillåtandet av vad som helst i avel, så länge det är en renrasig arab.
Frågan är ju vart det leder i längden? Vad gör man med en ras där exteriöra defekter tillåts i avelsarbetet och på sikt fördärvar den starka sunda häst som araben är?
Jag har engagerat mig i dessa frågor tidigare, men drog mig ur debatten eftersom den är så infekterad och tjafsig (det var på SAHF:s hemsida).

Kan ju tycka att det rimmar riktigt illa att sitta i ett avelsråd som hingstägare o dessutom som hingstagent. Man kan ju undra vilka hingstar det rekommenderas.
SAHF har inget avelsråd, om du med avelsråd menar att man ska kunna ringa dit och får råd om hingstval mm. Det som finns är en avelskommitté.

I inbjudan till avelsseminariet i Skara hösten 2006 så står det (SAM 3/2006, sid 5):

Vi kommer att avsluta dagen med att tillsätta en avelskommitté med uppdrag att se över hur vi i framtiden ska avelsvärdera det arabiska fullblodet.

Såvitt jag vet så har detta varit kommitténs enda uppdrag. Det har också gjorts och förslaget till avelsvärdering presenterades på årsmötet i Skåne 2007 som sågade det.

Carina på Silver Arabians

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 711
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 750
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024